Inte bara nätdejting - del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag antar att du skämtar nu. Men du tycker inte det blir lite nedlåtande mot de som faktiskt känner ett behov av att sätta ord på relationen?
Good for you att du är totalt självsäker och inte nojar över sådana struntsaker, men nog finns det många vanliga dödliga som katastroftänker hundra gånger om i starten av en ny relation och då kanske mår bra av att bara prata med varandra istället för att fundera på egen hand. Helt normalt skulle jag vilja säga.

När jag var betydligt yngre så fanns det liksom inget särskilt behov av att "bestämma" om man var ett par eller ej. Man bara var det. Det bara blev så, på nåt magiskt vis.
Min fd make t ex flyttade jag bara in hos. Jag hade ingenstans att bo, och vi tillbringade i stort sett all ledig tid tillsammans så det var liksom den enklaste lösningen.
Ett år senare gifte vi oss och förblev gifta i 18 år. Helt utan Snacket.

Nu för tiden känner jag absolut ett behov av Snacket. Inte så mycket kanske för att sätta en märkning på relationsstatusen, men jag vill absolut veta om vi har sex med andra också. Helt enkelt för att jag vill veta när det kommer till skydd.
Jag tycker inte att det är konstigt alls att fråga. Och om man väljer att kalla det snacket eller the talk, eller vad fan som helst spelar väl egentligen ingen roll?

Det underlättar ju om man har samma inställning till relationer, men det är ju upp till varje par att definiera. Exklusivitet är inte vad som avgör om man har en relation eller ej.
Jag och min käraste har kommit fram till att känslorna finns och att vi är ett par, utan något "The Talk". Om båda vill ha exklusivitet, fine. Om båda inte vill ha exklusivitet, fine. Viktigast att man är överens och att alla inblandade är med på tåget.

Så tänker jag nog att det lite är. Fast en del saker flyter på så pass att jag inte så ofta tänker på att jag kan göra/välja annorlunda än jag gör. Andra saker gör det inte. (Tex väljer jag för närvarande med möda att inte bara skita i att jobba resten av livet.)

Men jag håller med om det du skrev högre upp: att varje morgon över frukost aktivt ifrågasätta om man ska fortsätta med sin partner verkar skitjobbigt (och tyder nog mest på att det är dags att dumpa). Det är dock avgörande för mig att jag fortsätter med partner för att jag vill det, inte för att jag har lovat det eller av något annat skäl.

Ja! Där har vi det! Så menar jag.

Vad är det för fel på folk? Chattade en del med en intressant man under lördagskvällen. Sov sen länge, till 11-tiden på söndagen. Sover alldeles för lite i veckorna så jag brukar behöva ta igen det under helgen. Redan 06.24 hade idioten skickat ett mess. Sen fortsatte det med surare och surare mess och till slut hotade han mig att om jag inte svarar nu så kommer han ta bort mig. Tja, bra, jag vill ändå inte ha kontakt med en sån galning...Jag skrev svar att ja, jag tycker att han är obehaglig när han jagar så så ta bort mig. Men han trodde tydligen att jag skulle bli mer intresserad av hans hot så han tog ju inte bort mig utan han fortsatte att messa. Så jag fick blockera honom istället. Nej nu ger jag upp.

Vad är det för fel på folk? Chattade en del med en intressant man under lördagskvällen. Sov sen länge, till 11-tiden på söndagen. Sover alldeles för lite i veckorna så jag brukar behöva ta igen det under helgen. Redan 06.24 hade idioten skickat ett mess. Sen fortsatte det med surare och surare mess och till slut hotade han mig att om jag inte svarar nu så kommer han ta bort mig. Tja, bra, jag vill ändå inte ha kontakt med en sån galning...Jag skrev svar att ja, jag tycker att han är obehaglig när han jagar så så ta bort mig. Men han trodde tydligen att jag skulle bli mer intresserad av hans hot så han tog ju inte bort mig utan han fortsatte att messa. Så jag fick blockera honom istället. Nej nu ger jag upp.
O_o:wtf:

Usch och fy vilken idiot.

Själv fick jag blocka han jag avslutade det med. När han upptäckte att han blivit blockad googlade han fram mitt telefonnummer och skickade sms och var skitsur. Fick bokstavligt talat be honom låta mig va :cool:

Och så har jag avslutat mitt trassel. Det gör ont :(

Jag ser det nog så. Att jag gör aktiva val.
Vilket lustigt sett att se på det! Skulle min man säga att han minsann aktivt väljer mig varje dag skulle jag tro att han slagit i huvudet och inbillat sig att han är senaste Bachelor-snubben som ska stå där med en ros och VÄLJA oh so lucky me om jag är bra nog.

KL

De jag känner som är poly, och därför vill leva i/lever i öppna relationer är supernoga med att lyfta det tidigt. Alltid när folk säger att de aldrig ens pratat om monogami med sin partner, att de minsann aldrig diskuterat "formerna" för sin relation, så tänker jag att det är nog mest för att de faktiskt innerst inne förutsätter att de ska leva enligt normen - dvs monogamt. För jag hör aldrig samma människor någonsin nämna fler än en just en partner, inte heller att deras partner har nån mer partner.

Det är lite intressant tycker jag! Men nu släpper jag OT-spåret.

Vilket lustigt sett att se på det! Skulle min man säga att han minsann aktivt väljer mig varje dag skulle jag tro att han slagit i huvudet och inbillat sig att han är senaste Bachelor-snubben som ska stå där med en ros och VÄLJA oh so lucky me om jag är bra nog.

KL

De jag känner som är poly, och därför vill leva i/lever i öppna relationer är supernoga med att lyfta det tidigt. Alltid när folk säger att de aldrig ens pratat om monogami med sin partner, att de minsann aldrig diskuterat "formerna" för sin relation, så tänker jag att det är nog mest för att de faktiskt innerst inne förutsätter att de ska leva enligt normen - dvs monogamt. För jag hör aldrig samma människor någonsin nämna fler än en just en partner, inte heller att deras partner har nån mer partner.

:rofl::rofl: Bacheloesnubben:D
Jag ska nog lura ut ett annat sätt att formulera det på:down:

KL

Jag gillar inte alls termen poly, men jag räknar verkligen inte med strikt exklusiva idéer från partners sida! Tvärtom, jag tror att sådana idéer gör förhållandet svårare.

Och jag tycker att det där outtalade löftet om monogami, som många verkar tolka in i relationer, är närmast oetiskt. Dvs, det är lite oetiskt att betrakta något outtalat som ett löfte.

Jag gillar inte alls termen poly, men jag räknar verkligen inte med strikt exklusiva idéer från partners sida! Tvärtom, jag tror att sådana idéer gör förhållandet svårare.

Och jag tycker att det där outtalade löftet om monogami, som många verkar tolka in i relationer, är närmast oetiskt. Dvs, det är lite oetiskt att betrakta något outtalat som ett löfte.

Just därför pratar man med den man träffat så man INTE är olika i tänket...
JAG vill inte träffa nån som anser att det är oetiskt av mej att jag anser att vi är monogama...
Skulle den andra säga "men jag vill kunna träffa andra om jag vill" så skulle jag ta ställning till det men skulle jag va kär/förälskad skulle deva en dealbreaker och jag skulle avsluta... Jag vill inte undra om killen träffar nån när han inte är med mej...

juan-pablo-300.jpg

@Hyacinth ? :cautious: :angel:

Själv fick jag blocka han jag avslutade det med. När han upptäckte att han blivit blockad googlade han fram mitt telefonnummer och skickade sms och var skitsur. Fick bokstavligt talat be honom låta mig va :cool:

Och så har jag avslutat mitt trassel. Det gör ont :(
Men jisses :( en tappar hoppet om vissa delar av mänskligheten här inne, helt klart..

Jobbigt med trasslet, men kanske bra ändå? Vet ju inte varför det är trassel, men iom att du kallat det så hela tiden så antyder det ju något inte helt okomplicerat ;) Kram!

(Och grattis på födelsedagen :D )

Men jisses :( en tappar hoppet om vissa delar av mänskligheten här inne, helt klart..

Jobbigt med trasslet, men kanske bra ändå? Vet ju inte varför det är trassel, men iom att du kallat det så hela tiden så antyder det ju något inte helt okomplicerat ;) Kram!

(Och grattis på födelsedagen :D )

Ja, dessutom tyckte han att jag betedde mig märkligt :cool:

Ja, det är nog bra. Det är inte okomplicerat på något sätt. Och kan inte leda till något bra. Så ja, det är bra. Men det gör ont ändå, tycker om människan :(

Tack! :)

.... ooooooch så plockar jag upp det. Det här tycker jag blir intressant ihop med att du tycker det är udda att anse att man gör medvetna val varje dag istället för att bara flyta på och göra som alltid. Hur går det ihop? (Jag som vego tycker nämligen att det givetvis är ett aktivt val att äta kött. :p)

(Finns Bachelor kvar, förresten?:eek:
Jag såg Unreal i somras och funderade på om den inte egentligen låg lite efter... Men det kanske den inte alls gjorde! :laugh:)

... ooooooch så plockar jag upp det. Det här tycker jag blir intressant ihop med att du tycker det är udda att anse att man gör medvetna val varje dag istället för att bara flyta på och göra som alltid. Hur går det ihop? (Jag som vego tycker nämligen att det givetvis är ett aktivt val att äta kött. :p)

Och jag hoppar in lite här med:p

Jag tänker nog att om någon säger "aktivt val" så innebär det att konstant tänka "idag väljer jag grönsaker" medan att flyta och alltid göra som vanligt innebär att jag äter grönsaker utan att tänka "jag ska inte äta kött idag," det går av bara farten. Hade jag däremot inte varit nöjd med mitt val så hade jag funderat mycket mer kring det.

Ja, dessutom tyckte han att jag betedde mig märkligt :cool:

Ja, det är nog bra. Det är inte okomplicerat på något sätt. Och kan inte leda till något bra. Så ja, det är bra. Men det gör ont ändå, tycker om människan :(

Tack! :)
Var det samma person som ville fortsätta ligga efter du avslutat ert dejtande? Låter verkligen som du är den märkliga i den ekvationen O_o

Jag tänker nog att om någon säger "aktivt val" så innebär det att konstant tänka "idag väljer jag grönsaker" medan att flyta och alltid göra som vanligt innebär att jag äter grönsaker utan att tänka "jag ska inte äta kött idag," det går av bara farten. Hade jag däremot inte varit nöjd med mitt val så hade jag funderat mycket mer kring det.
Jag tänker nog att en rimlig och realistisk tolkning av "aktivt val" eller "väljer varje dag" som att man ser sig själv som ansvarig för sina val och resultaten av dem hittills. Att man så att säga fullt ut står för valen. Och en öppenhet för att man kan tänka om och göra andra val.

För mig handlar det nog mer om att vara medveten i mitt liv, saker händer inte bara utan jag gör dem. Att inte vara en passagerare. Inte bara vara medveten när något är fel ("Hade jag däremot inte varit nöjd med mitt val så hade jag funderat mycket mer kring det."), utan alltid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 642
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 861
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 296
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 268
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka