Hyror - vem skall betala?

Vi har helt olika perspektiv. För 10 år sedan (2012) var räntan 4% på rörligt bolån och 2008 var motsvarande ränta 6%. Det tycker inte jag är en herrans massa år. Det är bara de allra yngsta vuxna som sitter med det perspektivet att det är ett väldigt långt tidsperspektiv.

Att de senaste årens räntor varit exceptionellt låga har fått många att binda lånen så många sitter fortfarande på låga räntor ett tag till.
Ja så är det ju, jag känner mig inte längre som ”ung vuxen” men har ägt lägenhet sen 2007, att räntan nu är på väg upp mot 3% för oss är liksom ungefär den ränta jag haft större delen av tiden som låntagare. Jag gillar att sova gott om natten, därför köpte vi inte mer än att vi lätt har råd med 6% ränta. Och inget hus. Har många vänner som ”förköpt” sig och har panik nu.

Mest brist på bostäder som människor har råd att bo i faktiskt.
Inte bostäder totalt.
Det har byggts mycket de senaste åren.
https://www.hemhyra.se/nyheter/har-finns-flest-lediga-lagenheter-2/
Va? Försöker du säga att det inte finns bostadsbrist här och där???
Artikeln du länkar till handlar inte om nybyggda lägenheter utan om avfolkningsorter utan arbetstillfällen där lägenheter är tomma. Det står även att 0,6% av hyresrätterna står tomma i landet. Och då ingår alltså en massa hyresrätter på ställen där det inte finns jobb. Det finns absolut bostadsbrist här och där. Det blir inte mindre bostadsbrist i de större städerna för att det finns tomma lägenheter i Lesjöfors.

Va? Försöker du säga att det inte finns bostadsbrist här och där???
Artikeln du länkar till handlar inte om nybyggda lägenheter utan om avfolkningsorter utan arbetstillfällen där lägenheter är tomma. Det står även att 0,6% av hyresrätterna står tomma i landet. Och då ingår alltså en massa hyresrätter på ställen där det inte finns jobb. Det finns absolut bostadsbrist här och där. Det blir inte mindre bostadsbrist i de större städerna för att det finns tomma lägenheter i Lesjöfors.
Jag ser Södertälje, Norrköping, Göteborg och Stockholm högt på listan.
Dessa räknar inte jag som avfolkningsorter.
Screenshot_2022-11-27-12-09-48-616.webp

Och marknadshyror skulle då göra att fler får råd att hyra dessa dyra bostäder? Låter inte så troligt.
Nej det skulle nog inte ändra särskilt mycket.
Men en lättnad i regleringen vad gäller storlek på badrum och av standard i allmänhet skulle ändra på det.
Regleringen består av mycket mer än bara summan på hyran.

Nej det skulle nog inte ändra särskilt mycket.
Men en lättnad i regleringen vad gäller storlek på badrum och av standard i allmänhet skulle ändra på det.
Regleringen består av mycket mer än bara summan på hyran.

Finns det andra krav på storlek på badrum än tillgänglighetskraven?

Och vad är det för reglering du pratar om som inte gäller summan på hyran och som skulle vara specifik för hyresrätter?

Senast ändrad:
Jag ser Södertälje, Norrköping, Göteborg och Stockholm högt på listan.
Dessa räknar inte jag som avfolkningsorter.
Visa bifogad fil 106449
0,1% av lägenheterna lediga gbg och sth 0,5 i södertälje, har inte kollat resten men det låter som enstaka lägenheter är lediga "mellan hyresgäster" och inte som något överskott. Snarare bevisa det att det är brist på bostäder.

Sedan kan man fråga sig om folk verkligen behöver ha så hög standard på kök och bad och annat som är idag, när det drar upp kostnaderna så högt. Förr klarade man sig bra med enklare boenden.

Den där "höga standarden" i nybyggen imponerar knappast, också.

I min mening är då allt från 90-talet och frammåt "nybyggen", men sen har vi också 2020 nybyggen, men de är byggda under samma princip, där varje lägenhet får snordyr hyra. 90-tals byggen, som nu alltså efter 30 år har precis nätt och jämt börjat komma ner till bruks-hyresnivåer.

Det gemensamma för både 90-tals huset och dagens nybygge är att man gör så hög "standard" att man kan ta ut en oskäligt hög hyra. Men vad består den höga standarden av? Fönsterbrädor i marmor... som om det är vad man behöver.... Diskmaskin som ingår i hyran, till ett pris av att man bekostar en helt ny diskmaskin per år, fast man sitter fast med den hyresvärden har installerat. Parkettgolv där man knappast behöver de. Tvättstuga med egen maskin, som man också bekostar helt som om man köpte nya maskiner varje år, som pålaga på hyran.

Det där med tvättmaskin och diskmaskin kom vi på när vi ville flytta, hyresvärden skulle stoppa in en ny diskmaskin till 400 kr hyreshöjning i månaden. :devil:

Sen när man pratar om % i höjning av avgifter, så måste man ha med rena siffror också, annars så är det otroligt lätt att siffertrixa. Om man nu har en avgift som hyresvärd som höjs från 500 kr om året till 1500 kr, så är det en 300% höjning.
Alltså från 42 kr till 125 kr i månaden. Med denna makalösa höjning på 300% ojar sig hyresvärden att nu måste ju denna göra en blygsam höjning på 10% på hyran för att täcka sina kostnader. Låt oss säga en hyra på 8000 kr i månaden, alltså en höjning på 800 kr.

Hyresgästen tackar och bugar, hyresvärden har ju haft en jätteökning med 300%, medans hyresgästen fick bara 10%.
Hyresvärden kammar hem 8600 extra per år, tack vare den 10% höjningen.

Procent och kronor är inte samma sak!

Finns det andra krav på storlek på badrum än tillgänglighetskraven?
Det är en massa mått på badrum som gör att de inte går att göra mindre i storlek. Gissningsvis så är det tillgängligheten men är det verkligen rimligt att alla skall betala mer för detta på alla nybyggen för att några få behöver det?

Den där "höga standarden" i nybyggen imponerar knappast, också.

I min mening är då allt från 90-talet och frammåt "nybyggen", men sen har vi också 2020 nybyggen, men de är byggda under samma princip, där varje lägenhet får snordyr hyra. 90-tals byggen, som nu alltså efter 30 år har precis nätt och jämt börjat komma ner till bruks-hyresnivåer.

Det gemensamma för både 90-tals huset och dagens nybygge är att man gör så hög "standard" att man kan ta ut en oskäligt hög hyra. Men vad består den höga standarden av? Fönsterbrädor i marmor... som om det är vad man behöver.... Diskmaskin som ingår i hyran, till ett pris av att man bekostar en helt ny diskmaskin per år, fast man sitter fast med den hyresvärden har installerat. Parkettgolv där man knappast behöver de. Tvättstuga med egen maskin, som man också bekostar helt som om man köpte nya maskiner varje år, som pålaga på hyran.

Det där med tvättmaskin och diskmaskin kom vi på när vi ville flytta, hyresvärden skulle stoppa in en ny diskmaskin till 400 kr hyreshöjning i månaden. :devil:

Sen när man pratar om % i höjning av avgifter, så måste man ha med rena siffror också, annars så är det otroligt lätt att siffertrixa. Om man nu har en avgift som hyresvärd som höjs från 500 kr om året till 1500 kr, så är det en 300% höjning.
Alltså från 42 kr till 125 kr i månaden. Med denna makalösa höjning på 300% ojar sig hyresvärden att nu måste ju denna göra en blygsam höjning på 10% på hyran för att täcka sina kostnader. Låt oss säga en hyra på 8000 kr i månaden, alltså en höjning på 800 kr.

Hyresgästen tackar och bugar, hyresvärden har ju haft en jätteökning med 300%, medans hyresgästen fick bara 10%.
Hyresvärden kammar hem 8600 extra per år, tack vare den 10% höjningen.

Procent och kronor är inte samma sak!
Själv skulle jag bli grymt besviken om det inte fanns tvättstuga om jag hyr. Alltså mycket hellre ha tillgång till 2 stora tvättmaskiner på 3fas, torktumlare och torkrum/torkskåp och även kanske en mangel än en liten sketen tvättmaskin i lägenheten.

Och vad är det för reglering du pratar om som inte gäller summan på hyran och som skulle vara specifik för hyresrätter?
I hyreslagen (Jordabalken kap 12) så finns lägsta godtagbara standard definierat och den är tvingande.

Sedan så påverkar byggregler nybyggen.
T.ex. parkeringsnormen som via bygglov och planbestämmelser tvingar den som bygger att bygga parkeringsplatser. Där mark är dyr så belastar det boendekostnaden för alla bostäderna i huset.

Det finns avarter mest överallt så även i denna. Vissa beter sig som svin men det har mycket lite med elpriset att göra.
Elpriset och ekonomiska svårighet ger de oseriösa mera spelrum.
Billiga hyreshus på exekutiv auktion är mumma när man vill göra snabba cash.

0,1% av lägenheterna lediga gbg och sth 0,5 i södertälje, har inte kollat resten men det låter som enstaka lägenheter är lediga "mellan hyresgäster" och inte som något överskott. Snarare bevisa det att det är brist på bostäder.
Det är svårt att hyra ut dyra objekt även i Stockholm.
Människor har inte råd så de står tomma.
Blocket har dessutom börjat svämma över av bostäder i alla prisklasser och värre kommer det att bli när människor flyttar samman för att spara pengar och hyr ut sina lägenheter.

Det är ju inte vad jag påstår.
Men det är vad Hyresgästföreningen vill.

Den största ekonomiska vinsten med att äga en hyresfastighet ligger i värdeökningen. Så totalt sett blir det en bra affär över tid men direktavkastningen är inte så bra.
Nu när det blir stora ökningar av kostnaderna så kan det bli svårt att få runt ekonomin i ett hyresverksamhet som har hög belåningsgrad. Dels för att räntorna belastar mer och dels för att det inte går att låna pengar för att klara likviditeten.
Den största vinsten har ett gäng år varit att köpa och sälja, men är inte den ändå och inte det alla är ute efter. Det är inte den ända vinsten som du vill få det till.

Tycker du det är onödigt att folk med rullstol ska kunna ha tillgång till badrummet?
Frågan är ju vad det skall få kosta extra för alla andra som inte behöver kunna använda rullstol i badrummet och hur motiverat detta är på våning 2 och 3 i hus utan hiss.
I hus upp till 3 våningar så behöver man inte bygga hiss i flervåningshus, det är först vid 4 eller fler våningar.

Elpriset och ekonomiska svårighet ger de oseriösa mera spelrum.
Billiga hyreshus på exekutiv auktion är mumma när man vill göra snabba cash.
Kanske/kanske inte om det nu är så olönsamt som du påstår att hyra ut lägenheter så borde skojarna föredra andra branscher.

Nu tror jag i och för sig inte det utan det är förmodligen en verksamhet som fortfarande går att tjäna pengar på, åtminstone från de mer långsiktiga.

Lurendrejare finns överallt.

Själv skulle jag bli grymt besviken om det inte fanns tvättstuga om jag hyr. Alltså mycket hellre ha tillgång till 2 stora tvättmaskiner på 3fas, torktumlare och torkrum/torkskåp och även kanske en mangel än en liten sketen tvättmaskin i lägenheten.

Alltså en tvättstuga i lägenheten, som man får betala för kostaden för nya maskiner på ungefär 1,5-2 år, utslaget på hyran.

Ofta är det en verkligen sketen tvättsuga som finns tillgänglig om alla har ändå maskiner i sin egna lägenhet. Själv föredrar jag också att ha en ordentlig tvättdag där jag tvättar allt en gång i veckan eller varann vecka, än småtvätta varje dag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka