Hyror - vem skall betala?

För att gatan, skogen eller T-Centralen är så mycket värre.

Eller så ser man till att satsa på långsiktigt seriöst bostadsbyggande så vi bygger bort bostadsbristen och skapar ett hållbar bostadssituation. Det är tröttsamt att det alltid ska handla om containrar eller andra "enkla" lösningar, speciellt för t ex unga eller studenter. Som att sätta plåster på en avhuggen arm.

Eller så ser man till att satsa på långsiktigt seriöst bostadsbyggande så vi bygger bort bostadsbristen och skapar ett hållbar bostadssituation. Det är tröttsamt att det alltid ska handla om containrar eller andra "enkla" lösningar, speciellt för t ex unga eller studenter. Som att sätta plåster på en avhuggen arm.
Det är ju trist att behöva sova ute och frysa medan de långsiktiga lösningarna tas fram.
Det tar flera år att få till det som du efterfrågar.

Så det som är bra med byggbodar och containrar är framför allt tidsfaktorn.
Typ nu mot om några år.
Det går också att få billig hyra.

Det är ju trist att behöva sova ute och frysa medan de långsiktiga lösningarna tas fram.

Typ nu mot om några år.

Självklart. Bostadsbyggande tar tid.

Typ nu mot om några år.
Man behöver skilja på strukturell bostadslöshet och de som sover ute.
Bland "uteliggarna" är det sällan så att det är bostadsbristen som är det huvudsakliga problemet.

Smaken är som baken och det finns många miljonprogramsområden. Jag känner flera som bodde i Tensta och Rinkeby när det var nybyggt, och de tyckte då att det var väldigt fräscht och trivsamt. De upplevde då en känsla av modernitet och framtidstro, så de tyckte inte alls att just de såg ut som DDR-bunkrar i alla fall.
Rinkeby centrum invigdes 1971 när bostadsområdet var färdigbyggt. Så de flesta du känner som trivdes så väl med att bo där när det var nybyggt är antingen närmare 80 år och döden eller så var de småungar utan koll.

Man behöver skilja på strukturell bostadslöshet och de som sover ute.
Bland "uteliggarna" är det sällan så att det är bostadsbristen som är det huvudsakliga problemet.
Intressant.
Kan du förklara mera?
Typ vad de olika grupperna behöver.

Uteliggare.
Bostadslösa strukturellt
Trångbodda
Andra grupper?

Intressant.
Kan du förklara mera?
Typ vad de olika grupperna behöver.

Uteliggare.
Bostadslösa strukturellt
Trångbodda
Andra grupper?

Uteliggare --> bättre psykvård, inklusive beroendevård utan krav på "nykter före behandling" (så urbota dumt! Hur ska dom bli nyktra då?). Fler härbärgen och långtidsboenden för de som har svårt att försörja sig själva, oavsett anledning.

Strukturellt bostadslösa --> subventionerade nybyggen med låsta låga hyror.

Trångbodda --> subventionerade nybyggen

Andra grupper? Typ, har pengar men saknas bostäder i rätt prisklass? Subventionerade nybyggen. Inte bara lägenheter, dags för nya Egna Hem projekt.

De slår så olika.
Statliga subventioner ger billigare bostäder till alla som har en lång kötid.
Det hjälper ju inte de med störst behov utan en höginkomsttagare med goda förutsättningar att planera har störst möjlighet till dessa bostäder.

Bostadsbidrag går dit där de behövs mest.

"Kapitalet höjer hyrorna
och staten bostadsbidragen
så kan man fiffla en smula
med den järnhårda lönelagen
och till och med betala mindre i lön
än priset för mat och för hyra
för staten skjuter så gärna till
om levnadsomkostnaderna blivit
allt för dyra."

[
Det var skönt och befriande att läsa.
Jag har litet känt att inget duger om man skall hyra ut utom absolut högsta standard.
Och att behöva fixa litet själv är kränkande.
Och allt som är gammalt måste bytas ut bara för att.

Om många tänker så kan reglerna och inriktningen förhoppningsvis ändras med tiden.
De flesta jag känner vill INTE få sina lägenheter renoverade. Inte bara för att det leder till mycket högre hyra utan för att nyrenoverat innebär fulare, sämre, mindre praktiskt och ömtåligare.

Förr var det riktiga djupa handfat, riktig diskbänk i rostfritt, fina lister osv osv.

[
De flesta jag känner vill INTE få sina lägenheter renoverade. Inte bara för att det leder till mycket högre hyra utan för att nyrenoverat innebär fulare, sämre, mindre praktiskt och ömtåligare.

Förr var det riktiga djupa handfat, riktig diskbänk i rostfritt, fina lister osv osv.
Hahaha ja, vem vill få högre hyra och byta träluckor mot spånskivor från Jysk?

SVT har bra dokumentärer om det här med "renovera för att fula upp hyran".

60-talskök är ju en dröm av praktiskhet. De gjorde oerhörda mängder av forskning på det effektiva hemköket. Enda haken brukar vara låga bänkar. 2010 är vårt byggt, det är totalt värdelöst (inte ens städskåp) och ingenstans att ställa fat och inget skafferi. Har haft 5 kvadratmeter 60-talskök som varit bättre upplagt. Hela lägenheten var fantastisk, till och med hallgarderober som tog mini plats men slukade så mycket grejs. (borde vara typ förbjudet att göra ett 60-talskök "vittofräscht" :rofl:) (haha tänk ett nybygge som kopierade en 60-talslägenhet :laugh: så fantastiskt.)

Jag har bott i allt möjligt, från nybyggda "studentlådor" till tjugotalsvackert med högt till tak och dubbeldörrar. "Barackbyggena" var faktiskt riktigt välplanerade och trevliga små bostäder, 30 kvm men mängder av förvaring. Likaså i det som var nybyggt av Bo Klok, och i det gamla sjuksköterskehemmet vid Sahlgrenska. Skulle jag någonsin vara tvungen att flytta tillbaka till en etta önskar jag mig en sådan!

När jag sökte nuvarande lägenhet letade jag länge för att få en med en vettig planlösning (hade mer än tio år på boplats, och inga problem med att bo ihop med exet ett halvår extra...)

Och; det jag till sist fastnade för var en tvåa byggd 1950. Nyrenoverad pga tidigare hyresgästs misskötsel av ytskikt, men med alla små hallgarderober kvar, mintgrönt kakel i badrummet, och ett väldigt litet men ytterst välplanerat kök med skafferi och bänkytor så att man kan stå två personer och laga mat därinne utan att krocka.:love:

Fastighetsskötaren hade fått bestämma hur mycket som skulle bytas ut och vad som "bara" skulle få nya ytskikt, och jag är väldigt nöjd med att han inte valde att röja ut de där "omoderna skåpen" för att få en "ännu mer luftig hall" som några av husen längre ner gjort (den är redan stor nog att i värsta fall ha en barnvagn permanent stående om man behöver)...

Strukturellt bostadslösa --> subventionerade nybyggen med låsta låga hyror.

Trångbodda --> subventionerade nybyggen
Du ser inget problem med att med skattemedel subventionera bostäder för ekonomiskt av starka grupper med lång kötid i den kommunala bostadskön?
Jag för min del tycker ju att rika människor, sådana som jag, kan både betala för och lösa sina bostadsbehov själva.

Jag håller med billiga bostäder åt 4 andra hushåll och har inga problem med vare sig räntan eller elpriset. Jag har varit med förr när det var värre och har med tiden gått marginaler för dåliga tider. Jag höjer nu hyran för första gången på många år för att täcka räntorna på solpanelerna som skall förse fastigheten med el. Dessa räntor blir en bråkdel av vad elpriset skulle landa på och jag kan fortsätta med varmhyra och att elen ingår i hyran.

"Kapitalet höjer hyrorna
och staten bostadsbidragen
så kan man fiffla en smula
med den järnhårda lönelagen
och till och med betala mindre i lön
än priset för mat och för hyra
för staten skjuter så gärna till
om levnadsomkostnaderna blivit
allt för dyra."
Ja alltid finns det en baksida på det mesta.
Det där är ju också sant.
Det är svårt att få till ett system som fungerar och ger de effekter som man vill ha.

Skit också.

Kanske för att bostäder inte främst är en bransch utan en grundlagsskyddad rättighet och folks hem.
Men skall det vara privata hyresvärdar som garanterar den rättigheten?
Man kan ju inte tvinga någon att bygga bostäder.
Marknaden visar ju tydligt att det inte blir tillräckligt många bostäder när privata initiativ förväntas lösa bostadsbristen.

Om det hade funnits tillräckligt med bostäder så hade ju marknaden balanserat upp priserna på hyror på samma sätt som priset på villor. Det är bristen som gör hyresregleringen nödvändig samtidigt som regleringen ger bristen.
Det biter sig självt i svansen.

Du ser inget problem med att med skattemedel subventionera bostäder för ekonomiskt av starka grupper med lång kötid i den kommunala bostadskön?
Jag för min del tycker ju att rika människor, sådana som jag, kan både betala för och lösa sina bostadsbehov själva.

Jag håller med billiga bostäder åt 4 andra hushåll och har inga problem med vare sig räntan eller elpriset. Jag har varit med förr när det var värre och har med tiden gått marginaler för dåliga tider. Jag höjer nu hyran för första gången på många år för att täcka räntorna på solpanelerna som skall förse fastigheten med el. Dessa räntor blir en bråkdel av vad elpriset skulle landa på och jag kan fortsätta med varmhyra och att elen ingår i hyran.
Räntor för solpaneler? Vad är det för räntor?

Nej men på akut likviditetsbrist.
Något som skulle ge problem just i dagens besvärliga läge, vilket var min ursprungliga fråga i tråden.

Eller egentligen så finns det supersnabba lösningar om man vill.
Om man staplar alla byggbodar som blir lediga nu i krisens spår på varandra och gör små lyor av dessa så kan man ha många bostäder färdiga på några veckor.
Men då så var det ju det där med stora badrum och besittningsrätt och godtagbar standard o.s.v.
För att inte tala om vad grannarna skall säga om förfulningen av deras bostadsområde.
Du blandar hejvilt.

Var kom den akuta likviditetsbristen från och vem syftar du på?
Har hemlösheten ökat pga elpriserna och ränteökningarna? Blir det färre lägenheter?
De flesta som är hemlösa på riktigt har helt andra problem än att hitta bostad, såsom psykiska problem och drogproblem.
Vad tänker du på med besittningsrätten, du verkar vilja avskaffa den så att hyresvärdar kan flytta om folk med kort varsel. Hur tänkte du då när du kommenterade ett inlägg berömmande när de fixat i ordning sin hyresrätt. Ingen vill väl fixa om de kan få byta när som?
Klart folk inte vill ha byggbodar i närheten som upplåts som knarkarkvartar, det är i realiteten det som sker om man fixar nödbostäder utan omtanke och stöd åt de hemlösa. Det har nog inget med fulhet att göra dock. Det minsta problemet där är i vart fall badrummens storlek.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 227
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
469
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈