Inte bara nätdejting - del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilket lustigt sett att se på det! Skulle min man säga att han minsann aktivt väljer mig varje dag skulle jag tro att han slagit i huvudet och inbillat sig att han är senaste Bachelor-snubben som ska stå där med en ros och VÄLJA oh so lucky me om jag är bra nog.

KL

De jag känner som är poly, och därför vill leva i/lever i öppna relationer är supernoga med att lyfta det tidigt. Alltid när folk säger att de aldrig ens pratat om monogami med sin partner, att de minsann aldrig diskuterat "formerna" för sin relation, så tänker jag att det är nog mest för att de faktiskt innerst inne förutsätter att de ska leva enligt normen - dvs monogamt. För jag hör aldrig samma människor någonsin nämna fler än en just en partner, inte heller att deras partner har nån mer partner.

Det är lite intressant tycker jag! Men nu släpper jag OT-spåret.
Fast med tanke på hur stark monogaminormen är, så kanske ickemonogama inte vädrar sina "extrapartners" så mycket? I min omgivning finns dock någon som berättat för mig om egen extrapartner samt sin partners sådana. Men hen gör det nog bara med dem hen känner väl.

@Monstermom Jag förstår inte alls vad du menar faktiskt?

1. Ja, jag tycker tanken att man aktivt väljer sin partner varje dag lite lustig.
2. Ja jag tycker att det är intressant att det just är människor som lever i monogama relationer som hävdar att de aldrig behövt diskutera ramarna för sina relationer. Men ändå rätt givet såklart - man diskuterar det inte eftersom man förutsätter monogami (normen) inte för att man är "chill".

När jag träffade min partner förutsatte jag inte alls att vi skulle ha en monogam relation. Han hade ju lika gärna kunnat vara poly.

@mandalaki Ja, så kan det ju vara såklart. Du menar att de lever i en, enligt dem själva, monogam relation men har nån "vid sidan av"? Varför inte bara säga "jag lever i en öppen relation" då?

@mandalaki Ja, så kan det ju vara såklart. Du menar att de lever i en, enligt dem själva, monogam relation men har nån "vid sidan av"? Varför inte bara säga "jag lever i en öppen relation" då?
Nej, de lever inte monogamt. Men jag uppfattar inte att de nödigt måste definiera sin relation för andra och kalla den något. De som inte särskilt fått veta uppfattar dem troligen som monogama men de bryr sig nog inte om det. (Alltså jag vet inte, vi har egentligen inte fördjupat oss i ämnet, men detta är vad jag tror).

1. Ja, jag tycker tanken att man aktivt väljer sin partner varje dag lite lustig.
2. Ja jag tycker att det är intressant att det just är människor som lever i monogama relationer som hävdar att de aldrig behövt diskutera ramarna för sina relationer. Men ändå rätt givet såklart - man diskuterar det inte eftersom man förutsätter monogami (normen) inte för att man är "chill".

När jag träffade min partner förutsatte jag inte alls att vi skulle ha en monogam relation. Han hade ju lika gärna kunnat vara poly.
Någon form av samtal gissar jag faktiskt att man har om man inte är monogam. Den normen är ju stark att sannolikheten att den man just träffat är monogam är väldigt stor. Så vill man då inte ha monogami så känner man kanske att man behöver göra klart det rätt tidigt?

Nej, de lever inte monogamt. Men jag uppfattar inte att de nödigt måste definiera sin relation för andra och kalla den något. De som inte särskilt fått veta uppfattar dem troligen som monogama men de bryr sig nog inte om det. (Alltså jag vet inte, vi har egentligen inte fördjupat oss i ämnet, men detta är vad jag tror).
Jaha, då är jag med! De jag syftar på, från Buke eller irl, säger dock att de lever monogamt när frågan kommer upp i andra sammanhang.

Jag famlar efter att du å ena sidan tycker att det är märkligt att göra medvetna val, och å andra sidan tycker att folk är väldigt omedvetna om att det är ett val att leva i normen. Typ. Eller nåt. :p

... Jag kan behöva mer kaffe. :o

@Monstermom Nä, jag tror frågan om att välja sin partner varje dag är mest semantik. Jag menar ju inte på allvar att jag tror att @Hyacinth är en elak bachelor-typ som storsint väljer att stanna med sin partner varje morgon när hon vaknar, efter att noga ha övervägt hans dåliga och bra sidor.

Min poäng med att lyfta detta med poly/mono var mest att när @Ceta eller nån annan säger att hon vill checka hans syn på detta så får hon svar som får det att låta som att hon är nästan hysterisk som undrar. Medan jag mest tänker att det är väl bra att inte förutsätta nåt om det är viktigt för en. Eftersom ju alla faktiskt inte lever enligt normen.

Eller nåt. Fan vet jag :p :D.

För mig handlar det nog mer om att vara medveten i mitt liv, saker händer inte bara utan jag gör dem. Att inte vara en passagerare. Inte bara vara medveten när något är fel ("Hade jag däremot inte varit nöjd med mitt val så hade jag funderat mycket mer kring det."), utan alltid.

Fast jag tycker inte man är en passagerare bara för att man inte hela tiden funderar över sina val. Om jag skulle sitta och fundera på alla val konstant så hade jag blivit tokig kan jag säga.

Jag tänker nog att en rimlig och realistisk tolkning av "aktivt val" eller "väljer varje dag" som att man ser sig själv som ansvarig för sina val och resultaten av dem hittills. Att man så att säga fullt ut står för valen. Och en öppenhet för att man kan tänka om och göra andra val.

Jag tror att vi tolkar olika vad gäller meningen "aktivt välja" helt enkelt.

@Monstermom Nä, jag tror frågan om att välja sin partner varje dag är mest semantik. Jag menar ju inte på allvar att jag tror att @Hyacinth är en elak bachelor-typ som storsint väljer att stanna med sin partner varje morgon när hon vaknar, efter att noga ha övervägt hans dåliga och bra sidor.

Min poäng med att lyfta detta med poly/mono var mest att när @Ceta eller nån annan säger att hon vill checka hans syn på detta så får hon svar som får det att låta som att hon är nästan hysterisk som undrar. Medan jag mest tänker att det är väl bra att inte förutsätta nåt om det är viktigt för en. Eftersom ju alla faktiskt inte lever enligt normen.

Eller nåt. Fan vet jag :p :D.

Möter min PARTNER varje morgon i badrummet där vi glatt röstar om han får stanna eller ej:D

Jaha, då är jag med! De jag syftar på, från Buke eller irl, säger dock att de lever monogamt när frågan kommer upp i andra sammanhang.
Jag är ju en av dem som inte riktigt är med på den där idén om "Snacket", "The Talk" eller om att dra upp "förhållandets ramar", och vad det nu brukar kallas.

Jag kan inte föreställa mig att jag någonsin har skrivit vare sig att jag "har en monogam relation" eller att jag "har en öppen relation". Man kommer ju inte ihåg allt man säger, tänker och skriver, men när jag pratar med folk svarar jag överhuvudtaget inte på frågan om relationen är "öppen" och liknande frågor. Tror inte att jag har gjort det här heller.

.... ooooooch så plockar jag upp det. Det här tycker jag blir intressant ihop med att du tycker det är udda att anse att man gör medvetna val varje dag istället för att bara flyta på och göra som alltid. Hur går det ihop? (Jag som vego tycker nämligen att det givetvis är ett aktivt val att äta kött. :p)

(Finns Bachelor kvar, förresten?:eek:
Jag såg Unreal i somras och funderade på om den inte egentligen låg lite efter... Men det kanske den inte alls gjorde! :laugh:)

Du tänker inte att det är någon skillnad mellan "aktivt val" och "medvetet val"? Jag är ju också sådan som valt att inte äta kött, men ser det verkligen inte som ett aktivt val, eftersom det inte händer "nu nu nu". Däremot är det utan tvekan ett medvetet val. Jag har ätit kött och valt bort det, men det var så länge sedan att det inte känns som om jag väljer något längre, det bara är på ett visst sätt. (förutom de dagar då folk försöker få mig att äta kött och jag får stå på mig med mitt "nej"). Likadant skulle jag tänka om en eventuell partner, det hade förhoppningsvis inte varit ett aktivt val att fortsätta ha en relation med partnern, däremot hade det ju utan tvekan varit ett medvetet val.

(och jo, det där programmet finns kvar, tror jag.. morsan har massor av konstiga kanaler på sin tv och de sänder sådant hur ofta som helst. Kanske gamla repriser?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 642
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 861
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 296
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 268
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka