Hyror - vem skall betala?

Billigare att byta? Hur ser du på miljöpåverkan att kasta en massa fungerande fönster?
Vår brf har precis valt att måla, kitta och täta våra samtliga fönster. Det är betydligt billigare än att byta ut samtliga fönster. Dessutom skulle det förstöra hela huset samt sänka värdet på samtliga lägenheter om man helt tondövt installerade moderna fönster. Personligen hade jag aldrig köpt en lägenhet med utbytta klumpiga aluminiumfönster. De blir klumpiga och harmoniserar dåligt med byggnaden. Eftersom det billigaste sättet är att installera fönster i befintlig karm så minskar också fönsterytan.

Kolla gärna "renoveringsraseriet" på instagram! :)
Nu var inte poängen om man ska byta fönster som går att renovera eller inte. Jag förespråkar absolut renovering om möjligt! Läs gärna mitt inlägg igen.

Det handlar inte heller om bostadsrätter utan hyresrätter.

Nu var inte poängen om man ska byta fönster som går att renovera eller inte. Jag förespråkar absolut renovering om möjligt! Läs gärna mitt inlägg igen.

Det handlar inte heller om bostadsrätter utan hyresrätter.

Väldigt få fönster är så illa att de inte går att rädda på ngt sätt. Min mamma har fönster från 1700-talet.

Väldigt få fönster är så illa att de inte går att rädda på ngt sätt. Min mamma har fönster från 1700-talet.

Läs gärna mitt inlägg igen och försök förstå vad jag ville få fram.

Jag exemplifierar gärna. Min sambo har hyrt lägenhet i femton år. Fastigheten har sålts till nya ägare flera gånger, ingen har utfört löpande underhåll som hade behövts göras (tex tagit hand om fönstren innan det gick för långt och de ruttnande sönder). Kallt och dragit inomhus, stora kostnader för uppvärmning som följd. Dåligt för alla! Min sambo flyttade till slut därifrån och då passade värden på att riva ut kök och byta ur superfina gamla fiskbensparketter i hela lägenheten till nytt klickgolv. Fönstren är fortfarande inte åtgärdade.

Jo de flesta går att rädda, men för ett företag måste det finnas någon slags ekonomi för att vara hållbart om man inte vill driva företaget i konkurs. Man kan ju byta ut allt utom rutan om det skulle vara så. Det är också skillnad på att byta ut 70-tals fönster och 1700-talsfönser.

Sen behöver man ju inte nödvändigtvis installera alu-fönster.

Knepigt att tala om hållbarhet och sedan förespråka fönsterbyte? Varför skulle man byta fönster? Det verkar gå ngt slags sjuk trend i att riva ut gamla fönster, bygga på sopberget och sen installera fula gluggar av aluminium som ska vara "underhållsfria". Detta innebär att de inte kan underhållas. Vilket inte är svinbra eftersom de måste bytas ut sen igen.
Får högt blodtryck av detta 😅 Måste genast stärka mig med ett glas vin.
Vi fick anmärkning vid besiktningen på fönstren när vi köpte boende, då tvåglasfönsterna var äldre än 30 år. Då gasen kan ge missfärgningar på glasen tror jag det var.

Problemet är när staten lägger sig i prissättningen, då så tar ju staten också på sig ett ansvar för att få det att fungera även när världsläget ballar ur.
Eller så får man ta ställning till villkoren och avgöra om det är en lönsam affär eller inte att hyra ut bostaden. Ofta kan man sälja om man inte är intresserad av att vara hyresvärd.

Vi fick anmärkning vid besiktningen på fönstren när vi köpte boende, då tvåglasfönsterna var äldre än 30 år. Då gasen kan ge missfärgningar på glasen tror jag det var.
Bodde i en lägenhet för ett gäng år sedan, där vakuumet släppt, och gjort fönstret skitigt, utan möjlighet att kunna göra rent.

Problemet är att även med höjda bostadsbidrag, så som under pandemin så ska de ändå i många kommuner räknas som en inkomst när man beräknar försörjningsstödet - så kommer det ändå inte till de allra sämst ställtda barnfamiljerna.
Med risk för att upprepa, jag ligger sjuk och orkar inte bläddra genom alla sidor, men...
Många av de sämst ställda barnfamiljerna törs ju inte ens söka bostadsbidrag för att det är så jäkla vanligt att man blir skuldsatt av det pga hur det är utformat. Höjt bostadsbidrag kan slå riktigt jäkla fel på det viset.
Vad ljuger jag om?
Miljonprogrammet såg ut som DDR-bunkrar.
På bifogad bild är ett hus i miljonprogrammet jag vuxit upp i. DDR-bunker... Ptja, kanske det. Fast nja.

Bifogade filer

• Screenshot_20221126-191429_Chrome.webp
    Screenshot_20221126-191429_Chrome.webp
    101 KB · Visningar: 57
Alltså, år efter år efter år kommer statistik på att det är de som hyr sin bostad som betalar mest för sitt boende och att det är ekonomiskt absolut sämst att hyra.

Hur kan det helt plötsligt komma sig att de som hyr sin bostad har det så himla billigt och bra och det är supersynd om de som äger sitt boende? (Alltså jag fattar i kronor och ören att det just nu blir dyrare för ägare, påståendet är raljerande)
De som hyr har det inte billigt. Det är dyrt att hyra bostad jämfört med att äga men det är inte hyresvärdarna som får pengarna utan det är skattelättnader som ger skillnaden.
När en hyresvärd lånar pengar så betalar hyresgästen hela räntekostnaden på lånen och alla kostnader för renovering.
Egen bostad med egna lån ger ränteavdrag och ROT-avdrag.
Den som hyr sin bostad betalar på det viset mera skatt än den som äger sin bostad.
Det är faktiskt galet orättvist.
Därför anser jag att det är statens/samhället ansvar att täcka upp för den helt galna kostnadsökning som kommer nu.

De som hyr har det inte billigt. Det är dyrt att hyra bostad jämfört med att äga men det är inte hyresvärdarna som får pengarna utan det är skattelättnader som ger skillnaden.
När en hyresvärd lånar pengar så betalar hyresgästen hela räntekostnaden på lånen och alla kostnader för renovering.
Egen bostad med egna lån ger ränteavdrag och ROT-avdrag.
Den som hyr sin bostad betalar på det viset mera skatt än den som äger sin bostad.
Det är faktiskt galet orättvist.
Därför anser jag att det är statens/samhället ansvar att täcka upp för den helt galna kostnadsökning som kommer nu.
Åh andra sidan så betalar de som äger sin bostad moms och har mindre möjligheter att skatteplanera och ofta högre räntor (åtminstone om det gäller stora hyresvärdar). Det finns säker fler skillnader. Till vems fördel vet jag inte men ditt inlägg var lite ensidigt.

Folk tänker mer på de otaliga mer eller mindre lyckade områdena med med blandad bebyggelse, vanligen 3 och 8 våningar i utkanten av Malmö (en del ligger mer centralt numera för staden växer) med stora grönområden och oftast bilfria. En del är populära och andra sociala misär.
Jag önskar att du hade rätt, men tyvärr så har miljonprogram blivit ett skällsord i vissa kretsar

Yes en ränta på 6% på tex ett 4 miljoners lån ger 20 lakan i månaden i räntekostnad. Sen ovanpå det alla övriga kostnader som drar iväg. Jag tror inte att det är ovanligt med lån runt 4 millar i storstadsområden.

(blir ju en del ränteavdrag iofs)

Nej precis. Vi kommer betala kring 20 tkr i ränta när vi flyttar in i januari. Jag ska inte klaga, vi har själva gjort det valet och det går ingen nöd. Men det klart att det inte är helt enkelt när enbart en utav oss kan arbeta, inflation, två barn och hund. Det blir till att bo, äta och se till att barnen har kläder för väder i rätt storlek. Eftersom vi kan det så är jag nöjd så, men med snabb huvudräkning tänker jag att det måste bli tufft om man bara har lite sämre ekonomi.

Man kan skratta gott åt alla som köpt dyra boenden för flera miljoner om man vill, men läget är ju också så att Stockholm inte har hyresrätter för alla så systemet bygger ju på att många köper, och här kostar det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 229
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
469
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka