Hyror - vem skall betala?

Andra bolag måste ju ofta köpa marken från kommunen. Hur menar du att detta fungerade "förr" om det är omöjligt nu.
Olika finansiella förutsättningar för kommuner.
Skattesystemet ställer t.ex. till det även här.
En kommun måste gå jämt upp varje år, den får inte spara pengar mellan år.
En kommun får inte heller konkurrera med privat företagande på ojämlika grunder.

Miljonprogrammet byggdes i en tid med andra regler och statlig inblandning med finansiering. Mycket av pengarna var lån som staten tog och lade till statsskulden. En skuld som varit litet kämpig för Sverige att betala av.

Stat och kommun blev inte lika emotsagda heller på den tiden. Om samhället bestämde sig för att bygga bostäder så accepterade Svenskarna det i dag så drar de igång protester på en massa olika sätt och överklagar ungefär allt.

Andra bolag måste ju ofta köpa marken från kommunen. Hur menar du att detta fungerade "förr" om det är omöjligt nu.
Jag glömde.
Kommunen behöver ofta få in pengar från försäljning av mark.
Kommuner har inte något enormt lager av gratis mark att tillgå.

Att alla vill ha hög standard stämmer verkligen inte.
Vi bor i ett lågt lägenhetshus från 60-talet, ligger ett gäng likadana i fyrkanter med garagelängor och stora fina innergårdar i mitten.
Det är välplanerade lägenheter med gott om förvaring, ljusa och trevliga men långt ifrån moderna. Har halvkaklat badrum med matta på golvet, linoleumgolv i kök, sovrum och hall, parkett i vardagsrum. Köket har kvar sina originalstommar, dock nya luckor. Jag är så himla glad för att de gjort så istället för att sätta in kök av spånskiva och laminat 🤮
Klimatsmart och gediget!
Det är inte fancy men det är funktionellt. Vi har köpt en egen tvättmaskin, finns även tvättstuga med bra tillgänglighet.
Betalar ca 5800:- per månad i varmhyra inklusive eget garage. El i garage ingår, hushållsel tillkommer.
För oss finns det ingen anledning alls att betala det dubbla för att få helkaklat badrum och inbyggnadsugn 😅
Vem fan bryr sig? Vi har själva målat och tapetserat där vi ville ha andra färger och skapat en lägenhet vi verkligen gillar.
Det är ett väldigt populärt område så vi är inte ensamma om att vilja bo såhär, fri parkering, fem minuters promenad till pendeltåg.
Helt perfekt faktiskt!
Det var skönt och befriande att läsa.
Jag har litet känt att inget duger om man skall hyra ut utom absolut högsta standard.
Och att behöva fixa litet själv är kränkande.
Och allt som är gammalt måste bytas ut bara för att.

Om många tänker så kan reglerna och inriktningen förhoppningsvis ändras med tiden.

Kan inte låta bli att länka till den här ypperliga ledaren, som lite kontrast till trådens ämne.
https://www.etc.se/ledare/inflationen-aer-en-fest-foer-sveriges-giriga-hyresvaerdar
Det handlar ju delvis om hur man ser på hyresverksamhet.
I ena änden kan man anse att en bostad är en rättighet som någon annan skall se till att hålla med. Gissningsvis staten eller kommunen då.
I andra änden kan man se det som vinstdrivande företagande.

Jag personligen tycker att samhällsansvar ligger på just samhället och inte på privata aktörer. Samhällets regler och styrning skall sköta om den saken.
Rätt sak på rätt bord.

Förberdet för diskmaskin och tvättmaskin räknar inte jag som hög standard, utan mer som en vettig bygghere
Man får ta betalt för det på hyran.
Och rent krasst så är det den största kostnaden för diskmaskinen och tvättmaskinen.
Själva maskinerna är inte särskilt kostsamma att hålla med som hyresvärd.

Inte så konstigt! Just Grindtorp är ett ständigt återkommande exempel på välgestaltad och välplanerad modernistisk storskalighet (vilket är något helt annat än en synonym till miljonprogramsbebyggelse.)
Mordernistisk storskalighet.
Det skall jag lägga på minnet.
Mycket bra benämning.

Skrivit från det extremt praktiska köket i ett miljonprogramshus i en av Göteborgs mest utsatta områden.
En anekdot.
Köket i vårt 1800-talshus byggdes på 60-talet om efter dåtidens ideal.
Och det är verkligen oändligt lättarbetat.
Vi har därför lämnat tanken på att återställa lantköket. Praktiskt är bra i vardagslivet.

Klart att helkaklat är högre standard än matta och målad väv 😊
Nybygge blir såklart också dyrare än gammalt. Vi har gamla fönster, gammal balkongdörr, en skruttig gammal ytterdörr osv. Men det stör oss inte ett dugg 😊

Klart nybygge blir dyrare, det har jag inte sagt nått om? Det var ett svar på om det var fräscht eller ej. Bygger man öht nytt med målad väv nuförtiden?

Jag bodde i flera år i Grindtorp i Täby. På ytan ser man fyra böjda hus där två har över tio våningar och 30 portar i varje huskropp. Men lägenheterna är oerhört väl planerade och området är attraktivt. Hade lägenheten legat någon annanstans hade jag aldrig velat flytta ifrån den.

Lite samma med "gamla" Hägernäs. Min första känsla när jag åkte in där var att nästan må illa. Men efter att ha sett annonser på lägenheterna, var det ett område som växte i mina ögon. Grindtorp är kanske mer välskött utseendemässigt sett, men ändå.

Jag har ju bott i alla möjliga varianter.
Jag tillhör ju skaran som inte kan välja var jag vill bo i så hög utsträckning.
Har bott hos sunkiga privata hyresvärdar och sunkiga kommunala.
Där jag bor nu är det ett gammal bostadsrätthus. Standarden är inte märkvärdig, lite märkliga planlösningar och det enda som sticker ut är kaklat badrum men med matta på golvet.
Men jag betalar närmare 6000 för en tvåa.
Bor dock centralt i lilla byn och nära jobbet.
Vet inte exakt vad de begär i höjning dock planeras det för försäljning av allmännyttan. Hoppas dock att denna blir kvar i kommunal ägo då de privata som finns här är av mindre önskvärd sort de allra flesta.
Underhållet är minimalt. Väggarna ser ut som skräp.
Men det är mer än väl beboeligt och lugnt hus.
Man önskar bara att styret i kommunen inte skryter om att de ska lägga 30 miljoner på renovering när det innefattar att laga en hel trappuppgång där det varit vattenläcka för ett år sen.
Resten av beståndet får ingen renovering.

Det brukar baseras på senaste bokslut, så 2021.
Var hittar du att det skulle vara 2022?

Om köpeskillingen är 10 miljoner så blir räntekostnaden 150 000 vid en ränta på 1,5% och 400 000 vid en ränta på 4%. Bara de nya räntekostnaderna får verksamheten att gå back.

Eller menar du att en hyresvärd skall använda egna miljoner till att köpa bostäder åt andra utan att få någon ränta på sina pengar?
Det är faktiskt många som använt sina eller företagets pengar att investera i fastigheter och sett det som en god affär. Räntan har kommit i form av hyror och värdeökning. Fastighetsmarknaden, även när det gäller hyreshus, har länge varit lönsam.

Varför menar du att det skulle vara mer rimligt att låna pengar än att investera befintliga pengar?

I ena änden kan man anse att en bostad är en rättighet som någon annan skall se till att hålla med. Gissningsvis staten eller kommunen då.

Jag personligen tycker att samhällsansvar ligger på just samhället och inte på privata aktörer. Samhällets regler och styrning skall sköta om den saken.
Rätt sak på rätt bord.
I min värld i vi alla en del av samhället, privatpersoner så väl som företag och har därmed ansvar.

Utan regler och styrning blir det kaos, samhälle har i alla tider ställt krav på invånarna och haft formella och informella regler. Utan regleringar skulle en del företag bli hänsynslösa, precis som en del människor.

Olika finansiella förutsättningar för kommuner.
Skattesystemet ställer t.ex. till det även här.
En kommun måste gå jämt upp varje år, den får inte spara pengar mellan år.
En kommun får inte heller konkurrera med privat företagande på ojämlika grunder.

Miljonprogrammet byggdes i en tid med andra regler och statlig inblandning med finansiering. Mycket av pengarna var lån som staten tog och lade till statsskulden. En skuld som varit litet kämpig för Sverige att betala av.

Stat och kommun blev inte lika emotsagda heller på den tiden. Om samhället bestämde sig för att bygga bostäder så accepterade Svenskarna det i dag så drar de igång protester på en massa olika sätt och överklagar ungefär allt.
Allt detta utom det sista är inte naturlagar utan helt möjliga att justera, så det är inte omöjligt alltså.

Misstänker skarpt att det faktiskt var rationellt och kostnadseffektivt på många sätt. Att inte låta pengar glida mellan stolarna och att ha hyror på en nivå som gör att man i lägre mån behövde ge bostadsbidrag ur samma ficka som ändå betalar bostäderna. Att kommuner och stat leker ekonomi men inte klarar av det med kommunala och statliga, akademiska, bostadsbolag som äter pengar som behövs till verksamhet (utbildning, skolor) med representation, marknadsföring (helt i onödan) osv.

I min värld i vi alla en del av samhället, privatpersoner så väl som företag och har därmed ansvar.

Utan regler och styrning blir det kaos, samhälle har i alla tider ställt krav på invånarna och haft formella och informella regler. Utan regleringar skulle en del företag bli hänsynslösa, precis som en del människor.
Exakt, utan regler och styrning går all marknadsekonomi ändå till slut mot oligopol eller monopol och alla vet att det är extremt ineffektivt för allas utveckling och lönsamhet, och välmående naturligtvis.

Varför menar du att det skulle vara mer rimligt att låna pengar än att investera befintliga pengar?
Även befintliga pengar måste räknas med i ekvationen.
Eller tycker du att fastighetsägare skall låna ut sina pengar gratis till hyresgästerna?

Dessutom så behöver ju de befintliga pengarna finnas också.
När man räknar på företagande med investeringar så räknar man ju på lönsamhet kontra investering.

Rätt sak på rätt bord.
Vad menar du är samhället förresten? Om nu privata aktörer står utanför. Ska de privata aktörerna leva isolerat?
Även befintliga pengar måste räknas med i ekvationen.
Eller tycker du att fastighetsägare skall låna ut sina pengar gratis till hyresgästerna?

Dessutom så behöver ju de befintliga pengarna finnas också.
När man räknar på företagande med investeringar så räknar man ju på lönsamhet kontra investering.
Givetvis ska fastighetsägare inte låna ut gratis, det är det hyrorna är till för. 0 kr i hyra är vad jag vet extremt ovanligt.

Allt detta utom det sista är inte naturlagar utan helt möjliga att justera, så det är inte omöjligt alltså.
Det sista är faktiskt också möjligt att påverka.
Människors inställning och generositet gentemot andra går att ändra på genom information.
Det går ungefär lika fort eller långsamt som att ändra på regler.

För protesterna är ju ett uttryck för egoism.
"Det blir fult för mig att titta på och om du har någonstans att bo är ditt problem. Dessutom får du väl bo någon annanstans."
Brukar det låta.

Vad menar du är samhället förresten? Om nu privata aktörer står utanför. Ska de privata aktörerna leva isolerat?
Jag menar i form av styrning och stöttning som går ihop.
T.ex. tycker jag att bostadsbidragen skall ändras för att hjälpa dem som har svårt att ha råd att bo. Förra regeringen tyckte att subvention av nybyggen var en bra ide.

Givetvis ska fastighetsägare inte låna ut gratis, det är det hyrorna är till för. 0 kr i hyra är vad jag vet extremt ovanligt.
Men då måste det ju finnas pengar kvar i Rörelseresultat för att täcka upp för "ränta till ägare". Det gör det ju inte i de kalkyler som blir nu.

Hyra 0 kr skulle ju medföra att hyresvärden betalade massor av pengar för att hyresgästen skulle kunna bo. Kostnader för drift och underhåll.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 229
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
469
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka