Hyror - vem skall betala?

Jag ser Södertälje, Norrköping, Göteborg och Stockholm högt på listan.
Dessa räknar inte jag som avfolkningsorter.
Visa bifogad fil 106449

Såg precis den här listan och jag kan iaf säga att i Nyköping kan du glömma att få hyra en lägenhet om du inte har stått i kö mindre än 5 år, till vilken lägenhet som helst, nyproduktion, billig som dyr. Bara glöm.

Med 10 år i kö så får man iaf titta på de flesta lägenheter, men inte säkert att man får den man vill ha.

De privata hyresvärdarna gör lite som de vill i sina köer, vilka de ger förtur och så, men det är ett undantag och ingen regel.

De 38 "lediga" lägenheterna är knappst outhyrda, de står bara mellan hyresgäster. Hur länge de står tomma (0-3 månader) beror på hur effektiv hyresvärden har varit med visningar, framförhållning etc. Har inget med att göra att hyresgäster inte finns.

Jo jag vet.

Men då blir det ju bra med alla lediga lägenheter du förutspår.
Ja bara hyresvärdarna överlever ekonomisk så kommer det att finnas bostäder ganska så snart då människor tenderar att tränga ihop sig litet när det blir dyrt att bo.
Och helt ärligt så bor faktiskt många betydligt större än vad de behöver.

Vi är t.ex. två personer i sex rum och kök på 120 kvm.
Min mamma flyttar snart från en 2a på 62 kvm till en 3a på nästan 70 kvm.
Med över 20 års kötid finns även billiga 3or i markplan som en ensam pensionär har råd med.

Som jämförelse så bor äldste sonen tillsammans med sin flickvän på 29 kvm med en pytteliten dusch centralt i Stockholm.

Den skall få byta till en passande lägenhet.
Om man hyr ut de passande lägenheterna med kontrakt som innebär att de som bor där måste acceptera ett byte vid behov så kan det ordnas tämligen snabbt.

Hyresvärdar har rätt att neka inmotering av rullstolslyftar i sina hus.
Fy vilken människosyn 😪 och snacka om magsår om att inte veta om en får vi kvar från ena dagen till andra. Antar att du aldrig behövt leva i osäkerten med att bo i andrahand och inte veta om det är någon idé att plocka ur flyttlådorna eller inte.

Och ärligt så varför vägra inmontering av rullstolslift? Utöver då att visa sin vidriga människosyn.

Den skall få byta till en passande lägenhet.
Om man hyr ut de passande lägenheterna med kontrakt som innebär att de som bor där måste acceptera ett byte vid behov så kan det ordnas tämligen snabbt.

Hyresvärdar har rätt att neka inmotering av rullstolslyftar i sina hus.

Vem fan vill hyra en lägenhet om man kan tvingas flytta när som helst med kort varsel, och då inte till en motsvarande.

Eller kasta ut någon granne.. Och är behovet av ner tillfällig natur så lär man inte hinna byta lägenhet ändå. Man kan ju inte knipa i veckor för att rullstolen inte får plats.

Det gemensamma för både 90-tals huset och dagens nybygge är att man gör så hög "standard" att man kan ta ut en oskäligt hög hyra. Men vad består den höga standarden av? Fönsterbrädor i marmor... som om det är vad man behöver.... Diskmaskin som ingår i hyran, till ett pris av att man bekostar en helt ny diskmaskin per år, fast man sitter fast med den hyresvärden har installerat. Parkettgolv där man knappast behöver de. Tvättstuga med egen maskin, som man också bekostar helt som om man köpte nya maskiner varje år, som pålaga på hyran
Man smaskar på med billiga tillägg för att den höga hyran skall bli skälig.
Det är hyresregleringen som har drivit på den utvecklingen.
Via avtal mellan Hyresgästföreningen och fastighetsägarna enligt den lag om förhandlingsordning som finns så är tilläggen prissatta.
Det är bara att dunka på med dem och lägga på mera hyra.

Vissa villor som hyrs ut med kallhyra har fantastiska ytskikt och massor av lyx för att hyran skall kunna sättas högt samtidigt som de läcker värme som såll. Bra isolering kan man inte få ut på hyran.

Själv ser jag mycket hellre skattelättnader vid bygget (variant av rot och rut) för att få ner priset än att inte göra det tillgängligt för vissa grupper eller leva i ovisshet om att behöva flytta från ena dager till andra.

Fy vilken människosyn 😪 och snacka om magsår om att inte veta om en får vi kvar från ena dagen till andra. Antar att du aldrig behövt leva i osäkerten med att bo i andrahand och inte veta om det är någon idé att plocka ur flyttlådorna eller inte.

Och ärligt så varför vägra inmontering av rullstolslift? Utöver då att visa sin vidriga människosyn.
Jag tycker inte att det är en dålig människosyn att som jag tycka att det skall finnas förutsättningar att bygga bostäder som människor har råd med så att de slipper vara bostadslösa.

Att vara bostadslös måste ju vara värre än värst.
Mycket värre än att ha ett pyttelitet badrum eller behöva byta bostad vid eget eller andras behov. En hyresvärd har f.ö. alltid rätt att komma åt en bostad för exempelvis renovering eller ändrat användningsområde om den kan erbjuda en ersättningsbostad.

Själv ser jag mycket hellre skattelättnader vid bygget (variant av rot och rut) för att få ner priset än att inte göra det tillgängligt för vissa grupper eller leva i ovisshet om att behöva flytta från ena dager till andra.
Det blir de rika och förutseende med en lång kötid som får dessa bostäder.
De som verkligen behöver dem blir fortfarande utan.

Själv skulle jag bli grymt besviken om det inte fanns tvättstuga om jag hyr. Alltså mycket hellre ha tillgång till 2 stora tvättmaskiner på 3fas, torktumlare och torkrum/torkskåp och även kanske en mangel än en liten sketen tvättmaskin i lägenheten.
Men det finns det däremot inget krav på.
Med en tvättmaskin i badrummet så är alla regler uppfyllda.

Men då så är det ju önskemål om en viss nivå på bostaden som det handlar om.
En nivå som kostar mera och driver upp boendekostnaderna för alla.
Där så handlar det om att välja.
Jag tror att många skulle välja ett par tusenlappar billigare hyra och en minimal dusch före att kunna bo kvar om de eventuellt skulle behöva ett större badrum. De allra flesta kommer ju inte att behöva det just i en etta.

Du verkar f.ö. inte veta vad det kostar att bygga badrum.
Jag har ganska god inblick i kostnaderna för att bygga badrum, så stor att jag vet att man inte får en hyressänkning på ett par tusen i månaden för att man gör det så minimalt att det inte funkar för rullstolsburna.

Tror du att denna nybyggda 2:a skulle kosta 3700 istället för 5700 om man gjorde ett mindre badrum (men samma storlek i övrigt? Att ett på kvm badrum skulle motsvara 1/3 del av hyran?

https://www.boplatssyd.se/mypages/app/visa/200015629174

Hm nyss skev du om alla lediga lägenheter.

Det är som med allt annat, den som har pengar behöver inte sakna något.
För ungefär 10 år sedan så fanns det inte ens bostäder att köpa för den som hade pengar.
Det fanns inget dyrt att hyra heller.

När inte ens pengar hjälper så är det bostadsbrist på riktigt.

För ungefär 3 år sedan så gick i alla fall det över tack vare alla nybyggen.

Jag har ganska god inblick i kostnaderna för att bygga badrum, så stor att jag vet att man inte får en hyressänkning på ett par tusen i månaden för att man gör det så minimalt att det inte funkar för rullstolsburna.

Tror du att denna nybyggda 2:a skulle kosta 3700 istället för 5700 om man gjorde ett mindre badrum (men samma storlek i övrigt? Att ett på kvm badrum skulle motsvara 1/3 del av hyran?

https://www.boplatssyd.se/mypages/app/visa/200015629174
Med den hyran så måste huset vara byggt med bidrag, annars så hade hyran varit högre.
Så där hade det nog bara diffat med en 1000-lapp om allt lull-lull plockats bort.
Dessutom så hade den kunnat få en vettigare planlösning så att den gick att bo två i.

Det är f.ö. en etta som du har länkat till.

För ungefär 10 år sedan så fanns det inte ens bostäder att köpa för den som hade pengar.
Det fanns inget dyrt att hyra heller.

När inte ens pengar hjälper så är det bostadsbrist på riktigt.

För ungefär 3 år sedan så gick i alla fall det över tack vare alla nybyggen.
Självklart fanns det lägenheter både att hyra och att köpa för 10 år sedan. Det finns det alltid och många lyckades både hyra och köpa lägenhet. Det är mer eller mindre svårt.

Du menar väl inte seriöst att ingen flyttade i Sverige under flera år?

Det är inte bara några få som behöver tryggheten att veta att man kan bo kvar i sin lägenhet.
Om vi ställer deras intresse mot de bostadslösas intresse då.
Vem har det största behovet för pengarna?
De utan tak över huvudet eller de som kanske måste flytta p.g.a. ett för litet badrum?

Självklart fanns det lägenheter både att hyra och att köpa för 10 år sedan. Det finns det alltid och många lyckades både hyra och köpa lägenhet. Det är mer eller mindre svårt.

Du menar väl inte seriöst att ingen flyttade i Sverige under flera år?
Det var många som inte kunde flytta ut från sina föräldrar utan blev kvar i barndomshemmet under den tiden.
Min dotter med dåvarande man bodde hos mannens farföräldrar.
Visserligen gott om plats med eget badrum på övervåningen i ett radhus, men ändå.

Vi letade i området från Upplands Väsby till Uppsala.

Såg precis den här listan och jag kan iaf säga att i Nyköping kan du glömma att få hyra en lägenhet om du inte har stått i kö mindre än 5 år, till vilken lägenhet som helst, nyproduktion, billig som dyr. Bara glöm.

Med 10 år i kö så får man iaf titta på de flesta lägenheter, men inte säkert att man får den man vill ha.

De privata hyresvärdarna gör lite som de vill i sina köer, vilka de ger förtur och så, men det är ett undantag och ingen regel.

De 38 "lediga" lägenheterna är knappst outhyrda, de står bara mellan hyresgäster. Hur länge de står tomma (0-3 månader) beror på hur effektiv hyresvärden har varit med visningar, framförhållning etc. Har inget med att göra att hyresgäster inte finns.
Det finns privata bostäder att hyra i Nyköpings kommun.
På Blocket så finns det alltid något att få på dagen med 1 hand och besittningsrätt.
Kanske får det bli i Jönåker, Tystberga eller Vrena men det finns.
I dag finns 2 bostäder på Binklinge och sist som jag tittade på Blocket en lägenhet i Ålberga.

Jag bor i samma område som Binklinge.

Med den hyran så måste huset vara byggt med bidrag, annars så hade hyran varit högre.
Så där hade det nog bara diffat med en 1000-lapp om allt lull-lull plockats bort.
Dessutom så hade den kunnat få en vettigare planlösning så att den gick att bo två i.
Jag antar att lägenheten har samma ekonomiska villkor som andra lägenheter, det är ett vanligt pris på en nybyggd lägenhet i den här storleken.

Här är en lite större så den kostar mer men principen är den samma.

https://www.boplatssyd.se/mypages/app/visa/200015955834

Det finns definitivt inte utrymme att sänka hyran 2000 kr på någon lägenhet för att man minskar ner storleken på badrummet ett par kvadratmeter. Så dyrt är det inte med lite extra våtrumsyta. Nu handlar det om ditt påstående om att hyran skulle kunna sänkas med 2000kr om man har ett mindre badrum och det stämmer definitivt inte. När det gäller lullull och välja billigare material kan det säkert gå att pressa hyran något.

Det var många som inte kunde flytta ut från sina föräldrar utan blev kvar i barndomshemmet under den tiden.
Min dotter med dåvarande man bodde hos mannens farföräldrar.
Visserligen gott om plats med eget badrum på övervåningen i ett radhus, men ändå.

Vi letade i området från Upplands Väsby till Uppsala.
Ja det var vanligt, men det innebär inte att alla misslyckades oavsett budget, tur och övriga förutsättningar. Du påstod att det inte fanns några lägenheter att hyra/köpa. Inte ens snordyra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur