Som andra redan konstaterat: att leva utan el är inte samma sak som att leva med eget litet elverk. Utan el är utan el. Utan indragen el är en annan sak.

Vi har ibland haft jobb där vi får tillhandahålla elen själva genom egna elverk. Det undviker vi idag, för det krävs rejäla investeringar för att få en säker drift. Och utan säker drift kan det lika gärna vara. Ett sätt kan vara att köpa militärens utrangerade (aldrig använda) verk, kostar en del men är rätt dimensionerade.

Dock är ett krav oavsett lösning att man kan mecka med det själv eller har en tillräckligt stor plånbok för att kunna anlita någon att mecka, oavsett storhelg eller tid på dygnet. Och det hade jag sett som ett absolut måste om jag haft det privat.

Jag har vänner med sommarbostad som helt saknar indragen el men som klarar sig riktigt skapligt med solceller. Det funkar till TV, laddning av mobiler och till datorer. Kylskåpet ersätts av en bra jordkällare. Värme med kamin.

Alltså - folk har ju levt i århundraden utan el. Det handlar ju till stor del om vad man vill ha för standard och till vilken arbetsinsats.

@MissFideli
Är det enbart av ekonomiska skäl som du vill använda så lite el som möjligt eller vill du verkligen leva utan el?
Jag har aldrig testat, men kan tänka mig att det borde bli väldigt tidskrävande?
Jag har lagat mat på vedeldad spis och det tar ju betydligt längre tid än på vanlig spis tex.

@MissFideli
Är det enbart av ekonomiska skäl som du vill använda så lite el som möjligt eller vill du verkligen leva utan el?
Jag har aldrig testat, men kan tänka mig att det borde bli väldigt tidskrävande?
Jag har lagat mat på vedeldad spis och det tar ju betydligt längre tid än på vanlig spis tex.
Fast den frågan har ju redan besvarats flera gånger i tråden, att det är dyrt att dra in el om det inte redan finns.

Verkningsgraden för bensin- och diesel-elverk är inte så hög, typ 40 % för maskiner i megawatt-klassen vid full-last, den sjunker betänkligt med minskande storlek och vid del-last. Det finns orter i norra Kanada som får sin el från dieselelverk till ett elpris på 12 kronor per kilowattimme. Så elpriset för din hembrända diesel-el kan bli rätt hög, så pass hög att investeringen att dra in fastel kanske betalar sig på några fåtal år.

Vi använde ett dieselverk när vi var strömlösa i 10 dygn efter Gudruns framfart. Vi har kakelugnar i hela huset och egen ved att elda med, men det blev dyrt med dieselverket trots att vi bara använde det någon timme/dag. Det kostar ju en del att driva, förutom inköpet.

Vi använde ett dieselverk när vi var strömlösa i 10 dygn efter Gudruns framfart. Vi har kakelugnar i hela huset och egen ved att elda med, men det blev dyrt med dieselverket trots att vi bara använde det någon timme/dag. Det kostar ju en del att driva, förutom inköpet.
Ja. Vi fick tag i ett litet bensindrivet elverk under Gudrun och det tog nog en liter bensin/timme. Ändå var det så litet att spis, tvättmaskin, osv inte funkade. Lampor, TV, dator och dammsugare kunde vi koppla till, och det gjorde vi ett par timmar/kväll. Så skulle jag dock inte vilja leva i längden...

Beror väl på om man jobbar med något fysiskt?

Om jag som SFI-lärare tog för vana att duscha på jobbet skulle det nog resultera i ett antal höjda ögonbryn :p

Det beror ju också på huruvida det finns en dusch på jobbet eller inte. Finns det så tror jag inte det är för syns skull, utan för att den kan användas. Jag jobbar på kontor och vi har ingen dusch.

Vi har dusch och omklädningsrum på jobbet och de gånger jag tränat på gymmet i närheten duschar och byter jag om på jobbet istället för på gymmet. Torkskåp att hänga upp den blöta handduken i, hårföner, stor spegel och toalett och man slipper trängas med en massa andra. Jag nyttjar ofta duschen på jobbet innan jag börjar, då slipper jag kliva upp ännu tidigare eller vänta på att håret ska torka innan jag lägger mig kvällen innan och jag ser hur mycket tid jag kan söla i duschen och ändå komma i tid till jobbet.

Händer det något efter vägen som gör att det drar ut på tiden så blir det en snabbdusch och fuktigt hår, har jag gott om tid kan jag ta en längre dusch och föna håret innan jag går in.

Ska väl nämna att det hade varit billigare att köpa el än det han gjorde för huset behövde tätas, all armatur bytas ut, alla vitvaror bytas mm
Men det kan fortfarande vara meningsfullt för platser där det är svårt eller mycket dyrt att dra fram el.
Så det är oerhört intressant att få information om hur det är löst.

Det börjar finnas möjligheter att leva utan nätansluten el.
Solkraft, vindkraft kopplat till batteripaket.
Men nu kommer även ett intressant alternativ för dem med egen ved
Sterlingmotorer som i samband med vedeldad värmeproduktion producerar el som biprodukt.
Ja det behöver inte vara ved, det kan vara allt möjligt man kan lägga vantarna på
http://seftonmotors.com/pages/resea...h1wmYNFzUriWum1w_0uiDIcBIDDPPLJjs8aAgB-8P8HAQ
och ytterligare en modell. Där man vid en uppskalning pumpar ut kyl vattnet till element + att den producerar el
eller

Vilket betyder, att man på vintern när solen lyser med sin frånvaro eller det inte blåser trots det producerar egen el.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Jag tänkte med tanke på både kostnaden och risken med brist på el hur gör ni, har ni ändrat vanor på nåt sätt i år jämfört med tidigare...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 487
Senast: Derivata
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 579
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 719
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 473
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?