När vi för några år sedan började stänga av allt som står på standby på kontoret (datorer och skrivare) för två personer samt tvn fick vi tillbaka €600 första året. Kanske €600 är en fjärt i rymden för dig men de flesta jag känner oavsett ekonomisk status tycker fortfarande att det är lättförtjänta och trevliga pengar.Jag kan inte riktigt se distinktionen mellan en "sak" och en "mobilladdare". Även om "mobilladdare" inte är en bra representant för alla slags "saker" som drivs av el.
Men visst, om man ägnat allt man kan åt att optimera sin värmetillförsels förbrukning så kan det vara värt att gå in i nästa steg där belysning och standby ingår (dvs anslutna men ej använda); men "sjukt mycket energi" för en enskild handlar det inte om.
Vissa prylar har också funktioner som kräver standby. Som recorders för TV, som har svårt att spela in ljud och bild om de inte får vara spänningssatta. Eller kaffebryggare som har timer. Eller alarmklocka. Osv.
Samlar man ihop ett hushålls saker som kan stå på standby så kanske det blir som en enda glödlampa på 60W. Fast den har man bytt mot LED som bara drar 5W, så då kan det vara värt att kolla på standby-effekter också.
Men. En pryl på standby som drar effekt, producerar exaktemente lika mycket fin kvalitetsvärme som ett el-element på samma plats som drar lika mycket effekt. Så om man har prylen i ett utrymme man vill ha uppvärmt och sedan går och knäpper på ett element för att få en grad varmare, så har man vunnit ingenting. Jag är en stark förespråkare av att gärna ta hand om restvärmen från nyttoprylar, snarare än att elda med radiatorer som inte har någon annan nytta än värmeutveckling.