Nja.

Det är en lucka man stoppar veden i. Veden vilar på ett raster som släpper igenom askan till utrymmet under. Så två mindre luckor ovanpå varann varav den under för aska.
Intill en ugn. Det finns två varianter. Med vedlucka till vänster
53.JPG

eller till höger.
18848607-PxxSd.jpg

:D
Tänkte väl att jag missförstod, men jag får istället briljera med att det heter roster :)

Jag testade det hela empiriskt vid jul 2014 (svinkallt hus med frysta externa vattenledningar pga badrumsrenovering). Tro mig, med en tillräckligt stor kastrull och att man ställer den på ena sidan av spisen så blir det inte mycket ånga alls. Den står ju inte och våldkokar.

Vad som är betydligt bättre är tegelstenar.
Skaffa så många stenar att du får ett lager tre högt över hela järnspisen
Sedan eldar man som vanligt
Spisen svalnar snabbt efter det att veden slocknat men tegelstenarna håller värmen
Det sista vi gör på kvällen är att vi lägger in en stenkolsbricket invirad i blött tidningspapper på glöden.
Den har ett betydligt högre energiinnehåll än veden så tilluften hålls på ett minimum. Brinner ytterliga ngr timmar.
Tegelstenarna är fortfarande ljumna på morgonen . Så i det lilla köket är det ca 15 grader +, om det är 10- 15 minus ute.

Gårdagens kortspel avgör vem det är som får krypa ur den varma bingen, ut i det iskalla rummet för att tända brasorna ;)

Liknande trådar

Hemmet Jag tänkte med tanke på både kostnaden och risken med brist på el hur gör ni, har ni ändrat vanor på nåt sätt i år jämfört med tidigare...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 485
Senast: Derivata
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 570
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 473
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?