Inte_Ung
Trådstartare
Just det, det allmänna.Och "det allmänna ska trygga rätten till arbete, bostad och utbildning."
Inte hyresvärdar i allmänhet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Just det, det allmänna.Och "det allmänna ska trygga rätten till arbete, bostad och utbildning."
Det där är en sanning med modifikation.Inte bara i stadskärnorna, jag tror att t.ex Stockholm med stor omnejd skulle få kraftigt höjda hyror eftersom tillgången är så liten. Jag ser inte att marknadshyror skulle vara positivt för andra än hyresvärdarna.
Nuvarande regeringen lovade i valrörelsen att de skulle fortsätta slopa amorteringskravet tillfälligt som det beslutades om i samband med corona. Så håller de sitt löfte slipper många bostadsrättsinnehavare och de som bor villa eller gård och är högt belånade, amortera, vilket borde hjälpa.
Har mkt svårt att tro att de skulle göra det eftersom de då försätter ekonomin i ett ännu sämre läge och motverkar de åtgärder som satts in för att stävja inflationen.
Det gör hyresvärdar och därmed hyresgäster också.Åh andra sidan så betalar de som äger sin bostad moms och har mindre möjligheter att skatteplanera och ofta högre räntor (åtminstone om det gäller stora hyresvärdar). Det finns säker fler skillnader. Till vems fördel vet jag inte men ditt inlägg var lite ensidigt.
Flerfamiljshus med typ 6 lägenheter måste ju ägas av en hyresvärd.Eller så får man ta ställning till villkoren och avgöra om det är en lönsam affär eller inte att hyra ut bostaden. Ofta kan man sälja om man inte är intresserad av att vara hyresvärd.
Ja att vissa kretsar verkar har extremt dålig koll på vad miljonprogrammet innebär och dålig koll i största allmänhet. Hade hus typ Kinesiska muren i Malmö varit det tongivande i miljonprogrammen så hade var och varannan om inte bott i liknande hus så haft dem som granne och så är ju inte fallet.Jag önskar att du hade rätt, men tyvärr så har miljonprogram blivit ett skällsord i vissa kretsar
Jag tänkte inte på moms på hyran utan på saker som vitvaror, tapeter, målarfärg och hantverkare. Jag kan då inte köpa en ny frys utan att betala moms fullt ut det kan företagare.Det gör hyresvärdar och därmed hyresgäster också.
Hyra är momsfri men det innebär att hyresvärdar inte kan dra av moms heller.
Momsen förs på så vis vidare till hyresgästerna.
Knepigt att tala om hållbarhet och sedan förespråka fönsterbyte? Varför skulle man byta fönster? Det verkar gå ngt slags sjuk trend i att riva ut gamla fönster, bygga på sopberget och sen installera fula gluggar av aluminium som ska vara "underhållsfria". Detta innebär att de inte kan underhållas. Vilket inte är svinbra eftersom de måste bytas ut sen igen.
Får högt blodtryck av detta Måste genast stärka mig med ett glas vin.
Ja det kostar i Stockholm eftersom att den låga räntan i cocktail med utbudsbrist medfört hyperinflation på bostäder. Samtidigt innebär det att de som ägt sina bostäder gjort enorma ekonomiska vinster när bostäderna sålts. Att många i nästa steg valt att använda vinsten till att öka skuldbördan ytterligare är ett aktivt val som inte drabbat någon fattig. Bostadsrallyt har länge haft ett ”bäst före-datum” och ingen var tvungen att göra bostadskarriär.Nej precis. Vi kommer betala kring 20 tkr i ränta när vi flyttar in i januari. Jag ska inte klaga, vi har själva gjort det valet och det går ingen nöd. Men det klart att det inte är helt enkelt när enbart en utav oss kan arbeta, inflation, två barn och hund. Det blir till att bo, äta och se till att barnen har kläder för väder i rätt storlek. Eftersom vi kan det så är jag nöjd så, men med snabb huvudräkning tänker jag att det måste bli tufft om man bara har lite sämre ekonomi.
Man kan skratta gott åt alla som köpt dyra boenden för flera miljoner om man vill, men läget är ju också så att Stockholm inte har hyresrätter för alla så systemet bygger ju på att många köper, och här kostar det.
Och hittills har det uppenbarligen funkat.....Flerfamiljshus med typ 6 lägenheter måste ju ägas av en hyresvärd.
Så på något sätt måste det ju fungera om människor skall ha någonstans att bo.
Att göra bostadsrätter av husen skapar ju inga hyresrätter.
Någon måste vara hyresvärd om det skall finnas bostäder att hyra och dessa hyresvärdar måste få ekonomin att gå ihop.
Om det så är kommunen.
Mitt stora nagel i ögat är hur allmännyttan sålts ut till skithyresvärdar som medvetet låter bostäder förfalla utan någon som helst löpande underhåll eller reperationer tills en stor del av fastighetsbeståndet måste totalrenoveras och man då kan göra en enorm hyreshöjning. Det finns gott om exempel på det i bland annat Göteborg.Just det, det allmänna.
Inte hyresvärdar i allmänhet.
Allmännyttan är avskaffad sedan länge, tyvärr. Kommunala bostadsbolag är lika vinstmaximerande som vilket börsbolag som helst, om inte mer.Mitt stora nagel i ögat är hur allmännyttan sålts ut till skithyresvärdar som medvetet låter bostäder förfalla utan någon som helst löpande underhåll eller reperationer tills en stor del av fastighetsbeståndet måste totalrenoveras och man då kan göra en enorm hyreshöjning. Det finns gott om exempel på det i bland annat Göteborg.
När hyresvärden rycker på axlarna när hyresgäster upprepade gånger flaggar för misstänkta fuktskador är ett jag har personlig erfarenhet av.
Och bostadsbrist lite här och där...Det där är en sanning med modifikation.
I nyproduktion så skulle inte hyrorna öka, när lägenheter står tomma för att de är för dyra så har de redan hamnat över marknadshyra.
Just nu finns det lediga bostäder både litet här och där.
Ja det kostar i Stockholm eftersom att den låga räntan i cocktail med utbudsbrist medfört hyperinflation på bostäder. Samtidigt innebär det att de som ägt sina bostäder gjort enorma ekonomiska vinster när bostäderna sålts. Att många i nästa steg valt att använda vinsten till att öka skuldbördan ytterligare är ett aktivt val som inte drabbat någon fattig. Bostadsrallyt har länge haft ett ”bäst före-datum” och ingen var tvungen att göra bostadskarriär.
SBAB låter en slippa amortera vid föräldraledighet, om man vill.Jag har följt detta och förstått att de kan slopa amorteringskraven i vissa tuffare fall som separation, plötslig arbetslöshet, sjukskrivning osv. ”Större förändringar i personens ekonomi som man inte visste om vid tillfället lånet togs”. Så man kan ansöka och banken gör en bedömning. Men det är inte som under covid när i princip vem som helst kunde slippa amortering. Tror exempelvis inte att det gäller exempelvis för oss som är föräldralediga.
SBAB låter en slippa amortera vid föräldraledighet, om man vill.
Det är många i min generation (80-talister) som gjort bostadskarriär! Jag köpte in mig på Stockholms bostadsmarknad så sent som 2014 men hann dra stor ekonomisk nytta av att sälja en bostad för att köpa en ny. Sen är det såklart så att de största vinsterna ligger hos tidigare generationer, men det är inte synd om som köpt in sig på bostadsmarknaden och landat i ett hus eller en innerstadslägenhet, oavsett generation.Det får du ta med generationen före mig. Vi som inte har gjort bostadskarriär måste förhålla oss till dagens förutsättningar.
Jag önskar att du hade rätt, men tyvärr så har miljonprogram blivit ett skällsord i vissa kretsar
Det är många i min generation (80-talister) som gjort bostadskarriär! Jag köpte in mig på Stockholms bostadsmarknad så sent som 2014 men hann dra stor ekonomisk nytta av att sälja en bostad för att köpa en ny. Sen är det såklart så att de största vinsterna ligger hos tidigare generationer, men det är inte synd om som köpt in sig på bostadsmarknaden och landat i ett hus eller en innerstadslägenhet, oavsett generation.