Hyror - vem skall betala?

Ja det kostar i Stockholm eftersom att den låga räntan i cocktail med utbudsbrist medfört hyperinflation på bostäder. Samtidigt innebär det att de som ägt sina bostäder gjort enorma ekonomiska vinster när bostäderna sålts. Att många i nästa steg valt att använda vinsten till att öka skuldbördan ytterligare är ett aktivt val som inte drabbat någon fattig. Bostadsrallyt har länge haft ett ”bäst före-datum” och ingen var tvungen att göra bostadskarriär.

Sedan måste jag också säga att även om det länge har pratats om att ”bostadsbubblan kommer att spricka” så är det lätt att slå sig för bröstet idag och säga ”vad var det jag sa”. Men jag har sett många experter uttala sig i många år om att vi inte vet, och priserna fortsätter att öka, genom kris efter kris. Så att folk har förhållit sig till de förutsättningar som funnits och köpt boenden som de kunnat ha råd med är ingenting som jag tycker att man kan beskylla dem för. Vi har haft vissa låneregler och räntor i herrans många år nu. Om inte ens experter kunnat förutspå vad som ska ske, hur kan vi förvänta oss att majoriteten av köparna ska kunna det. Personligen har jag nog tänkt att priserna kommer att stabilisera sig, alternativt sjunka, och att räntan kommer att höjas. Det är nog sådant som de flesta tänkt kring. Men att det skulle bli krig, kraftiga räntehöjningar på kort tid, elkris och inflation på samma gång.. det är inte många som hade den spåkulan.

Det går att installera fler rutor i originalfönster.
Men jag orkar inte diskutera detta med aluminiumfönstergluggar nu, fick huvudvärk 😅
Jag är sååååå ledsen för jag hade superfina gamla fönster som verkligen gjorde hela lägenheten. Nu har jag såna små i aluminium. Inte mitt val så klart. Har väl knappast med tråden att göra, tänkte bara att jag kan få lite sympati från dig.

Sedan måste jag också säga att även om det länge har pratats om att ”bostadsbubblan kommer att spricka” så är det lätt att slå sig för bröstet idag och säga ”vad var det jag sa”. Men jag har sett många experter uttala sig i många år om att vi inte vet, och priserna fortsätter att öka, genom kris efter kris. Så att folk har förhållit sig till de förutsättningar som funnits och köpt boenden som de kunnat ha råd med är ingenting som jag tycker att man kan beskylla dem för. Vi har haft vissa låneregler och räntor i herrans många år nu. Om inte ens experter kunnat förutspå vad som ska ske, hur kan vi förvänta oss att majoriteten av köparna ska kunna det. Personligen har jag nog tänkt att priserna kommer att stabilisera sig, alternativt sjunka, och att räntan kommer att höjas. Det är nog sådant som de flesta tänkt kring. Men att det skulle bli krig, kraftiga räntehöjningar på kort tid, elkris och inflation på samma gång.. det är inte många som hade den spåkulan.

Vi har helt olika perspektiv. För 10 år sedan (2012) var räntan 4% på rörligt bolån och 2008 var motsvarande ränta 6%. Det tycker inte jag är en herrans massa år. Det är bara de allra yngsta vuxna som sitter med det perspektivet att det är ett väldigt långt tidsperspektiv.

Att de senaste årens räntor varit exceptionellt låga har fått många att binda lånen så många sitter fortfarande på låga räntor ett tag till.

Vi har helt olika perspektiv. För 10 år sedan (2012) var räntan 4% på rörligt bolån och 2008 var motsvarande ränta 6%. Det tycker inte jag är en herrans massa år. Det är bara de allra yngsta vuxna som sitter med det perspektivet att det är ett väldigt långt tidsperspektiv.

Att de senaste årens räntor varit exceptionellt låga har fått många att binda lånen så många sitter fortfarande på låga räntor ett tag till.

Som du säger, vi har olika perspektiv.

Då var ju lånesummorna lägre i och med lägre priser så inte lika mycket ränta att betala.

Jag tänkte inte på moms på hyran utan på saker som vitvaror, tapeter, målarfärg och hantverkare. Jag kan då inte köpa en ny frys utan att betala moms fullt ut det kan företagare.
Men inte de som hyr ut bostäder.
Det går inte att dra av moms när man driver momsfri verksamheten.
Så hyresvärdar kan inte heller köpa saker utan att betala full moms.

Som du säger, vi har olika perspektiv.
Det är inte heller så att perspektiv automatiskt ger beslut som tar höjd för högre räntor.

Då var ju lånesummorna lägre i och med lägre priser så inte lika mycket ränta att betala.
Inte i förra kraschen 1992.
Då hade folk lån i storlek för lägre ränta och så gick räntan upp till 14%.
Hus och bostadsrätter såldes på rea och exekutiv auktion medan människor stod kvar med sina bolån men utan tillhörande bostad.

Med tanke på hur du tänker så förstår jag inte att du fortsätter att hyra ut, varför har du inte sålt för länge sedan om det är det du ser som inkomst.
Finns folk som ser själva uthyrning som avkastning till skillnad från dej.
Man ser inte saker som inkomst i ett företag.
Det blir siffror i bokslutet som visar svart på vitt hur ekonomin fungerar.
Det är inte fråga om något tyckande som du verkar tro.
Jag kan liksom läsa i en annan hyresvärds bokföring hur det går för den hyresvärden.

Man ser inte saker som inkomst i ett företag.
Det blir siffror i bokslutet som visar svart på vitt hur ekonomin fungerar.
Det är inte fråga om något tyckande som du verkar tro.
Jag kan liksom läsa i en annan hyresvärds bokföring hur det går för den hyresvärden.
Kalla det vad du vill. Min kusin med några vänner har 2 hyreshus och inte för välgörenhet.
Du kan aldrig övertyga mig om att hyresvärdar är det för välgörenhet helt utan vinning ekonomiskt.

Kalla det vad du vill. Min kusin med några vänner har 2 hyreshus och inte för välgörenhet.
Du kan aldrig övertyga mig om att hyresvärdar är det för välgörenhet helt utan vinning ekonomiskt.
Det är ju inte vad jag påstår.
Men det är vad Hyresgästföreningen vill.

Den största ekonomiska vinsten med att äga en hyresfastighet ligger i värdeökningen. Så totalt sett blir det en bra affär över tid men direktavkastningen är inte så bra.
Nu när det blir stora ökningar av kostnaderna så kan det bli svårt att få runt ekonomin i ett hyresverksamhet som har hög belåningsgrad. Dels för att räntorna belastar mer och dels för att det inte går att låna pengar för att klara likviditeten.

Jag håller med, tänker också att det är många som haft det som vi att man väntat och väntat på att det där raset ska komma och avvaktat med hus men sen tillslut fick vi barn och lägenheten blev för liten och då köpte vi hus trots att priserna bara fortsatte att höjas. Vi anpassade ju oss efter vad vi hade råd med och räknade med höjda räntor men det är klart att vi inte hade köpt hus förra året om vi vetat det vi vet idag.

Jag håller med, tänker också att det är många som haft det som vi att man väntat och väntat på att det där raset ska komma och avvaktat med hus men sen tillslut fick vi barn och lägenheten blev för liten och då köpte vi hus trots att priserna bara fortsatte att höjas. Vi anpassade ju oss efter vad vi hade råd med och räknade med höjda räntor men det är klart att vi inte hade köpt hus förra året om vi vetat det vi vet idag.

Känner igen det där. Vi köpte ju förvisso i september så vi visste om räntan och elpriserna, samtidigt bodde vi på 38 kvm med hund och ett barn samt ett till i magen så någonting var vi ju tvungna att skaffa oavsett hur läget såg ut. Sen hade vi kunnat köpa något billigare, men vi ville också tänka långsiktigt. Risken med att köpa något vi inte ville ha i längden är ju att priserna fortsätter sjunka kraftigt och att vi inte kunnat sälja det utan en större förlust, och blivit fast någonstans där vi inte ville bo. Så vi tog smällen med dyrt boende och får hanka oss igenom den värsta krisen nu. Vem vet hur räntan kommer bli i framtiden, men en sak vi i varje fall vet är att vi inte kommer vara föräldralediga för alltid. Sen får vi hoppas att priserna på mat och kläder dämpas med tiden och om vi har tur.. att även räntan inte landar allt för högt.

Jag letar efter annan bostad. Helst vill jag köpa något så jag slipper oseriösa hyresvärdar men jag får tyvärr inga lån.
Jag kan trösta dig med att ett köp inte är någon garanti för att slippa andra människors påverkan på boendet.
Det finns oseriösa bostadsrättsföreningar med såra följder för de boende, värsta exemplet är väl Kinesiska Muren i Malmö. Det finns också oändligt med överraskningar som villaägare. T.ex. att kommunen plötsligt kan kräva anslutning till kommunalt avlopp eller bygga något störande på tomten bredvid. För att inte tala om villagrannarna.

En hyresrätt kan man ju bara säga upp och fly ifrån så att man i varje fall blir fri från den.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka