Jag har kommit på vad som ligger bakom min irritation hur gör jag nu för att bli av med den?

Finns det nån annan plats lr mark i närheten som folk kan flytta sin parkering till? Jag hade nog också kunnat börja nämna för de grannar som man har bäst relation till att det är rätt jobbigt och dyrt att ha det så som det är nu.

Men jag har inte så mkt tips på hur man kan lösa det, men lider med dig. Tycker det låter förfärligt 🙈

Ja, det här stör mig lite ytterligare, för på andra sidan den väl trafikerade vägen, dvs 80 meter från vårt hus finns en av kommunen uppskottad parkering på mark som jag är delägare i. Denna parkering skottas förvisso upp för att folk skall kunna parkera för att ta sig till snöskoter/ vandringsled men den är allmän. Men tydligen ska är det mycket säkrare och tryggare att stå vid vårt hus 😕

Åhhåhå, släkten är värst 😅🙈 kändes genast snäppet mer komplicerat

Ja visst är det, och när det gäller de jag är släkt med så kan jag känna att ja visst - jag irriterar mig, men ni ska banne mig veta att jag räknar med er om jag någon gång sitter rejält i skiten- får se om de steppar upp då 😅

Ja, det här stör mig lite ytterligare, för på andra sidan den väl trafikerade vägen, dvs 80 meter från vårt hus finns en av kommunen uppskottad parkering på mark som jag är delägare i. Denna parkering skottas förvisso upp för att folk skall kunna parkera för att ta sig till snöskoter/ vandringsled men den är allmän. Men tydligen ska är det mycket säkrare och tryggare att stå vid vårt hus 😕
Vet inte hur det fungerar med delägare på mark. Men kan du flytta på friggeboden så den står där istället?

Låter helfånigt att det skulle vara tryggare att stå hos er

Eftersom det ar slakten skulle Jag nog se till att det var fullt med grejor vid huset dar de parkerar just nar de flesta kommer kompisars bilar, slapvagn, what I can find ... flera ganger I rad ... och hanvisat till den allmanna parkeringen. Beroende pa deras reaktion skulle jag sedan ta ett samtal med dem ... eller bara hanvisa till den allmanna parkeringen I fortsattningen.

Eftersom det ar slakten skulle Jag nog se till att det var fullt med grejor vid huset dar de parkerar just nar de flesta kommer kompisars bilar, slapvagn, what I can find ... flera ganger I rad ... och hanvisat till den allmanna parkeringen. Beroende pa deras reaktion skulle jag sedan ta ett samtal med dem ... eller bara hanvisa till den allmanna parkeringen I fortsattningen.
Fast det låter ju som en ännu stökigare syn inifrån?

Vet inte hur det fungerar med delägare på mark. Men kan du flytta på friggeboden så den står där istället?

Låter helfånigt att det skulle vara tryggare att stå hos er

Grejen är den är på den sidan vägen där jag, min man och våra barn har en tomt är omgiven av andra mer utomstående markägare så vi är liksom the sweet spot. På andra sidan vägen där det tydligen inte alls går att stå är jag och flera andra delägare i marken.

Jag hade nog skickat brev/mail i god tid före vintern (nu?) och förklarat hur du känner angående gratis parkering.
Att ni valde ett hus med bättre tillgänglighet men tummat på utsikt/närheten till vägen mm.
Att 2025 kommer parkeringen inte vara tillgänglig för alla utan endast er och era eventuella gäster.
Sen hänvisa till komun(?) parkeringen.

Kanske dra en vit lögn? ”Kommer ha behov av den själva”

Prova att ge en flaska vin eller något annat som tack för att ni får låna deras grillplats? Då kanske de kommer på att det vore lämpligt att göra liknande till er.
är lite inne på samma spår, nått som får andra att apa efter trevligheten?

Typ en skylt
"I det vanliga livet inser vi knappt att vi får mycket mer än vi ger, och att det endast är med tacksamhet som livet blir rikt."

För jag tolkar det som att det är bristen på tacksamheten som irriterar i grunden?

Vi parkerar ibland på andra sidan vägen. Visst får vi lov utan att behöva fråga varenda gång men när vi ser att han är där så brukar vi fråga om vi står i vägen och så brukar vi tacka. Lite sunt förnuft

är lite inne på samma spår, nått som får andra att apa efter trevligheten?

Typ en skylt
"I det vanliga livet inser vi knappt att vi får mycket mer än vi ger, och att det endast är med tacksamhet som livet blir rikt."
Jag tror på att vara rak och ärlig istället än att försöka med någon "pik" och "uppfostran". Har de inte kommit på att betala/ge något för tjänsten nu kommer de troligen inte att göra det framgent heller.

Jag hade informerat (per brev? I "grannsamverkan grupp" eller på annat lämpligt sätt) att vintern 2025 är det endast parkering för hus nr XX (erat nummer) på den skottade delen pga att ni kommer ha behov av den själva /planerar att hyra ut stugan mer frekvent och att ni fått klagomål från tidigare gäster om att det varit för trångt pga andras bilar.
En vit lögn mår ingen dåligt av :angel:

Jag förstår irritationen, har en granne som konsekvent parkerar på byns folkets hus parkering för att hen inte orkar skotta sin egen infart, vilket gör att när parkeringen ska skottas med traktor är hens bil i vägen + att vi behöver ytan vid arrangemang 😬 (sitter själv i styrelsen, plus att jag ser den jävla bilen från mitt köksfönster 🙃) hen har fått tillsägelser men det hjälper föga. Saken har diskuterats på möten flera gånger...

Så vad hur ska jag nu gå vidare och bli av med min irritation - jag vill inte krysta fram ett tack - det kommer liksom inte hjälpa :) Visst vi kan skotta upp färre parkeringsplatser vid vårt hus, men det kommer inte att hända för ibland har vi med oss sällskap och ibland hyr vi ut, så då står parkeringsplatsen där och även om jag gnisslar tänder så kommer jag att väsa "men stå där då" på frågan, eller frågan ställs egentligen inte om de kan parkera bilarna utan mer om det är skottat - dvs kan vi stå där...
Det där är ju väldigt fräckt, att inte ens fråga utan ta för givet.
:banghead: Så de behöver egentligen bara skärpa till sig och köra 80 meter bort.

Tycker din irritation är helt befogad, det är klart du kan neka dem att parkera sina ekipage på er tomt när det finns en uppskottad parkeringsplats inte ens 100 meter därifrån. Det borde räcka att säga att ni vill ha lite mer utrymme och fri sikt.

Att ni vill kunna njuta av utsikten och omgivningen och att det ser för trist ut med alla bilar och kåpsläp utanför köksfönstret. Om de ändå inte förstår problemet fråga hur många skoter-kälkar och annan skit du kan få parkera och lämna utanför deras fönster nästa gång du hälsar på. Eventuellt kan du kanske lägga till att de kan ställa sig där när ni inte planerar att vara där, om du nu vill ha en kompromiss.

Jag kan väl också tillägga att jag är släkt med merparten och att jag är tydligt yngst av markägarna, fast att jag är rätt gammal och torr bakom öronen så känner jag mig typ klappat på huvudet.

Ah, jag förstår. Jag gjorde mig rejält osams med delar av min släkt när jag vägrade låta dem ha min gård som någon förvaringsplats :D

Är det släkt hade jag faktiskt satt hårt mot hårt. Fine om utomstående utnyttjar en (vilket givetvis inte är ok heller) men släkten? Hell no :devil:

Har jag nämnt att jag inte är speciellt konflikträdd? :angel:

Ja visst är det, och när det gäller de jag är släkt med så kan jag känna att ja visst - jag irriterar mig, men ni ska banne mig veta att jag räknar med er om jag någon gång sitter rejält i skiten- får se om de steppar upp då 😅

Tro mig, de kommer inte att steppa upp :meh: Jag har gjort rätt mycket för min släkt (förutom att jag som sagt vägrar lagra andras grejor) men det finns ingen som är villig att hjälpa mig.

Jag hade informerat (per brev? I "grannsamverkan grupp" eller på annat lämpligt sätt) att vintern 2025 är det endast parkering för hus nr XX (erat nummer) på den skottade delen pga att ni kommer ha behov av den själva /planerar att hyra ut stugan mer frekvent och att ni fått klagomål från tidigare gäster om att det varit för trångt pga andras bilar.
En vit lögn mår ingen dåligt av :angel:

Jag förstår irritationen, har en granne som konsekvent parkerar på byns folkets hus parkering för att hen inte orkar skotta sin egen infart, vilket gör att när parkeringen ska skottas med traktor är hens bil i vägen + att vi behöver ytan vid arrangemang 😬 (sitter själv i styrelsen, plus att jag ser den jävla bilen från mitt köksfönster 🙃) hen har fått tillsägelser men det hjälper föga. Saken har diskuterats på möten flera gånger...

Skicka räkning på både parkering samt krångligare snöskottning för föreningen till hen :devil: Då blir det nog ingen mer fulparkering :D

Det låter som att närheten till friggeboden kan vara ett av skälen till att de vill stå på den sidan om vägen. Om det är så kanske det kan vara en god idé, som någon föreslog, att flytta friggeboden till den andra sidan av vägen istället.

Lite OT. Jag fick en klar och tydlig bild av att jag nog har parkerat på den av dig delägda parkeringen som går till vandringsleden - men jag kan så klart ha fel. 😁

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 191
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har skrivit mindre än jag har velat den sista tiden. Skrivandet är ju så välgörande för mig, jag skulle gärna vilja skriva mer...
Svar
0
· Visningar
384
·
Relationer Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år, och hittills har jag alltid tyckt bra om min svärmor. Det har aldrig varit några...
Svar
19
· Visningar
5 640
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var ärligt talat inte alls särskilt upplagd för någon ridlektion, även om det skulle vara hopplektion. Jag hade varit uppe sen 4:45...
Svar
0
· Visningar
331
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka