För att de nyttjas under sommartid. Kort tid och varmt.
Jag tolkade nog fel. Jag läste som fritidshus ELLER stugor.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att de nyttjas under sommartid. Kort tid och varmt.
Jag tolkade nog fel. Jag läste som fritidshus ELLER stugor.
Ja, stuga för mig är små hus och de tror jag oftast har elvärme.
Typ alla sommarstugor jag känner till, och alla jag tittat på senaste året, har el. (Letar stuga så har kollat en del.)De flesta sommarstugor jag känner till har ingen el (massor av fäbodar häromkring och ytterst få av dem har el).
Typ alla sommarstugor jag känner till, och alla jag tittat på senaste året, har el. (Letar stuga så har kollat en del.)
Örebrotrakten.Intressant, är det söderöver? Jag bor ju i Dalarna och även norrut där jag känner folk är det ovanligt med el i stugorna.
Jag har övernattat i en helt underbar fjällstuga utan el och vatten, något av det härligaste jag gjort. Den ligger vackert vid en tjärn i Oviksfjällen.
Örebrotrakten.
Klockrent Mellansverige juDet är söderöver för mig
Klockrent Mellansverige ju
Fast det tror inte jag. Många är uppvärmda med en eldstad.
Ja, absolut! Tänkte mer på utöver det.
Fast för att det är el indraget betyder inte att det värms upp med el.
Nej, men det finns mer jämna sätt att värma upp än med kakelugn/vedspis. Som inte gör att det är jättekallt när man kommer hem från jobbet.
För att sammanfatta grundfrågan - ja, det går utmärkt att använda elverk till exempelvis tvätt. Elverket behöver vara tillräckligt kraftigt (och helst av god/långlivad kvalitet) för aktuell förbrukning, men det är inte rocket science. Miljö och långtidsekonomi är aspekter som kanske behöver vägas in.
För elkonsumtion med lägre effekt, exempelvis laptop eller tv eller LED-belysning, kanske ett litet kylskåp, funkar t ex vindkraftsladdade (och/eller solcellsladdade) batterier + inverter (omvandlare till 230 V).
Om jag själv skulle försöka inrätta mig för att klara mig utan elnät men fortfarande behöva viss el så skulle jag nog titta på möjligheter till egen vattenkraft, alltså boende i anslutning till något lämpligt vattendrag. För uppvärmning och varmvatten skulle jag nog titta på en hyfsat stor vedpanna och stor ackumulatorvolym, så man kan elda effektivt. Det förutsätter förstås litet egen skog.
Ja självklart. Men ditt påstående om att det är vanligast med direktel i mindre hus håller jag inte med om.