Sterlingmotor = en våt dröm.
Någon gång så skulle jag vilja ha en sådan för just elproduktion.
Annars så kan en liten ångmaskin vara något.
Jag eldar med en gammal flispanna. mod med förugn. Så mellan förugnen och värmepannan finns en gashals där brinnande gas strömmar in i pannan.

Jag funderar skarp på att byta ut denna gashals med en anordning där gasen strömmar förbi sterlingmotorns "heta del.

Om man sedan kan lägga vantarna på ett någorlunda ok truckbatteri som motorn får underhållsladda, eller solen eller vinden då borde man kunna ha både belysningel, el till tvättmaskin osv. Eftersom pannan producerar varmvatten året om.
Köksspisen får man väl byta till gas (ett uppköp egentligen )

Jag har lagat mat på vedeldad spis och det tar ju betydligt längre tid än på vanlig spis tex.
Nej?
Jag har levt större delen av mitt liv med vedspis.
De gånger jag vill laga mat på den så är den väldigt snabb. Det går verkligen blixtsnabbt att få upp värmen. Det handlar om eldningsteknik och om vilken spis man har.

Visst - min induktionsspis är snabbare, men långkok är roligare på vedspisen om vintern. Elräkningen är också roligare. :)

Håller på att halvseriöst leta möjligheter till att leva utan el.
Jag har funderar på kombinationen husbil och omodern stuga.
I mitt fall av orsaken att jag lever så pass ambulerande att det vore bekvämt att ha en husbil med alla mina saker i så att de bara åkte med dit jag var.
Som ett hotellrum med eget badrum.
De har ju dusch och kassett-toa.
Men då det är så trångt i en sådan så är det trevligt med ett utrymme för matlagning och umgänge utanför husbilen.

Det kanske vore något för dig som lösning på frånvaro av el?
De går på gasol och så kan man ha solpaneler för elektroniken.

Jag har funderar på kombinationen husbil och omodern stuga.
I mitt fall av orsaken att jag lever så pass ambulerande att det vore bekvämt att ha en husbil med alla mina saker i så att de bara åkte med dit jag var.
Som ett hotellrum med eget badrum.
De har ju dusch och kassett-toa.
Men då det är så trångt i en sådan så är det trevligt med ett utrymme för matlagning och umgänge utanför husbilen.

Det kanske vore något för dig som lösning på frånvaro av el?
De går på gasol och så kan man ha solpaneler för elektroniken.

Hade jag inte haft katterna hade jag nog redan bott i en husbil. Så ja, det tror jag! Nu är jag "tyvärr" i behov av mer utrymme eftersom jag har 4 katter. Funderat på villavagn, men dom verkar kräva både vatten och avlopp.

Tack för intressanta idéer! Mina föräldrar bor i stan, så tvätta finns ju möjligheter till ändå. Vi har dusch på jobbet och med tanke på hur det luktar därifrån ibland, så behöver den nog användas oftare Skulle nog kunna tänka mig testa leva helt utan el alls också, men vissa opraktiska delar medför det ju.
Tanken var från början att kanske lättare hitta ett hus som inte kostar skjortan, men det verkar slita sig ändå. Tanken finns fortfarande dock, så nån gång kanske!

Nu är jag "tyvärr" i behov av mer utrymme eftersom jag har 4 katter.
Jo men katterna kan väl bo i det större utrymmet som inte har badrum?
De skall ju ändå inte följa med i husbilen om dagarna.
Vitsen med husbil är att du skall använda den som din bil att åka i.
Åka och handla = stoppa maten direkt i kylskåpet.
Åka och tanka = passa på att fylla på gasol.
Och så kan man tömma toan och fylla på vatten litet här och där.

Under tiden så har katterna det bra hemma i stugan med värme från en kakelugn och belysning från ett 12V system med elpanel och batteri.

Tanken var från början att kanske lättare hitta ett hus som inte kostar skjortan, men det verkar slita sig ändå.
Nej men varför det?
En husbil kan man få för samma peng som en bil kostar och bil måste du ju ändå ha.
Vi har dusch på jobbet och med tanke på hur det luktar därifrån ibland,
Annars så kan man ju köpa ett gymkort på det närmaste gymmet och duscha där.
Det tänkte jag nog också göra om jag gör slag i saken.
Med en fast adress så finns ju även tvättbilen som hämtar din tvätt och tvättar den åt dig.
Det verkar vara ett oerhört prisvärt alternativ till att ha eget vatten, avlopp och tvättmaskin på elverk.

Jo men katterna kan väl bo i det större utrymmet som inte har badrum?
De skall ju ändå inte följa med i husbilen om dagarna.
Vitsen med husbil är att du skall använda den som din bil att åka i.
Åka och handla = stoppa maten direkt i kylskåpet.
Åka och tanka = passa på att fylla på gasol.
Och så kan man tömma toan och fylla på vatten litet här och där.

Under tiden så har katterna det bra hemma i stugan med värme från en kakelugn och belysning från ett 12V system med elpanel och batteri.

Jag tänkte på större yta än en husbil.

Jo, om man ändå har eld i spisen så. Men om man vaknar på morgonen och vill koka ägg till frukost och först måste elda upp värme tex.
Allt går att lösa om bara viljan finns, jag har ett litet gaskök som jag köpte för många år sedan när jag fjällvandrade. Sen hade jag det som reserv när jag bodde i centrala Sthlm om strömmen skulle vara borta långvarigt, men det behövdes aldrig. Nu har det flyttat med mig till huset och jag har det som alternativ till vedspisen i köket men har inte behövt använda det här heller.

Det är dock gjort i en handvändning att skruva ihop, tända och koka på om jag vill. :up:

Liknande trådar

Hemmet Jag tänkte med tanke på både kostnaden och risken med brist på el hur gör ni, har ni ändrat vanor på nåt sätt i år jämfört med tidigare...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 485
Senast: Derivata
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 570
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 473
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?