Hyror - vem skall betala?

Men det handlar ju då om att låna ut pengar gratis till hyresgästerna.
Hur får du ihop det? En företagare/ett företag investerar eller återinvesterar pengar i en verksamhet med egna eller lånade pengar. De driver ett företag, företaget ökar eller minskar i värde, går med vinns eller förlust. Går ett företag med vinst och ökar i värde, när det gäller fastighetsmarknaden, även med hyresfastigheter, har det gått mycket bra i många år.

Det är en affärsverksamhet som många företag fått stor lönsamhet mycket tack vare betalningen från deras kunder, hyresgästerna. Om man tror att pengarna förräntar sig bättre på annat håll så får man väl byta bransch.

Du talar mot dig själv.
Å ena sidan så anser du att hyresvärdar skall ta ansvar för hyresgästernas ekonomiska förmåga samtidigt som du tycker att hyresvärdar skall driva sin verksamhet affärsmässigt.
Nu hittar du på, jag har skrivit att hyresvärdar liksom alla andra i samhället har samhällsansvar. Hur du får det till att jag menar att det är det samma som att ta ansvar för hyresgästernas ekonomiska förmåga är för mig obegripligt. Samhällsansvar kan man ta på många vis. För hyresvärdar innebär det med dagens regelverk (alltså all form av reglering/lagstiftning) exempelvis att de inte kan kasta ut folk hur som helst, höja hyrorna hur som helst.

Det är få branscher där Staten bestämmer vad man får ta betalt för sina varor.
Hyresmarknaden är en sådan.

Andra marknader har andra typer av regleringar, de som föder upp djur kan inte maximera vinsten utan måste även ta hänsyns till djurskyddslagar. Tillverkar man leksaker så kan man inte maximera vinsten utan leksakerna måste vara säkra och giftfria. Tillverkar man grejor med elektronik så behöver man ta hänsyn till elsäkerhet och regelverket där osv.

Alla branscher har sina regler att förhålla sig till gillar man inte reglerna så får man väl lägga ner eller lobba för marknadshyror, slopade djurskyddslagar, slopade regleringar om skadliga ämnen osv. Klart det varit lukrativt att hyra ut lägenheter i Stockholms innerstad till högst betalande och kunna kasta ut folk enligt eget tycke och smak. Liksom att man tjänat mer pengar om man inte behövt ta hänsyn till djurskyddslagar, etikprövningar, elsäkerhet, anställningstrygghet osv.

Det får man inte och det är ett påtvingade samhällsansvar som jag är mycket tacksam för, även om regleringen många gånger inte är optimal och kan förbättras/förenklas så är det klart bättre med ett visst mått av samhällsansvar. Ja och jag anser att det är mycket välmotiverat, och det är något man vet när man ger sig in i branschen. Gillar man inte läget och utsikterna i en bransch så kan man investera sina pengar på annat håll. Det går ju också att arbeta politisk för att ändra lagarna.

Har jag förstått det hela rätt?
Vi vet att bostadsmarknaden som helhet gått väldigt bra i rätt många år nu. Hyresvärdarna har gjort bra med vinster.
Nu har vi, relativt sett haft en väldigt kort period där utgifterna för hyresvärdarna har ökat. Och då tycker du @Inte_Ung att staten ska gå in och höja bostadsbidraget så att hyresvärdarna kan höja hyrorna rejält på kort tid?
Jag får nån melodislinga i bakhuvudet samtigt som jag tänker att det ändå måste vara en förutsättning för företagande att man planerar för perioder av mindre vinst.
Jo det kan man ju tycka.
Men problemen är flera.
Dels så beskattas all vinst och går inte att spara som fond till sämre tider.
Det gör att pengarna återinvesteras i renoveringar eller flera fastigheter.
Köp för hela summan i dag i stället för 70% av summan i morgon, typ.
Och dels så är det en verksamhet där man inte får ta ut de priser för sin vara som man vill och marknaden skulle betala för. Som att Volvo var tvungna att bygga bilar av en viss kvalitet till ett pris som Staten bestämmer.

När Staten går in och petar i företagandet ekonomiska förutsättningar så måste Staten också ta ansvaret för vad som händer i branschen vid dåliga tider.

Dagens situation kräver kasch i kassan. Reda pengar för att betala räkningar annars så försätts företagen i konkurs. De smarta investeringarna som skulle löna sig i längden binder då tidigare vinster. Detta samtidigt som värdet på fastigheter sjunker och bankerna inte vare sig kan eller vill låna ut pengar.

Alltså även om bolagen är rika så har de inga pengar.

Resultatet av att lägga ansvaret på hyresvärdarna kommer då att bli konkurser med förödande effekter på de boende. Missär är bara förnamnet. Att anse att hyresvärdar minsann skall ta sitt ansvar kommer inte att hjälpa mot det.

Dessutom så finns det också massor av människor som faktiskt kan betala sina hyror alldeles själva.

Fast när de expanderar så bygger de nya lägenheter. Små ettor kostar ofta runt 9000. Det går inte att jämföra med miljonprogramslägenheterna där du får en trea för 7000. Miljonprogrammets lägenheter ÄR populära.
De är billiga NU min minietta i Uppsala var bostadsrätt och låg i ett område som kallades för "Svältberget" när det var nytt p.g.a. de höga avgifterna.

(Eriksberg för de insatta)

Hur får du ihop det? En företagare/ett företag investerar eller återinvesterar pengar i en verksamhet med egna eller lånade pengar. De driver ett företag, företaget ökar eller minskar i värde, går med vinns eller förlust. Går ett företag med vinst och ökar i värde, när det gäller fastighetsmarknaden, även med hyresfastigheter, har det gått mycket bra i många år.
Jag vet ingen annan bransch där priset på varan sätts av Staten.

Den säkra leksaken eller elektroniken säljs till marknadsvärde.

Intressant och informativt.
Men.
De statliga räntebidragen var just statlig subvention till byggande. Även av villor.
Jag hade ett sådant gammalt lån på min gård när jag köpte den. Det hade 1985 finansierat badrum i 40-talskåken samt tilläggsisolering.
Dessa bidrag var oerhört dyra för staten.

Och då på den tiden byggde kommunerna själva.
Kommunala bolag kom senare. Långt efter miljonprogrammet.

Att byggande nu sker i kommunala bolag betyder inte att det är så det måste gå in till i framtiden, politik kan ändra på det.
MKB bildades som Malmö Kommunala Bostads AB den 19 november 1946.
källa https://sv.wikipedia.org/wiki/MKB_(fastighetsbolag)

AB Svenska Bostäder grundades 1944. Förutom att förvalta sina befintliga lägenheter bygger Svenska Bostäder nya hyres- och studentlägenheter i hela Stockholms stad.
Källa https://start.stockholm/om-stockholms-stad/organisation/bolag/ab-svenska-bostader/

Bostadsbolaget var det första allmännyttiga bostadsföretaget i Göteborg. Bolaget bildades i november 1945 för att ta krafttag mot bostadsbristen och höja standarden på bostäderna.
Källa
https://bostadsbolaget.se/om-bostadsbolaget/uppdrag-vision/

Jag har givetvis inte kollat upp alla städer, men våra tre största hade bostadsbolag långt innan miljonprogrammet.

Jag vet ingen annan bransch där priset på varan sätts av Staten.

Den säkra leksaken eller elektroniken säljs till marknadsvärde.
Och ingen annan bransch än djurindustrin har regleringar på djurskyddsområdet. Olika verksamheter, olika förutsättningar. Gilla läget eller lämna branschen. Ärligt talat är du gnällig nu, fastighetsbranschen har varit mycket lönsam.

Det finns annars betydligt fler branscher där priset på varan sätts av stat/kommun eller åtminstone är starkt präglade av det, skola och vård. Där betalar dessutom samhället notan.

Varför ställa de mot varandra, de har inte samma syfte?
De slår så olika.
Statliga subventioner ger billigare bostäder till alla som har en lång kötid.
Det hjälper ju inte de med störst behov utan en höginkomsttagare med goda förutsättningar att planera har störst möjlighet till dessa bostäder.

Bostadsbidrag går dit där de behövs mest.

De slår så olika.
Statliga subventioner ger billigare bostäder till alla som har en lång kötid.
Det hjälper ju inte de med störst behov utan en höginkomsttagare med goda förutsättningar att planera har störst möjlighet till dessa bostäder.

Bostadsbidrag går dit där de behövs mest.
Det är väl bra att både stimulera byggandet när det råder bostadsbrist och hjälpa de med störst behov. Bostadsmarknaden är inte i balans. Hade det funnits ett överskott eller åtminstone inte en brist hade det pressat hyrorna exempelvis minskat mängden onödig lyxrenoveringar- om nu folk inte vill betala för dem.

Det är just för att avsikten och effekten är olika och det avsiktligt som det känns konstigt att ställa dem mot varandra.

Det är väl bra att både stimulera byggandet när det råder bostadsbrist och hjälpa de med störst behov. Bostadsmarknaden är inte i balans. Hade det funnits ett överskott eller åtminstone inte en brist hade det pressat hyrorna exempelvis minskat mängden onödig lyxrenoveringar- om nu folk inte vill betala för dem.

Det är just för att avsikten och effekten är olika och det avsiktligt som det känns konstigt att ställa dem mot varandra.
Just nu är det dessutom en akut situation där subventioner för framtiden är en för långsam lösning.

MKB bildades som Malmö Kommunala Bostads AB den 19 november 1946.
källa https://sv.wikipedia.org/wiki/MKB_(fastighetsbolag)

AB Svenska Bostäder grundades 1944. Förutom att förvalta sina befintliga lägenheter bygger Svenska Bostäder nya hyres- och studentlägenheter i hela Stockholms stad.
Källa https://start.stockholm/om-stockholms-stad/organisation/bolag/ab-svenska-bostader/

Bostadsbolaget var det första allmännyttiga bostadsföretaget i Göteborg. Bolaget bildades i november 1945 för att ta krafttag mot bostadsbristen och höja standarden på bostäderna.
Källa
https://bostadsbolaget.se/om-bostadsbolaget/uppdrag-vision/

Jag har givetvis inte kollat upp alla städer, men våra tre största hade bostadsbolag långt innan miljonprogrammet.

Mig veterligen var det endast en bråkdel av bostäderna i miljonprogrammet som byggdes i kommunal regi (dvs inte bolag). Wikipediaartikeln om miljonprogrammet påstår 8000 lägenheter av totalt 940 000 bostäder, och det är liknande vad jag hört innan.

Men @Inte_Ung får gärna komma med källor på sina påståenden om motsatsen.

Får du inte använda dig av periodiseringsfond som hyresvärd?
Jo men det räcker inte riktigt.
De är nog fulla men kan bara innehålla 30% av vinsten.
"Du får sätta av högst 30 procent av vinsten, se nedan. Belopp som du satt av måste återföras till beskattning senast sjätte året efter det år det sattes av. "

Det finns liksom ingen snabb lösning på bostadsbrist, det tar ett tag att bygga.
Nej men på akut likviditetsbrist.
Något som skulle ge problem just i dagens besvärliga läge, vilket var min ursprungliga fråga i tråden.

Eller egentligen så finns det supersnabba lösningar om man vill.
Om man staplar alla byggbodar som blir lediga nu i krisens spår på varandra och gör små lyor av dessa så kan man ha många bostäder färdiga på några veckor.
Men då så var det ju det där med stora badrum och besittningsrätt och godtagbar standard o.s.v.
För att inte tala om vad grannarna skall säga om förfulningen av deras bostadsområde.

Mig veterligen var det endast en bråkdel av bostäderna i miljonprogrammet som byggdes i kommunal regi (dvs inte bolag). Wikipediaartikeln om miljonprogrammet påstår 8000 lägenheter av totalt 940 000 bostäder, och det är liknande vad jag hört innan.

Men @Inte_Ung får gärna komma med källor på sina påståenden om motsatsen.
På så sätt.
Hur många av dessa bolag var då kommunala undrar jag?

Uppsala kommun har fortfarande bostäder som hyrs ut på den allmänna marknaden.

Nej men på akut likviditetsbrist.
Något som skulle ge problem just i dagens besvärliga läge, vilket var min ursprungliga fråga i tråden.

Eller egentligen så finns det supersnabba lösningar om man vill.
Om man staplar alla byggbodar som blir lediga nu i krisens spår på varandra och gör små lyor av dessa så kan man ha många bostäder färdiga på några veckor.
Men då så var det ju det där med stora badrum och besittningsrätt och godtagbar standard o.s.v.
För att inte tala om vad grannarna skall säga om förfulningen av deras bostadsområde.

Men det är ju ingen bra lösning, varför ska man bo i byggbodar?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 227
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
469
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30