Hyror - vem skall betala?

Ja det kan det ju såkalrt vara men som jag förstått det är det inte helt fördelaktigt med solpaneler uppe i Sverige så jag blev fundersam på vad det här kunde vara för extra ;)
Var har du förstått det ifrån? Det är många som investerar i solpaneler med stor framgång i Sverige, även i norrland. De har kanske ett lite felaktigt namn och borde nog kallas ljuspaneler. Så mycket el mitt i vintern ger de förstås inte längst i norr.

Du ser inget problem med att med skattemedel subventionera bostäder för ekonomiskt av starka grupper med lång kötid i den kommunala bostadskön?
Jag för min del tycker ju att rika människor, sådana som jag, kan både betala för och lösa sina bostadsbehov själva.

Jag håller med billiga bostäder åt 4 andra hushåll och har inga problem med vare sig räntan eller elpriset. Jag har varit med förr när det var värre och har med tiden gått marginaler för dåliga tider. Jag höjer nu hyran för första gången på många år för att täcka räntorna på solpanelerna som skall förse fastigheten med el. Dessa räntor blir en bråkdel av vad elpriset skulle landa på och jag kan fortsätta med varmhyra och att elen ingår i hyran.
Man subventionerar bostäder för att det ska byggas fler givetvis, att öka antalet bostäder totalt. Det är ju problematiskt när det är brist på bostäder. Om det är rätt eller fel att subventionera bostäder kan man diskutera men de ekonomiskt starka grupperna är vanligen inte primärt de som flyttar in i kommunala hyresrätter eller ens i privata hyresrätter. Oftast är de vanliga Svenssons.

Ja det kan det ju såklart vara men som jag förstått det är det inte helt fördelaktigt med solpaneler uppe i Sverige så jag blev fundersam på vad det här kunde vara för extra ;)
Beräkningarna ger att de kommer att täcka mellan 2/3 till 3/4 av hela fastighetens elbehov. El och värme till 3 hus och 4 hushåll.
Liter olika värmepumpar på det så blir det prima.
2 av husen har eldstäder och det växer ved på gården.
Det 3dje huset skall få en kamin, men hyresgästen och jag har helt olika uppfattning om hur den skall se ut så det får vänta.

Du blandar hejvilt.

Var kom den akuta likviditetsbristen från och vem syftar du på?
Har hemlösheten ökat pga elpriserna och ränteökningarna? Blir det färre lägenheter?
De flesta som är hemlösa på riktigt har helt andra problem än att hitta bostad, såsom psykiska problem och drogproblem.
Vad tänker du på med besittningsrätten, du verkar vilja avskaffa den så att hyresvärdar kan flytta om folk med kort varsel. Hur tänkte du då när du kommenterade ett inlägg berömmande när de fixat i ordning sin hyresrätt. Ingen vill väl fixa om de kan få byta när som?
Klart folk inte vill ha byggbodar i närheten som upplåts som knarkarkvartar, det är i realiteten det som sker om man fixar nödbostäder utan omtanke och stöd åt de hemlösa. Det har nog inget med fulhet att göra dock. Det minsta problemet där är i vart fall badrummens storlek.
Eller så är det du som inte kan se sammanhanget.

Jag gillar besittningsskyddet. Det är jättebra.
(Edit. Jag skulle kunna hyra ut utan besittningsskydd om jag ville, det är en formfråga i mitt fall, men jag väljer att hyra ut i verksamhet så att hyresgästerna får besittningsskydd. De satsar mera på mig och sin bostad på det viset vilket faktiskt är bra för både dem och mig.)
Men som hyresvärd får man redan i dag flytta runt på hyresgäster vid ex.vis. renoveringar och andra av samhället bestämda orsaker.

Att hyra ut just rullstolsanpassade lägenheter på korttidskontrakt med löfte om byte till annan bostad om någon med behov av lägenheten skall flytta dit ser jag inte som något större problem. Man vet ju förutsättningarna innan och blir inte bostadslös.
Det finns faktiskt människor som är så flexibla att sådant inte bekymrar dem särskilt mycket.

Var har du förstått det ifrån? Det är många som investerar i solpaneler med stor framgång i Sverige, även i norrland. De har kanske ett lite felaktigt namn och borde nog kallas ljuspaneler. Så mycket el mitt i vintern ger de förstås inte längst i norr.
När man måste betala skatt på sin överproduktion ser iallafall inte jag det som helt fördelaktigt med solpaneler. Men jag har kanske missförtsått det svenska systemet. :p

Hela idén med solpaneler går ju ut på att i största möjliga mån bli självförsörjande. Vilket i sin tur faller platt där solen är gömd under typ halva året som t.ex i norra Sverige :D

Och i min stad har de problemet då att hyrorna på nyproduktion hos kommunala bostadsbolaget (så höga att de till och med förlorat i rätten för de värsta) och kommunens kostnader för ekonomiskt bistånd blir oerhört höga och långvariga eftersom det låst in folk i bostäder med extrema hyror (hyror som är satta pga deras eget vinstkrav).

Samma oskick i min stad. Där är hyrorna på nyproduktion så höga att det är bara de med ekonomiskt bistånd och de ytterst desperata som tar lägenheterna. För de som är välställda nog för att ha råd att betala så höga hyror väljer knappast att bo i hyres, de köper eget boende, det blir billigare.

Allra värst är det att de med ekonomiskt bistånd blir fastlåsta i lägenheten och fattigdom. För får de i familjen låginkomstjobb(som de första jobben ofta blir), så har de inte råd att betala hyran längre, utan bistånd. Vill man flytta till en billigare lägenhet, så krävs det LÅNG tid i bostadskön. Alltså så lönar det sig inte att jobba, de blir fastlåsta i sina svindyra lägenheter med ingen väg ut.

Dessutom så biter sig komunen i sin egen svans, de får själva betala sina egna ockerhyror. Så det blir inte egentligen så jättekonstigt att kommunens hyresbostadsbolag får betala tillbaka vinsten till kommunen.

Ah ja, mycket bättre, försökte googla upp ordet som ersätter socialbidrag. Kommunerna verkar ju också vara lite sämre på det där med att leka företag än staten (eller jag vet inte akademiska hus är de som gör mig mest ledsen). Men vad vet jag.
Jag skrev ett tidigare inlägg där min kommun har maxhyra på 7700 kr för en normalstor 3a för en vuxen och tre barn. Mer än så betalar de inte försörjningsstöd för oavsett hur stor hyran är, så märkligt att de betalar för treor på 14 000? Min lägenhet är inget fint modernt, i bra skick eller liknande, grannarnas ligger på 8500 kr så jag skulle inte ens kunna hyra av samma hyresvärd i samma hus en annan orenoverad lägenhet på exakt samma storlek (kopia av denna) om jag hade behövt försörjningsstöd och råkat bo i någon av de andra lägenheterna här. Med kommunens regler hade jag fått bo i ett jävla ruckel. Eller tält. :D

När man måste betala skatt på sin överproduktion ser iallafall inte jag det som helt fördelaktigt med solpaneler. Men jag har kanske missförtsått det svenska systemet. :p

Hela idén med solpaneler går ju ut på att i största möjliga mån bli självförsörjande. Vilket i sin tur faller platt där solen är gömd under typ halva året som t.ex i norra Sverige :D
Det är bara större producenter som behöver betala skatt.
Jag och många med mig ligger under den gränsen.
Långt under.

Min anläggning kommer också att innehålla ett batteri så jag planerar att flytta billig ström från natten till morgonruschen.

Här är maxkostnaden för hyra om man har försörjningsstöd 5200kr.
Det får du ingen trea för här.
Jo med kallhyra kanske,men det vägrar soc.
Jag har själv lön så jag behöver inte hjälp, men med löneutmätning så blir det inte många kronor över ändå.

"Du betalar inte energiskatt om solcellsanläggningen har lägre installerad toppeffekt än 500 kW. Om du äger flera mindre solcellsanläggningar som tillsammans överstiger 500 kW i toppeffekt betalar du en sänkt energiskatt på 0,5 öre/kWh för den el du använder själv."

https://www.energimarknadsbyran.se/solceller/kopa-solceller-och-salja-solel/salja-el/

Samma oskick i min stad. Där är hyrorna på nyproduktion så höga att det är bara de med ekonomiskt bistånd och de ytterst desperata som tar lägenheterna. För de som är välställda nog för att ha råd att betala så höga hyror väljer knappast att bo i hyres, de köper eget boende, det blir billigare.

Allra värst är det att de med ekonomiskt bistånd blir fastlåsta i lägenheten och fattigdom. För får de i familjen låginkomstjobb(som de första jobben ofta blir), så har de inte råd att betala hyran längre, utan bistånd. Vill man flytta till en billigare lägenhet, så krävs det LÅNG tid i bostadskön. Alltså så lönar det sig inte att jobba, de blir fastlåsta i sina svindyra lägenheter med ingen väg ut.

Dessutom så biter sig komunen i sin egen svans, de får själva betala sina egna ockerhyror. Så det blir inte egentligen så jättekonstigt att kommunens hyresbostadsbolag får betala tillbaka vinsten till kommunen.
Onekligen, tänk om de inte behövde ha en vinst som är bättre än annat arbetande kapital. Bara en liten som läggs som kapital för nyinvesteringar och renoveringar. Då skulle kommunen inte behöva betala lika höga hyror till sig själv, nåja.

Vi kanske bor i samma stad, men här har det även blivit mycket koncentrerad oro i nybyggda kvarter ju finare och dyrare desto mer. Samtidigt som kommunen inte mäktar med kostnaderna för hyrorna så de har helt enkelt satt ett stopp där man måste kunna betala sin hyra för att få bosätta sig i nybygge (kanske tillfälligt). (vilket ju kanske känns som en nödlösning, problemet är ju fortfarande att ingen, varken kommunen eller privatpersonen har råd med kommunala bostadsbolagets hyror.) (De har också byggt så mycket bostadsrätter att mäklarna klagar. Det står tomt.)

Senast ändrad:
Men skall det vara privata hyresvärdar som garanterar den rättigheten?
Man kan ju inte tvinga någon att bygga bostäder.
Marknaden visar ju tydligt att det inte blir tillräckligt många bostäder när privata initiativ förväntas lösa bostadsbristen.

Om det hade funnits tillräckligt med bostäder så hade ju marknaden balanserat upp priserna på hyror på samma sätt som priset på villor. Det är bristen som gör hyresregleringen nödvändig samtidigt som regleringen ger bristen.
Det biter sig självt i svansen.

Om hyrorna för hyresrätter följde samma utveckling som villorna skulle det innebära katastrof för de flesta jag känner. Priset på villor styrs för övrigt inte av vanlig tillgång och efterfrågan utan priset avgörs av hur mycket banken vill och tillåts låna ut.

KL:
Jag tycker att det är rimligt att hålla en hög lägstanivå på bostäder. Vissa hade så klart blivit hjälpta om de fick bo i en container med start idag.
Men det känns jämförbart med att argumentera för att skita i arbetsvillkor och säkerhet på vissa arbetsplatser för att det ska bli lättare att få jobb.
Det leder bara till ökade klyftor och att fattiga får leva med mycket lägre standard än andra, även om de ofta jobbar hårdast.

Här är maxkostnaden för hyra om man har försörjningsstöd 5200kr.
Det får du ingen trea för här.
Jo med kallhyra kanske,men det vägrar soc.
Jag har själv lön så jag behöver inte hjälp, men med löneutmätning så blir det inte många kronor över ändå.
Min syster betalar mer än 5200 kr för sin tvåa i ett miljonprogramshus. En helt normal tvåa liksom, inget snoffsigt. Går inte att komma ner i hyra här känns det som.

Jag skrev ett tidigare inlägg där min kommun har maxhyra på 7700 kr för en normalstor 3a för en vuxen och tre barn. Mer än så betalar de inte försörjningsstöd för oavsett hur stor hyran är, så märkligt att de betalar för treor på 14 000? Min lägenhet är inget fint modernt, i bra skick eller liknande, grannarnas ligger på 8500 kr så jag skulle inte ens kunna hyra av samma hyresvärd i samma hus en annan orenoverad lägenhet på exakt samma storlek (kopia av denna) om jag hade behövt försörjningsstöd och råkat bo i någon av de andra lägenheterna här. Med kommunens regler hade jag fått bo i ett jävla ruckel. Eller tält. :D
Tror inte det går så lätt att få tag i en trea med en hyra på 7 700 utan väldigt många år i bostadskö. Vet att när jag hade tio års bostadskö för, oj, många år sedan, fick jag en tvåa med 8 400 kr i månaden (inte bra läge utan byggd 2000).

Men de har slutat betala hyra för det som sagt ovan, förra året pga kostnaden och pga att få andra än kommunen ville betala hyrorna i nybyggen så oro. För nybyggen måste man kunna betala sin egen hyra.

Alla vill ju ha äldre hus, finare, mer praktiskt med skåp och garderober, mer centralt och billigare hyra.

Om hyrorna för hyresrätter följde samma utveckling som villorna skulle det innebära katastrof för de flesta jag känner. Priset på villor styrs för övrigt inte av vanlig tillgång och efterfrågan utan priset avgörs av hur mycket banken vill och tillåts låna ut.

KL:
Jag tycker att det är rimligt att hålla en hög lägstanivå på bostäder. Vissa hade så klart blivit hjälpta om de fick bo i en container med start idag.
Men det känns jämförbart med att argumentera för att skita i arbetsvillkor och säkerhet på vissa arbetsplatser för att det ska bli lättare att få jobb.
Det leder bara till ökade klyftor och att fattiga får leva med mycket lägre standard än andra, även om de ofta jobbar hårdast.
Jag såg en gång ett program, undrar om det var på SVT eller var det kan ha varit? Om en man i Los Angeles som byggde små enkla hus med väggar, dörr, fönster och tak till hemlösa. De fick rivas. De var mycket mycket små, men enkla, torra och säkrare för kvinnor och män än ett tält. Flyttbara. Samma man hade också någon annanstans han byggde enkla små boningar till hemlösa.

Jag ser inte alls det som något problem, utan som steg ett på trappstegen. Det tar tid att bygga bostäder, men under tiden måste folk bo. Har man barn betalar vissa kommuner ett vandrarhemsrum för hutlösa priser en period, om man har tur, har man inga barn får man våldgästa vänner och släktingar, om man ens kan, annars är det parken. Inte ens på en parkbänk får man sova, de byggs så att man inte ens KAN göra det. Att bygga något enkelt och ha som steg ett under tiden man bygger bostäder är väl inte fel?

Mamma som numera bor i husvagn har upptäckt att det numera inte är fullt så lätt som förr, på campingar. I april vill de här hyran för hela sommaren, för att bli uppskriven på en lista, man blir inte ens garanterad plats. Med små ekonomiska möjligheter är det.... omöjligt. På en del andra ställen får man absolut inte ha betalningsanmärkningar.

Jag tycker Sverige jobbar rätt ordentligt bra på att slå undan benen på de svagaste med ursäkt om att man följer reglerna och att man som du skriver, ska satsa på högre standard elelr andra liknande saker. Men för den svagaste gruppen där risken för olika former av hemlöshet är störst gör man inget för att hjälpa. Man får på något vis skylla sig själv för att man satt sig i situationen och ur den finns ingen bot eller bättring alls. Myndigheterna hänvisar till varandra och ingen alls, rycker på axlarna och säger allt som oftast "det finns inget vi kan göra", medan om en del personer bara hade fått enkel vägledning, en liten knuff på rätt sätt hade man kunnat gå resten av vägen åt rätt håll själv.

Tror inte det går så lätt att få tag i en trea med en hyra på 7 700 utan väldigt många år i bostadskö. Vet att när jag hade tio års bostadskö för, oj, många år sedan, fick jag en tvåa med 8 400 kr i månaden (inte bra läge utan byggd 2000).

Men de har slutat betala hyra för det som sagt ovan, förra året pga kostnaden och pga att få andra än kommunen ville betala hyrorna i nybyggen så oro. För nybyggen måste man kunna betala sin egen hyra.

Alla vill ju ha äldre hus, finare, mer praktiskt med skåp och garderober, mer centralt och billigare hyra.
Poängen är ju att det är maxhyran kommunen betalar här, och jag bor ju redan billigt, det är dyrt även här, så varför de har så låg maxhyra förstår jag inte. Vad ska man göra om den enda lägenheten man får är en skruttig grannlägenhet till mig på 8500 kr liksom? då säger kommunen nej....Till försörjningsstöd för att hyran hos typ den billigaste hyresvärden med de sämsta lägenheterna är för dyr.

Just små, billiga lägenheter lider av badrumsproblemet.
Badrummet blir en oproportionellt stor del av lägenheten.
I villor och större lägenheter passar de bättre.
Här är ett exempel på hur hopplöst det blir.
Lägenheten går inte att möblera.
https://www.fastighetsbyran.com/sv/...=snart-till-salu&utm_content=orrspelsgatan-75

Det här är snarare ett exempel på när man byggt ett större och dyrare badrum än nödvändigt!

I en lägenhet mindre än 55 kvm får badrummet vara så litet som 1,9x1,7 meter. Det känns INTE överdrivet stort, det kan jag garantera. Men om man ställer in badkar eller, som i det här fallet, tvättmaskin ökar minimimåtten. Med tvättmaskin måste badrumsytan i stället vara 1,7x2,35 meter. I just små lägenheter gör det skillnad - och det är inget personer som vill vill bo smått och billigt har någon som helst glädje av.

Jag såg en gång ett program, undrar om det var på SVT eller var det kan ha varit? Om en man i Los Angeles som byggde små enkla hus med väggar, dörr, fönster och tak till hemlösa. De fick rivas. De var mycket mycket små, men enkla, torra och säkrare för kvinnor och män än ett tält. Flyttbara. Samma man hade också någon annanstans han byggde enkla små boningar till hemlösa.

Jag ser inte alls det som något problem, utan som steg ett på trappstegen. Det tar tid att bygga bostäder, men under tiden måste folk bo. Har man barn betalar vissa kommuner ett vandrarhemsrum för hutlösa priser en period, om man har tur, har man inga barn får man våldgästa vänner och släktingar, om man ens kan, annars är det parken. Inte ens på en parkbänk får man sova, de byggs så att man inte ens KAN göra det. Att bygga något enkelt och ha som steg ett under tiden man bygger bostäder är väl inte fel?

Mamma som numera bor i husvagn har upptäckt att det numera inte är fullt så lätt som förr, på campingar. I april vill de här hyran för hela sommaren, för att bli uppskriven på en lista, man blir inte ens garanterad plats. Med små ekonomiska möjligheter är det.... omöjligt. På en del andra ställen får man absolut inte ha betalningsanmärkningar.

Jag tycker Sverige jobbar rätt ordentligt bra på att slå undan benen på de svagaste med ursäkt om att man följer reglerna och att man som du skriver, ska satsa på högre standard elelr andra liknande saker. Men för den svagaste gruppen där risken för olika former av hemlöshet är störst gör man inget för att hjälpa. Man får på något vis skylla sig själv för att man satt sig i situationen och ur den finns ingen bot eller bättring alls. Myndigheterna hänvisar till varandra och ingen alls, rycker på axlarna och säger allt som oftast "det finns inget vi kan göra", medan om en del personer bara hade fått enkel vägledning, en liten knuff på rätt sätt hade man kunnat gå resten av vägen åt rätt håll själv.
Det är fortfarande skillnad på social och strukturell hemlöshet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 227
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
469
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈