Hyror - vem skall betala?

Det handlar om att det blir dyrare bostäder för alla och att vissa då inte alls har råd att bo.
Även om de vore överlyckliga över en varm plats att sova på med rinnande vatten och möjlighet att sköta sin hygien och laga litet mat.
Men så kan vi ju inte ha det för tänk på alla rullstolsburna som inte kan bo så.
Låt dem förbli hemlösa som principsak.

Problemet har ar ju inte byggstandarden, utan att marginalerna ar sa tunna att de extra kvadratmeterna som behovs for att mota godkand standard skulle gora att en storre grupp manniskor inte langre har rad med den.

Vi ska undvika ett "race to the bottom" i bostadsvarlden - det leder inte till nagot gott.
Jag bor i en miljo med ytterst lag hyresreglering, och det ar verkligen inget bostadsparadis har....

Alltsa, i ett rikt land 2022, sa ska vi inte behova bygga mindre och samre for att fler ska ha rad att bo - fokus ska vara pa att see till att alla har rad med att bo i ett varmt, torrt, rymligt och sakert boende.
Det finns ju små lägenheter för de som önskar det eller inte har råd med större.

Jag har aldrig varit med om att någon hyresgäst har fått en lift installerad i ett offentligt trapphus i vår kommun. Inne i sitt egna hem som har fler än en våning ja.
I min lilla stad, som florerat i diskussionerna här, så har det kommunala hyresbolaget installerat otaliga trappliftar, finns i var och varannan trapp. De har även byggt hissar, flyttat trappen till en ny "byggnad" i anslutning till huset och sen byggt hissar i själva husen. Så så otroligt ovanligt kan det inte vara när en liten skithåla som min har så många lösningar istället för att flytta runt på folk.

Vi ska undvika ett "race to the bottom" i bostadsvarlden - det leder inte till nagot gott.
Jag bor i en miljo med ytterst lag hyresreglering, och det ar verkligen inget bostadsparadis har..
Jag vet.
Därför är det så oerhört intressant med dina erfarenheter kring detta.

Alltsa, i ett rikt land 2022, sa ska vi inte behova bygga mindre och samre for att fler ska ha rad att bo - fokus ska vara pa att see till att alla har rad med att bo i ett varmt, torrt, rymligt och sakert boende.
Okej.
Då kommer nästa problem.
Hur gör vi det utan att pengarna hamnar i fel fickor och de bostadslösa fortsätter att vara just bostadslösa?

Om det blev kaos kan de ju uppenbarligen inte informerat tillräckligt noga ;)
De som köpte trodde att de skulle kunna använda en närbelägen gratis pendlar-parkering. De missade att räkna på antal pendlar-parkeringar kontra antal nybyggda lägenheter.
Sedan när de väl stod där med sina bilar parkerade kors och tvärs överallt blev de arga för att planen sprack. Det blev en enorm debatt i en Facebookgrupp om det.
200 m bort finns det massor av pendlarparkeringar där man parkera för 350:-/månad men att inte kunna se bilen från lägenheten var katastrof. Och att behöva betala för parkering var förskräckligt då de ju inte hade råd med det.

Nu så har de med störst bilbehov flyttat därifrån och de övriga vant sig med att behöva promenera en liten bit från en parkeringsplats som kostar. Vissa har även kommit på att det går att ta tåget från andra änden av den där pendlarparkeringen.

Människor har med tiden vant sig vid att parkeringar inte är gratis.

De som köpte trodde att de skulle kunna använda en närbelägen gratis pendlar-parkering. De missade att räkna på antal pendlar-parkeringar kontra antal nybyggda lägenheter.
Sedan när de väl stod där med sina bilar parkerade kors och tvärs överallt blev de arga för att planen sprack. Det blev en enorm debatt i en Facebookgrupp om det.
200 m bort finns det massor av pendlarparkeringar där man parkera för 350:-/månad men att inte kunna se bilen från lägenheten var katastrof. Och att behöva betala för parkering var förskräckligt då de ju inte hade råd med det.

Nu så har de med störst bilbehov flyttat därifrån och de övriga vant sig med att behöva promenera en liten bit från en parkeringsplats som kostar. Vissa har även kommit på att det går att ta tåget från andra änden av den där pendlarparkeringen.

Människor har med tiden vant sig vid att parkeringar inte är gratis.

Med andra ord typexempel på när byggherren slipper undan och det allmänna får stå för kostnaden.

Med andra ord typexempel på när byggherren slipper undan och det allmänna får stå för kostnaden.
Både ja och nej.
Kommunen hade nog räknat med att de som har bil i små billiga ettor inte har något större problem med att promenera till en näraliggande parkering. Kommunen äger infartsparkeringen och tjänar faktiskt på att hyra ut platserna där. Boende och pendlare använder ju inte parkeringen på samma tider.
Dessutom så ligger detta en kort promenad från Järnvägsstation med pendeltåg både till Stockholm, Uppsala och Arlanda. Det går bra att bo där utan bil. Det är nog mest att bilen är en del av identiteten och att man är van att parkera gratis vid sina föräldrars villa. Det är och var menat som ett första eget boende.

Om parkeringsplatser när man hyr bostad.
Det är dyrt.
https://www.hemhyra.se/nyheter/tusentals-p-platser-star-tomma-storstaderna/

Som ni kanske märker gillar jag Hem& Hyra som källa.
Där finns oerhört mycket välskrivet om hyresmarknaden som presenteras ur hyresgästerna synvinkel. Det är lätt att förstå och förhålla sig till när man vill veta vad som gäller eller hur hyresgäster reagerar på olika saker.
Är väl ganska vanligt att man inte bygger tillräckligt med parkeringsplatser. I lägenheten som vi bodde i (nyprod) så hade man bygg garage med 0.5 platser per lägenhet. De trodde inte att folk som bodde där skulle behöva bil eftersom det var nära stan men typ alla ville ju ha plats. Vi fick en, kostade ca 1500 i månaden.

Om vi ställer deras intresse mot de bostadslösas intresse då.
Vem har det största behovet för pengarna?
De utan tak över huvudet eller de som kanske måste flytta p.g.a. ett för litet badrum?

Att ta två grupper och ställa dem mot varandra för att bevisa sin poäng är ju en argumentationsteknik helt klart. Jag tycker den är usel men jag förstår att du tycker att det är rimligt så länge det stödjer just din poäng.

De bostadslösa har andra problem än byggnormen och de kommer inte få bostad för att det blir enklare för byggherrarna. Snarare så stängs härbärgen för att lämna plats åt skrytbyggen.

I länder med enklare byggstandard där fattiga bor med undermåliga kök, i mögliga, dragiga hus (ok det gör många i sverige med nu för tiden) och usla pyttesmå badrum, finns det fortfarande hemlösa. Så det är en helt orimlig jämförelse.

Här är en undersökning hyresgästföreningen gjort för 15e året i rad av 15 företag som äger hyresfastigheter i södras skåne.
https://www.hyresgastforeningen.se/...vriga-bilder/privatvardarnas-ekonomi-2020.pdf

Från slutsatsen i undersökningen:
"Med direktavkastningar på i genomsnitt 6 procent och en vinst per hyreskrona på 28 procent ger fastigheterna goda och stabila kassaflöden som i förlängningen kan delas ut eller på andra sätt komma ägarna till godo. Avkastningen i den löpande förvaltningen får anses vara mycket god och årsvinsten är i genomsnitt drygt 27 000 kr för en genomsnittlig lägenhet i Malmö som även är representativ för övriga kommuner i södra Skåne.

Även som investering visar sig hyresfastigheter i södra Skåne vara en mycket god affär. Soliditeten är i genomsnitt hög (24 procent utan hänsyn till övervärden hos de flesta företagen) och försäljningar av fastigheter frigör stora värden och kan ses som en extra avkastning utöver fastighetsrörelsen. Sex företag delar även ut pengar till
ägarna. Även under 2020 fortsatte fastigheter att öka i värde.

Företagen i undersökningen uppvisar en hög soliditet, en stabil värdetillväxt och en god avkastning i förvaltningen. Om de inte uppvisar starka nyckeltal beror det på att kapital delats ut till ägarna eller att fastighetskostnaderna tillfälligt är högre än normalt. Normalläget för fastighetsförvaltning i Sverige innebär med andra ord goda förtjänster för ägarna.

I år är det femtonde året som denna undersökning genomförs. Under perioden har företagen år efter år uppvisat rejäla vinster, goda avkastningar och stabila ökningar i fastigheternas värden. Trenden
med stadigt högre vinster under perioden är tydlig."

I min lilla stad, som florerat i diskussionerna här, så har det kommunala hyresbolaget installerat otaliga trappliftar, finns i var och varannan trapp. De har även byggt hissar, flyttat trappen till en ny "byggnad" i anslutning till huset och sen byggt hissar i själva husen. Så så otroligt ovanligt kan det inte vara när en liten skithåla som min har så många lösningar istället för att flytta runt på folk.

Det är säkert mycket vanligare i andra kommuner än min, det har jag inte sagt något om. Skulle tippa på att det är billigare för din kommun att bostadsanpassa än att bygga mängder av serviceboenden, trygghetsboenden, 70 plusboenden och äldreboenden som det faktiskt har gjorts här i min kommun så då vill dom ju gärna få in hyresgästerna dit.

Med direktavkastningar på i genomsnitt 6 procent och en vinst per hyreskrona på 28 procent ger fastigheterna goda och stabila kassaflöden som i förlängningen kan delas ut eller på
Om den totala kostnaden ökar med 10% så vänds avkastningen till förlust.
Typ 4% minus i stället för plus.

De senaste åren har varit mycket fördelaktiga med låga räntor och lågt energipris, men de åren är över nu.
Och det är ju vad som händer nu som är min fråga.

Jag gick in på Objektvision som är som Hemnet för hyreshus.
https://objektvision.se/bostadsfastigheter

Det är rea på hyreshus just nu.
Och priserna har bara börjat falla.
Där kan man se hur stor del av driftkostnaden som är energi.
Räntan kan man ju räkna ut utifrån priset.

Det finns inget amorteringskrav på näringsfastigheter så det behöver man inte ta höjd för i likviditeten.

Är väl ganska vanligt att man inte bygger tillräckligt med parkeringsplatser. I lägenheten som vi bodde i (nyprod) så hade man bygg garage med 0.5 platser per lägenhet. De trodde inte att folk som bodde där skulle behöva bil eftersom det var nära stan men typ alla ville ju ha plats. Vi fick en, kostade ca 1500 i månaden.

Ja det är jättevanligt. Och också vanligt att parkeringstalet missförstås och egentligen är per 100 kvm bta. Så om du bor i en tvåa på 50 kvm och p-talet är 0,5 så byggs det inte 0,5 utan 0,25 parkeringsplatser för din lägenhet (lite grovt räknat).

Sen är det ju ett medvetet styrmedel från kommunens sida. P-normer är ju på inget sätt det beräknade behovet av parkeringsplatser utifrån vad de boende anser sig behöva.

Om den totala kostnaden ökar med 10% så vänds avkastningen till förlust.
Typ 4% minus i stället för plus.

De senaste åren har varit mycket fördelaktiga med låga räntor och lågt energipris, men de åren är över nu.
Och det är ju vad som händer nu som är min fråga.

Hur många år har fastighetsägarna gjort stora vinster och hur många år kommer dagens höga priser och räntor hålla i sig?

Slå ut det på en tioårsperiod så kommer de tjäna multum oavsett.

Dessutom så tjänar de massa pengar även om de får lite problem med kassaflödet med dina siffror. De flesta fastigheter ökar väl i värde med mer än 4% per år sett ur ett lite längre perspektiv?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka