Hyror - vem skall betala?

Den största vinsten har ett gäng år varit att köpa och sälja, men är inte den ändå och inte det alla är ute efter. Det är inte den ända vinsten som du vill få det till.
Jo om man skall se till ekonomisk avkastning på kapitalet.
Det är sådant som investerare ägnar sig åt.
Det kan vara en bra placering för den som har pengar men inte för den som behöver låna.
Utom på platser där fastigheter är billiga då. Men där finns inte heller de stora pengarna och inte heller någon bostadsbrist.
Listan som jag lade in visar ju litet på var det kan vara.
Det finns billiga hyreshus att köpa i Finspång, men frågan är ju om det går att hyra ut lägenheterna där?

Det är en massa mått på badrum som gör att de inte går att göra mindre i storlek. Gissningsvis så är det tillgängligheten men är det verkligen rimligt att alla skall betala mer för detta på alla nybyggen för att några få behöver det?
Jag gillar badrum som är hyfsat stora och det är väl bra att kunna bo kvar om man råkar ut för en olycka. Jag kan inte begripa varför man ska snåla in på badrummen. Ett par kvadratmeter mer är väl värda pengarna enligt mig.

Kanske/kanske inte om det nu är så olönsamt som du påstår att hyra ut lägenheter så borde skojarna föredra andra branscher.

Nu tror jag i och för sig inte det utan det är förmodligen en verksamhet som fortfarande går att tjäna pengar på, åtminstone från de mer långsiktiga.
Det är tyvärr de oseriösa som tjänar pengar på uthyrning.
De köper något billigt i bolagsform med uthyrda lägenheter och struntar i underhåll och reparationer. När föreläggandena börjar komma så sätter de bolaget i konkurs eller försvinner till okänd ort.

De långsiktiga tjänar på värdeökningen. Men den är dålig i Finspång.

Det är svårt att hyra ut dyra objekt även i Stockholm.
Människor har inte råd så de står tomma.
Blocket har dessutom börjat svämma över av bostäder i alla prisklasser och värre kommer det att bli när människor flyttar samman för att spara pengar och hyr ut sina lägenheter.
Klart att vissa lägenheter kan vara svåra, men ditt *bevis* på överskottet på bostäder i storstadsområdena visade snarast motsatsen.

Jag gillar badrum som är hyfsat stora och det är väl bra att kunna bo kvar om man råkar ut för en olycka. Jag kan inte begripa varför man ska snåla in på badrummen. Ett par kvadratmeter mer är väl värda pengarna enligt mig.
Våtrum är mycket dyra per kvm och i små lägenheter blir badrummet en oproportionerligt stor del av både ytan och kostnaden.
Och värda pengarna, definitivt för den som har råd.
Men om hyran blir så hög att man inte har råd att bo så föredrar man nog en liten dusch och tak över huvudet med en varm plats att sova på.

Det handlar om prioriteringar.
De billiga lägenheterna har inga stora badrum.

Det är tyvärr de oseriösa som tjänar pengar på uthyrning.
De köper något billigt i bolagsform med uthyrda lägenheter och struntar i underhåll och reparationer. När föreläggandena börjar komma så sätter de bolaget i konkurs eller försvinner till okänd ort.

De långsiktiga tjänar på värdeökningen. Men den är dålig i Finspång.
Månha seriösa tjänar också pengar på uthyrning som sagt. Det finns som sagt företag som har det som affärsidé.

Klart att vissa lägenheter kan vara svåra, men ditt *bevis* på överskottet på bostäder i storstadsområdena visade snarast motsatsen.
Det finns bostäder om man har råd.
Det är billiga bostäder som saknas.
De flesta bostäderna som finns är till salu som ägda bostäder eller ligger ute på andrahandsmarknaden.
Den som kan betala dyrt behöver inte vara bostadslös.

Månha seriösa tjänar också pengar på uthyrning som sagt. Det finns som sagt företag som har det som affärsidé.
Förutsättningarna har ju precis ändrats så det kommer att vara värre med det.
Vilket är vad jag vill diskutera.
När bundna avtal på energi och räntor börjar gå ut så kommer problem att eskalera.

Våtrum är mycket dyra per kvm och i små lägenheter blir badrummet en oproportionerligt stor del av både ytan och kostnaden.
Och värda pengarna, definitivt för den som har råd.
Men om hyran blir så hög att man inte har råd att bo så föredrar man nog en liten dusch och tak över huvudet med en varm plats att sova på.

Det handlar om prioriteringar.
De billiga lägenheterna har inga stora badrum.
Nej en kvm extra våtrumsmatta är inte hela världen i kostnad. Men ja ju mindre lägenhet dess lägre hyra. Det är ett billigt pris om man kan bo kvar ar även om man bli skadad eller gammal och skröplig.

I min mening är då allt från 90-talet och frammåt "nybyggen", men sen har vi också 2020 nybyggen, men de är byggda under samma princip, där varje lägenhet får snordyr hyra. 90-tals byggen, som nu alltså efter 30 år har precis nätt och jämt börjat komma ner till bruks-hyresnivåer
Bostäder räknas som nybyggen i 15 år, förut i 10.
De har särskilda regler för sin hyressättning vilket gör att de i princip redan har marknadshyra.
https://www.hyresgastforeningen.se/...XH6p_9Ka9FErNX9N_617-dWAOnoEuao0aAsbUEALw_wcB

Förutsättningarna har ju precis ändrats så det kommer att vara värre med det.
Vilket är vad jag vill diskutera.
När bundna avtal på energi och räntor börjar gå ut så kommer problem att eskalera.
Precis och precis. Det har pågått ett tag nu. Priserna har varit sjunkande sen i somras på ett ungefär och elpriserna och ränterna började inte stiga igår direkt.

Du pratar om dina spådomar som verklighet och visar statistik som inte stödjer dina påståenden. Det kan hända att det blir hårdare för fastighetsägare även i Stockholm men det blir nog mer kranskomunerna som drabbas där. Med tanke på att det länge varit till hyresvärdens fördel med bostadsbrist så blir det kanske en sund upprensning på andrahandsmarknaden så folk inte kan ta ut vilka hyror som helst.

Nej en kvm extra våtrumsmatta är inte hela världen i kostnad. Men ja ju mindre lägenhet dess lägre hyra. Det är ett billigt pris om man kan bo kvar ar även om man bli skadad eller gammal och skröplig.
Men då så är det ju önskemål om en viss nivå på bostaden som det handlar om.
En nivå som kostar mera och driver upp boendekostnaderna för alla.
Där så handlar det om att välja.
Jag tror att många skulle välja ett par tusenlappar billigare hyra och en minimal dusch före att kunna bo kvar om de eventuellt skulle behöva ett större badrum. De allra flesta kommer ju inte att behöva det just i en etta.

Du verkar f.ö. inte veta vad det kostar att bygga badrum.

Frågan är ju vad det skall få kosta extra för alla andra som inte behöver kunna använda rullstol i badrummet och hur motiverat detta är på våning 2 och 3 i hus utan hiss.
I hus upp till 3 våningar så behöver man inte bygga hiss i flervåningshus, det är först vid 4 eller fler våningar.
Tur det finns rullstolsliftar som kan monteras in i trapphuset vid behov. Så hur tycker du det ska lösas om någon som hyr en lägenhet med för liten toa? Hålla sig tills en annan lägenhet med tillräckligt stor toa blir ledig?

Med tanke på att det länge varit till hyresvärdens fördel med bostadsbrist så blir det kanske en sund upprensning på andrahandsmarknaden så folk inte kan ta ut vilka hyror som helst.
Man får enligt lag inte ta ut vilka hyror som helst.
Det är noga reglerat även på andrahandsmarknaden.
De hutlöst höga hyror som man kan se på Blocket bryter ofta mot de lagar som finns.

Det finns bostäder om man har råd.
Det är billiga bostäder som saknas.
De flesta bostäderna som finns är till salu som ägda bostäder eller ligger ute på andrahandsmarknaden.
Den som kan betala dyrt behöver inte vara bostadslös.
Hm nyss skev du om alla lediga lägenheter.

Det är som med allt annat, den som har pengar behöver inte sakna något.

Tur det finns rullstolsliftar som kan monteras in i trapphuset vid behov. Så hur tycker du det ska lösas om någon som hyr en lägenhet med för liten toa? Hålla sig tills en annan lägenhet med tillräckligt stor toa blir ledig?
Den skall få byta till en passande lägenhet.
Om man hyr ut de passande lägenheterna med kontrakt som innebär att de som bor där måste acceptera ett byte vid behov så kan det ordnas tämligen snabbt.

Hyresvärdar har rätt att neka inmotering av rullstolslyftar i sina hus.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka