Inte bara nätdejting - del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snacket som jag vill ha med dejten (framöver någon gång :p ) handlar nog om ifall vi i dagsläget tänker dejta andra personer utöver varandra (håller med om att det kan ändras, och är naiv nog att tänka att det kanske är större chans att kunna lösa det då ifall öppningen finns redan från början...) och ifall vi vill benämna varandra som pojk-/flickvän. Vill inte heller sätta massa regler, utan kanske diskutera hur vi vill att vår relation ska vara nu :)
Sen tänker jag lite som @Bison att vissa saker är bra att göra tydliga från början som starka åsikter i barnfrågan eller så..
Det verkar ju handla om helt olika ingångar i tillvaron, på något sätt.

Att göra upp i frågor som rör hur man förhåller sig till andra människor än till varandra, är för mig just ett slags kontraktskrivande som jag inte ställer upp på. Vi två pratar om vår relation, den relation vi har. Jag har varit med om att personer plötsligt har börjat prata om vi ska tillåta varandra att göra x, y eller z med andra personer än varandra. Jag har inte riktigt förstått varför. Och varför det måste diskuteras på tidigt stadium.

Det där med vad vi kallar relationen och vilken sorts ord vi använder om varandra, kommer nog iofs upp lite då och då. Mest i sammanhanget att alla vedertagna ord känns fel. Eller så skojar vi om vilka hopplösa ord andra använder, tex "gubben" eller "husse" och vad jag nu stöter på. Men det är mest ett praktiskt, språkligt problem, som inte handlar om oss utan om omgivningen.

Jag tycker det här är lite av ett buke-fenomen. Ingenstans förutom i relationstrådar här så är folk (som ger råd och mest tycker och tänker, oftast inte de som ställer frågorna) så himla chill och relaxed i sina relationer..
Vad i all världen bygger du det på? Snarare handlar väl skillnaden om hur man hanterar att man inte är särskilt chill eller relaxed, eftersom nu livet är sådant att man ofta inte är det.

Tänk, det har jag också alltid tyckt! Det låter galet jobbigt att varje jävla dag ifrågasätta sitt förhållande. :D För mig skulle det vara ett tecken på att jag inte ville vara i förhållandet.
Jamen eller hur! Jag blir helt stressad av blotta tanken på det.

Vad i all världen bygger du det på? Snarare handlar väl skillnaden om hur man hanterar att man inte är särskilt chill eller relaxed, eftersom nu livet är sådant att man ofta inte är det.
Det är min uppfattning bara. Jag uppfattar att det här på buke ofta kan reageras även om känslor och behov även om man inte hanterar sakerna på särskilt konstiga sätt.

@Hyacinth Jag tycker att det låter så sjukt skruvat när folk säger "jag väljer min partner varje dag". Jag själv har aldrig sett det så. Utvärderar du då dagligen om du vill stanna i relationen eller hur funkar det? Är det liksom bara nåt man säger som låter bra och klatschigt eller är det faktiskt ett aktivt val du gör varje kväll innan du somnar?

För mig låter det långt mer stressande och stort att varje dag utvärdera sin partner än att fråga "du, dejtar du andra?" en gång.

Nä men det är ju ett val liksom vad jag äter till frukost:D
Utvärderar gör jag inte, så det är nog mer ett synsätt än ett aktivt val. Jag ser det som att jag väljer till jag de facto inte gör det längre. Flummigt. Får jag skylla på huvudvärk?

Det är min uppfattning bara. Jag uppfattar att det här på buke ofta kan reageras även om känslor och behov även om man inte hanterar sakerna på särskilt konstiga sätt.
Är inte det där mycket en följd av att det är just ett diskussionforum, jämfört med vanligt umgänge? Att det liksom är socialt tillåtet att prata om andra saker, på andra sätt, och man ifrågasätter överlag mer och mer i detalj än vid andra umgängesformet?

Är inte det där mycket en följd av att det är just ett diskussionforum, jämfört med vanligt umgänge? Att det liksom är socialt tillåtet att prata om andra saker, på andra sätt, och man ifrågasätter överlag mer och mer i detalj än vid andra umgängesformet?
Kanske :)

Det verkar ju handla om helt olika ingångar i tillvaron, på något sätt.

Att göra upp i frågor som rör hur man förhåller sig till andra människor än till varandra, är för mig just ett slags kontraktskrivande som jag inte ställer upp på. Vi två pratar om vår relation, den relation vi har. Jag har varit med om att personer plötsligt har börjat prata om vi ska tillåta varandra att göra x, y eller z med andra personer än varandra. Jag har inte riktigt förstått varför. Och varför det måste diskuteras på tidigt stadium.

Men beror det inte lite på hur man lägger fram det?
"Jag skulle bli sårad om du hade en intim fysisk relation med någon annan" vs "Jag förbjuder dig att ligga med någon annan".
Att uttrycka att jag skulle bli sårad om han låg med någon annan känns självklart för mig, även om jag verkligen inte skulle förbjuda honom att ligga med någon annan för det. Det handlar ju inte om att jag inte tillåter honom att göra det, utan om att jag skulle bli ledsen och att det kanske skulle få konsekvensen av att jag inte vill fortsätta relationen längre.

Nä men det är ju ett val liksom vad jag äter till frukost:D
Utvärderar gör jag inte, så det är nog mer ett synsätt än ett aktivt val. Jag ser det som att jag väljer till jag de facto inte gör det längre. Flummigt. Får jag skylla på huvudvärk?
Fast med det resonemanget så väljer jag varje dag att inte säga upp kontakten med min familj, att fortsätta på mitt jobb, att inte blir bankrånare, att äta kött.

Ändå har jag bara hört bukefalister säger "jag väljer (honom) varje dag!" om just partnern, ingenting annat.

Personligen hoppas jag mest att min framtida snubbe inte är lika raljerande och dumförklarande som en del här den dagen jag vill ha det där snacket. Finns inte en chans att jag kan veta vad jag har honom utan att vi faktiskt pratar om det, jag är inte bara dålig på sociala koder utan jag är rätt urusel på tankeläsande också och ser verkligen inte hur kommunikation plötsligt skulle vara något negativt.

Fast med det resonemanget så väljer jag varje dag att inte säga upp kontakten med min familj, att fortsätta på mitt jobb, att inte blir bankrånare, att äta kött.

Ändå har jag bara hört bukefalister säger "jag väljer (honom) varje dag!" om just partnern, ingenting annat.

Jag ser det nog så. Att jag gör aktiva val.

Men beror det inte lite på hur man lägger fram det?
"Jag skulle bli sårad om du hade en intim fysisk relation med någon annan" vs "Jag förbjuder dig att ligga med någon annan".
Att uttrycka att jag skulle bli sårad om han låg med någon annan känns självklart för mig, även om jag verkligen inte skulle förbjuda honom att ligga med någon annan för det. Det handlar ju inte om att jag inte tillåter honom att göra det, utan om att jag skulle bli ledsen och att det kanske skulle få konsekvensen av att jag inte vill fortsätta relationen längre.
Jovisst? Jag förstår inte riktigt vart du vill komma eller vad du invänder mot, är jag rädd.

Så tänker jag nog att det lite är. Fast en del saker flyter på så pass att jag inte så ofta tänker på att jag kan göra/välja annorlunda än jag gör. Andra saker gör det inte. (Tex väljer jag för närvarande med möda att inte bara skita i att jobba resten av livet.)

Men jag håller med om det du skrev högre upp: att varje morgon över frukost aktivt ifrågasätta om man ska fortsätta med sin partner verkar skitjobbigt (och tyder nog mest på att det är dags att dumpa). Det är dock avgörande för mig att jag fortsätter med partner för att jag vill det, inte för att jag har lovat det eller av något annat skäl.

Jovisst? Jag förstår inte riktigt vart du vill komma eller vad du invänder mot, är jag rädd.

Det var nog mer en reflektion över och tankar kring att "Snacket"/"The Talk"/younameit kan se ut på väldigt olika vis beroende på hur man lägger fram det.
Att det är skillnad på att efter säg 2 månader säga att "Nu får vi inte ligga med andra" jämfört med "Jag skulle bli sårad om du låg med någon annan".
De som invänt mot att ha ett första snack där man talar om relationens vara eller ej verkar ju se det som något kontraktsskrivande :p

Jag tänker att kommunikation är bra i relationen. Och om jag träffar någon ny är det viktigt att vi pratar om hur vi vill levatt istället för att jag bara antar att personen vill samma sak som mig

För mig är det inte viktigt om vi pratar lite lättsamt då och då eller om vi har "The talk" som något kallade det. Det viktiga är att jag får lära känna den nya personen och det gör jag genom att vi pratar om hur vi vill leva etc

Vi har inget kontrakt alls bara för att vi pratar om saker.
Det är mer hur ser du på exklusivitet, hur tänker du om oss osv i den stilen.
Han vill inte vara med andra, jag vill inte vara med andra, vi vill vara ett par.
För mig är det viktigt att prata om saker som dessa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 642
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 861
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 296
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 268
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka