Hur viktigt är ett jobb?

Helt ärligt så blev jag förvånad över att upplevelsen av att slippa jobba inte alls var som jag trodde.
Efter att ha provat det så vet jag nu att det inte fungerar i längden för mig i alla fall.
Och jag undrar hur många som verkligen har provat och fortfarande kan säga säkert att de trivs med det?
Tja, jag skulle tycka det vore själsdödande att köra buss men det är ju tur att det finns andra som trivs med det. ;)

Men jag har ju aldrig sagt att jag inte gör ngt arbete bland andra människor, eller hur? Jag gör ganska mkt socialt arbete ( bla soppkök- mer vill jag inte skriva. Men soppköket serverar mat till unga prostituerade, de flesta från öststaterna ,och jag är jurist. Så den kombinationen ger....lite jobb) detta är dock oavlönat och ingen karriär i sig. Många utgår från att det faktum att jag inte har jobb/gör karriär ( been there done that) är samma som att jag stryker tvätt, shoppar, servar min man och är kåt,glad och tacksam. Så är det ju inte-däremot har jag inget jobb.

Av nyfikenhet måste jag fråga vad du fyller dina dagar med?
Eller är barnen små så du umgås med dom hela tiden?

för du höll inte på med hushållszysslor skrev du ovan.

Eller så startar man eget, håller kurser i det man studerat/lärt sig eller satsar på något helt nytt.
Det måste finnas en marknad för det och det måste ge vad man söker.
Jag vill ha den gruppdynamik där samarbetet gör att man kan utföra saker som är helt omöjliga att göra på egen hand.
Men alla behöver ju inte det.

Det måste finnas en marknad för det och det måste ge vad man söker.
Jag vill ha den gruppdynamik där samarbetet gör att man kan utföra saker som är helt omöjliga att göra på egen hand.
Men alla behöver ju inte det.
Om man har pengar och tid, så kan man väl utbilda sig till det jobb som ger samarbete och gruppdynamik.

Det står i svaret du citerade att hon sysslar mycket med socialt arbete, och utifrån det hon skrivit om det arbetet, kan jag tänka att det är rätt mentalt krävande!

Jag hade nog inte velat sluta med mitt jobb helt, men jag hade gärna jobbat tex halvtid om jag hade råd.

Och jag kan förstå att det sticker i ögonen på folk med någon som lever som hemmafru. Själv hade jag ALDRIG velat leva så.

Det är en intressant frågeställning!
Jag hade nog inte klarat mig utan någonting att göra, en häs, hund eller annan tidsödande hobby. Hade läst på universitet bara för skojs skull.
Jag hade kunnat bli försörjd om det bara fortsatte så efter förhållandet, mycket eftersom jag stör mig på att det är så jävla fult att göra andra val än de flesta andra.
Och jag har kunskaper om det historiska bakom och jag tror inte heller barnen skulle må dåligt utav det bara man ger rätt värderingar.

Men jag är delvis försörjd redan idag, kan vara därför. Men vårat liv skulle vara ett helvete annars med dagis fem mil bort och jobb alla tider på dygnet för oss båda.
Men det betyder inte att min sambo eller son ska få komma undan från hemmaarbetet. Jag tycker jag arbetar mycket mera aktivt för ett jämställt hem än många andra häromkring där båda jobbar.

Om man har studerat och gått kurser under tiden, så har man fräsch och ny kunskap.

Om det vore så enkelt skulle nyutexade kunna glida in på toppjobb. I själva verket tar det inte sällan halva livet att jobba sig dit, och då är ett par extra kurser (i en värld där människor redan har 5-10 år av universitet bakom sig) en jäkligt klen merit.

Om det vore så enkelt skulle nyutexade kunna glida in på toppjobb. I själva verket tar det inte sällan halva livet att jobba sig dit, och då är ett par extra kurser (i en värld där människor redan har 5-10 år av universitet bakom sig) en jäkligt klen merit.
Om du vill ha toppjobben, så är det ju inte läge att göra annat än just jobba vidare. Då är det enda alternativet.

Ja, precis som rubriken lyder-hur viktigt är ett jobb? Om man är frivilligt arbetsfri, om man inte behöver jobba för ekonomin, hur viktigt är det då? Jag har funderat över detta sedan en kvinna jag träffat i 10 minuter frågade mig om jag inte är rädd att jag en dag ska känna att jag slösade bort mitt liv för att jag inte jobbat.
Det fick mig att fundera lite. Är ett jobb så viktigt att det kan ses som att man slösar bort livet om man inte jobbar?

För min del: ja, jag skulle absolut inte velat ha gått hemma utan jobb. Var arbetslös några månader när jag var yngre, och det var gräsligt. Jag glömde det jag hade lärt mig på utbildningen, och det kändes som man blev dummare och okunnigare för var dag. Hade det fortsatt så hade jag missat allt roligt jag kunnat göra tack vare jobbet, alla intressanta människor och roliga diskussioner.

Ja, precis som rubriken lyder-hur viktigt är ett jobb? Om man är frivilligt arbetsfri, om man inte behöver jobba för ekonomin, hur viktigt är det då? Jag har funderat över detta sedan en kvinna jag träffat i 10 minuter frågade mig om jag inte är rädd att jag en dag ska känna att jag slösade bort mitt liv för att jag inte jobbat.
Det fick mig att fundera lite. Är ett jobb så viktigt att det kan ses som att man slösar bort livet om man inte jobbar?

Det beror ju på vad du gör. Jag skulle kunna vara konstnär av något slag och inte "jobba". Men sitta hemma, inte träffa folk och bara glo på TV, ja då blev jag galen!

Barnen är i skolan för-och eftermiddag ( kommer hem på lunch). Visst gör jag hushållsarbete men absolut inte majoriteten av tiden. Jag pluggar, tränar, socialt arbete ( ca 5-15 tim/vecka, ibland mer ibland mindre), bakar( en hobby), hjälper en kompis i stallet, tittar till gamla grannen och hans hund. Och gör hushållsarbete, betalar räkningar, läser böcker, går på utställninfar/föreläsningar, är aktiv i skolföreningen. Jag har faktiskt fullt upp hela tiden. mest med sådant jag gillar.

Barnen är i skolan för-och eftermiddag ( kommer hem på lunch). Visst gör jag hushållsarbete men absolut inte majoriteten av tiden. Jag pluggar, tränar, socialt arbete ( ca 5-15 tim/vecka, ibland mer ibland mindre), bakar( en hobby), hjälper en kompis i stallet, tittar till gamla grannen och hans hund. Och gör hushållsarbete, betalar räkningar, läser böcker, går på utställninfar/föreläsningar, är aktiv i skolföreningen. Jag har faktiskt fullt upp hela tiden. mest med sådant jag gillar.

Men känner du inte att ditt liv står och stampar, att du inte kommer nånvart och kommer längre och längre bort från arbetsmarknaden och roliga jobb och saker du hade kunnat bli eller göra om du hade haft ett jobb?

Låter helt perfekt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 056
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 613
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 990
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka