Hyror - vem skall betala?

Vad man kan hyra i andrahand bryr jag mig faktiskt inte om, då det är allra oftast en dyr och hopplös nödlösning för den som vill ha ett hem.
Visst men även hyra i andra hand ger en bostad och gör att någon slipper vara hemlös.

Du sätter ett villkor på vilka egenskaper du vill ha på din bostad.
Den skall vara första hand med besittningsskydd hos en hyresvärd som du litar på.
Självklart ger det ett mindre urval än vad hela bostadsmarknaden erbjuder.

I Nyköping är dessutom bostäder billiga att köpa.
2a i Vrena kostar som en renovering av kök och badrum.
https://www.fastighetsbyran.com/sv/..._campaign=till-salu&utm_content=tarnovagen-8b

Varför anser du det?
Jag tycker ju att boende utan bil inte skall vara med och betala för grannarnas parkeringsplatser.

Jag är helt för ett användande av låga parkeringsnormer (som är upp till var kommun att bestämma eller inte). Precis som jag är för andra mobilitetslösningar för att kunna få ner p-normen.

MEN

I den mån boendeparkering anordnas ska den givetvis anläggas på kvartersmark och bekostas av respektive fastighetsägare. Det är idioti att bilparkering subventioneras av det allmänna, särskilt när markpriserna ser ut som de gör på vissa ställen.

Hyresvärdar har alla möjligheter att låta sina hyresgäster som aldrig har behov av p-plats att slippa betala för detta. Exempelvis genom att reglera kostnaden mellan de boende genom avgifter för parkeringsplats.

Min erfarenhet är inte att fastighetsägare tvingas bygga onödiga parkeringsplatser. Tvärtom med eftertryck.

Förra veckan.
Före det så fanns det andra.
Det kommer liksom nya hela tiden som sedan går åt.

Men det kvittar ju?? Det kanske finns någon enstaka lägenhet nån gång. Alltså jösses, vad hjälper det, hur många är det som ringer på varje lägenhet? Jag vet bara hur många som försöker på allmännyttan, för där är man mer frikostig med att visa statistik. När du säger " det kommer liksom nya hela tiden" så är det bara en avledningsmanöver!

Efter 10 års kö hos allmännyttan så har man ändå tur om man kommer bland de 10 sökande som får se lägenheten.
men man har säääkert mycket bättre tur hos en privat hyresvärd, det kan ju finnas en eller två lägenheter ibland i Vrena.

Lycka till också om man heter Abdul eller har något handikapp.

Och hur tycker du att de höga hyrorna som människor inte har råd med skall lösas då?
Snacka om mardröm att inte ha råd att bo.
Bostadslös måste väl ändå räknas som värre?

Hur vill du lösa det?
Vad hjälper det att ha en lägenhet om man inte kan 1. komma in i den(eller ut ur den) eller 2. inte kan nyttja tex badrummet? Det är ju lika illa som att vara hemlös.
Sjukt att man tycker att människor inte ska ha rätt att kunna komma in i badrummet. Tänker du att alla gamla ska flytta med? Det är nästan omöjligt att hjälpa någon in i ett litet badrum som assistent/hemtjänst liksom.

Jag är helt för ett användande av låga parkeringsnormer (som är upp till var kommun att bestämma eller inte). Precis som jag är för andra mobilitetslösningar för att kunna få ner p-normen.

MEN

I den mån boendeparkering anordnas ska den givetvis anläggas på kvartersmark och bekostas av respektive fastighetsägare. Det är idioti att bilparkering subventioneras av det allmänna, särskilt när markpriserna ser ut som de gör på vissa ställen.

Hyresvärdar har alla möjligheter att låta sina hyresgäster som aldrig har behov av p-plats att slippa betala för detta. Exempelvis genom att reglera kostnaden mellan de boende genom avgifter för parkeringsplats.

Min erfarenhet är inte att fastighetsägare tvingas bygga onödiga parkeringsplatser. Tvärtom med eftertryck.
Jag vet bostadsrätter som blev billiga därför att parkeringsnormen sattes lågt. De löste många problem på bostadsmarknaden men gav problem med parkeringar.

Jag för min del anser att bostäder och parkeringsplatser skall hållas isär. Boendeparkering får lösas med parkeringsgarage eller motsvarande där bilägarna får betala för de faktiska kostnaderna för parkeringsplatsen. Det allmänna skall definitivt inte hålla med parkeringsplatser.

Visst men även hyra i andra hand ger en bostad och gör att någon slipper vara hemlös.

Du sätter ett villkor på vilka egenskaper du vill ha på din bostad.
Den skall vara första hand med besittningsskydd hos en hyresvärd som du litar på.
Självklart ger det ett mindre urval än vad hela bostadsmarknaden erbjuder.

I Nyköping är dessutom bostäder billiga att köpa.
2a i Vrena kostar som en renovering av kök och badrum.
https://www.fastighetsbyran.com/sv/..._campaign=till-salu&utm_content=tarnovagen-8b

1: Det är inte priset där som blir slutpris.
2: Om det är ekonomiskt hållbart beror på hur föreningen är skött, eller om det är ombyggnationer och renoveringar och avgiftshöjningar på gång
3: I Vrena finns det knappast jobb, en två:a förutsätter att du är antingen singel, eller har inget sikte på barn, vilket ger ett Singelhushåll med rätt så höga pendlingskostnader. Då kan det vara hugget som stucket om man bosätter sig i Nyköping istället.

4: Du har inget besittningsskydd i en hyrd bostadsrätt eller hus om ägaren av bostaden vill flytta till sin egen bostad, man kan "lita" på sin hyresvärd så långt lagen räcker. Dvs att du som hyresgäst till en hyresvärd som hyr ut sin privata bostad har ingen besittningsrätt på riktigt.

Jag vet bostadsrätter som blev billiga därför att parkeringsnormen sattes lågt. De löste många problem på bostadsmarknaden men gav problem med parkeringar.

Jag för min del anser att bostäder och parkeringsplatser skall hållas isär. Boendeparkering får lösas med parkeringsgarage eller motsvarande där bilägarna får betala för de faktiska kostnaderna för parkeringsplatsen. Det allmänna skall definitivt inte hålla med parkeringsplatser.
På parkeringsplatser är det marknadshyror som gäller

Förra veckan.
Före det så fanns det andra.
Det kommer liksom nya hela tiden som sedan går åt.

Men det är ju inte alls samma sak som att det finns en massa lediga lägenheter 😅
Folk flyttar runt, det är inget nytt. Det kommer ut lediga lägenheter här också men du behöver ha stått i kö x antal år för att kunna få en och då bor jag på en liten ort.

Klart att det finns tomma lägenheter i obygden, där det varken finns arbete eller kommunikationer att ta sig någonstans.

Senast ändrad:
Och hur tycker du att de höga hyrorna som människor inte har råd med skall lösas då?
Snacka om mardröm att inte ha råd att bo.
Bostadslös måste väl ändå räknas som värre?

Hur vill du lösa det?

Du vill att jag ska svara på hur man ska lösa bristen på äpplen på annat sätt än att odla mer päron.

Min uppfattning är att det på samhällsnivå INTE är i tillgänglighetskraven som svaret på ekvationen ligger. Det blir smått löjligt att prata priser på våtrumsmattor för två extra kvadratmeter med tanke på vad byggherrarna lägger på markköp och plankostnader innan man ens satt spaden i marken.

Möjligt att det för små aktörer på landsbygden (slarvigt uttryckt) är detta som är kostnadsdrivande. Men det är inte heller där som varken bostadsförsörjningsproblemen eller bostadsbristen ligger.

Vad hjälper det att ha en lägenhet om man inte kan 1. komma in i den(eller ut ur den) eller 2. inte kan nyttja tex badrummet? Det är ju lika illa som att vara hemlös.
Då skall man ju ha rätt att få byta till en lägenhet som fungerar. Den fungerar garanterat för någon annan som behöver en bostad.

Sjukt att man tycker att människor inte ska ha rätt att kunna komma in i badrummet. Tänker du att alla gamla ska flytta med? Det är nästan omöjligt att hjälpa någon in i ett litet badrum som assistent/hemtjänst liksom.
I alla badrum i precis alla bostäder? Det är faktiskt litet överdrivet. Det finns massor av bostäder som fungerar så och har nöjda innevånare
Ja man får flytta när man inte kan bo opraktiskt längre om man nu bor opraktiskt.
Min 87 år gamla mamma flyttar till marklägenhet nu när hon inte längre klarar trappan upp till gamla lägenheten. Min sambo och jag skall bygga en mindre enplansvilla anpassad för att åldras i. Sonen får ta över huset som vi bor i nu. Generationsskifte kallas det här på landet.

Möjligt att det för små aktörer på landsbygden (slarvigt uttryckt) är detta som är kostnadsdrivande. Men det är inte heller där som varken bostadsförsörjningsproblemen eller bostadsbristen ligger.
Var ligger de då?
Så här kan vi ju inte ha det.
Där de subventionerade bostäderna går till de ekonomiskt starka och de dyra bostäderna finns kvar åt dem som inte har råd med dessa.

Men vad ska man tro, när du beskriver tillgänglighetsanpassning som något som i det närmaste är ett "intresse" för vissa hyresgäster snarare än grundläggande behov?
Det är inget grundläggande behov för samhällets samtliga boende.
Det är ett grundläggande behov hos en liten andel boende.
Frågan är hur rimligt det är att jag har ett stort badrum därför att Lisa tre hus bort behöver det.

Min mamma flyttar till markplan i stället för att kräva trapphiss.
Det verkar på något vis enklare så. (Hon lider av kotkompression p.g.a. en vårdskada så det är inte åldern som ställer till det utan handikappet.)

Självklart så skall alla kunna komma in i sina badrum och i sina bostäder.
I villor som ägs av den boende gör man anpassningar som ibland innebär byggande av ett helt nytt badrum på markplan med utbyggnad och allt. Men jag behöver inte få mitt hus ombyggt för att grannen fick båda benen amputerade. Det räckte ju med att grannen fick det.

Hyresvärdar har faktiskt redan nu en ganska så stor rätt att få flytta runt på sina hyresgäster. Något som många inte tänker på eller vet om.

Anser du att det skall vara förbjudet att bygga billiga bostäder till hemlösa eftersom att dessa inte skulle fungera för rullstolsburna? Låt dem ligga ute och frysa bara, för det finns ju risk att någon oavsett bostad kan behöva åka rullstol.

Reglerna är oerhört olika vad gäller ägda bostäder och hyrda. När jag äger min bostad så får jag bo hur torftigt som helst. Det finns inga regler på det. Och ingen hyresvärd kan lägga sig i någonting alls. När man hyr så är det ju faktiskt någon annan som äger ditt boende.

Jag bor inte i mitt hus utan i min sambos hus. Mina hus är uthyrda.
Pratar vi hyresvärdar eller privatpersoner som hyr ut?
Trodde vi pratade om hyresvärdar och inte privatpersoner som hyr ut, det sista skulle för mig bara en nödlösning.

Men det är ju inte alls samma sak som att det finns en massa lediga lägenheter 😅
Folk flyttar runt, det är inget nytt. Det kommer ut lediga lägenheter här också men du behöver ha stått i kö x antal år för att kunna få en och då bor jag på en liten ort.
Är det bara bostäder i de kommunala bostadsköerna som räknas?
Privata hyresvärdar utanför kösystemet gills inte?

Klart att det finns tomma lägenheter i obygden, där det varken arbete eller kommunikationer att ta sig någonstans.
De bostäder som jag har tagit som exempel har utmärkta allmänna kommunikationer.

2: Om det är ekonomiskt hållbart beror på hur föreningen är skött, eller om det är ombyggnationer och renoveringar och avgiftshöjningar på gång
3: I Vrena finns det knappast jobb, en två:a förutsätter att du är antingen singel, eller har inget sikte på barn, vilket ger ett Singelhushåll med rätt så höga pendlingskostnader. Då kan det vara hugget som stucket om man bosätter sig i Nyköping istället.

4: Du har inget besittningsskydd i en hyrd bostadsrätt eller hus om ägaren av bostaden vill flytta till sin egen bostad, man kan "lita" på sin hyresvärd så långt lagen räcker. Dvs att du som hyresgäst till en hyresvärd som hyr ut sin privata bostad har ingen besittningsrätt på riktigt.
3. Det finns bra allmänna kommunikationer i Vrena.

Okej du har alltså litet högre krav än att slippa bli uteliggare.
Det gör ju ditt boende dyrare och svårare att hitta.

Är det inte rimligt att bostäder kostar olika mycket beroende på vilka krav som man har på dem?
Och att man kan få ha olika krav för att anpassa kostnaderna efter sin förmåga?

Vad menar du med billiga?

Jag vet mängder av bostadsrätter som blev billigaRE för byggherren att bygga eftersom kommunen gick med på låg p-norm (och bygghherren då tex slapp bygga underjordiskt garage).

Jag vet också att de sedan i regel aldrig säljs tydligt annonserade med ”parkeringsnorm 0,3/100 kvm BTA” och en tydlig förklaring vad detta faktiskt betyder. Istället står det typ ”möjlighet till parkeringsplats finns”.

Sen flyttar de boende in och blir rasande på kommunen för att det inte finns i närheten av tillräckligt med parkeringsplatser. Och grannarna blir också rasande eftersom de nyinflyttade tar ”deras” parkeringsplatser.

Missförstå mig inte, jag är verkligen någon som vill ha långa p-tal. Men i verkligheten då, inte i byggherrarnas kalkyler.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur