Ja det kostar i Stockholm eftersom att den låga räntan i cocktail med utbudsbrist medfört hyperinflation på bostäder. Samtidigt innebär det att de som ägt sina bostäder gjort enorma ekonomiska vinster när bostäderna sålts. Att många i nästa steg valt att använda vinsten till att öka skuldbördan ytterligare är ett aktivt val som inte drabbat någon fattig. Bostadsrallyt har länge haft ett ”bäst före-datum” och ingen var tvungen att göra bostadskarriär.
Sedan måste jag också säga att även om det länge har pratats om att ”bostadsbubblan kommer att spricka” så är det lätt att slå sig för bröstet idag och säga ”vad var det jag sa”. Men jag har sett många experter uttala sig i många år om att vi inte vet, och priserna fortsätter att öka, genom kris efter kris. Så att folk har förhållit sig till de förutsättningar som funnits och köpt boenden som de kunnat ha råd med är ingenting som jag tycker att man kan beskylla dem för. Vi har haft vissa låneregler och räntor i herrans många år nu. Om inte ens experter kunnat förutspå vad som ska ske, hur kan vi förvänta oss att majoriteten av köparna ska kunna det. Personligen har jag nog tänkt att priserna kommer att stabilisera sig, alternativt sjunka, och att räntan kommer att höjas. Det är nog sådant som de flesta tänkt kring. Men att det skulle bli krig, kraftiga räntehöjningar på kort tid, elkris och inflation på samma gång.. det är inte många som hade den spåkulan.