Ja, det borde ju vara mer likt, speciellt med tanke på att hyrorna ju är högre än min egentligen i den här kommunen. Det är inte alls lätt att hitta en lägenhet med hyra under 7700 kr för fyra personer här.Jag trodde faktiskt att det var lite mera jämlikt mellan kommunerna, även om jag givetvis förstår att Stockholmsområdet är extremt
Diskussionen kom upp på ett möte vi hade där vi hade tagit in personal från försörjningsenheten för information för min ena tonårings skull, och då fick jag på direkt fråga svar på hyran. Jag frågade eftersom det under åren varit ett evigt tjat från mina tonåringar om hur hemskt det varit att bo här och att de också velat bo i nyproducerat och modernt osv. Jag hade försörjningsstöd för några år sedan, och tänkte passa på att få svar på frågan så att tonåringarna verkligen hörde någon annan än mig berätta
1. vad man kostar per månad.
2. vad det kostar att bo
3. vad för hjälp man får/inte får och vad man MÅSTE göra själv
Intressant var ju att boendesumman är ju rätt låg men även summan man får för mat osv per månad faktiskt inte är höjd trots att allt annat är höjt- priser i affärer osv. Summan man får i bostadsbidrag är ju inte heller höjt, så allt har höjts utom inkomsterna, kan man säga.
Ska då hyrorna höjas också kan man fråga sig vad som kommer hända. Jag gissar att om man inte gör något annat än höjer hyrorna kraftigt så kommer vi få fler hemlösa, men också fler tomma lägenheter som fler människor med god ekonomi kan ta över. I alla fall till en början.