Inte bara nätdejting - del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker inte det är någon dum fråga. Istället för att gissa eller anta är det väl bättre att fråga.
För egen del tror jag att jag och M är exklusiva, men jag vet inte. Men planen är att fråga. Bättre att veta än att tro, kan jag tycka. :)
Jo precis. Tror jag ska fråga "min" M om det snart med ;)

Ni måste verkligen lära er kommunicera.
Delvis kl
Jag fattar att du är ironisk, men jag undrar just därför. Jag och min man diskuterar allt mellan himmel och jord, och därför även sex och relationer. Ni som inte har det som vissa relaterar till "samtalet", diskuterar ni inte sex och relationer alls? Bara för att man inte samtalar kring det i "samtalet" betyder väl inte att man inte har diskuterat ens syn på relationer?

@Ceta Vi snackade om det för någon månad sen (då hade vi träffats två månader typ?), där vi konstaterade att ingen av oss har brått att sätta någon form av etikett på vad vi är, men att vi inte är sugna på att träffa några andra än varandra :)
Vi snackade även lite löst om vad vi tycker är okej eller inte att vi gör med andra.

+ alla andra som tyckte det var en udda grej att fråga.

Förstår att inte alla behöver eller vill definiera sin relation. Det frågan grundar sig i för mig handlar egentligen mest om orden pojkvän/partner vs dejt. Jag har inte bråttom på den punkten, men om vi fortsätter träffas och jah spontant skulle vilja säga "pojkvän" om honom, så känns det bättre att göra det om han själv tycker han är min pv. För mig personligen alltså.

Men var det nu en dum fråga så får jag väl se hur det blir just för oss (om vi hamnar där)

Äh, jag tycker inte alls att det är en konstig eller dum fråga. För mig känns det också viktigt att veta att vi bara träffar varandra, och då är det ju lättast att prata om det. I mitt nuvarande förhållande tog det ett par månader innan det kom upp, då i samband med att han skulle träffa flera av mina vänner för första gången och frågade hur han skulle presentera sig och om han kunde säga att han var min pojkvän. Innan dess hade vi pratat lite om att vi inte dejtade andra, just utifrån skydd osv, det är ju en ganska rimlig sak att ta upp efter ett tag tänker jag.

Om något skaver med "samtalet" för mig så är det att låter så formaliserat. Fyrkantigt. Det låter som om "samtalet" är en av pinnarna man ska bocka av i en relation. För att inte tala om "the talk", som det kallades tidigare i tråden. Då får jag amerikansk rom com upp i halsen, i linje med brudöverlämning och babyshower. Vi behöver inte importera mer sånt skit.

För mig låter @niphredil s förhållningssätt mycket mer avslappnat. Alltså att det där var man är i relationen är en process snarare än ett särskilt samtal där man klubbar relationsstatusen.

Sen är jag lite nyfiken på hur ni har haft det i nuvarande och/eller tidigare relationer. Efter hur lång tid/antal dejter har ni haft "snacket"? Menar inte att det finn rätt eller fel i hur en väljer att göra, men är nyfiken :)

Min förra relation startade på gymnasiet och då var vi liksom typ ihop efter att vi haft sex :angel:
Jag tänkte massor kring detta nu i min nya relation, liksom hur länge det var "vanligt" att man dejtade osv. När man inte startat upp en ny relation tidigare som vuxen så blev ju allt nytt.
Iaf så pratade vi ganska tidigt lite sådär i förbifarten om att ingen av oss träffade ngn annan (det kom nog upp i samtalet någongång naturligt) men sen tog det ett tag innan jag verkligen kände behov av att ha "snacket". Vi var på vår första dejt i början av juni och dejtade sen ganska frekvent (2-3 ggr i veckan iaf) och hade "snacket" mot slutet av juli då vi kom överens om att vi är ett par.

Alla kanske inte känner behov av att sätta ord på det, men jag tyckte att det kändes skönt iaf. Jag hade ett behov av att veta hur han såg på oss och det var viktigt för mig att det uttalades högt liksom.
Det gjorde ju ingen skillnad på hur vi betedde oss för varandra eller liknande, mer en trygghetsgrej där iaf jag kunde slappna av i att vi båda känner på samma sätt och vill åt samma håll.

Om något skaver med "samtalet" för mig så är det att låter så formaliserat. Fyrkantigt. Det låter som om "samtalet" är en av pinnarna man ska bocka av i en relation. För att inte tala om "the talk", som det kallades tidigare i tråden. Då får jag amerikansk rom com upp i halsen, i linje med brudöverlämning och babyshower. Vi behöver inte importera mer sånt skit.

För mig låter @niphredil s förhållningssätt mycket mer avslappnat. Alltså att det där var man är i relationen är en process snarare än ett särskilt samtal där man klubbar relationsstatusen.
Men va?
Jag gissar att det är mig du syftar på nu för jag har skrivit om "the talk" tidigare i tråden. I praktiken innebar det att jag frågade mannen hur han känner kring mig och hur han ser på oss. Vi hade ett väldigt avslappnat samtal sådär precis innan vi somnade om våra känslor och konstaterade att det för båda kändes som att vi var ett par.
Jag har lite svårt att se kopplingen till brudöverlämning och babyshower..

Alla kanske inte har behov av att prata om sånt, men jag tycker det är fint att prata om känslor och tycker att det är viktigt att vara öppen på alla sätt i det sammanhanget. Det får mig att bli tryggare med vart vi står om vi säger det högt och inte bara antar att båda känner på samma sätt.

+ alla andra som tyckte det var en udda grej att fråga.

Förstår att inte alla behöver eller vill definiera sin relation. Det frågan grundar sig i för mig handlar egentligen mest om orden pojkvän/partner vs dejt. Jag har inte bråttom på den punkten, men om vi fortsätter träffas och jah spontant skulle vilja säga "pojkvän" om honom, så känns det bättre att göra det om han själv tycker han är min pv. För mig personligen alltså.

Men var det nu en dum fråga så får jag väl se hur det blir just för oss (om vi hamnar där)
Frågan i sig är inte dum men varför så lättstött? Om du hade förtydligat frågan från början hade jag inte brytt mig om att fråga, snacket hade ju kunnat varit vad som helst från skydd, sjukdomar, exklusivitet, barn, framtid mm.

Frågan i sig är inte dum men varför så lättstött? Om du hade förtydligat frågan från början hade jag inte brytt mig om att fråga, snacket hade ju kunnat varit vad som helst från skydd, sjukdomar, exklusivitet, barn, framtid mm.
Fast jag tänker att "snacket" eller "the talk" är ett ganska välkänt begrepp i just det här sammanhanget. Jag hade inte heller tänkt att jag behövde förklara innebörden.

Men va?
Jag gissar att det är mig du syftar på nu för jag har skrivit om "the talk" tidigare i tråden. I praktiken innebar det att jag frågade mannen hur han känner kring mig och hur han ser på oss. Vi hade ett väldigt avslappnat samtal sådär precis innan vi somnade om våra känslor och konstaterade att det för båda kändes som att vi var ett par.
Jag har lite svårt att se kopplingen till brudöverlämning och babyshower..

Alla kanske inte har behov av att prata om sånt, men jag tycker det är fint att prata om känslor och tycker att det är viktigt att vara öppen på alla sätt i det sammanhanget. Det får mig att bli tryggare med vart vi står om vi säger det högt och inte bara antar att båda känner på samma sätt.
Nej, kopplingen verkar nog lite luddig, men jag tänkte när jag läste om "the talk" att om vi inte har ett svenskt ord för företeelsen, varför göra den viktig? På samma sätt har jag alltid tänkt om babyshower - herregud, vi har inte ens ett svenskt ord för det. När det gäller brudöverlämning finns inte samma språkfråga, men den kommer från amerikansk rom com - vilket jag uppfatttar att även babyshower och the talk gör. Så där tänker jag kring kopplingen.

Nej, kopplingen verkar nog lite luddig, men jag tänkte när jag läste om "the talk" att om vi inte har ett svenskt ord för företeelsen, varför göra den viktig? På samma sätt har jag alltid tänkt om babyshower - herregud, vi har inte ens ett svenskt ord för det. När det gäller brudöverlämning finns inte samma språkfråga, men den kommer från amerikansk rom com - vilket jag uppfatttar att även babyshower och the talk gör. Så där tänker jag kring kopplingen.
Ah okej. Ja det svenska ordet är väl "snacket" så det finns ju absolut :)

Men jösses ... Jag har googlat.

http://www.tidningensolo.se/10-tecken-pa-att-det-ar-dags-att-ha-the-talk

9. Du följer med på familjetillställningar.
Du har träffat din dejts föräldrar och ni ses ganska ofta. Han eller hon har tagit med dig på flera tillställningar för att visa upp dig. Om du praktiskt taget redan har blivit en del av personens familj så är det definitivt på tiden att ni har the talk.

:banghead:

Det roliga är att den sista, tionden punkten är 10. Sluta göra det komplicerat. När man i nio föregående steg krånglat till det så mycket som bara går. :D

Men jösses ... Jag har googlat.

http://www.tidningensolo.se/10-tecken-pa-att-det-ar-dags-att-ha-the-talk

9. Du följer med på familjetillställningar.
Du har träffat din dejts föräldrar och ni ses ganska ofta. Han eller hon har tagit med dig på flera tillställningar för att visa upp dig. Om du praktiskt taget redan har blivit en del av personens familj så är det definitivt på tiden att ni har the talk.

:banghead:

Det roliga är att den sista, tionden punkten är 10. Sluta göra det komplicerat. När man i nio föregående steg krånglat till det så mycket som bara går.:p
Haha! Man kan hitta de mest spännande relationsråden när man googlar :D

En gång för alla, liksom. Snacket. I vilket saker och ting slås fast. Så man vet.
Alltså jag antar att du skämtar nu. Men du tycker inte det blir lite nedlåtande mot de som faktiskt känner ett behov av att sätta ord på relationen?
Good for you att du är totalt självsäker och inte nojar över sådana struntsaker, men nog finns det många vanliga dödliga som katastroftänker hundra gånger om i starten av en ny relation och då kanske mår bra av att bara prata med varandra istället för att fundera på egen hand. Helt normalt skulle jag vilja säga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 642
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 861
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 296
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 268
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka