Hyror - vem skall betala?

Jag antar att lägenheten har samma ekonomiska villkor som andra lägenheter, det är ett vanligt pris på en nybyggd lägenhet i den här storleken.

Här är en lite större så den kostar mer men principen är den samma.

https://www.boplatssyd.se/mypages/app/visa/200015955834

Det finns definitivt inte utrymme att sänka hyran 2000 kr på någon lägenhet för att man minskar ner storleken på badrummet ett par kvadratmeter. Så dyrt är det inte med lite extra våtrumsyta. Nu handlar det om ditt påstående om att hyran skulle kunna sänkas med 2000kr om man har ett mindre badrum och det stämmer definitivt inte. När det gäller lullull och välja billigare material kan det säkert gå att pressa hyran något.
Om allt extra tas bort också så.
Tvättmaskin, diskmaskin och en massa extra.
Precis det som gör att hyran kan kryddas på.
Det där badrummet var annars rimligare i förhållande till lägenheten.

Ja det var vanligt, men det innebär inte att alla misslyckades oavsett budget, tur och övriga förutsättningar. Du påstod att det inte fanns några lägenheter att hyra/köpa. Inte ens snordyra.
Inte tillräckligt många totalt.
Bostadsbyggandet har varit helt galet senaste åren och ändå är det fortfarande brist på bostäder.

Och då är det okej? Och du känner spontant att det är en åsikt du vill ställa dig bakom?
Nej det är hur det blir.
Reglerna måste ju sitta ihop så att det finns någon mening med ett stort badrum.
Eftersom att fastighetsägaren inte går att tvinga att ta emot en trapphiss så är ett jättebadrum på 2a våningen tämligen meningslöst för någon som behöver rullstol.

Om allt extra tas bort också så.
Tvättmaskin, diskmaskin och en massa extra.
Precis det som gör att hyran kan kryddas på.
Det där badrummet var annars rimligare i förhållande till lägenheten.
Återigen, jag synade ditt påstående om att med mindre badrum kan man sänka hyran 2000 kr det är helt enkelt inte sant. Inte i närheten av sant och du raljerade lite över min kunskap om kostnaden.

I den senaste hyresrätt jag bodde i renoverades badrummet. Vi fick välja om vi ville ha kvar badkaret eller inte, och det skulle inte kosta oss något extra. Däremot skulle nästkommande hyresgäst få betala mer för standardhöjningen som ett badkar innebar, trots att det funnits ett badkar i lägenheten sedan den byggdes.

Det är en massa mått på badrum som gör att de inte går att göra mindre i storlek. Gissningsvis så är det tillgängligheten men är det verkligen rimligt att alla skall betala mer för detta på alla nybyggen för att några få behöver det?

Absolut finns det massa mått på badrum (och andra rum) att som gör det. Men det har noll och ingenting med hyresrätten eller regleringen av hyresmarknaden att göra.

Det du argumenterar emot nu är PBL och BBR och ja det kan te sig orimligt i det enskilda fallet att du när du bygger ditt hus (oavsett typ och upplåtelseform) måste uppfylla tillgänglighetskraven för rullstol osvsett om du är rullstolsburen eller ej. Men det finns ju en anledning till att lagen ser ut som den gör.

Har svårt att tro att det är tillgängligetskraven som driver upp priserna heller. Har hört byggherrar klaga på mycket som blir dyrt men aldrig tillgänglighetsanpassning inomhus, hisskravet undantaget.

Senast ändrad:
I hyreslagen (Jordabalken kap 12) så finns lägsta godtagbara standard definierat och den är tvingande.

Sedan så påverkar byggregler nybyggen.
T.ex. parkeringsnormen som via bygglov och planbestämmelser tvingar den som bygger att bygga parkeringsplatser. Där mark är dyr så belastar det boendekostnaden för alla bostäderna i huset.

Minsta godtagbara standard är ju dock långt under det mesta.

Att markpriser driver upp boendekostnader i många kommuner är vi helt överens om. (Även om min åsikt är att just p-normen med rätta ska vara ett bekymmer för byggherren). Men det är något helt annat än det vi pratat om hittills.

Det är inte procenten som är intressant - det är antalet.
Det finns bostäder men de är dyra.
Va??

Om en lägenhet av tusen inte hyrs ut så är det jättemånga enligt dig om antalet är 67.

Om en ort med totalt 100 lägenheter hade 50st tomma hade det varit bättre där eftersom antalet tomma lägenheter är mindre??

Jag fattar verkligen ingenting av den logiken.

Visar bara på en hyresvärd med usel människosyn. Ärligt så hur korkad får någon bli om denna tycker det löser sig att flytta den med rullstol till en lägenhet med ett för litet wc.:banghead:

Som det tas upp så på grund av okunskap så behövs oftast bara 10 min samtal för att ändra ett nej till ett ja. Fast det krävs ju att hyresvärden går att prata med och inte beter sig som en 3åring som låst sig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur