Inte_Ung
Trådstartare
Förra veckan.Vi pratar ändå om en bråkdels promille av bostäder som kanske fanns lediga för ett tag sen.
Före det så fanns det andra.
Det kommer liksom nya hela tiden som sedan går åt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förra veckan.Vi pratar ändå om en bråkdels promille av bostäder som kanske fanns lediga för ett tag sen.
Visst men även hyra i andra hand ger en bostad och gör att någon slipper vara hemlös.Vad man kan hyra i andrahand bryr jag mig faktiskt inte om, då det är allra oftast en dyr och hopplös nödlösning för den som vill ha ett hem.
Varför anser du det?
Jag tycker ju att boende utan bil inte skall vara med och betala för grannarnas parkeringsplatser.
Vilket oerhört nonsens.Baserat på vad du skriver, framstår det som ganska otroligt att det handlar om värnade om personers rätt tillboende och att inte frysa, isf hade du inte ställt hemlösa mot funktionshindrade.
Förra veckan.
Vad hjälper det att ha en lägenhet om man inte kan 1. komma in i den(eller ut ur den) eller 2. inte kan nyttja tex badrummet? Det är ju lika illa som att vara hemlös.Och hur tycker du att de höga hyrorna som människor inte har råd med skall lösas då?
Snacka om mardröm att inte ha råd att bo.
Bostadslös måste väl ändå räknas som värre?
Hur vill du lösa det?
Jag vet bostadsrätter som blev billiga därför att parkeringsnormen sattes lågt. De löste många problem på bostadsmarknaden men gav problem med parkeringar.Jag är helt för ett användande av låga parkeringsnormer (som är upp till var kommun att bestämma eller inte). Precis som jag är för andra mobilitetslösningar för att kunna få ner p-normen.
MEN
I den mån boendeparkering anordnas ska den givetvis anläggas på kvartersmark och bekostas av respektive fastighetsägare. Det är idioti att bilparkering subventioneras av det allmänna, särskilt när markpriserna ser ut som de gör på vissa ställen.
Hyresvärdar har alla möjligheter att låta sina hyresgäster som aldrig har behov av p-plats att slippa betala för detta. Exempelvis genom att reglera kostnaden mellan de boende genom avgifter för parkeringsplats.
Min erfarenhet är inte att fastighetsägare tvingas bygga onödiga parkeringsplatser. Tvärtom med eftertryck.
Men vad ska man tro, när du beskriver tillgänglighetsanpassning som något som i det närmaste är ett "intresse" för vissa hyresgäster snarare än grundläggande behov?Vilket oerhört nonsens.
Visst men även hyra i andra hand ger en bostad och gör att någon slipper vara hemlös.
Du sätter ett villkor på vilka egenskaper du vill ha på din bostad.
Den skall vara första hand med besittningsskydd hos en hyresvärd som du litar på.
Självklart ger det ett mindre urval än vad hela bostadsmarknaden erbjuder.
I Nyköping är dessutom bostäder billiga att köpa.
2a i Vrena kostar som en renovering av kök och badrum.
https://www.fastighetsbyran.com/sv/..._campaign=till-salu&utm_content=tarnovagen-8b
På parkeringsplatser är det marknadshyror som gällerJag vet bostadsrätter som blev billiga därför att parkeringsnormen sattes lågt. De löste många problem på bostadsmarknaden men gav problem med parkeringar.
Jag för min del anser att bostäder och parkeringsplatser skall hållas isär. Boendeparkering får lösas med parkeringsgarage eller motsvarande där bilägarna får betala för de faktiska kostnaderna för parkeringsplatsen. Det allmänna skall definitivt inte hålla med parkeringsplatser.
Förra veckan.
Och hur tycker du att de höga hyrorna som människor inte har råd med skall lösas då?
Snacka om mardröm att inte ha råd att bo.
Bostadslös måste väl ändå räknas som värre?
Hur vill du lösa det?
Då skall man ju ha rätt att få byta till en lägenhet som fungerar. Den fungerar garanterat för någon annan som behöver en bostad.Vad hjälper det att ha en lägenhet om man inte kan 1. komma in i den(eller ut ur den) eller 2. inte kan nyttja tex badrummet? Det är ju lika illa som att vara hemlös.
I alla badrum i precis alla bostäder? Det är faktiskt litet överdrivet. Det finns massor av bostäder som fungerar så och har nöjda innevånareSjukt att man tycker att människor inte ska ha rätt att kunna komma in i badrummet. Tänker du att alla gamla ska flytta med? Det är nästan omöjligt att hjälpa någon in i ett litet badrum som assistent/hemtjänst liksom.
Var ligger de då?Möjligt att det för små aktörer på landsbygden (slarvigt uttryckt) är detta som är kostnadsdrivande. Men det är inte heller där som varken bostadsförsörjningsproblemen eller bostadsbristen ligger.
Det är inget grundläggande behov för samhällets samtliga boende.Men vad ska man tro, när du beskriver tillgänglighetsanpassning som något som i det närmaste är ett "intresse" för vissa hyresgäster snarare än grundläggande behov?
Pratar vi hyresvärdar eller privatpersoner som hyr ut?Hyresvärdar har faktiskt redan nu en ganska så stor rätt att få flytta runt på sina hyresgäster. Något som många inte tänker på eller vet om.
Anser du att det skall vara förbjudet att bygga billiga bostäder till hemlösa eftersom att dessa inte skulle fungera för rullstolsburna? Låt dem ligga ute och frysa bara, för det finns ju risk att någon oavsett bostad kan behöva åka rullstol.
Reglerna är oerhört olika vad gäller ägda bostäder och hyrda. När jag äger min bostad så får jag bo hur torftigt som helst. Det finns inga regler på det. Och ingen hyresvärd kan lägga sig i någonting alls. När man hyr så är det ju faktiskt någon annan som äger ditt boende.
Jag bor inte i mitt hus utan i min sambos hus. Mina hus är uthyrda.
Är det bara bostäder i de kommunala bostadsköerna som räknas?Men det är ju inte alls samma sak som att det finns en massa lediga lägenheter
Folk flyttar runt, det är inget nytt. Det kommer ut lediga lägenheter här också men du behöver ha stått i kö x antal år för att kunna få en och då bor jag på en liten ort.
De bostäder som jag har tagit som exempel har utmärkta allmänna kommunikationer.Klart att det finns tomma lägenheter i obygden, där det varken arbete eller kommunikationer att ta sig någonstans.
3. Det finns bra allmänna kommunikationer i Vrena.2: Om det är ekonomiskt hållbart beror på hur föreningen är skött, eller om det är ombyggnationer och renoveringar och avgiftshöjningar på gång
3: I Vrena finns det knappast jobb, en två:a förutsätter att du är antingen singel, eller har inget sikte på barn, vilket ger ett Singelhushåll med rätt så höga pendlingskostnader. Då kan det vara hugget som stucket om man bosätter sig i Nyköping istället.
4: Du har inget besittningsskydd i en hyrd bostadsrätt eller hus om ägaren av bostaden vill flytta till sin egen bostad, man kan "lita" på sin hyresvärd så långt lagen räcker. Dvs att du som hyresgäst till en hyresvärd som hyr ut sin privata bostad har ingen besittningsrätt på riktigt.
Jag vet bostadsrätter som blev billiga därför att parkeringsnormen sattes lågt. De löste många problem på bostadsmarknaden men gav problem med parkeringar.
Jag för min del anser att bostäder och parkeringsplatser skall hållas isär. Boendeparkering får lösas med parkeringsgarage eller motsvarande där bilägarna får betala för de faktiska kostnaderna för parkeringsplatsen. Det allmänna skall definitivt inte hålla med parkeringsplatser.
Är det bara bostäder i de kommunala bostadsköerna som räknas?
Privata hyresvärdar utanför kösystemet gills inte?
De bostäder som jag har tagit som exempel har utmärkta allmänna kommunikationer.