Kan du ge exempel på de många föreningarna? I och för sig tror jag säkert de finns- i synnerhet bland äldre och mycket små (där det kan vara svårt att få (fördelaktiga) lån), men många (i förhållande till antalet) tror jag inte på, i synnerhet inte bland de med substantiella lån. Jag har sett ett par med 0 kr i lån, men där kan det lika gärna ha varit en bra planering på avbetalningarna- de hade åldern inne. Det vore idioti att ta över lånet för mig nu, brf har betydligt lägre ränta än jag kan få, åtminstone ett tag till. Och det gäller typ alla i dagsläget.Det är många föreningar som resonerar så. Att lånen ligger bäst som privata lån hos medlemmarna. Bostadsrättsföreningar men låg belåning eller helt utan lån är betydligt bättre än högt belånade föreningar. Då blir avgifterna låga.
Och inte tar det bort något av poängen alls. Ofta så blir ett köp av en bostadsrätt som att köpa huset två gånger. En gång som förening och sedan en gång till som lägenhet.
Och jo det tar bort poängen, åtminstone för mig. I så fall kan man lika gärna skippa gemensamma lån helt från början. Svårare att få lån i och för sig.