Hyror - vem skall betala?

Det är inget grundläggande behov för samhällets samtliga boende.
Det är ett grundläggande behov hos en liten andel boende.
Frågan är hur rimligt det är att jag har ett stort badrum därför att Lisa tre hus bort behöver det.

Min mamma flyttar till markplan i stället för att kräva trapphiss.
Det verkar på något vis enklare så. (Hon lider av kotkompression p.g.a. en vårdskada så det är inte åldern som ställer till det utan handikappet.)

Självklart så skall alla kunna komma in i sina badrum och i sina bostäder.
I villor som ägs av den boende gör man anpassningar som ibland innebär byggande av ett helt nytt badrum på markplan med utbyggnad och allt. Men jag behöver inte få mitt hus ombyggt för att grannen fick båda benen amputerade. Det räckte ju med att grannen fick det.
Men jag förstår verkligen inte oviljan på tanken att tillgänglighetsanpassa så att fler skulle kunna bo kvar i sina hem om något hände etc. Och framförallt inte grejen med att ställa människor mot varandra.

Pratar vi hyresvärdar eller privatpersoner som hyr ut?
Trodde vi pratade om hyresvärdar och inte privatpersoner som hyr ut, det sista skulle för mig bara en nödlösning.
Jag vill gärna hålla det till privata hyresvärdar.
Sådana som hyr ut flera bostäder med besittningsskydd.
Utan besittningsskydd så kommer ju hyresvärden ur situationen med en uppsägning så det räknas inte riktigt.

Vad menar du med billiga?

Jag vet mängder av bostadsrätter som blev billigaRE för byggherren att bygga eftersom kommunen gick med på låg p-norm (och bygghherren då tex slapp bygga underjordiskt garage).

Jag vet också att de sedan i regel aldrig säljs tydligt annonserade med ”parkeringsnorm 0,3/100 kvm BTA” och en tydlig förklaring vad detta faktiskt betyder. Istället står det typ ”möjlighet till parkeringsplats finns”.

Sen flyttar de boende in och blir rasande på kommunen för att det inte finns i närheten av tillräckligt med parkeringsplatser. Och grannarna blir också rasande eftersom de nyinflyttade tar ”deras” parkeringsplatser.

Missförstå mig inte, jag är verkligen någon som vill ha långa p-tal. Men i verkligheten då, inte i byggherrarnas kalkyler.
Det är just det som hände med de billiga lägenheterna.
Totalt kaos.
Men kommunen hade informerat noga om dessa omständigheter.

Men ser du inte vad du gör? Du ställer möjligheten till att möblera smidigt före att ge funktionshindrade samma rättigheter som alla andra att hyra en så billig lägenhet som möjligt (liten är ju oftast billigare)?
Det går inte att möblera för boende med rullstol i den lägenheten.

Fast det är inte bara att säga upp en hr, man måste hitta en annan bostad.
Jo om man hittar en annan.
Det finns ingen risk att man står med en bostad som man inte kan sälja, d.v.s. bli av med.
Att hitta en annan bostad är ju ett annat problem som hänger ihop med bristen på bostäder.

Men jag förstår verkligen inte oviljan på tanken att tillgänglighetsanpassa så att fler skulle kunna bo kvar i sina hem om något hände etc. Och framförallt inte grejen med att ställa människor mot varandra.
Det handlar om att det blir dyrare bostäder för alla och att vissa då inte alls har råd att bo.
Även om de vore överlyckliga över en varm plats att sova på med rinnande vatten och möjlighet att sköta sin hygien och laga litet mat.
Men så kan vi ju inte ha det för tänk på alla rullstolsburna som inte kan bo så.
Låt dem förbli hemlösa som principsak.

Det handlar om att det blir dyrare bostäder för alla och att vissa då inte alls har råd att bo.
Även om de vore överlyckliga över en varm plats att sova på med rinnande vatten och möjlighet att sköta sin hygien och laga litet mat.
Men så kan vi ju inte ha det för tänk på alla rullstolsburna som inte kan bo så.
Men nu gör du exakt det här igen, men lägger på ännu mer krut. Verkligen en intellektuellt oärlig argumentation!

Och det var ju inte lönsamt om det inte var helkaklat sa du...

Senast ändrad:
Finns annat som går att ta till för att kunna bygga billigare än att utesluta grupper. Långsiktigt så fungerar ju skattelättnader för själva bygget eller något som går redan idag är Ikea kök i stället för snordyra alternativ, skippa helkaklat i badrummet mm mm så kommer du snabbt sparat in vad den extra storleken på wc kostar.

Jag vet bostadsrätter som blev billiga därför att parkeringsnormen sattes lågt. De löste många problem på bostadsmarknaden men gav problem med parkeringar.

Jag för min del anser att bostäder och parkeringsplatser skall hållas isär. Boendeparkering får lösas med parkeringsgarage eller motsvarande där bilägarna får betala för de faktiska kostnaderna för parkeringsplatsen. Det allmänna skall definitivt inte hålla med parkeringsplatser.
Det är vl inget som hindrar att man skiljer ekonomin åt när det gäller boende och parkeringsplatser även om det finns krav på mängden.

Visar bara på en hyresvärd med usel människosyn. Ärligt så hur korkad får någon bli om denna tycker det löser sig att flytta den med rullstol till en lägenhet med ett för litet wc.:banghead:

Som det tas upp så på grund av okunskap så behövs oftast bara 10 min samtal för att ändra ett nej till ett ja. Fast det krävs ju att hyresvärden går att prata med och inte beter sig som en 3åring som låst sig.

Jag har aldrig varit med om att någon hyresgäst har fått en lift installerad i ett offentligt trapphus i vår kommun. Inne i sitt egna hem som har fler än en våning ja.

Jag vill gärna hålla det till privata hyresvärdar.
Sådana som hyr ut flera bostäder med besittningsskydd.
Utan besittningsskydd så kommer ju hyresvärden ur situationen med en uppsägning så det räknas inte riktigt.
Jag anser att det är fel att utesluta kommunala bolag. De har en stor del av hyreslägenheter.

Jag har aldrig varit med om att någon hyresgäst har fått en lift installerad i ett offentligt trapphus i vår kommun. Inne i sitt egna hem som har fler än en våning ja.

Mormor fick en sådan där historia som ser ut som en berg- och dalbana. Fanns även i min lillebrors trapphus i samma stadsdel. Den ena Svenska Bostäder, den andra HSB (hyres).

Hur menar du att lägenheter ska se ut för att fungera att möblera för rullstol. Jag har svårt att se direkta problem om lägenheterna är extremt små. Det funkar bra i små ettor i diverse serviceboende.

Min 1a i västra Sthlm hade inte fungerat. Eller den hade inte funnits. 20.5 kvm vill jag minnas. 1an i Rimbo på 40 kvm var en annan sak, rymlig :)

Mormor fick en sådan där historia som ser ut som en berg- och dalbana. Fanns även i min lillebrors trapphus i samma stadsdel. Den ena Svenska Bostäder, den andra HSB (hyres).

Kan man inte bo kvar hemma här så får man flytta till en form av serviceboende. Eller till en lägenhet på markplan. Eller lägenhet med hiss. Möjligt att det skulle kunna finnas för någon som bor på första våningen även om jag aldrig har sett det.

Har sätt det i vissa trapphus både i Kungsbacka och Mölndal när jag jobbade som lokalvårdare (både till andra och tredje våningen).

Jag anser att det är fel att utesluta kommunala bolag. De har en stor del av hyreslägenheter.
Ja det här har bara uppdelning i vilka privata aktörer som skulle räknas in.
Vilket ger att alla hyresvärdar som driver rörelsen affärsmässigt räknas in.
De vi inte tar med är uthyrning som kan hamna under Privatuthyrningslagen.

Har sätt det i vissa trapphus både i Kungsbacka och Mölndal när jag jobbade som lokalvårdare (både till andra och tredje våningen).

Vilka då i Kba? Jag har i minne en äldre man, han bodde i sitt eget hus. Han fick hjälp upp för trappan varje kväll. Blev ohållbart till slut eftersom han blev sämre. Tog så lång tid för kommunen att bevilja den där jäkla trapphissen och få den på plats att han hann dö. 😡

Sen är det inte fel att flytta på människor heller. Arbetsmiljön för de som jobbar blir jäkligt tung i trånga utrymmen. Många äldre billigare lägenheter just i Kungsbacka kan ha ganska många rum men dom är ju sjukt små med trånga hallar. Det byggdes ju så förr på 50-70 talet. Är faktiskt inte så många som vägrar att flytta utan tvärtom.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka