Om det inte är några stora kostnader det rör sig om, har jag svårt att förstå varför TS inte själv vill stå för de kostnaderna.
Men jo, om alla anställda skulle göra så som TS funderar på: ha flertalet batterier att ladda på jobbet för att kunna använda mobiltelefon och dator i hemmet, och att rutinmässigt utnyttja jobbets faciliteter för dusch, så skulle det bli ganska stora kostnader.

Jag tar inte ut friskvårdsbidraget på 500 kr. Inte heller dricker jag kaffet dom bjuder på. Jag får själv stå för dusch dagligen sommartid och tvätt av uniformen oftare för att arbetsgivaren anser att bussarna AC är för dyra att hålla igång. Så ja, jag kan tänka mig att ta tillbaka en del av det jag bjudit på under mina som bussförare.

Vad kostar det att driva ett elverk 2 h/v då?

Beror helt och hållet på vilket elverk det är. Ska man se till miljöpåverkan måste man dessutom ta med livscykelanalysen för elverket också. Bra elverk är dyra i inköp (och skräpet vill man inte ha, de som jobbade för mig gick igenom FEM! billiga elverk a la Jula på två månader).

Beror helt och hållet på vilket elverk det är. Ska man se till miljöpåverkan måste man dessutom ta med livscykelanalysen för elverket också. Bra elverk är dyra i inköp (och skräpet vill man inte ha, de som jobbade för mig gick igenom FEM! billiga elverk a la Jula på två månader).

Hittat elverk för runt 10. Dåligt?

För att sammanfatta grundfrågan - ja, det går utmärkt att använda elverk till exempelvis tvätt. Elverket behöver vara tillräckligt kraftigt (och helst av god/långlivad kvalitet) för aktuell förbrukning, men det är inte rocket science. Miljö och långtidsekonomi är aspekter som kanske behöver vägas in.

För elkonsumtion med lägre effekt, exempelvis laptop eller tv eller LED-belysning, kanske ett litet kylskåp, funkar t ex vindkraftsladdade (och/eller solcellsladdade) batterier + inverter (omvandlare till 230 V).

Om jag själv skulle försöka inrätta mig för att klara mig utan elnät men fortfarande behöva viss el så skulle jag nog titta på möjligheter till egen vattenkraft, alltså boende i anslutning till något lämpligt vattendrag. För uppvärmning och varmvatten skulle jag nog titta på en hyfsat stor vedpanna och stor ackumulatorvolym, så man kan elda effektivt. Det förutsätter förstås litet egen skog.

Du blir ju inte av med fasta kostnader om du kör på sånt som kräver pellets och/eller disel du byter ju bara en fast kostnad mot en annan.

Dessutom blir det ändå troligen rätt dyrt att dra in el till ett hus som ligger enskilt och allt som ska dras i huset osv. Så pengar måste ändå ut.

Finns ju oxå Solcellsladdare för mobil, platta och laptop.

Inte för det hade funkat nu när solen inte varit framme på några veckor mm.

Även cigarettuttaget i bilen laddar ju oxå.

Liknande trådar

Hemmet Jag tänkte med tanke på både kostnaden och risken med brist på el hur gör ni, har ni ändrat vanor på nåt sätt i år jämfört med tidigare...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 487
Senast: Derivata
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 579
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 719
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 473
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix