MissFideli
Trådstartare
Men å andra sidan gällde tråden varken det eller vad jag har rätt eller fel på.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast den frågan har ju redan besvarats flera gånger i tråden, att det är dyrt att dra in el om det inte redan finns.@MissFideli
Är det enbart av ekonomiska skäl som du vill använda så lite el som möjligt eller vill du verkligen leva utan el?
Jag har aldrig testat, men kan tänka mig att det borde bli väldigt tidskrävande?
Jag har lagat mat på vedeldad spis och det tar ju betydligt längre tid än på vanlig spis tex.
Ja. Vi fick tag i ett litet bensindrivet elverk under Gudrun och det tog nog en liter bensin/timme. Ändå var det så litet att spis, tvättmaskin, osv inte funkade. Lampor, TV, dator och dammsugare kunde vi koppla till, och det gjorde vi ett par timmar/kväll. Så skulle jag dock inte vilja leva i längden...Vi använde ett dieselverk när vi var strömlösa i 10 dygn efter Gudruns framfart. Vi har kakelugnar i hela huset och egen ved att elda med, men det blev dyrt med dieselverket trots att vi bara använde det någon timme/dag. Det kostar ju en del att driva, förutom inköpet.
Är det inte normalt att byta om och duscha på jobbet när man jobbat? Jag gjorde iallafall det när jag kände mig svettig efter jobbet.och att rutinmässigt utnyttja jobbets faciliteter för dusch, så skulle det bli ganska stora kostnader.
Beror väl på om man jobbar med något fysiskt?Är det inte normalt att byta om och duscha på jobbet när man jobbat? Jag gjorde iallafall det när jag kände mig svettig efter jobbet.
Beror väl på om man jobbar med något fysiskt?
Om jag som SFI-lärare tog för vana att duscha på jobbet skulle det nog resultera i ett antal höjda ögonbryn
Är det inte normalt att byta om och duscha på jobbet när man jobbat? Jag gjorde iallafall det när jag kände mig svettig efter jobbet.
Min stuga (för liten för att kallas villa; kan möjligen gå som "hus") värms med luftvärmepump alternativt vedpanna alternativt elpatroner (till vedpannan; alltså en kombipanna).Ja, stuga för mig är små hus och de tror jag oftast har elvärme.
Men det kan fortfarande vara meningsfullt för platser där det är svårt eller mycket dyrt att dra fram el.Ska väl nämna att det hade varit billigare att köpa el än det han gjorde för huset behövde tätas, all armatur bytas ut, alla vitvaror bytas mm
Just kakelugn ger en enormt jämn värme.Nej, men det finns mer jämna sätt att värma upp än med kakelugn/vedspis.
Om man ändå har eld i spisen på vintern så tar det inte längre tid.Jag har lagat mat på vedeldad spis och det tar ju betydligt längre tid än på vanlig spis tex.
Sterlingmotor = en våt dröm.Sterlingmotorer som i samband med vedeldad värmeproduktion producerar el som biprodukt.