Hyror - vem skall betala?

Jag bor i en nybyggd hyresrätt med presumtionshyra. Betalar 8800:- i grundhyra för en etta på 47 kvm (ja, badrummet är väldigt stort pga tillgänglighetsregler). Det är en mindre privat värd jag hyr av, företaget har en del fastigheter i min stad. Hyran får de ju inte höja hur mycket som helst - men däremot finns det massa andra avgifter de kan casha in på. Obligatorisk kostnad för anslutning till tv-nät (jag äger ingen tv), sedan betalar jag för individuell förbrukning av el, värme, kall- och varmvatten. Där kan (och har de!) dragit på hur mycket som helst eftersom den kostnaden inte räknas in i hyran. 🙃

Senast ändrad:
Jag bor i en nybyggd hyresrätt med presumtionshyra. Betalar 8800:- i grundkurs för en etta på 47 kvm (ja, badrummet är väldigt stort pga tillgänglighetsregler). Det är en mindre privat värd jag hyr av, företaget har en del fastigheter i min stad. Hyran får de ju inte höja hur mycket som helst - men däremot finns det massa andra avgifter de kan casha in på. Obligatorisk kostnad för anslutning till tv-nät (jag äger ingen tv), sedan betalar jag för individuell förbrukning av el, värme, kall- och varmvatten. Där kan (och har de!) dragit på hur mycket som helst eftersom den kostnaden inte räknas in i hyran. 🙃
Det där beskriver ju väl hur det blir med en hård styrning som inte gynnar sitt syfte.

Du menar att det hade varit rimligt med en högre hyra?
Jag menar att regleringen driver fram en massa märkliga effekter som ingen har någon nytta av.

Att få bygga billigare hade varit en bättre lösning.
Du betalar ju garanterat för en massa saker som du varken vill ha eller behöver.

Poängen är ju att det är maxhyran kommunen betalar här, och jag bor ju redan billigt, det är dyrt även här, så varför de har så låg maxhyra förstår jag inte. Vad ska man göra om den enda lägenheten man får är en skruttig grannlägenhet till mig på 8500 kr liksom? då säger kommunen nej....Till försörjningsstöd för att hyran hos typ den billigaste hyresvärden med de sämsta lägenheterna är för dyr.
Jag har inte arbetat med försörjningsstöd på mycket länge, men vet att i kommunerna där jag jobbat satt maxhyra utifrån antalet personer i hushållet. T ex kan en ensamstående mamma med ett barn beviljas hyra upp till 10 000.

Jag har inte arbetat med försörjningsstöd på mycket länge, men vet att i kommunerna där jag jobbat satt maxhyra utifrån antalet personer i hushållet. T ex kan en ensamstående mamma med ett barn beviljas hyra upp till 10 000.
Lyx. Här var det jag och tre barn en hyra på 7700 kr, fick veta det för en månad sedan när det kom på tal.

Min hyra är på 7200 kr. Grannarnas, likadana, samma hyresvärd, samma skick kostar 8500 kr. Hans mål är att höja hyrorna, men jag har ju bott här i 5 år nu medan det har varit omflyttningar i de andra= hyreshöjningar så jag har billigare hyra än de flesta av hans lägenheter, han har tvåor som ligger i klass med min och dyrare.

Olika finansiella förutsättningar för kommuner.
Skattesystemet ställer t.ex. till det även här.
En kommun måste gå jämt upp varje år, den får inte spara pengar mellan år.
En kommun får inte heller konkurrera med privat företagande på ojämlika grunder.

Miljonprogrammet byggdes i en tid med andra regler och statlig inblandning med finansiering. Mycket av pengarna var lån som staten tog och lade till statsskulden. En skuld som varit litet kämpig för Sverige att betala av.

Men skulle inte ökade bostadsbidrag där pengarna går rätt i fickorna på privata hyresvärdar vara en börda på statsfinanserna? Dessutom utan fördelen att öka byggnationen av hyresrätter. Vilket var syftet med miljonprogrammet och resulterade i att det byggdes många nya hyresrätter och folk hade någonstans att bo.

Du ser inget problem med att med skattemedel subventionera bostäder för ekonomiskt av starka grupper med lång kötid i den kommunala bostadskön?
Jag för min del tycker ju att rika människor, sådana som jag, kan både betala för och lösa sina bostadsbehov själva.

Jag håller med billiga bostäder åt 4 andra hushåll och har inga problem med vare sig räntan eller elpriset. Jag har varit med förr när det var värre och har med tiden gått marginaler för dåliga tider. Jag höjer nu hyran för första gången på många år för att täcka räntorna på solpanelerna som skall förse fastigheten med el. Dessa räntor blir en bråkdel av vad elpriset skulle landa på och jag kan fortsätta med varmhyra och att elen ingår i hyran.

Hela meningen med miljonprogrammen, och för all del efterkrigstiden var att bygga bostäder till icke-resursstarka grupper. 'Rika' människor kommer inte att/kan inte tränga sig före i några bostadsköer. Det är inte så det fungerar. Just nu har vi en bostadskris vi måste bygga oss ur. Subventionerna kommer inte resultera i lyxbostäder för rika, de kommer inte att vilja bo i miljonprogrammet 2.0. Förstår inte riktigt var den tanken kommer ifrån.

Både efterkrigstiden och miljonprogrammets subventioner var till för att bygga nya bostäder, snabbt, till låginkomsttagare genom att göra det lönsamt för ffa privata aktörer att bygga.

Men skulle inte ökade bostadsbidrag där pengarna går rätt i fickorna på privata hyresvärdar vara en börda på statsfinanserna? Dessutom utan fördelen att öka byggnationen av hyresrätter. Vilket var syftet med miljonprogrammet och resulterade i att det byggdes många nya hyresrätter och folk hade någonstans att bo.
Pengarna går snarare i fickorna på byggbolagen när byggkostnaderna skenar.
Det är otroligt många sidor på det där spettet.

Miljonprogrammet var alla möjliga bostäder inklusive bostadsrätter, eller insatslägenheter som det hette då, och villor. Det var inte bara för hyresrätter.
Så det resulterade i bostäder av alla slag.

Frågan är om hyresrätten som isolerad sak kan hanteras likadant.
Det finns en orättvisa som borde åtgärdas och det är att skattesystemet missgynnar hyresrätten. I hyresrätten så måste hela kostnaden för räntan föras vidare till hyresgästen på hyran. I en ägd bostad så får ägaren dra av räntorna på de privata lånen. De lån som en bostadsrättsförening har hamnat på avgiften på samma sätt som i en hyresrätt.

Under Avskaffa hyresskatten i länken nedan så beskriver Hyresgästföreningen detta väl.

https://www.hyresgastforeningen.se/var-politik/bostadspolitiska-program/per-lan/uppsala/uppsala/

Rika' människor kommer inte att/kan inte tränga sig före i några bostadsköer. Det är inte så det fungerar. Just
Rika människor är samma människor som har förmåga att hålla en plats i en bostadskö i 20 år så att de sedan får tillgång till de billiga och attraktiva bostäderna.

Subventionerna kommer inte resultera i lyxbostäder för rika, de kommer inte att vilja bo i miljonprogrammet 2.0. Förstår inte riktigt var den tanken kommer ifrån.
Den tanken kommer från bl.a de attraktiva och centrala bostäder som har byggts med subventioner i en av mina kommuner. Billigt och bra så att man kan ha både häst och fin bil.

Rika människor är samma människor som har förmåga att hålla en plats i en bostadskö i 20 år så att de sedan får tillgång till de billiga och attraktiva bostäderna.

Whut? De flesta bostadsköer är gratis, det enda man behöver göra är att förnya sin köplats en gång om året på deras hemsida. Vilket även resurssvaga människor är kapabla att göra. De som står i bostadsköer är näppeligen rika eftersom de rika överlag äger sina bostäder och inte har något behov av en hyresrätt.

Frågan är om hyresrätten som isolerad sak kan hanteras likadant.
Det finns en orättvisa som borde åtgärdas och det är att skattesystemet missgynnar hyresrätten. I hyresrätten så måste hela kostnaden för räntan föras vidare till hyresgästen på hyran. I en ägd bostad så får ägaren dra av räntorna på de privata lånen. De lån som en bostadsrättsförening har hamnat på avgiften på samma sätt som i en hyresrätt.

Under Avskaffa hyresskatten i länken nedan så beskriver Hyresgästföreningen detta väl.

https://www.hyresgastforeningen.se/var-politik/bostadspolitiska-program/per-lan/uppsala/uppsala/
Det går inte riktigt att jämföra bostadsrättslån och fastighetslån. Fastighetsägare tar inte ut hyra efter sina kostnader utan hyran förhandlas fram oberoende av hur en enskild fastighetsägare valt att finansiera. Det samma skulle gällt om det var marknadshyra. Man kan då ta ut hyra utifrån vad marknaden tål, inte sina faktiska utgifter. Får fastighetsägare dra av skatt på samma vis som bostadsrättsinnehavare kommer kommer de enbart fastighetsägarna till del. Jag kan inte tänka mig att mer än någon enstaka hyresvärd skulle sänka priset däremot skulle många man maximera sina lån på fastigheter med hyreslägenheter genom omfördelning av belåningar (exv belåna hyresfastigheterna istället för lagerlokaler och kontorsfastigheter om möjligt. Det skulle bli en dyr affär och pengar i fastighetsägarnas fickor.

Ska man kompensera de med hyresrätt måste man nog rikta sig mer specifikt till dem och inte gå via hyresvärdarna.

Whut? De flesta bostadsköer är gratis, det enda man behöver göra är att förnya sin köplats en gång om året på deras hemsida. Vilket även resurssvaga människor är kapabla att göra. De som står i bostadsköer är näppeligen rika eftersom de rika överlag äger sina bostäder och inte har något behov av en hyresrätt.
Det är inte pengar som är det största problemet med att hålla en plats i en bostadskö, det är framförhållningen.
Och jo, många rika står i bostadskö för att i framtiden kunna sälja sin bostad för att göra roligare saker. Typ köpa sommarstuga, stor fin båt eller resa utomlands.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
469
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka