Jag har kommit på vad som ligger bakom min irritation hur gör jag nu för att bli av med den?

Det finns två alternativ som jag ser det.

1. Gör ingenting alls du har kvar både irritationen och grannsämjan.
2. Agera på något av de sätt som föreslagits i tråden. Du får bort din irritation men grannsämjan blir sämre.

Om du väljer att agera kan du göra det med rak och tydlig kommunikation som inte kan missförstås och kräva bidrag till snöskottning. Då har du inte fått bort att de.parkerar där men du får iallafall något för det.

Du kan också välja att göra det i tysta genom att sätta upp staket med grind, ställ dit något som hindrar de att parkera eller liknande.

Det är rent krasst de alternativ som finns @Derivata

Men blir det inte problem med skottning om deras bilar och släp står i vägen när det ska skottas? Eller om ni ska ha besök och det redan är fullt på den skottade ytan? Det borde ju bli ett praktiskt bekymmer som är lätt att hänvisa till?

Det var min första tanke också. Jag hade hänvisat till att när jag är där vill jag ha fritt på min tomt (för utsikt och uta att göra vad jag vill om jag ens velat ange skäl) och när jag inte är där vill jag inte behöva planera för att se till att parkeringen är fri för snöröjning och plats för hyresgäster/aldrig velat planera öht om släkt kommer kunna stå där vid olika tillfällen. Hade frågat om de vill vi skulle flytta friggeboden till lämpligare plats (om jag förstod rätt att den inte per se behövde vara tom/oanvänd av släkten utan snarare att dens placering främst var problemet iom att man då vill parkera bredvid den) eftersom det på trådens svar lät som lite klurigare att neka viss tillgång till.

Kan ni (efter att ni meddelat släkten att nu är det slutparkerat för ni vill ha ytan till annat) sätta en låst bom vid infarten till parkeringen? Ge nyckel till den som skottar, och när ni hyr ut får de nyckeln till bommen och huset samtidigt.

Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev rent arg. Det har fått mig att bena ut och utforska min irritation och vad det är som ligger bakom den.

Det som är så irriterande är situationen kring vårt fritidshus. Vi kom efter några år av förnuftigt resonemang fram till att vi när tillfället kom skulle ta över just detta huset. Det är ett bra hus men med ett litet tråkigt läge precis invid en väldigt trafikerad väg. Tråkigt läge men väldigt praktisk att man tar sig fram till huset med minimal snöskottning. Ett hus med ett bättre mer avskiljt läge hade inneburit höga kostnader för snöskottning, för det är långa vintrar och här vill man njuta och nyttja husen under den tiden. Så vi föll för det praktiska, inga dyra snöskottarrundor och inget dra med sig skoter, packa om från bil till skoter och pulka och så vidare till stugan.

Att det är väldigt lättillgängligt för oss innebär också att det är väldigt praktiskt för de som har sina hus och stugor en bit längre från väg som alltid hålls öppen. Vårt hus har därmed blivit sedd som en allmän parkering av de som har hus och stugor i närheten. Till den andra vintern så "stängde jag ner" den ena parkeringen för att jag helt enkelt inte vill ligga i soffan och se ut över en bilparkering. Det blev lite mutter för att "det blev så trångt", sedan har jag, inte med glädje i rösten sagt ok till att parkera på andra sidan huset om det är skottat och vi inte ska vara där. Men det irriterar mig fortfarande att sitta i köksfönstret och se bilar - för inte blir det så att jag kan neka dem om de kommer och det ändå är skottat.

Men jag har kommit fram till att det som egentligen stör mig kanske egentligen inte är bilarna, utan det är att det inte ens sägs tack! Jag kanske är gniden - men för mig hade det gjort en väsentlig skillnad om de som förväntar sig uppskottad parkeringsplats kring vårt hus kommit med en vinflaska eller något i stället för att bara gnälla över hur dyrt det skulle bli att skotta hela vägen fram till deras hus...Ja, jag vet vad vi betalar för vår lilla plätt...Men inte ett uns av att vilja bidra :grin: Det här skaver för mig! Vi har till och med en friggebod som står på vår tomt för att underlätta för andra stugägare -denna har stått här i massor av år, men inte en fråga fick vi när vi tog över huset om det var ok att den står kvar eller om vi kanske ska skriva ett arrendeavtal - det känns som att det bara tas för givet att vi ska dela med oss av vår lilla tomtstump och hålla med en allmän parkering av baserat på någon gammal sedvanerätt.

Så vad hur ska jag nu gå vidare och bli av med min irritation - jag vill inte krysta fram ett tack - det kommer liksom inte hjälpa :) Visst vi kan skotta upp färre parkeringsplatser vid vårt hus, men det kommer inte att hända för ibland har vi med oss sällskap och ibland hyr vi ut, så då står parkeringsplatsen där och även om jag gnisslar tänder så kommer jag att väsa "men stå där då" på frågan, eller frågan ställs egentligen inte om de kan parkera bilarna utan mer om det är skottat - dvs kan vi stå där...

Hjälp, nu börjar jag bygga upp irritation igen känner jag😁

Jag kan väl också tillägga att jag tycker att det är trevligt och mysigt att de är i sina stugor och hus och jag umgås gärna med dem när tillfälle ges - om bara inte vår gård sågs som en allmänning.
Problemet är att de inte säger tack, jag förstår det då jag funkar likadant, jag kan göra mycket utan att bli irriterad om jag får ett tack. Har ni pratat om kostnaderna ni står för? Eller om friggeboden? Ingen aning om hur ni fördelat husen efter eventuellt arv/skifte men kan det vara så att någon som nyttjar parkeringen alltid gjort det eller kanske tom hade velat ha huset själv? Har liknande situation där vi ”tagit” en tomt och börjat bygga hus.

Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev rent arg. Det har fått mig att bena ut och utforska min irritation och vad det är som ligger bakom den.

Det som är så irriterande är situationen kring vårt fritidshus. Vi kom efter några år av förnuftigt resonemang fram till att vi när tillfället kom skulle ta över just detta huset. Det är ett bra hus men med ett litet tråkigt läge precis invid en väldigt trafikerad väg. Tråkigt läge men väldigt praktisk att man tar sig fram till huset med minimal snöskottning. Ett hus med ett bättre mer avskiljt läge hade inneburit höga kostnader för snöskottning, för det är långa vintrar och här vill man njuta och nyttja husen under den tiden. Så vi föll för det praktiska, inga dyra snöskottarrundor och inget dra med sig skoter, packa om från bil till skoter och pulka och så vidare till stugan.

Att det är väldigt lättillgängligt för oss innebär också att det är väldigt praktiskt för de som har sina hus och stugor en bit längre från väg som alltid hålls öppen. Vårt hus har därmed blivit sedd som en allmän parkering av de som har hus och stugor i närheten. Till den andra vintern så "stängde jag ner" den ena parkeringen för att jag helt enkelt inte vill ligga i soffan och se ut över en bilparkering. Det blev lite mutter för att "det blev så trångt", sedan har jag, inte med glädje i rösten sagt ok till att parkera på andra sidan huset om det är skottat och vi inte ska vara där. Men det irriterar mig fortfarande att sitta i köksfönstret och se bilar - för inte blir det så att jag kan neka dem om de kommer och det ändå är skottat.

Men jag har kommit fram till att det som egentligen stör mig kanske egentligen inte är bilarna, utan det är att det inte ens sägs tack! Jag kanske är gniden - men för mig hade det gjort en väsentlig skillnad om de som förväntar sig uppskottad parkeringsplats kring vårt hus kommit med en vinflaska eller något i stället för att bara gnälla över hur dyrt det skulle bli att skotta hela vägen fram till deras hus...Ja, jag vet vad vi betalar för vår lilla plätt...Men inte ett uns av att vilja bidra :grin: Det här skaver för mig! Vi har till och med en friggebod som står på vår tomt för att underlätta för andra stugägare -denna har stått här i massor av år, men inte en fråga fick vi när vi tog över huset om det var ok att den står kvar eller om vi kanske ska skriva ett arrendeavtal - det känns som att det bara tas för givet att vi ska dela med oss av vår lilla tomtstump och hålla med en allmän parkering av baserat på någon gammal sedvanerätt.

Så vad hur ska jag nu gå vidare och bli av med min irritation - jag vill inte krysta fram ett tack - det kommer liksom inte hjälpa :) Visst vi kan skotta upp färre parkeringsplatser vid vårt hus, men det kommer inte att hända för ibland har vi med oss sällskap och ibland hyr vi ut, så då står parkeringsplatsen där och även om jag gnisslar tänder så kommer jag att väsa "men stå där då" på frågan, eller frågan ställs egentligen inte om de kan parkera bilarna utan mer om det är skottat - dvs kan vi stå där...

Jag kan väl också tillägga att jag tycker att det är trevligt och mysigt att de är i sina stugor och hus och jag umgås gärna med dem när tillfälle ges - om bara inte vår gård sågs som en allmänning.
Vad jag kan se får du välja mellan nuvarande irritatation eller sämre grannsämja. Jag hade valt att försöka jobba bort min irritation i det läget. Att börja hävda "MIN mark" och sätta hårt mot hårt etc, hade för min del varit sämre för livskvaliteten än så som det är nu.

Men den här skottningen - använder ni själva de skottade ytan? Annars kan ni väl bara strunta i att få undan snön, och så får folk lösa sina parkeringsproblem bäst de gitter?

Vad jag kan se får du välja mellan nuvarande irritatation eller sämre grannsämja. Jag hade valt att försöka jobba bort min irritation i det läget. Att börja hävda "MIN mark" och sätta hårt mot hårt etc, hade för min del varit sämre för livskvaliteten än så som det är nu.

Men den här skottningen - använder ni själva de skottade ytan? Annars kan ni väl bara strunta i att få undan snön, och så får folk lösa sina parkeringsproblem bäst de gitter?

Fast det är inte bara att låta bli att skotta upp hela ytan om det visar sig att en behöver en större yta själv. Det funkar inte med de snömängder som kan (och ofta) kommer i Norrland. En måste som sagt planera hela säsongens skottning från första snön.

Personligen har jag inga som helst problem att hävda min mark - mina regler. Jag betalar rätt mycket pengar, dels lån och dels underhåll, för min gård och ser ingen som helst poäng att låta någon utnyttja det gratis.

Vilka dumheter. Eftersom det tydligen finns en parkering, som dessutom snöröjs av kommunen (!), i princip intill så kan de gott parkera där istället. Som jag ser det, kan du alltså gott säga till de berörda att de får nyttja den parkering som finns i fortsättningen - ni behöver er parkering själva. Punkt.

Fast det är inte bara att låta bli att skotta upp hela ytan om det visar sig att en behöver en större yta själv. Det funkar inte med de snömängder som kan (och ofta) kommer i Norrland. En måste som sagt planera hela säsongens skottning från första snön.
Grävmaskin och snöslunga så.
Visst, det blir ju bökigare men det går.
Och för att lösa andra problem så kan det vara värt det.

Personligen har jag inga som helst problem att hävda min mark - mina regler. Jag betalar rätt mycket pengar, dels lån och dels underhåll, för min gård och ser ingen som helst poäng att låta någon utnyttja det gratis.
Ibland så är det betydligt jobbigare att hävda sin mark än att bara hindra olovligt användande naturligt.

Vi har ju två gårdar och därför svårt att vara på båda ställena samtidigt.
Förutom att hävda vår rätt så har vi därför ställt saker i vägen, låtit bli att snöröja, låtit bli att underhålla vägen, låtit fallna träd ligga litet längre än nödvändigt och en del annat i samma avdelning.

Vi har precis genomlidit en period av att grannarna har kört ut enorma mängder timmer över gårdsplanen, mellan huset och stallet, på ena gården.
De har absolut ingen laglig rätt till min väg och fick därför rätta sig efter att inte köra mellan 21 - 06.
Om de inte rättade sig så hade jag stängt av vägen med ett antal parkerade bilar.
Det här är grannar som jag verkligen gillar så det var litet jobbigt att vara så hård.
Men vägen tog tyvärr större skada än vad de hade räknat med, då vädret blev så milt att tjälen gick ur marken.
Nu så måste de laga mina två vägtrummor om de skall kunna åka där något mera, de klarar inte längre så stora fordon.
Våra egna behov klarar de dock bra, så jag väntar och njuter av friden så länge.

De kommer att behöva komma fram där förr eller senare, så då får de lägga ner nya, hela trummor.

Funderar lite på hur länge den här kommunalt skottade parkeringen funnits, är den ganska ny så att de står kvar på din tomt lite av gammal vana? Om det har med närheten till friggeboden att göra så kanske se över möjligheten att flytta den, som andra föreslagit.

Alltså på ett sätt kan jag känna igen och sympatisera med en närbesläktad attityd som kanske verkar vanligast hos den äldre generationen i glesbygd. Att man självklart bidrar med sin gård eller ibland även med sitt hus om det behövs. Under vissa perioder tog mina äldre släktingar in folk lite då och då, förbiresande sov på golvet om det krävdes, och någon gång kom det personer som stannade en längre tid och hjälpte till med fysiskt krävande sysslor. Det händer förstås även idag att man ringer folk och frågar sådant som huruvida man kan ställa sig på någons skottade gård med släpet när det inte finns någon annan parkering i närheten. Notera "frågar" och "när det inte finns någon annan parkering i närheten". Om det kan röra sig om ett kulturellt arv från en tid av större samhällelig isolering och tradition av ömsesidig hjälp hade jag kanske gått lite försiktigt fram, jag kan absolut förstå om det tar emot att be om pengar till exempel.

Den kulturen bygger ju lite på att man bor något ödsligt och hjälper varandra när man kan då samhället inte finns där i lika hög grad, man föreställer sig antagligen också att motparten hade gjort samma sak.

Men i det här fallet FINNS det alltså en skottad parkeringsplats bara en liten, liten, bit bort. Den existerar. Det är det här som gör det så otroligt märkligt i mina ögon. Det finns ingen anledning egentligen att ställa sina ekipage på din tomt och tära på din goda vilja och gästfrihet på det här sättet. Utom då kanske gammal vana, tradition eller bekvämlighet.

Jag fattar att det finns diverse praktiska aspekter med själva snön.

Jag har förstått att vi känner och tänker olika när det gäller den här frågan, men det är ju TS som vill ha input, inte du (tror jag) och inte jag. Mina gränser handlar helt enkelt oftas om helt andra saker än tex mark i den här ändå väldigt måttliga skalan.

Har du alltså två stora grusade parkeringsplatser på tomten? eller står de på gräsmattan eller vad man ev har under? Ritad bild? Nyfiken, vet inte riktigt vad jag ska tycka när jag inte kan föreställa mig det.

De står inte under sommaren?

Precis som @athena_arabians säger det är snöskoter till stugorna som gäller, vilket då innebär att vi har kåpsläp stora som husvagnar parkerade runt huset. Eller att de tar fram skotrarna som står i den där irriterande friggeboden.
Oh no, sett sådana släp, de är helt gigantiska.
Hur stor %andel av tomten går åt till det här egentligen?

2. Agera på något av de sätt som föreslagits i tråden. Du får bort din irritation men grannsämjan blir sämre.

Om du väljer att agera kan du göra det med rak och tydlig kommunikation som inte kan missförstås och kräva bidrag till snöskottning. Då har du inte fått bort att de.parkerar där men du får iallafall något för det.

Du kan också välja att göra det i tysta genom att sätta upp staket med grind, ställ dit något som hindrar de att parkera eller liknande.

Hum, tänker att det borde kunna finnas ett tredje alternativ som gör att de är tacksamma och tar upp yta mer diskret, men behåller grannsämjan. Sura släktingar är så himla trista i längden. Halva problemet var ju att de tar det för självklart. Om de vore tacksamma ökar ju även chansen att de skulle ställa upp om ngt gick åt helskotta. Men om de tar det för självklart lär de inte göra det utan bara inte tänka efter alls.

("Vi" (äldre släkting) har jagat folk från framsidan av vår sommarhustomt i många år, innan de kom på att göra en smal smal grind och leda en stig runt baksidan av huset, voila problemet försvann nästan helt. (dvs enstaka person hittas mellan trädgårdsmöblerna, men inga hästar eller motorcyklar, de går inte igenom grinden hehe).)

Det går inte tex att flytta eländet längre från huset enkelt antar jag? häck? ngt? (lite lite trassligare infart med släpen? eller ngt "nudging" https://sv.wikipedia.org/wiki/Puffning )

Det sägs ju att diplomati är en konstart eller ngt. Typ få vad man vill utan att göra ngn sur.
(Tycker att My way or the highway ofta gör folk sura, inte minst en själv, att man känner sig irriterad ändå.)

Senast ändrad:
Jag hade nog föreslagit att du skickar ut ett meddelande med texten

"Jag känner mig utnyttjad av nuvarande arrangemang och jag mår inte bra av det. Tyvärr ser jag just nu ingen annan lösning än att begränsa andras parkering på min yta etc etc.

Dels för att du slipper komma med pekpinnar om vad som är rätt och fel, dels för att det öppnar upp för förslag om fortsatt användning men på ett sätt som gör att du är nöjd.

Jag tänker att det nog finns flera olika alternativ därutöver. Som tex ett vänligt samtal med de berörda.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 198
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har skrivit mindre än jag har velat den sista tiden. Skrivandet är ju så välgörande för mig, jag skulle gärna vilja skriva mer...
Svar
0
· Visningar
393
·
Relationer Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år, och hittills har jag alltid tyckt bra om min svärmor. Det har aldrig varit några...
Svar
19
· Visningar
5 669
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var ärligt talat inte alls särskilt upplagd för någon ridlektion, även om det skulle vara hopplektion. Jag hade varit uppe sen 4:45...
Svar
0
· Visningar
342
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka