Inte bara nätdejting - del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker det här är lite av ett buke-fenomen. Ingenstans förutom i relationstrådar här så är folk (som ger råd och mest tycker och tänker, oftast inte de som ställer frågorna) så himla chill och relaxed i sina relationer..
Jag tror att alla mina vänner som har startat en ny seriös relation som vuxna har haft ett eller flera samtal som just handlar om vart de står. Är de ett par eller inte?
Helt vanliga människor utan konstiga tendenser som helt enkelt känner ett behov av att förr eller senare sätta något slags ord på sin relation. För sin egen skull.

Jag tycker det här är lite av ett buke-fenomen. Ingenstans förutom i relationstrådar här så är folk (som ger råd och mest tycker och tänker, oftast inte de som ställer frågorna) så himla chill och relaxed i sina relationer..
Jag tror att alla mina vänner som har startat en ny seriös relation som vuxna har haft ett eller flera samtal som just handlar om vart de står. Är de ett par eller inte?
Helt vanliga människor utan konstiga tendenser som helt enkelt känner ett behov av att förr eller senare sätta något slags ord på sin relation. För sin egen skull.

Är det så?

Jag säger ju alltid SAMBO eller PARTNER om jag omnämner min relation, oavsett vilken status vi kan tänkas ha. Om jag är så chill vete fan, men det har väldigt lite att göra med vad min relation kallas. Vi trivs ihop så pass bra att vi bor ihop, och efter att ha fått BARN och BOSTAD valde vi att gifta oss ytterst borgerligt för att slippa kontakta en jurist och fixa papper. Jag säger fortfarande PARTNER, och vi har aldrig pratat om huruvida vi ska vara monogama eller ej. Jag tänker att det är sånt som kan ändras och då får vi väl prata om det när nån av oss får lust att ha sex med någon annan. Eller så har min PARTNER det, och jag vet ingenting. Men jag är ju glad, så jag ser inte riktigt problemet om det sköts snyggt.

Är det så?

Jag säger ju alltid SAMBO eller PARTNER om jag omnämner min relation, oavsett vilken status vi kan tänkas ha. Om jag är så chill vete fan, men det har väldigt lite att göra med vad min relation kallas. Vi trivs ihop så pass bra att vi bor ihop, och efter att ha fått BARN och BOSTAD valde vi att gifta oss ytterst borgerligt för att slippa kontakta en jurist och fixa papper. Jag säger fortfarande PARTNER, och vi har aldrig pratat om huruvida vi ska vara monogama eller ej. Jag tänker att det är sånt som kan ändras och då får vi väl prata om det när nån av oss får lust att ha sex med någon annan. Eller så har min PARTNER det, och jag vet ingenting. Men jag är ju glad, så jag ser inte riktigt problemet om det sköts snyggt.
Fast nu syftade jag mer på väldigt nya relationer, som liksom inte ens kallas relationer än. Att man inte tar "snacket" i en sån situation du beskriver är väl inte så konstigt.. ;)
Jag syftar på den där trevliga men också lite lätt nervösa fasen när dejting övergår till förhållande.
Har man väl passerat den fasen utan att ha "snacket" så kände man väl helt enkelt inte behov av det och troligen är båda med på spåret ändå.

Monogam eller inte har ju egentligen inget med saken att göra. Man kan ju ha ett förhållande utan att vara exklusiva och det verkar som om många uppfattar att man kan vara exklusiva utan att ha ett förhållande.

Fast nu syftade jag mer på väldigt nya relationer, som liksom inte ens kallas relationer än. Att man inte tar "snacket" i en sån situation du beskriver är väl inte så konstigt.. ;)
Jag syftar på den där trevliga men också lite lätt nervösa fasen när dejting övergår till förhållande.

Monogam eller inte har ju egentligen inget med saken att göra. Man kan ju ha ett förhållande utan att vara exklusiva och det verkar som om många uppfattar att man kan vara exklusiva utan att ha ett förhållande.

Fast vi hade inte det "snacket" i början heller. Vi pratar om typ allt, men inte sådär organiserat. Vi dejtade och gled in i nån form av särbovardag, men det var inte mer komplicerat än så.

Fast vi hade inte det "snacket" i början heller. Vi pratar om typ allt, men inte sådär organiserat. Vi dejtade och gled in i nån form av särbovardag, men det var inte mer komplicerat än så.
Jag lade till någon rad i mitt inlägg, men du hann säkert inte se det.
Självklart funkar det också som du beskriver. Det är ett sätt att göra det på, och andra vill göra på ett annat sätt. Man gör väl det som känns bra för en och som faller sig naturligt i stunden.

Och jag menade inte att alla som inte har "snacket" är självsäkra osv, utan att det kommer så himla mycket halvt otrevliga kommentarer här och var om att det skulle vara konstigt på något sätt att känna behov av "snacket". Det var det jag syftade på.

Jag har inga problem med att ONS eller KK lever i en etablerad relation med någon annan. Däremot har jag problem med om en exklusiv partner ger sig in i en stadig relation med en annan (ny) partner.
Har befunnit mig där en gång, partnern kunde inte välja så då valde jag bort personen ifråga.

Jag lade till någon rad i mitt inlägg, men du hann säkert inte se det.
Självklart funkar det också som du beskriver. Det är ett sätt att göra det på, och andra vill göra på ett annat sätt. Man gör väl det som känns bra för en och som faller sig naturligt i stunden.

Och jag menade inte att alla som inte har "snacket" är självsäkra osv, utan att det kommer så himla mycket halvt otrevliga kommentarer här och var om att det skulle vara konstigt på något sätt att känna behov av "snacket". Det var det jag syftade på.

Jag tror det jag värjer mig mot är att man då drar upp riktlinjer för förhållandet, att det finns uttalade regler. Jag vill inte ha det, jag vill att det är mer...omförhandlingsbart varje dag. Jag gör ett aktivt val varje dag att vara med min PARTNER och förväntar mig detsamma. Hade vi satt upp regler för 8-9 år sedan skulle dessa troligen behövt omförhandlas ständigt. Bara att jag skulle säga att jag förväntar mig att min PARTNER inte FÅR ha sex med någon annan känns helmärkligt och får mig att på pin kiv vilja ligga med första bästa:D jag kan ju inte säga vad hen får och inte får. Och ingen får säga vad jag får och inte får göra. Däremot önskar jag mig öppenhet så jag i så fall kan ta ställning. Det tycker jag är trevligt mot varandra.

Jag tror det jag värjer mig mot är att man då drar upp riktlinjer för förhållandet, att det finns uttalade regler. Jag vill inte ha det, jag vill att det är mer...omförhandlingsbart varje dag. Jag gör ett aktivt val varje dag att vara med min PARTNER och förväntar mig detsamma. Hade vi satt upp regler för 8-9 år sedan skulle dessa troligen behövt omförhandlas ständigt. Bara att jag skulle säga att jag förväntar mig att min PARTNER inte FÅR ha sex med någon annan känns helmärkligt och får mig att på pin kiv vilja ligga med första bästa:D jag kan ju inte säga vad hen får och inte får. Och ingen får säga vad jag får och inte får göra. Däremot önskar jag mig öppenhet så jag i så fall kan ta ställning. Det tycker jag är trevligt mot varandra.
Men vem säger att man drar upp regler? Vad har det med "snacket" att göra?

Det verkar som om det dras ganska mycket förhastade slutsatser kring vad det där snacket skulle innebära.. Framförallt från er som inte ens verkar ha haft något snack ;)

Men vem säger att man drar upp regler? Vad har det med "snacket" att göra?

Det verkar som om det dras ganska mycket förhastade slutsatser kring vad det där snacket skulle innebära.. Framförallt från er som inte ens verkar ha haft något snack ;)

Mm vad snackar man om då?:D

Jag har haft ett, i tonåren.
Han ville att vi skulle lova varandra att aldrig vara otrogna eller flirta med andra, och typ "ochsåvilljagattduärminflickvän"

Jag kontrade med att jag inte vill bli satt i flickvänsfacket, att jag flirtar med vem fan jag vill, och vad är egentligen otrohet.
Sen bad jag honom dra åt skogen. En trevlig typ, men helt olika livssyn.

Jag har haft ett, i tonåren.
Han ville att vi skulle lova varandra att aldrig vara otrogna eller flirta med andra, och typ "ochsåvilljagattduärminflickvän"

Jag kontrade med att jag inte vill bli satt i flickvänsfacket, att jag flirtar med vem fan jag vill, och vad är egentligen otrohet.
Sen bad jag honom dra åt skogen. En trevlig typ, men helt olika livssyn.
Snacket som jag vill ha med dejten (framöver någon gång :p ) handlar nog om ifall vi i dagsläget tänker dejta andra personer utöver varandra (håller med om att det kan ändras, och är naiv nog att tänka att det kanske är större chans att kunna lösa det då ifall öppningen finns redan från början...) och ifall vi vill benämna varandra som pojk-/flickvän. Vill inte heller sätta massa regler, utan kanske diskutera hur vi vill att vår relation ska vara nu :)
Sen tänker jag lite som @Bison att vissa saker är bra att göra tydliga från början som starka åsikter i barnfrågan eller så..

@Hyacinth Jag tycker att det låter så sjukt skruvat när folk säger "jag väljer min partner varje dag". Jag själv har aldrig sett det så. Utvärderar du då dagligen om du vill stanna i relationen eller hur funkar det? Är det liksom bara nåt man säger som låter bra och klatschigt eller är det faktiskt ett aktivt val du gör varje kväll innan du somnar?

För mig låter det långt mer stressande och stort att varje dag utvärdera sin partner än att fråga "du, dejtar du andra?" en gång.

Jaa, jag är ju ingen expert och man kan nog prata om alla möjliga saker. Sånt som känns viktigt antar jag?

För mig var det typ..
Hur tycker du att det känns mellan oss och tänker du att vi är ett par?
Kärnan i det hela alltså, det var ett längre samtal än de två frågorna ;)

Vi hade redan pratat om exklusivitet innan. Inte så att vi satte upp några regler men han sade i något tidigt sammanhang att han inte skulle vilja dejta någon annan nu när vi ses och jag höll typ med. För oss två är exklusivitet viktigt, för någon annan är det inte så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 642
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 861
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 296
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 268
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka