Jo men den ytan skall du ju ha i den omoderna stugan.
Husbilen skall ju då bara vara "servicebyggnad" för dusch och toalett.
D.v.s. det som blir oerhört dyrt att ordna i stugan.
Att värma upp ett hus och ordna med belysning utan el är inget problem.

Jag funderade ju på att köpa en sån där byggbarack att ha som badrum, så ja, tanken har slagit mig. Kan inte du flytta tillbaka hit, jag skulle behöva din kunskap IRL ju!! :p

Man måste vara litet kreativ och inte ha problem med att det blir litet obekvämt för att bo på ett sådant vis.
Det går t.ex. att duscha med en vattenkanna ståendes i en balja.
Man värmer bara några hinkar vatten på vedspisen
Och är man som min familj så har man en stor kittel med vatten på vedspisen hela tiden. Den funkar som ett stort värmemagasin under natten om man har eldat på kvällen och kokat upp kitteln. Vattnet är ljummet länge.

Och är man som min familj så har man en stor kittel med vatten på vedspisen hela tiden. Den funkar som ett stort värmemagasin under natten om man har eldat på kvällen och kokat upp kitteln. Vattnet är ljummet länge.

Blir det inte mycket fukt med kokande vatten i en gryta på spisen?

10L kokande vatten motsvarar ung. 2 kg torr ved i värmeinnehåll.

Ett alternativ vore att lägga in tegel i ugnen (om den inte används förstås).

Man drar den åt sidan så den håller värmen utan att koka, har du eldat i en vedspis nån gång?
Ingen riktig spis, mer kamin med ett par kokplattor i fjällstugor. Jag tror jag förstår vad du menar, en kamin blir ju i princip lika varm överallt men en riktig vedspis kan jag tänka mig fungerar annorlunda.

Men om den står på vedspisen hela dagen och man eldar i spisen kokar väl vattnet konstant?

Man kan ju förstås ställa den vid sidan och värma vattnet först på kvällen.

Jag testade det hela empiriskt vid jul 2014 (svinkallt hus med frysta externa vattenledningar pga badrumsrenovering). Tro mig, med en tillräckligt stor kastrull och att man ställer den på ena sidan av spisen så blir det inte mycket ånga alls. Den står ju inte och våldkokar.

Jag testade det hela empiriskt vid jul 2014 (svinkallt hus med frysta externa vattenledningar pga badrumsrenovering). Tro mig, med en tillräckligt stor kastrull och att man ställer den på ena sidan av spisen så blir det inte mycket ånga alls. Den står ju inte och våldkokar.

Är det separat ugn i en sådan spis som den på bilden? Här fanns innan en gammal bakugn men där var ugnen också eldstad.

Jag har aldrig hört om eller sett en vedspis utan ugn?
6309880864.jpg

Är det separat ugn i en sådan spis som den på bilden? Här fanns innan en gammal bakugn men där var ugnen också eldstad.
Blev tvungen att kolla hur gammal vedspisen är som fenomen

Wikipedia:
Vedspis

Vedspis från Bolinders.
Vedspisen eldas med ved. Den introducerades vid 1800-talets mitt och revolutionerade matlagningen i hemmen. Den värmde bättre och använde betydligt mindre mängd ved än de öppna eldstäderna, dessutom samlades röken bättre i skorstenarna. En nackdel var att den öppna eldstadens ljus försvann, därför följde snart också lampor i vedspisens spår, somfotogenlampan. I Sverige tillverkades vedspisar vid flera järnbruk. En vedspis är ofta utförd i materialet järn (gjutjärn) och kallas därför ibland järnspis. Den ger förutom värme för matlagning och bak även varme för uppvärmning av bostad, framför allt kök.

Vanligen är vedspisar tillverkade för maximalt omkring 0,3 meter lång ved. De har oftast bakugn. Tidigare var det vanligt att vedspisar hade tillbehöret varmvattenberedare; se ävenkamin.

Det finns enklare utan ugn tex. i fjällstugor, men rätta benämningen på dessa är nog kamin med kokplatta/plattor:

hd_item_116255_c514404a74.JPG

Det finns enklare utan ugn tex. i fjällstugor, men rätta benämningen på dessa är nog kamin med kokplatta/plattor:

laxenf.jpg
Japp. Det där är en kamin.

Jag har levt med en sån här typ. Den var finfin den sommaren jag hade litet barn och elen stängdes av fyra timmar varje dag under en lång period (ledningsbygge) Men den var likafullt en kamin.
40319-7985743-shopw-e3b35b.jpg

Är det liknande som på bilderna
tanten länkade till? Tre luckor på framsidan, där två alltså är ugnsluckor och den tredje för eldstaden?
Nja.

Det är en lucka man stoppar veden i. Veden vilar på ett raster som släpper igenom askan till utrymmet under. Så två mindre luckor ovanpå varann varav den under för aska.
Intill en ugn. Det finns två varianter. Med vedlucka till vänster
53.JPG

eller till höger.
18848607-PxxSd.jpg

Att den undre lilla luckan har ett skjutspjäll är för att reglera elden. Öppet ger mer skjuts (snabbplatta) och stängd är det för underhållsvärme (sjuda )

:D

Liknande trådar

Hemmet Jag tänkte med tanke på både kostnaden och risken med brist på el hur gör ni, har ni ändrat vanor på nåt sätt i år jämfört med tidigare...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 485
Senast: Derivata
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 570
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 473
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?