Pluggtråden

Linn-Nora

Trådstartare
Kanske finns redan en sån här tråd?
Har letat men inte hittat 😳

Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från Corporate pengahets bolag och utbilda mig till Socionom. För det måste jag läsa matte 2. Och högskoleprov.

Är det någon mer som pluggar?

Någon som haft svårt för matte men löst matte 2 ändå?

Känner att jag måste klara det. Och jag måste skriva bra på HP.

Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från Corporate pengahets bolag och utbilda mig till Socionom. För det måste jag läsa matte 2. Och högskoleprov.

Hej!
Jag pluggar till tandhygienist, är inne på andra året nu.
Jag läste upp naturkunskap 2 på distans för att ha behörighet och gjorde högskoleprovet då jag inte hade så bra betyg från gymnasiet. Jag är själv värdelös på matte, men klarade matte B eller om det var C på gymnasiet så jag hade behörighet. På högskoleprovet ska jag vara ärlig med att jag chansade mest på matten, men skrev bra på de andra delarna så gick okej ändå.

Läser matte nu
Är så värdelös
Ekvationer, problemlösning och algebra.
Vet inte hur jag ska klara tentan

Socionomprogrammet ligger inte jättehögt på HP om du kollar på antagninsstatistik. Till exempel 2023. I Göteborg var det 1.0 i första antagningen och 0.9 hp i andra antagningen. I Falun var det 0.65 hp i första och 0.55 hp i andra antagningen.

https://www.uhr.se/statistik

Kul med fler som pluggar! 😁
Vi får slita tillsammans!

Matte är så knepigt, det är ju kul när man fattar, men sjukt tråkigt när man inte hör det och för att fatta måste man plugga. Eller så är det för mig 😅
Jag har en gång fått bra på iQ test, Obs ej Einstein, men ändå över medel. Så jag tycker jag borde klara det. Men min hjärna lägger in bromsen på grund av tråkigt..

Högskoleprovet har jag för 10 år sen skrivit 0.8, utan att plugga, så jag hoppas ändå skriva 1.0 åtminstone. Skolan jag vill in på hade 0.75 eller så tror jag. Men jag tänkte plugga till det denna gången och hoppas det går.
Känner att jag äntligen vet vad jag vill bli när jag blir stor och det är härligt. Trist att minska sin inkomst så mycket bara ett par år framöver. Men hellre det och må bra!

Hur mycket får man jobba och ändå behålla fullt csn förresten?

Läser matte nu
Är så värdelös
Ekvationer, problemlösning och algebra.
Vet inte hur jag ska klara tentan

Matte är så knepigt, det är ju kul när man fattar, men sjukt tråkigt när man inte hör det och för att fatta måste man plugga. Eller så är det för mig 😅
Jag har en gång fått bra på iQ test, Obs ej Einstein, men ändå över medel. Så jag tycker jag borde klara det. Men min hjärna lägger in bromsen på grund av tråkigt..

Man behöver verkligen inte ha ovanligt hög IQ eller vara specialbegåvad på något sätt för att bli tillräckligt bra på matte för att klara gymnasienivå eller skriva helt okej på högskoleprovet. Däremot behöver man lära sig hur man gör - alltså hur man bryter ner problem i mindre beståndsdelar och löser dem metodiskt ett i taget. Själv lärde jag mig tyvärr detta först på universitetsnivå (är civilingenjör, så har verkligen läst onödigt mycket matte....). Då hade vi en övningsledare som var doktorand i matematik och han kunde verkligen förklara hur man bröt ner de till synes olösliga problemen till mindre delproblem som var helt hanterbara - jag önskar att den typen av problemlösningsundervisning fanns redan på gymnasienivå, det hade hjälpt så många att bli bättre på matte!

Och så tror jag ärligt att väldigt många hindras av sina egna hjärnspöken när det gäller just matte - "matte är tråkigt", "matte är svårt", "jag är inte matematikbegåvad" osv osv. Och självklart har inte alla intresset eller fallenheten för att bli riktigt, riktigt bra på matte, men jag vill påstå att alla kan bli tillräckligt bra. Man behöver lära sig vissa metoder och de måste självklart pluggas in. Och sedan behöver man lära sig när man ska använda vilken metod, vilket man lär sig genom att öva. Så om man tar en vanlig mattebok för gymnasienivå (oavsett om det är en grundläggande kurs eller en mer avancerad), så bör man kunna lära sig innehållet genom att metodiskt arbeta sig igenom den - läsa, plugga och förstå teoriavsnitten och sedan lösa de följande problemen. Det kräver kanske en annan sorts ansträngning än att t.ex. lära sig innehållet i en textmassa (vilket även jag tycker är enklare), men det är INTE omöjligt! Kan man få tag på någon som kan hjälpa en att förklara och stötta när man kör fast är det givetvis ovärderligt!

Heja er! Det krävs hårt arbete men ni kommer att klara det!!!

Kul med fler som pluggar! 😁
Vi får slita tillsammans!

Högskoleprovet har jag för 10 år sen skrivit 0.8, utan att plugga, så jag hoppas ändå skriva 1.0 åtminstone. Skolan jag vill in på hade 0.75 eller så tror jag. Men jag tänkte plugga till det denna gången och hoppas det går.
Känner att jag äntligen vet vad jag vill bli när jag blir stor och det är härligt. Trist att minska sin inkomst så mycket bara ett par år framöver. Men hellre det och må bra!

Hur mycket får man jobba och ändå behålla fullt csn förresten?
110 995 inkomst/halvår

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 613
Senast: Fibusen
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 105
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 894
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 137
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar