Hyror - vem skall betala?

Den skall få byta till en passande lägenhet.
Om man hyr ut de passande lägenheterna med kontrakt som innebär att de som bor där måste acceptera ett byte vid behov så kan det ordnas tämligen snabbt.

Hyresvärdar har rätt att neka inmotering av rullstolslyftar i sina hus.

Det är exakt på grund av detta som vi ska värna om den lagstiftning vi har!

Snacka om mardröm att hamna i rullstol med allt vad det innebär praktiskt och ekonomiskt och dessutom vara i händerna på en oseriös hyresvärd.

Om vi ställer deras intresse mot de bostadslösas intresse då.
Vem har det största behovet för pengarna?
De utan tak över huvudet eller de som kanske måste flytta p.g.a. ett för litet badrum?
Skulle du vilja flytta för att någon av någon anledning behövde ditt hus bättre? Ditt behov borde i så fall också ställas mot de bostadslösas intressen eller hur? En regel ska väl gälla alla och inte bara de med hyresrätt?

Nej jag tycker inte du ska kastas ut för någon annan behöver huset/lägenheten bättre och ingen annan heller för den delen. Det är inget trevligt hot att bo under, att alltid vara beredd att flytta och få alla planer kullkastade, kanske få köpa nya möbler för de nuvarande inte fungerar i den nya lägenhetens planlösning. Kanske kan inte rullstolsbundna pappa komma på besök för toan inte fungerar, väldigt många har rullstolsburna bekanta/släktningar. Och vill det sig illa så skadar du dig själv veckan efter och behöver den där platsen i badrummet.

Inte tillräckligt många totalt.
Bostadsbyggandet har varit helt galet senaste åren och ändå är det fortfarande brist på bostäder.
Ja men varför hitta på något så idiotiskt som att det inte finns några bostäder ens om man kan betala. Det är så uppenbart felaktigt.

För mig är inget av det uppräknade lyx, jo kanske tassbadkaret kan bytas mot ett billigare eller vara utan
Ser man rent utseende mässigt så kan dessutom billigare alternativ se lika bra ut. För hyresvärden kan det löna sig med slitstarka/hållbara material även om de kostar mer. Billigast billiga matta är kanske inte ekonomiskt om den behöver bytas ut inom några år.

Det finns privata bostäder att hyra i Nyköpings kommun.
På Blocket så finns det alltid något att få på dagen med 1 hand och besittningsrätt.
Kanske får det bli i Jönåker, Tystberga eller Vrena men det finns.
I dag finns 2 bostäder på Binklinge och sist som jag tittade på Blocket en lägenhet i Ålberga.

Jag bor i samma område som Binklinge.

Jag går just nu genom alla lediga lägenheter på Blocket i Nyköping. Tänka sig, att lägenheten/huset hyrs ut i 1:a hand omnämns bara EN gång, på en lägenhet som helt uppenbart är privatuthyrd bostadsrätt eller i andra hand. Rent ljug alltså.

Det finns säkert någon enstaka förstahandskontrakt att få, men den informationen finns inte. Inte heller garanterar det om det är ett förmedlingsombud, att kontraktet är första hand. Hyr man någons bostadsrätt så även om det ser ut som man har förstahandskontrakt, den dagen som ägaren vill flytta in, så åker man ut. Visst, en del hyresgäster drar det i långbänk med att flytta ut, med diverse medel men det är inte att likställa med att man har besittningsrätt att få bo kvar.

"Samtrygg" som verkar vara en förmedlingstjänst har ex.vis flera bostadsrätter som de förmedlar. Allltså, inte ett förstahandskontrakt alls.

Av 53 "lediga bostäder" så är det eventuellt 2!! som kanske, kanske är förstahandskontrakt. Det går inte att utläsa faktiskt.
Det på 57 633 invånare.

Skulle du vilja flytta för att någon av någon anledning behövde ditt hus bättre? Ditt behov borde i så fall också ställas mot de bostadslösas intressen eller hur? En regel ska väl gälla alla och inte bara de med hyresrätt?

Nej jag tycker inte du ska kastas ut för någon annan behöver huset/lägenheten bättre och ingen annan heller för den delen. Det är inget trevligt hot att bo under, att alltid vara beredd att flytta och få alla planer kullkastade, kanske få köpa nya möbler för de nuvarande inte fungerar i den nya lägenhetens planlösning. Kanske kan inte rullstolsbundna pappa komma på besök för toan inte fungerar, väldigt många har rullstolsburna bekanta/släktningar. Och vill det sig illa så skadar du dig själv veckan efter och behöver den där platsen i badrummet.

Eller om man pga olycka blir rullstolsburen under begränsad period. Ska man då flytta lägenheter under denna tid och sen tillbaka igen…

Golvet kan jag köpa, men andra idiotiska saker är vad? Diskmaskin? Tvättmaskin? kakel/klinker? tassbadkar? Äkta trägolv i annat utrymme?

Helkaklat badrum (halvkaklat fungerar lika bra)
Stengolv i kök
Marmorfönsterbräden
Inglasad balkong (borde vara tillval)
Diskmaskin (borde vara valbart, speciellt i ettor och tvåor)
Dyra skåpluckor i köket
Andra "moderniteter" som glasad dushkabin, speciella munstycken och kranar till dush och kök etc.

Har svårt att tro att det är tillgängligetskraven som driver upp priserna heller. Har hört byggherrar klaga på mycket som blir dyrt men aldrig tillgänglighetsanpassning inomhus, hisskravet undantaget.
Just små, billiga lägenheter lider av badrumsproblemet.
Badrummet blir en oproportionellt stor del av lägenheten.
I villor och större lägenheter passar de bättre.
Här är ett exempel på hur hopplöst det blir.
Lägenheten går inte att möblera.
https://www.fastighetsbyran.com/sv/...=snart-till-salu&utm_content=orrspelsgatan-75

Va??

Om en lägenhet av tusen inte hyrs ut så är det jättemånga enligt dig om antalet är 67.

Om en ort med totalt 100 lägenheter hade 50st tomma hade det varit bättre där eftersom antalet tomma lägenheter är mindre??

Jag fattar verkligen ingenting av den logiken.
Om det finns lediga bostäder att hyra så är det ingen verklig bostadsbrist utan den är konstruerad genom att de bostadslösa inte platsar i de lediga bostäderna.
Vanligast därför att de inte har råd med dem.

Det är exakt på grund av detta som vi ska värna om den lagstiftning vi har!

Snacka om mardröm att hamna i rullstol med allt vad det innebär praktiskt och ekonomiskt och dessutom vara i händerna på en oseriös hyresvärd.
Och hur tycker du att de höga hyrorna som människor inte har råd med skall lösas då?
Snacka om mardröm att inte ha råd att bo.
Bostadslös måste väl ändå räknas som värre?

Hur vill du lösa det?

Just små, billiga lägenheter lider av badrumsproblemet.
Badrummet blir en oproportionellt stor del av lägenheten.
I villor och större lägenheter passar de bättre.
Här är ett exempel på hur hopplöst det blir.
Lägenheten går inte att möblera.
https://www.fastighetsbyran.com/sv/...=snart-till-salu&utm_content=orrspelsgatan-75
Men ser du inte vad du gör? Du ställer möjligheten till att möblera smidigt före att ge funktionshindrade samma rättigheter som alla andra att hyra en så billig lägenhet som möjligt (liten är ju oftast billigare)?

Jag kan trösta dig med att ett köp inte är någon garanti för att slippa andra människors påverkan på boendet.
Det finns oseriösa bostadsrättsföreningar med såra följder för de boende, värsta exemplet är väl Kinesiska Muren i Malmö. Det finns också oändligt med överraskningar som villaägare. T.ex. att kommunen plötsligt kan kräva anslutning till kommunalt avlopp eller bygga något störande på tomten bredvid. För att inte tala om villagrannarna.

En hyresrätt kan man ju bara säga upp och fly ifrån så att man i varje fall blir fri från den.
Fast det är inte bara att säga upp en hr, man måste hitta en annan bostad.
Jag är i den sitsen att jag vantrivs men orkar inte flytta/har inte råd att flytta. Jo lite högre hyra kan jag ta men själva flytten kostar ju och orkar inte organisera en flytt.

Hyresvärdar har faktiskt redan nu en ganska så stor rätt att få flytta runt på sina hyresgäster. Något som många inte tänker på eller vet om.

Anser du att det skall vara förbjudet att bygga billiga bostäder till hemlösa eftersom att dessa inte skulle fungera för rullstolsburna? Låt dem ligga ute och frysa bara, för det finns ju risk att någon oavsett bostad kan behöva åka rullstol.

Reglerna är oerhört olika vad gäller ägda bostäder och hyrda. När jag äger min bostad så får jag bo hur torftigt som helst. Det finns inga regler på det. Och ingen hyresvärd kan lägga sig i någonting alls. När man hyr så är det ju faktiskt någon annan som äger ditt boende.

Jag bor inte i mitt hus utan i min sambos hus. Mina hus är uthyrda.

Det finns säkert någon enstaka förstahandskontrakt att få, men den informationen finns inte. Inte heller garanterar det om det är ett förmedlingsombud, att kontraktet är första hand. Hy
Det fanns nyligen 2 lägenheter i Vrena som jag säkert vet var första hand i hyreshus. De var billiga och trevliga så jag förstår om de är borta nu.

Anser du att det skall vara förbjudet att bygga billiga bostäder till hemlösa eftersom att dessa inte skulle fungera för rullstolsburna? Låt dem ligga ute och frysa bara, för det finns ju risk att någon oavsett bostad kan behöva åka rullstol.
Baserat på vad du skriver, framstår det som ganska otroligt att det handlar om värnade om personers rätt tillboende och att inte frysa, isf hade du inte ställt hemlösa mot funktionshindrade.

Det fanns nyligen 2 lägenheter i Vrena som jag säkert vet var första hand i hyreshus. De var billiga och trevliga så jag förstår om de är borta nu.

Vi pratar ändå om en bråkdels promille av bostäder som kanske fanns lediga för ett tag sen.

Det handlar inte om att det finns massvis lediga bostäder som du påstod. Det är en enorm huggsexa om de bostäder som finns, med förstahandskontrakt. Vad man kan hyra i andrahand bryr jag mig faktiskt inte om, då det är allra oftast en dyr och hopplös nödlösning för den som vill ha ett hem.

Helkaklat badrum (halvkaklat fungerar lika bra)
Våtrumsmatta är ett bra alternativ.
Men det ger sämre lönsamhet.
Dessutom vill hyresgäster ha helkaklat.
En av mina har tjatat om att kakla på våtrumsmattan.
När hon inte fick det så gjorde hon schweizerost av väggarna i förhoppning om att få renoverat till kakel.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka