Finns ju oxå Solcellsladdare för mobil, platta och laptop.

Inte för det hade funkat nu när solen inte varit framme på några veckor mm.

Även cigarettuttaget i bilen laddar ju oxå.

De kraftigaste laddarna kanske kan fungera men jag blev rekommenderad att köpa batteripackar när jag skulle vara utan el i somras. Bilens laddare fungerar ju bara när bilen är igång och jag hade förbrukat mer än jag kunnat ladda med bara bilens cigarettuttag. Med batteripackar och en fet billaddare som jag kunde ladda allt på en gång med, kunde jag hålla liv i mobilen på semestern (3½ vecka var jag ute, men hade tillgång till el i 6 dagar).

Googla t.ex. solpaneler kylskåp så får du fler tips! :)
Just tvättmaskin har jag inte koll på, men en kompis har fjällstuga långt upp i väglöst land och har både kyl och frys som drivs av solpaneler.

@MissFideli TV, Kyl och frys finns i både 12V och 24V varianter, så det är det enklaste problemet. Solpaneler och lastbilsbatterier fixar det enkelt, samt en batteriladdare som går medans elverket är i gång.

Ett 5Kw elverk driver både spis, tvättmaskin och torktumlare enkelt. Är du lite händig fixar du lätt en större diesel tank som räcker 1 vecka kontinuerlig drift, den som sitter monterad från fabrik räcker i bästa fall 5 timmar.

Jag har en vän med stor familj som värmer allt vatten med vedpanna. De har vattendrivna(?) element så all värme kommer också via pannan.
Det vanliga i många hus är väl att vedeldning med vattenburen värme också värmer tappvarmvattnet. Dvs det finns inget varmvatten om man inte eldar.

Själv är jag innerligen tacksam att jag har varmvattenberedare på el. Är frusen av mig och att ha ständig tillgång till varmt vatten är en lyx.

Det vanliga i många hus är väl att vedeldning med vattenburen värme också värmer tappvarmvattnet. Dvs det finns inget varmvatten om man inte eldar.

Själv är jag innerligen tacksam att jag har varmvattenberedare på el. Är frusen av mig och att ha ständig tillgång till varmt vatten är en lyx.

Samma här! Jag jobbar mycket och oregelbundna tider, det första jag gjorde när jag flyttade in i min lilla gård var att installera en luftvärmepump för att slippa elda annat än när jag känner för det.

Håller på att halvseriöst leta möjligheter till att leva utan el. Kanske en kort stund, kanske längre. Idag finns ju dessutom massor av alternativ.
Men, jag som inte kan. Kan ett elverk driva en tvättmaskin en tvätt?
Kan de mindre vindkraftverken driva en frys? TV?
Nån som vet? Dusch utan el finns, jag kan dessutom duscha på jobbet. Dator och mobil går ju att ha flera batterier till som kan laddas på jobbet. Toa som inte drar el finns. Pelletskaminer utan el finns. Osv.

En fix idé jag har :p

Det finns säkert elverk som kan driva både tvättmaskin och tv, men då lever du ju inte utan el... Eller är det själva anslutningskabeln till huset som är det du vill undvika? Får man fråga varför det är en fix idé? Miljöskäl kan det ju inte vara med tanke på att elverk, för bensin eller diesel som de går på känns ju som ett sämre alternativ än tex vindkraft eller vattenkraft via vanliga elnätet!. Bara testa om du fixar det?

Det finns säkert elverk som kan driva både tvättmaskin och tv, men då lever du ju inte utan el... Eller är det själva anslutningskabeln till huset som är det du vill undvika? Får man fråga varför det är en fix idé? Miljöskäl kan det ju inte vara med tanke på att elverk, för bensin eller diesel som de går på känns ju som ett sämre alternativ än tex vindkraft eller vattenkraft via vanliga elnätet!. Bara testa om du fixar det?

Ja, lite så. Slippa vara beroende av andras prissättning.

Liknande trådar

Hemmet Jag tänkte med tanke på både kostnaden och risken med brist på el hur gör ni, har ni ändrat vanor på nåt sätt i år jämfört med tidigare...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 487
Senast: Derivata
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 579
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 719
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 473
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix