Hyror - vem skall betala?

Hur många år har fastighetsägarna gjort stora vinster och hur många år kommer dagens höga priser och räntor hålla i sig?

Slå ut det på en tioårsperiod så kommer de tjäna multum oavsett.

Dessutom så tjänar de massa pengar även om de får lite problem med kassaflödet med dina siffror. De flesta fastigheter ökar väl i värde med mer än 4% per år sett ur ett lite längre perspektiv?
De gamla vinsterna är ju förbrukade.
Antingen på renoveringar eller på konsumtion.
Det långa perspektivet hjälper inte när räkningarna skall betalas och kassan är tom.

Ser man historiskt på räntor så är en framtida ränta på mellan 4-7% det mest troliga.
Och just nu så sjunker värdet.

När det byggdes på 60-talet så var byggandet starkt subventionerat.
Det fanns statliga räntebidrag som betalade en stor del av räntan och marken ägdes av den kommun som byggde.
Dessutom så var byggtekniken billig.
Miljonprogrammet var inte avsett att vara estetiskt, det var avsett till att få tak över huvudet på människor.
Om det var en bra metod för byggande så kan man ju ta tillbaka den metoden.

Om det var en bra metod för byggande så kan man ju ta tillbaka den metoden.
Det är tyvärr inte politiskt gångbart.
Dels så kommer inte väljarna i en kommun att stödja en sådan byggplan och dels så vill människor inte bo så.
De vill inte känna sig utpekade som dem som bor i fattighusen.

Sedan kan man fråga sig om folk verkligen behöver ha så hög standard på kök och bad och annat som är idag, när det drar upp kostnaderna så högt. Förr klarade man sig bra med enklare boenden.
Man är tillåten att höja hyra pga standard men inte lika mycket pga tex läge på bostaden. Så det är en av de saker som ett bostadsbolag kan lägga till för att generera pengar till sig.

Dels så kommer inte väljarna i en kommun att stödja en sådan byggplan och dels så vill människor inte bo så.
Nu tänkte jag inte på just miljonprogram utan på typen av byggande, dvs att kommunen bygger på sin egen mark, för sitt eget bostadsbolag och räknar med att det tar många år innan man får igen pengarna. De har ju ändå andra fördelar av byggnaden tex att det kommer in skattemedel och det de förlorar i lite lägre hyra kan de ta igen på lite lägre utbetalningar i tex bostadsbidrag och annat.

Miljonprogram visade sig ju inte vara exakt så som människor trivdes med att bo. Utan stilen med blandade bestånd bostadsrätter och hyresrätter verkar onekligen bättre (med det sagt har jag bott i både bostadsrätter och hyresrätter och det är ungefär samma folk som bor i båda. Jag har dock inte bott i utsatt område/miljonprogram.)

Nu tänkte jag inte på just miljonprogram utan på typen av byggande, dvs att kommunen bygger på sin egen mark, för sitt eget bostadsbolag och räknar med att det tar många år innan man får igen pengarna. De har ju ändå andra fördelar av byggnaden tex att det kommer in skattemedel och det de förlorar i lite lägre hyra kan de ta igen på lite lägre utbetalningar i tex bostadsbidrag och annat.
Bostadsbidrag är statligt finansierat.
Kommuner kan inte bygga billigare än andra byggbolag.
Det är den bistra sanningen.
Många kommuner har inte heller råd att bygga i egen regi.

De gamla vinsterna är ju förbrukade.
Antingen på renoveringar eller på konsumtion.
Det långa perspektivet hjälper inte när räkningarna skall betalas och kassan är tom.

Ser man historiskt på räntor så är en framtida ränta på mellan 4-7% det mest troliga.
Och just nu så sjunker värdet.
28000 per lägenhet (som i undersökningen) är 280000 på tio år. Och då är alltså alla kostnader för räntor och el och renovering redan avdraget.
Så de 2800000 per lägenhet är vad de kunde ha i buffert. Och har de skött renoveringar som de borde finns knappast mycket som måste göras exakt just i år.

Men så klart jättesynd om de som förbrukat pengarna. Det är ändå pengar som hyresgästerna arbetat ihop så även om fastighetsägare vill se det som sin privata vinst så ser jag det som fastighetens pengar. Men där står vi nog långt ifrån varann.

(Lön för hyresvärdens arbete är redan med i uträkningen.)

Ca 100000 i drift och underhåll. Ca 320000 i intäkter.
Återstår ca 220 000 då till fastighetsägaren. Visserligen tillkommer ränta på lånet på några miljoner.

Och det baseras på faktisk drift under det dyra året 2022. Så vanligtvis är kostnaderna lägre antar jag. Och årets del av långsiktligt underhåll ingår med.

Vad vill du peka på med detta exempel?

Okej.
Då kommer nästa problem.
Hur gör vi det utan att pengarna hamnar i fel fickor och de bostadslösa fortsätter att vara just bostadslösa?
De som är bostadslösa på riktigt har ofta andra och mer omfattande problem än finansieringen exempelvis missbruk och/eller psykiska problem. Det finns massor av människor där finansieringshjälpen fungerar. Kanske behövs det en översyn av systemet, kanske behövs det fler bostäder, kanske borde man hitta ett sätt att förhindra andrahandsuthyrning.

Oavsett vilket så har de väldigt lite att göra med om vi bygger minimala badrum eller lägger någon extra kvadratmeter eller två på det.

Det är många som vill bo i miljonprogramsbostäder eller bostäder som har motsvarande utformning. Var fan ska vi bo om lägenheter/radhus/villor inte är gångbart. Det är väldigt många som bor i miljonprogram och jag har svårt att se stigmatiseringen.

Men ja det kan bli svårt att få gehör för finansieringen däremot.

Bostadsbidrag är statligt finansierat.
Kommuner kan inte bygga billigare än andra byggbolag.
Det är den bistra sanningen.
Många kommuner har inte heller råd att bygga i egen regi.
Andra bolag måste ju ofta köpa marken från kommunen. Hur menar du att detta fungerade "förr" om det är omöjligt nu.

Att alla vill ha hög standard stämmer verkligen inte.
Vi bor i ett lågt lägenhetshus från 60-talet, ligger ett gäng likadana i fyrkanter med garagelängor och stora fina innergårdar i mitten.
Det är välplanerade lägenheter med gott om förvaring, ljusa och trevliga men långt ifrån moderna. Har halvkaklat badrum med matta på golvet, linoleumgolv i kök, sovrum och hall, parkett i vardagsrum. Köket har kvar sina originalstommar, dock nya luckor. Jag är så himla glad för att de gjort så istället för att sätta in kök av spånskiva och laminat 🤮
Klimatsmart och gediget!
Det är inte fancy men det är funktionellt. Vi har köpt en egen tvättmaskin, finns även tvättstuga med bra tillgänglighet.
Betalar ca 5800:- per månad i varmhyra inklusive eget garage. El i garage ingår, hushållsel tillkommer.
För oss finns det ingen anledning alls att betala det dubbla för att få helkaklat badrum och inbyggnadsugn 😅
Vem fan bryr sig? Vi har själva målat och tapetserat där vi ville ha andra färger och skapat en lägenhet vi verkligen gillar.
Det är ett väldigt populärt område så vi är inte ensamma om att vilja bo såhär, fri parkering, fem minuters promenad till pendeltåg.
Helt perfekt faktiskt!

Tja jag bor utanför Stockholm- här finns det inga lägenheter som ratas och inga mindre, billigare bostäder med lägre standard som är lediga. Folk betalar 10 - 15 000 för högst ordinära tvåor (och när de flyttar ut kan enkla saker som en handdukstork eller ett nytt kylskåp dra upp hyran för nästa som flyttar in). Det är stor brist på lägenheter som du öht får hyra med en svensk medianlön.

Att alla vill ha hög standard stämmer verkligen inte.
Vi bor i ett lågt lägenhetshus från 60-talet, ligger ett gäng likadana i fyrkanter med garagelängor och stora fina innergårdar i mitten.
Det är välplanerade lägenheter med gott om förvaring, ljusa och trevliga men långt ifrån moderna. Har halvkaklat badrum med matta på golvet, linoleumgolv i kök, sovrum och hall, parkett i vardagsrum. Köket har kvar sina originalstommar, dock nya luckor. Jag är så himla glad för att de gjort så istället för att sätta in kök av spånskiva och laminat 🤮
Klimatsmart och gediget!
Det är inte fancy men det är funktionellt. Vi har köpt en egen tvättmaskin, finns även tvättstuga med bra tillgänglighet.
Betalar ca 5800:- per månad i varmhyra inklusive eget garage. El i garage ingår, hushållsel tillkommer.
För oss finns det ingen anledning alls att betala det dubbla för att få helkaklat badrum och inbyggnadsugn 😅
Vem fan bryr sig? Vi har själva målat och tapetserat där vi ville ha andra färger och skapat en lägenhet vi verkligen gillar.
Det är ett väldigt populärt område så vi är inte ensamma om att vilja bo såhär, fri parkering, fem minuters promenad till pendeltåg.
Helt perfekt faktiskt!

Skulle inte förvåna mig om det är fler som bli påtvingade hög standard än verkligen vill ha den. Min förra lägenhet hade "hög standard", helkaklat badrum med golvvärme (som gick på el, dvs jag betalade om den användes), förberett för tvättmaskin och tumlare (ingick inte), förberett för diskmaskin (ingick inte) och ekparkett i hela lägenheten utöver badrum och lite i hallen. Vedumkök med enklast möjliga släta luckor och laminerad bänkskiva.
Är det verkligen hög standard?

Skulle inte förvåna mig om det är fler som bli påtvingade hög standard än verkligen vill ha den. Min förra lägenhet hade "hög standard", helkaklat badrum med golvvärme (som gick på el, dvs jag betalade om den användes), förberett för tvättmaskin och tumlare (ingick inte), förberett för diskmaskin (ingick inte) och ekparkett i hela lägenheten utöver badrum och lite i hallen. Vedumkök med enklast möjliga släta luckor och laminerad bänkskiva.

Helkaklat badrum med golvvärme kan väl räknas som hög standard om det är fräscht 😊

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tänker att majoriteten av de som kritiserar hus från miljonprogrammet saknar erfarenhet av dem, alternativt man har bara upplevt de sämre exemplaren. Många av de lägenheter som jag bott eller varit i har varit väldigt väl planerade, utnyttjade ytor, bra förvaring och ljusa.
Men jag är glad för det, kommer snart att försöka utnyttja mina 28 år i Stockholms bostadskö och flytta tillbaka till innerstan, och flera av de lägenheter som intresserar mig är från den perioden och det är färre som anmäler intresse för dem.

Förberdet för diskmaskin och tvättmaskin räknar inte jag som hög standard, utan mer som en vettig bygghere. Mycket biligare att fixa när huset byggs jämfört med att göra det i efterhand. Det som mej höjer standarden skulle vara ekparketen och kaklat badrum.

Jag tänker att majoriteten av de som kritiserar hus från miljonprogrammet saknar erfarenhet av dem, alternativt man har bara upplevt de sämre exemplaren. Många av de lägenheter som jag bott eller varit i har varit väldigt väl planerade, utnyttjade ytor, bra förvaring och ljusa.
Men jag är glad för det, kommer snart att försöka utnyttja mina 28 år i Stockholms bostadskö och flytta tillbaka till innerstan, och flera av de lägenheter som intresserar mig är från den perioden och det är färre som anmäler intresse för dem.
Jag har precis köpt en miljonprogram lägenhet i Malmö. Den ligger i ett attraktivt område. I och för sig hade jag kunnat få en likvärdig miljonprogram lägenhet för halva priset också. Men då i de minst attraktiva områdena. Jag har dissat den lite äldre generationen för att de har generellt sämre standard. Lite nyare finns knappt alternativt har sämre boendeekonomi. Malmö består typ av 1930-1955/60, miljonprogram och nybyggda om man generaliserar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka