Pluggtråden

Jag läste upp både Matte 2&3 i våras. Jag skulle vilja tipsa om Jonas Vikström som har hemsidan och Youtube-kanalen Vidma, utan honom hade jag inte klarat av det! Tycker han var otroligt duktig på att förklara grejer. Lyckades även skriva 1.15 på högskoleprovet i våras (även om matten för min del kanske inte blev den starkaste delen..)

Youtube-kanal Vidma
Vidma.se Ma2
Stort tack! Ska kolla in hans sida ☺️🙏🏼

Jag läste upp både Matte 2&3 i våras. Jag skulle vilja tipsa om Jonas Vikström som har hemsidan och Youtube-kanalen Vidma, utan honom hade jag inte klarat av det! Tycker han var otroligt duktig på att förklara grejer. Lyckades även skriva 1.15 på högskoleprovet i våras (även om matten för min del kanske inte blev den starkaste delen..)

Youtube-kanal Vidma
Vidma.se Ma2
Tar till mig infon, ska troligen läsa upp Ma2 efter nyår. Tusen tack!

Kanske finns redan en sån här tråd?
Har letat men inte hittat 😳

Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från Corporate pengahets bolag och utbilda mig till Socionom. För det måste jag läsa matte 2. Och högskoleprov.

Är det någon mer som pluggar?

Någon som haft svårt för matte men löst matte 2 ändå?

Känner att jag måste klara det. Och jag måste skriva bra på HP.
Läser Språk, retorik och kommunikativt ledarskap på universitetet.
Så intressant program verkligen. Har ganska nyligen blivit klar med första delkursen och börjat på andra.

Stort tack! Ska kolla in hans sida ☺️🙏🏼
Skriver under på youtube. Minns inte vad det var för kurs jag läste där jag kände att herrejösses, det måste finnas bättre sätt att förklara det här. En tur på youtube och en lärare står och förklarar och ritar vad det nu var så ett barn skulle kunna förstå på några minuter. Sen behövde man kanske komplettera den där basic-genomgången lite med fördjupning men det blev ju möjligt att förstå helt plötsligt.

Det finns en webbsida också som är bra på att förklara. Min partner brukar gilla wolframalpha men googlar du math solver får du några olika alternativ i både ai-matte och "gamla skolan"

Hur gör ni med löpande källhänvisning?
Jag förstår helt hur och varför det ska vara med, inget konstigt så.
Men det stör mig i mitt skrivande nåt så otroligt!
Jag försöker använda mig av nedskrivna anteckningar(kort om infon, vilken bok/föreläsning, och sida/tidsstämpel)och notisflikar för att lätt och snabbt kunna hitta var jag fått olika info ifrån men det är just de här pauserna i skrivandet som gör att jag kommer av mig.
Håller t ex just nu på att skriva om desinfektion av olika typer av material, inte jättesvårt och skrivandet går nästan av sig självt - infon liksom poppar upp i huvudet, skitbekvämt!
Men hela tiden måste jag avbryta mig för att kolla upp VART jag läst/hört att aluminium inte ska rengöras med alkaliska rengöringsmedel t ex. Och så vet jag att jag både hört det i en föreläsning och läst det i nån av böckerna. Sen är det jättesvårt att komma igång igen, jag "kommer inte åt hjärnan" på nåt sätt.

Ibland bara skriver jag. Kan få ihop 1000 ord på ett par timmar då där det bara är pyttesmå fel i infon. Sen sitter jag och söker i mina källor i efterhand för att hitta vart jag lärt mig vad...

Någon som har nåt bättre system? Eller får jag bara lära mig att kicka igång hjärnkontoret snabbare?

Hur gör ni med löpande källhänvisning?
Jag förstår helt hur och varför det ska vara med, inget konstigt så.
Men det stör mig i mitt skrivande nåt så otroligt!
Jag försöker använda mig av nedskrivna anteckningar(kort om infon, vilken bok/föreläsning, och sida/tidsstämpel)och notisflikar för att lätt och snabbt kunna hitta var jag fått olika info ifrån men det är just de här pauserna i skrivandet som gör att jag kommer av mig.
Håller t ex just nu på att skriva om desinfektion av olika typer av material, inte jättesvårt och skrivandet går nästan av sig självt - infon liksom poppar upp i huvudet, skitbekvämt!
Men hela tiden måste jag avbryta mig för att kolla upp VART jag läst/hört att aluminium inte ska rengöras med alkaliska rengöringsmedel t ex. Och så vet jag att jag både hört det i en föreläsning och läst det i nån av böckerna. Sen är det jättesvårt att komma igång igen, jag "kommer inte åt hjärnan" på nåt sätt.

Ibland bara skriver jag. Kan få ihop 1000 ord på ett par timmar då där det bara är pyttesmå fel i infon. Sen sitter jag och söker i mina källor i efterhand för att hitta vart jag lärt mig vad...

Någon som har nåt bättre system? Eller får jag bara lära mig att kicka igång hjärnkontoret snabbare?
Vi får inte referera till föreläsningar mer än i undantagsfall, utan det är vetenskapliga artiklar som gäller. Svaret är att det tar tyvärr tid. Det känns som en sådan sak som man lär sig leva med efter ett tag.

Jättetråkigt svar, jag vet.

Men om du störs av att arbeta med text och källor samtidigt så hade jag delat upp det. Antingen skriva först och sedan leta källor, eller tvärtom (vilket du inte hade provat än väl?). Leta upp vilka källor du behöver för att svara på frågan och sedan skriva.

Hur jag gör är lite olika. Är det ett ämne som jag kan väldigt bra, där jag kan bara skriva som det är så kan jag börja med att skriva. Men är jag lite osäker så kan jag börja med källorna först.

Jag brukar efter att ha läst en text ta några minuter och kort skriva upp punkter/ fakta som jag tror jag kan/ villl använda samt detaljer om källan. Då är det lätt att gå tillbaka och läsa igen samt hitta källan när jag ska skriva egen text.

Jag har sökt kurser till våren efter att ansökningstiden varit slut, alltså sen anmälan. När brukar man få besked om man får börja?
Jag är behörig på alla kurser utom en, två handläggs fortfarande.
Kan jag ändra och ta bort de som inte är handlagda och den jag inte är behörig till?
Ska kontakta antagning imorgon men jag undrar om någon av er vet?

Jag märker att jag förstår en del av matten ändå, men utmaningen är att få till tid att sitta och plugga.
Valde att förlänga kursen för att hinna med.
Är svinnervös när nationella provet och muntlig redovisning 😳

Jag märker att jag förstår en del av matten ändå, men utmaningen är att få till tid att sitta och plugga.
Valde att förlänga kursen för att hinna med.
Är svinnervös när nationella provet och muntlig redovisning 😳
Muntlig redovisning? Inte i matte väl?

Tycker inte heller att matte 2&3 var särskilt svåra, men det är verkligen tidskrävande! Klokt att förlänga kursen om du kände att det behövdes. 😊

Muntlig redovisning? Inte i matte väl?

Tycker inte heller att matte 2&3 var särskilt svåra, men det är verkligen tidskrävande! Klokt att förlänga kursen om du kände att det behövdes. 😊

Ja tydligen 😳 känns som att det kommer bli svårt.. men det är bara att göra.

Ja verkligen. Tar sån tid att traggla allt.
Och nu har jag inte hunnit räkna under julen så mycket. Men från imorgon blir det varje dag! Minst ett par timmar.

Sen från 22 januari ska jag läsa en kurs på högskolan också. Och en kurs på komvuxnivå 😅 komvuxkursen är dock bara ett par veckor.

Ja tydligen 😳 känns som att det kommer bli svårt.. men det är bara att göra.

Ja verkligen. Tar sån tid att traggla allt.
Och nu har jag inte hunnit räkna under julen så mycket. Men från imorgon blir det varje dag! Minst ett par timmar.

Sen från 22 januari ska jag läsa en kurs på högskolan också. Och en kurs på komvuxnivå 😅 komvuxkursen är dock bara ett par veckor.
Men va O_o Det behövde inte jag göra i våras. Gjorde nationella i både Matte 2&3 och där var det inte något muntligt alls.

Fullt upp alltså! Håller tummarna för att allt kommer gå bra då 😊

Men va O_o Det behövde inte jag göra i våras. Gjorde nationella i både Matte 2&3 och där var det inte något muntligt alls.

Fullt upp alltså! Håller tummarna för att allt kommer gå bra då 😊
Jag vet, känns inte kul alls. Men jag läser distans, kanske det som spelar in..🤔 tycker iofs dom borde kunna avgöra via nationella om jag kan sakerna eller inte..

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 283
Senast: malumbub
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka