Hyror - vem skall betala?

Whut? De flesta bostadsköer är gratis, det enda man behöver göra är att förnya sin köplats en gång om året på deras hemsida. Vilket även resurssvaga människor är kapabla att göra. De som står i bostadsköer är näppeligen rika eftersom de rika överlag äger sina bostäder och inte har något behov av en hyresrätt.
Boplats syd kostar 300kr per år. Den servar 54 hyresvärdar i Skåne. Fördelen är att du kan stå i kö på flera orter med samma kö, kan göra ansökan från kön och får en påminnelse om att förnya. Vet inte hur det är på andra orter men allt är inte gratis.

I övrigt håller jag med dig, hyresrätter riktar sig knappast främst till resursstarka.

Det är inte pengar som är det största problemet med att hålla en plats i en bostadskö, det är framförhållningen.
Och jo, många rika står i bostadskö för att i framtiden kunna sälja sin bostad för att göra roligare saker. Typ köpa sommarstuga, stor fin båt eller resa utomlands.

Jag tänker att en behöver ju inte vara rik för att ha framförhållning. Min uppfattning är att tex infödda stockholmare vet hur läget ser ut om ställer därför barnen i bostadskö direkt de ser dagens ljus.
De som ligger mer risigt till är alla lantisar i 20 års åldern som kommer på att de ska flytta till storstan och plugga/jobba och då inser "shit jag måste ha en bostad".

Det går inte riktigt att jämföra bostadsrättslån och fastighetslån. Fastighetsägare tar inte ut hyra efter sina kostnader utan hyran förhandlas fram oberoende av hur en enskild fastighetsägare valt att finansiera. Det samma skulle gällt om det var marknadshyra. Man kan då ta ut hyra utifrån vad marknaden tål, inte sina faktiska utgifter. Får fastighetsägare dra av skatt på samma vis som bostadsrättsinnehavare kommer kommer de enbart fastighetsägarna till del. Jag kan inte tänka mig att mer än någon enstaka hyresvärd skulle sänka priset däremot skulle många man maximera sina lån på fastigheter med hyreslägenheter genom omfördelning av belåningar (exv belåna hyresfastigheterna istället för lagerlokaler och kontorsfastigheter om möjligt. Det skulle bli en dyr affär och pengar i fastighetsägarnas fickor.

Ska man kompensera de med hyresrätt måste man nog rikta sig mer specifikt till dem och inte gå via hyresvärdarna.
Subventioner av räntor går ju att villkora med motsvarande hyressänkning.
De statliga räntebidragen hade massor av villkor för att betalas ut.

Alternativt får hyresgästen dra av kapitalkostnadsdelen från sin hyra.
Det där är lösbart.

Men som det nu är så är det ruggigt orättvist.

Det är inte pengar som är det största problemet med att hålla en plats i en bostadskö, det är framförhållningen.
Och jo, många rika står i bostadskö för att i framtiden kunna sälja sin bostad för att göra roligare saker. Typ köpa sommarstuga, stor fin båt eller resa utomlands.
De finns också, men kön är lika för alla och det där med framförhållning också. Sen väljer resursstarka främst andra boendeformer.

På så sätt.
Hur många av dessa bolag var då kommunala undrar jag?

Uppsala kommun har fortfarande bostäder som hyrs ut på den allmänna marknaden.

Hur många bolag av de som byggde bostäder under miljonprogramsåren som var kommunala? Gissningsvis alla då existerande kommunala bostadsbolag. Exakt hur många det var ingen aning och ser inte vad det har med saken att göra? Men det det finns nog statistik att hitta om man skulle vilja.

Jaså? Hur förmedlas de bostäderna? Jag kollade på Uppsalas bostadsförmedling nu och enligt den förvaltar Uppsala kommun anpassade seniorbostäder med gemensamhetslokal. Alla andra är via Uppsalahem (bolag).

Det tog många år innan jag lärde mig varför jag skulle stå i bostadskö trots att jag hade bostad redan... Jag var 31 när jag ställde mig i bostadskö första gången och då i ett bostadsbolag i närheten bara, begränsade mig. Det var buke som lärde mig vikten av att stå i kö...

Tror det har lite som med utbildning, vård osv. Vissa grupper i samhället klarar sig bättre än andra, men rent teoretiskt har ju alla samma chans egentligen, på pappret.

Pengarna går snarare i fickorna på byggbolagen när byggkostnaderna skenar.
Det är otroligt många sidor på det där spettet.

Miljonprogrammet var alla möjliga bostäder inklusive bostadsrätter, eller insatslägenheter som det hette då, och villor. Det var inte bara för hyresrätter.
Så det resulterade i bostäder av alla slag.

Frågan är om hyresrätten som isolerad sak kan hanteras likadant.
Det finns en orättvisa som borde åtgärdas och det är att skattesystemet missgynnar hyresrätten. I hyresrätten så måste hela kostnaden för räntan föras vidare till hyresgästen på hyran. I en ägd bostad så får ägaren dra av räntorna på de privata lånen. De lån som en bostadsrättsförening har hamnat på avgiften på samma sätt som i en hyresrätt.

Under Avskaffa hyresskatten i länken nedan så beskriver Hyresgästföreningen detta väl.

https://www.hyresgastforeningen.se/var-politik/bostadspolitiska-program/per-lan/uppsala/uppsala/

Jag har svårt att se den orättvisan de pratar om. Å ena sidan är det orättvist att hyresrätterna inte får ta del av av subventioner och rotavdrag, Men brukvärdesprincipen ska å andra sidan värnas. Ska man jämföra sig med bostadrätter och äganderätter får man väl göra de i alla avseenden.

(Jag säger inte att jag är för marknadshyror, men det är först med marknadshyror som jämförelserna med de som betalar marknadspris för sina bostäder blir rimlig).

Jag tänker att en behöver ju inte vara rik för att ha framförhållning. Min uppfattning är att tex infödda stockholmare vet hur läget ser ut om ställer därför barnen i bostadskö direkt de ser dagens ljus.
De som ligger mer risigt till är alla lantisar i 20 års åldern som kommer på att de ska flytta till storstan och plugga/jobba och då inser "shit jag måste ha en bostad".

Nu för tiden får man bara ställa sig från 18 års ålder. I Stockholms Bostadsförmedling då, men det finns nog lite privata alternativ som kanske funkar tidigare. Själv fick jag vänta till 18 år, men eftersom man en gång i tiden fick ställa sig vid födseln så köade man ju mot nästintill jämnåriga som redan stått i kö 20 år när jag själv ställde mig 🙃 För att inte tala om alla som var äldre och stått från födseln. Lätt att få bostad…

Nu för tiden får man bara ställa sig från 18 års ålder. I Stockholms Bostadsförmedling då, men det finns nog lite privata alternativ som kanske funkar tidigare. Själv fick jag vänta till 18 år, men eftersom man en gång i tiden fick ställa sig vid födseln så köade man ju mot nästintill jämnåriga som redan stått i kö 20 år när jag själv ställde mig 🙃 För att inte tala om alla som var äldre och stått från födseln. Lätt att få bostad…

Aha det visste jag inte! Blir ju rätt skevt där i en hel generation då.

Det här är snarare ett exempel på när man byggt ett större och dyrare badrum än nödvändigt!

I en lägenhet mindre än 55 kvm får badrummet vara så litet som 1,9x1,7 meter. Det känns INTE överdrivet stort, det kan jag garantera. Men om man ställer in badkar eller, som i det här fallet, tvättmaskin ökar minimimåtten. Med tvättmaskin måste badrumsytan i stället vara 1,7x2,35 meter. I just små lägenheter gör det skillnad - och det är inget personer som vill vill bo smått och billigt har någon som helst glädje av.

Men om man ställer in tvättmaskinen i badrummet så behöver man inte ha gemensam tvättstuga och så slipper man offra bta för det. En lågoddsare är också att det inte finns något förråd som tillhör lägenheten utöver det som ingår i bostadsytan. Voila mer säljbara kvadratmeter.

Men som du är inne på så har ju byggherren här knappast känt sig plågad av att tillgänglighetskraven gör våtutrymmen större.

Välplanerat för byggherrens plånbok var det ja.

Är man rik har man nog redan en sommarstuga, en stor fin båt och kan resa utomlands. Men visst är det så att en del står i bostadskö i förväntan till att de kommer vilja sälja sin villa/bostadsrätt och trappa ner på underhåll och jobb men de är inte så många att de 'stjäl', är orsak till att inte subventionera byggandet av nya hyresrätter.

@Lobelia och @Voeux Helt sant, Stockholm kostar också 300 om året tror jag. Men bara för att man är 'fattig' och saknar ekonomiska resurser är man inte dum. Om det är några som ställer sig och sina barn så snart de kan i bostadskön och ser till att de är kvar där, är de som bor i hyresrätter och vet hur svårt det är att få en utan att ha köat i en herrans massa år.

Subventioner av räntor går ju att villkora med motsvarande hyressänkning.
De statliga räntebidragen hade massor av villkor för att betalas ut.

Alternativt får hyresgästen dra av kapitalkostnadsdelen från sin hyra.
Det där är lösbart.

Men som det nu är så är det ruggigt orättvist.
Vad finns det då för incitament för hyresvärden att bry sig om att söka skatteavdraget?

Och om hyresgäster får dra av motsvarande kapitalkostnadsdel då måste bostadsrättsinnehavare också få dra av motsvarande. Nyare bostadsrättsförening har höga lån, äldre nästan inga alls. Det är också orättvist

Sen så behöver bostadsrättsägarna samma garanti att vara skuldfria när det gäller bostadslån när man säljer och flyttar som hyresgäster har, annars är det orättvist.

Alltså, jag säger inte att det är rättvist, det är mycket som inte är rättvist här i välden. Det går inte att kompensera alla för allt, om det är prioriterat med detta eller det går att funka vet jag inte.

Det känns som en konstig artikel, den jämför hyresökningar med ökningen av disponibel inkomst och verkar tycka att hyreshöjningarna är för låga baserat på det. Den påstår också att kostnaderna för hyresvärdarna kostat 40% (helt utan källor) under de sex senaste åren.

Denna artikeln ger en annorlunda bild, den verkar vara något år gammal, där konstateras det att KPI har stigit mer än hyrorna de senaste 10 åren https://hurvibor.se/boendekostnader/kostnadsutveckling/

Lyx. Här var det jag och tre barn en hyra på 7700 kr, fick veta det för en månad sedan när det kom på tal.
Jag trodde faktiskt att det var lite mera jämlikt mellan kommunerna, även om jag givetvis förstår att Stockholmsområdet är extremt:(

Men skulle inte ökade bostadsbidrag där pengarna går rätt i fickorna på privata hyresvärdar vara en börda på statsfinanserna? Dessutom utan fördelen att öka byggnationen av hyresrätter. Vilket var syftet med miljonprogrammet och resulterade i att det byggdes många nya hyresrätter och folk hade någonstans att bo.
Dessutom skulle det sannolikt göra att giriga hyresvärdar ser ut att få ut så mycket som möjligt.

Har erfarenhet av personer som tagit ut extrema andrahandshyror för familjer som är beroende av försörjningsstöd för sin överlevnad.

18 år gällde även på 80-talet. Är född -67 och fick ställa mig i kö -85.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
469
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur