Hyror - vem skall betala?

Jag menar i form av styrning och stöttning som går ihop.
T.ex. tycker jag att bostadsbidragen skall ändras för att hjälpa dem som har svårt att ha råd att bo. Förra regeringen tyckte att subvention av nybyggen var en bra ide.
Avsikten med bostadsbidrag är definitivt att hjälpa de som har det svårt och de lyckas för det mesta men inget system är perfekt. Sen tycker jag att man ska skilja på subvention av nybyggen, som är sen stimulans att öka bostadsbyggandet och bostadsbdrag som är riktat till den enskilde.

Ditt resonemang är dock märkligt. Jag får inte det atth änga ihop med din önskan att företag ska slippa ta samhällsansvar. Samhällsansvar kan man utöva på många vis.

Men då måste det ju finnas pengar kvar i Rörelseresultat för att täcka upp för "ränta till ägare". Det gör det ju inte i de kalkyler som blir nu.

Hyra 0 kr skulle ju medföra att hyresvärden betalade massor av pengar för att hyresgästen skulle kunna bo. Kostnader för drift och underhåll.
Och vad jag vet så gör många bostadsföretag stora vinster så uppenbart finns det utrymme.

Det sista är faktiskt också möjligt att påverka.
Människors inställning och generositet gentemot andra går att ändra på genom information.
Det går ungefär lika fort eller långsamt som att ändra på regler.

För protesterna är ju ett uttryck för egoism.
"Det blir fult för mig att titta på och om du har någonstans att bo är ditt problem. Dessutom får du väl bo någon annanstans."
Brukar det låta.
Ja, jo tillbaka till Nimby och jag är väl skyldig där iofs. Med mina skogsområden med sällsynta djur som jag helt klart skriver på listor för att skydda. Vi har ju även biologisk mångfald att tänka på. (och är den snabbast växande staden i landet i antal bostäder, som är planerade i ett antal som är högre än beräknad befolkningstillväxt i staden. Så det finns ändå lite möjlighet att även tänka på människors och djurs välmående kan tyckas.)

Jag menar i form av styrning och stöttning som går ihop.
T.ex. tycker jag att bostadsbidragen skall ändras för att hjälpa dem som har svårt att ha råd att bo. Förra regeringen tyckte att subvention av nybyggen var en bra ide.
Folk får bostadsbidrag för att bo, i våra nybyggen i staden får väldigt många bostadsbidrag för att bo, till den grad att det blir dyrt för kommunen, hyrorna ligger iofs på runt 14 000 för en trea nu (i det kommunala bostadsbolaget, så deras vinst består av förlust i annan skattefinansierad verksamhet).

Och vad jag vet så gör många bostadsföretag stora vinster så uppenbart finns det utrymme.
Samtidigt som de kommunala bostadsbolagen och akademiska hus har höga vinstkrav från ägarna som är stat och kommun.

Vilket biter dem själva i svansen eftersom staten betalar universiteten och får färre och sämre studenter som resultat av vinstkraven på akademiska hus + overhead av representation, ursnygga kontorslokaler för dem och marknadsföring för dem.

Och kommunen får sämre utbildade elever pga sina vinstkrav på sitt eget bostadsbolag som hyr ut till skolor och fritidsnämnden får mindre pengar till att sysselsätta på fritiden pga samma vinstkrav och det gör även att fritidslokaler på cykelavstånd behöver avyttras för de är "för dyra" för barnen, vilket gör att polisen i slutänden får betala vinsten till bostadsbolagen. Vilket iofs såklart är att flytta kostnader från kommunen till staten antar jag. Och i min stad har de problemet då att hyrorna på nyproduktion hos kommunala bostadsbolaget (så höga att de till och med förlorat i rätten för de värsta) och kommunens kostnader för ekonomiskt bistånd blir oerhört höga och långvariga eftersom det låst in folk i bostäder med extrema hyror (hyror som är satta pga deras eget vinstkrav).

Sedan i varje runda i ett bolag som leker vinst på hyror som deras ägare betalar så finns stora marknadsföringsavdelningar och representation och en VD som blir lite dyrare eftersom det är ett vinstdrivande bolag istället för en avdelning på kommunen.

(sure jag förstår varför man startade cirkusen, om ingen betalar ngt för sina lokaler så tar de upp onödig plats och har onödigt stora lokaler och kontor. Men känns som att orsaken till att man startade detta gått förlorad.)

Senast ändrad:
Folk får bostadsbidrag för att bo, i våra nybyggen i staden får väldigt många bostadsbidrag för att bo, till den grad att det blir dyrt för kommunen, hyrorna ligger iofs på runt 14 000 för en trea nu (i det kommunala bostadsbolaget, så deras vinst består av förlust i annan skattefinansierad verksamhet).
Igen.
Bostadsbidrag är statliga och inte kommunala.
Och det är på staten som jag tycker att ansvaret för människors möjlighet att bo skall ligga.

Men det handlar ju då om att låna ut pengar gratis till hyresgästerna.

Du talar mot dig själv.
Å ena sidan så anser du att hyresvärdar skall ta ansvar för hyresgästernas ekonomiska förmåga samtidigt som du tycker att hyresvärdar skall driva sin verksamhet affärsmässigt.

Det är få branscher där Staten bestämmer vad man får ta betalt för sina varor.
Hyresmarknaden är en sådan.

Igen.
Bostadsbidrag är statliga och inte kommunala.
Och det är på staten som jag tycker att ansvaret för människors möjlighet att bo skall ligga.
Ja mitt fel, det är ekonomiskt bistånd, vad heter det, som de har skrivit om. Det har oavsett varit artiklar om att kommunen har haft stora problem att betala sina egna hyror i ekonomiskt bistånd, en post som vuxit stort.

sure jag förstår varför man startade cirkusen, om ingen betalar ngt för sina lokaler så tar de upp onödig plats och har onödigt stora lokaler och kontor. Men känns som att orsaken till att man startade detta gått förlorad.)
Det har blivit en riktig härva.
Många kockar på den soppan och hela tiden behovet av att flirta med väljarna för att vinna nästa val.

Ja mitt fel, det är ekonomiskt bistånd, vad heter det, som de har skrivit om. Det har oavsett varit artiklar om att kommunen har haft stora problem att betala sina egna hyror i ekonomiskt bistånd, en post som vuxit stort.
Försörjningsstöd. Motsvarande Socialbidrag förut är nog vad du menar.

Jag vill snarast ställa de statliga pengarna bostadsbidrag mot de andra statliga pengarna byggsubventioner.

Försörjningsstöd. Motsvarande Socialbidrag förut är nog vad du menar.

Jag vill snarast ställa de statliga pengarna bostadsbidrag mot de andra statliga pengarna byggsubventioner.
Ah ja, mycket bättre, försökte googla upp ordet som ersätter socialbidrag. Kommunerna verkar ju också vara lite sämre på det där med att leka företag än staten (eller jag vet inte akademiska hus är de som gör mig mest ledsen). Men vad vet jag.

En anekdot.
Köket i vårt 1800-talshus byggdes på 60-talet om efter dåtidens ideal.
Och det är verkligen oändligt lättarbetat.
Vi har därför lämnat tanken på att återställa lantköket. Praktiskt är bra i vardagslivet.
60-talskök är ju en dröm av praktiskhet. De gjorde oerhörda mängder av forskning på det effektiva hemköket. Enda haken brukar vara låga bänkar. 2010 är vårt byggt, det är totalt värdelöst (inte ens städskåp) och ingenstans att ställa fat och inget skafferi. Har haft 5 kvadratmeter 60-talskök som varit bättre upplagt. Hela lägenheten var fantastisk, till och med hallgarderober som tog mini plats men slukade så mycket grejs. (borde vara typ förbjudet att göra ett 60-talskök "vittofräscht" :rofl:) (haha tänk ett nybygge som kopierade en 60-talslägenhet :laugh: så fantastiskt.)

Ah ja, mycket bättre. Jag har uppenbart dålig koll på dessa. Kommunerna verkar ju också vara lite sämre på det där än staten. Men vad vet jag.
Jag försöker lösa problemet rent administrativt för att sedan lägga förslaget på rätt bord.
Både på riks och i 2 kommuner.
Det är en härva utan dess like.
Om man ändrar litet här och där så kommer det ut något oönskat i andra änden.
Det som ser bäst ut så här långt är riktade insatser med bostadsbidrag till dem som behöver det.
Ideer om att bygga billiga lyor för de mest utsatta verkar skapa protester av typen "men badrummen måste vara anpassade för rullstolsburna".
En stapel med byggbaracker är inte anpassade på det viset men skulle vara en dröm för någon som fryser och drömmer om en dörr att låsa om sig.

Frågan är svår, mycket svårt.

Olika finansiella förutsättningar för kommuner.
Skattesystemet ställer t.ex. till det även här.
En kommun måste gå jämt upp varje år, den får inte spara pengar mellan år.
En kommun får inte heller konkurrera med privat företagande på ojämlika grunder.

Miljonprogrammet byggdes i en tid med andra regler och statlig inblandning med finansiering. Mycket av pengarna var lån som staten tog och lade till statsskulden. En skuld som varit litet kämpig för Sverige att betala av.

Stat och kommun blev inte lika emotsagda heller på den tiden. Om samhället bestämde sig för att bygga bostäder så accepterade Svenskarna det i dag så drar de igång protester på en massa olika sätt och överklagar ungefär allt.

Varför uttalar du dig hela tiden så självsäkert som saker du uppenbarligen inte har koll på?
Två tips:
1. Det är väldigt ovanligt att kommunen sköter sitt bostadsbyggande på annat sätt än via kommunala bolag.
2. Googla Resultatutjämningsreserven.

Sen vet jag inte var du har fått ifrån att bebyggelsen som kom till under miljonprogramsåren tacksamt togs emot utan protester. Nybyggnationerna under miljonprogrammet kritiserades från dag 1. Även från de som flyttade in, Hyran var för hög och servicen och kommunikationerna var för dåliga. Ungefär som det låter idag.

Jag försöker lösa problemet rent administrativt för att sedan lägga förslaget på rätt bord.
Både på riks och i 2 kommuner.
Det är en härva utan dess like.
Om man ändrar litet här och där så kommer det ut något oönskat i andra änden.
Det som ser bäst ut så här långt är riktade insatser med bostadsbidrag till dem som behöver det.
Ideer om att bygga billiga lyor för de mest utsatta verkar skapa protester av typen "men badrummen måste vara anpassade för rullstolsburna".
En stapel med byggbaracker är inte anpassade på det viset men skulle vara en dröm för någon som fryser och drömmer om en dörr att låsa om sig.

Frågan är svår, mycket svårt.
Jo det här med handikappanpassning för alla lägenheter verkar kosta väldigt mycket pengar och hindra vissa bra lösningar. Jag hade en idé som jag inte riktigt förstår varför man inte använder. Om varje bostadsrättsförening och bostadsbolag (eller annan plats på kommunen) tvingas ha en fond med undanlagda pengar ur vilken man direkt tar resurser och bygger om en lägenhet då det behövs så borde det bli mycket billigare än att ha alla anpassade. Pengarna som läggs undan är ifrån de minskade kostnader man har iom att man slipper anpassa alla lägenheter i beståndet.

Om jag förstått rätt så finns inget krav på att alla lägenheter måste vara rullstolsanpassade, bara att kommunen måste betala en anpassning vid behov och det är så irriterande för kommunen att de sätter krav att allting måste vara anpassat så de ska slippa ha behovet att betala.

(fördelen är ju iofs såklart att det blir lätt vid besök osv också.)

60-talskök är ju en dröm av praktiskhet. De gjorde oerhörda mängder av forskning på det effektiva hemköket. Enda haken brukar vara låga bänkar. 2010 är vårt byggt, det är totalt värdelöst (inte ens städskåp) och ingenstans att ställa fat och inget skafferi. Har haft 5 kvadratmeter 60-talskök som varit bättre upplagt. Hela lägenheten var fantastisk, till och med hallgarderober som tog mini plats men slukade så mycket grejs. (borde vara typ förbjudet att göra ett 60-talskök "vittofräscht" :rofl:) (haha tänk ett nybygge som kopierade en 60-talslägenhet :laugh: så fantastiskt.)
Våra bänkar är höjda, så t.o.m. det är rätt.
Alla skåpluckor är folierade med plast som skall se ut som ek.
Smaklöst men oerhört lätt att hålla rent och totalt oförstörbart.
Köket har inte åldrats alls. Med en ny spis och installation av diskmaskin så är det nog det mest funktionella kök som jag har upplevt.

Min minietta på 26 kvm som jag hade i miljonprogram hade bättre förvaring än dagens tvåor. Skåpen över kokskåpet svalde hur mycket som helst.

Tänk på att bostadsbidrag endast är till folk som är 29 år eller yngre.
Det är ju en av de saker som går att ändra på.
Det är från den politiska synvinkeln oerhört lätt att ändra på reglerna för bostadsbidrag jämfört med andra åtgärder t. ex. Byggsubventioner.
Sedan så är det ju barnfamiljer som drabbas och de har ju rätt till bostadsbidrag som det är nu.

Har jag förstått det hela rätt?
Vi vet att bostadsmarknaden som helhet gått väldigt bra i rätt många år nu. Hyresvärdarna har gjort bra med vinster.
Nu har vi, relativt sett haft en väldigt kort period där utgifterna för hyresvärdarna har ökat. Och då tycker du @Inte_Ung att staten ska gå in och höja bostadsbidraget så att hyresvärdarna kan höja hyrorna rejält på kort tid?
Jag får nån melodislinga i bakhuvudet samtigt som jag tänker att det ändå måste vara en förutsättning för företagande att man planerar för perioder av mindre vinst.

Varför uttalar du dig hela tiden så självsäkert som saker du uppenbarligen inte har koll på?
Två tips:
1. Det är väldigt ovanligt att kommunen sköter sitt bostadsbyggande på annat sätt än via kommunala bolag.
2. Googla Resultatutjämningsreserven.

Sen vet jag inte var du har fått ifrån att bebyggelsen som kom till under miljonprogramsåren tacksamt togs emot utan protester. Nybyggnationerna under miljonprogrammet kritiserades från dag 1. Även från de som flyttade in, Hyran var för hög och servicen och kommunikationerna var för dåliga. Ungefär som det låter idag.
Intressant och informativt.
Men.
De statliga räntebidragen var just statlig subvention till byggande. Även av villor.
Jag hade ett sådant gammalt lån på min gård när jag köpte den. Det hade 1985 finansierat badrum i 40-talskåken samt tilläggsisolering.
Dessa bidrag var oerhört dyra för staten.

Och då på den tiden byggde kommunerna själva.
Kommunala bolag kom senare. Långt efter miljonprogrammet.

Att byggande nu sker i kommunala bolag betyder inte att det är så det måste gå in till i framtiden, politik kan ändra på det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 229
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
469
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30