Tack för input!
Jag tror att han blir trött av dessa aktiviteter i alla fall då vi brukar gå hem när han "ber" om det och inte orkar mer. Vi försöker hitta självständiga aktiviteter att göra men då han har lidit av sådan svår seperationsångest så har det varit ett dilemma. Därav att vi ens började med NW då det var en aktivitet som han kunde försvinna in i och utmana sin självständighet och uthållighet. Vi har provat (och tränar på!) att jobba bort från mig och öka sin självständighet men han vill hela tiden ha koll på vart jag är någonstans och känns därför orolig och kan inte koncentrera sig. Det är nog därför han blir trött så fort av korta träningspass för mycket av den mentala biten går åt till att hålla koll på vart jag befinner mig?
vi har provat budföring för att få honom bort från mig men ändå med vetskapen att jag står kvar och han får komma tillbaka men han visar stor oro även under det momentet och nu har vi kommit till ett avstånd på 6 meter vilket är superlångt i hans ögon
Det har paminner mig lite om min Malle, som alla sager att jag i allafall inte kan "tappa bort". Han har ingen direkt separations angest ... men ar den storsta mamma grisen i varlden och vill alltid veta var jag ar. Han ater (tack och lov!) inte upp nagot nar nar ar ensam, men har en tendens att vandra fram och tillbaka hur lange som helst.
Bada mina hundar har bur i sovrummet som ar trygg att sova i. De behover inte ha bur dorren stangd, men rottisen skrapar pa sovrumsdorren nar hon vill in (och ibland far jag saga nej, hon ar som en tonaring som vill gomma sig pa sitt rum
) Mallen ger ett skall utanfor dorren hnar han absolut vill in och sova.
Bada ar ocksa "spot tranade". De har mattor och hundsangar runt huset som anvands som "spot" och om jag sager spot sa ar det lika viktigt som en lang plats pa IPO faltet. Man kan inte bryta. No matter what. Golvet runt om blir "glodande lava" och kan inte stigas pa.
Da jag anser att det ar en av de viktigaste sakerna de ska kunna, det ar en ren sakerhets grej, har vi spenderat mycket tid tills de kunde "spot" och inte brot nar jag var i huset, men gick in i ett annat rum, etc. Sedan borjade vi med att jag gick ut, stangde dorren och kom raka sparet in igen. Vi har dragit ut pa det sa nu (Mallen ar snart 2 1/2 ar) far jag vara forsiktig sa jag inte sager "Spot" och glommer bort och lamnar dem i flera timmar.
Ingen av dem bryter en spot da Matte faktiskt sagt till med arg rost nar det hant. (Jag hojer normalt sett aldrig rosten till mina hundar, men i min iver att fa dem att forsta hur viktigt "Spot" var hande det flera ganger och gjorde stort intryck pa bada mina juveler).
Nar jag anser att Mallen vandrat fardigt, eller nar jag gar ut och lamnar honom los, far han helt enkelt vara pa en spot (dar kan man sta, sitta, ligga, eller sla kuller byttor ... sa lange man ar pa en spot). Tiden jag lamnar honom los att vandra stracks sakta ut och han kan numera ga och lagga sig pa en spot sjalvmant. Rottisen gar direkt och lagger sig om jag lamnar henne, hon ligger utanfor sovrumsdorren om den ar stangd, annars i sin bur.
Det lustiga ar att Mallen ar helt avslappnad pa en "spot" ... men ar genetiskt programmerad att vandra om han har for stor yta att vara pa.
Jag har aldrig forsokt att trotta ut Mallen sa att han ligger i flera timmar. Det gar nog inte. Nar han ar helt slutkord sover han ett par timmar, men ar sedan uppe och far runt igen. Det som marks nar han ar "overtrott" (som en tvaaring som inte vill sova) ar att han helt slutar tanka och bara far runt lika planlost som namnda tvaaring.
Numera hander det ibland att han da valjer en spot och lagger sig och sover igen ... annar sager jag till. Jag har gott hopp att han kommer att bli bra, det har bara tagit lite langre tid med honom.