Som student i dragiga bostäder och med lägre elpriser hade jag definitivt alla prylar igång. Inkl extra tid med ugnen om det var riktigt jäkligt.
I år handlar det ju om huruvida det är värt ett par hundralappar extra i månaden bara för att ha varma handdukar efter dusch, och nej, de pengarna tycker jag inte att det är värt. Belysning får vara som det är, matlagningen har vi justerat till mindre spiskrävande. Hur var och en väljer beror väl på mängder av faktorer, men jag tycker det är rimligt att åtminstone vara upplyst om vad olika saker kräver. Det är ju lätt att tex förbise att en stationär dator ofta drar rätt mycket.
För den som har räkningar på femsiffriga belopp kan det väl låta fånigt, men jag vet att för rätt många av mina grannar är en extra tusenlapp eller två tillräckligt för att det ska bli noll julklappar i år. Folk brukar ju bo som de har råd, och sticker kostnaderna så spelar det ingen roll om det skulle vara småpengar för någon annan.
Vi som bor i lägenhet har ju dessutom ofta små möjligheter att påverka de faktorer som gör större skillnad i längden, då får man spara på det man kan även om det bara är marginella skillnader.