Men det handlar ju då om att låna ut pengar gratis till hyresgästerna.
Hur får du ihop det? En företagare/ett företag investerar eller återinvesterar pengar i en verksamhet med egna eller lånade pengar. De driver ett företag, företaget ökar eller minskar i värde, går med vinns eller förlust. Går ett företag med vinst och ökar i värde, när det gäller fastighetsmarknaden, även med hyresfastigheter, har det gått mycket bra i många år.
Det är en affärsverksamhet som många företag fått stor lönsamhet mycket tack vare betalningen från deras kunder, hyresgästerna. Om man tror att pengarna förräntar sig bättre på annat håll så får man väl byta bransch.
Du talar mot dig själv.
Å ena sidan så anser du att hyresvärdar skall ta ansvar för hyresgästernas ekonomiska förmåga samtidigt som du tycker att hyresvärdar skall driva sin verksamhet affärsmässigt.
Nu hittar du på, jag har skrivit att hyresvärdar liksom alla andra i samhället har samhällsansvar. Hur du får det till att jag menar att det är det samma som att ta ansvar för hyresgästernas ekonomiska förmåga är för mig obegripligt. Samhällsansvar kan man ta på många vis. För hyresvärdar innebär det med dagens regelverk (alltså all form av reglering/lagstiftning) exempelvis att de inte kan kasta ut folk hur som helst, höja hyrorna hur som helst.
Det är få branscher där Staten bestämmer vad man får ta betalt för sina varor.
Hyresmarknaden är en sådan.
Andra marknader har andra typer av regleringar, de som föder upp djur kan inte maximera vinsten utan måste även ta hänsyns till djurskyddslagar. Tillverkar man leksaker så kan man inte maximera vinsten utan leksakerna måste vara säkra och giftfria. Tillverkar man grejor med elektronik så behöver man ta hänsyn till elsäkerhet och regelverket där osv.
Alla branscher har sina regler att förhålla sig till gillar man inte reglerna så får man väl lägga ner eller lobba för marknadshyror, slopade djurskyddslagar, slopade regleringar om skadliga ämnen osv. Klart det varit lukrativt att hyra ut lägenheter i Stockholms innerstad till högst betalande och kunna kasta ut folk enligt eget tycke och smak. Liksom att man tjänat mer pengar om man inte behövt ta hänsyn till djurskyddslagar, etikprövningar, elsäkerhet, anställningstrygghet osv.
Det får man inte och det är ett påtvingade samhällsansvar som jag är mycket tacksam för, även om regleringen många gånger inte är optimal och kan förbättras/förenklas så är det klart bättre med ett visst mått av samhällsansvar. Ja och jag anser att det är mycket välmotiverat, och det är något man vet när man ger sig in i branschen. Gillar man inte läget och utsikterna i en bransch så kan man investera sina pengar på annat håll. Det går ju också att arbeta politisk för att ändra lagarna.