Hur viktigt är ett jobb?

Och det finns så många fler viktigt saker också att tänka på i relationer...

Åh så provocerande det är för folk i min närhet att höra att jag inte äger huset vi bor i. Och jag tänker för mig själv... Som att ett hus är det viktigaste? Har sagt att vi en skilsmässa är det viktigaste för mig att ha ett jobb och ett eget kapital, vad fan ska jag med ett hus till om jag inte ens har råd att pynta elen? Och vad ska jag böla över om jag lagt in pengar i en fastighet jag annars bott i stort sett gratis i? Har jag jobb är det bara att packa väskorna, ta ett lån och köpa ett eget hus.

Men mina bekanta är så bestämda över att man måste vara delägare för att inte hamna i en kvinnofälla.

Separat pensionssparande för den föräldern som väljer deltid, ha enskild egendom i form av avkastande kapital, jobb/utbildning och testamente (om giftermål inte skett) vid dödsfall. När jag nämner sådana saker till mina vänner, som t.o.m har barn ihop, så är det som att dom inte greppar helheten. "ja men vad gör du om ni skiljs och han äger huset själv?..." Tillslut blev jag så less så jag sa att jag bränner ner huset så är problemet ur världen.

Undra vad de skulle säga om mig då som inte äger eller kommer äga några av husen i framtiden:rofl:
Men min (feministiska) mamma var också av den ståndpunkten innan, nu säger hon inget längre då hon nog insett att det inte är så jävla lätt att hosta upp en tio miljoner :p
Däremot lägger jag inga pengar på boendet som jag inte kan ta med mig vid separation.

Åh så provocerande det är för folk i min närhet att höra att jag inte äger huset vi bor i.
Jag äger inte heller huset som vi bor i.
Förut så var det min sambo som inte ägde huset som vi bodde i.
Båda delarna provocerar på sitt sätt.
Men det skulle provocera mera om jag var med och ägde huset som vi bor i nu för då så hade jag varit en lycksökerska.
Aldrig blir det riktigt rätt.

Måste allting vara så nytänkande då? Vi har den uppdelningen vi har eftersom jag trivs bra med att göra annat än att jobba, och han verkligen tycker om sitt jobb och att jobba. Han har ett "behov" av att jobba, inte jag. Jag ser det snarare som oturligt att jag föddes med fitta så att jag alltid måste försvara mitt val på grund av det. Det är så otroligt synd att jag inte blev man istället.

Om du fötts som man så skulle du ju inte gjort valet att inte jobba.

Ja visst är den hemsk.
Men att tro att en man kommer undan lättare än en kvinna är att ha missat hur verkligheten ser ut.
Och är en del av att könsordningen måste bekämpas.

Jag kämpar för lika rätt - inte för kvinnans makt.
Exakt så är det! Vilket absolut inte ska förglömmas. Men vi har aldrig hört något i perioder när sambon tar barnet mycket men ar nog mycket att göra med att det är normalt att det hänger med barn både på fritid och yrke häromkring och många jobbar hemifrån. En man som städar och lagar mat däremot:nailbiting:

Frågan i TS handlade om ifall man slösar bort livet om man inte jobbar. Mitt svar (från ett personligt perspektiv) är att: ja, för mig så skulle livet slösas bort.

För mig så innebär avsaknad av de fasta rutiner som ett jobb medför, en nedåtgående och destruktiv spiral. När jag inte, med milt tvång, förväntas utföra vissa specifika saker så blir jag passiv och deprimerad (kliniskt alltså). Det tar inte lång tid av sysslolöshet innan jag i princip är sängliggande dygnet runt, samtidigt som jag hatar mig själv för att jag inte orkar något. Det är definitivt slöseri med mitt liv och de resurser jag har, som i hög grad gynnar samhället.

Kort sagt så behöver jag hålla igång för att inte fastna. Motivationen för mig att "hålla igång" är störst om den involverar plikt, eftersom jag är sjukligt plikttrogen :).

Rent generellt i ämnet håller jag med de flesta i tråden om att vi alla, som regel, har skyldighet att utnyttja våra rättigheter för att inte underminera dem i långa loppet :).

Huruvida du lönearbetar eller inte tycker jag inte är lika intressant som hur ni delar upp hushållssysslorna och barnansvar. Jag hoppas att ni delar lika.

Nix, det gör vi inte eftersom vi gemensamt har kommit överens om hur sysslorna skall delas. Det som är jämställdhet för dig är inte per automatik samma sak som jämställdhet är för mig. Att dela allting lika 50% rakt av passar inte oss. Innebär det att vi ändå borde göra det för att du tycker det?

Det är klart han inte kan på individnivå.
Är det då inte vanskligt att uttala sig så tvärsäkert om något. Som om det vore sanningen?

Det är ju trots allt en enorm skillnad på att skriva: "Rent sannolikhetmässigt, enligt statistiken, så hade du inte gjort det valet om du var man"

Eller: "Om du fötts som man så skulle du ju inte gjort valet att inte jobba."

Är det då inte vanskligt att uttala sig så tvärsäkert om något. Som om det vore sanningen?

Det är ju trots allt en enorm skillnad på att skriva: "Rent sannolikhetmässigt, enligt statistiken, så hade du inte gjort det valet om du var man"

Eller: "Om du fötts som man så skulle du ju inte gjort valet att inte jobba."
Det är ändå inte så tokigt att luta sig mot statistiken i sådana lägen, tycker jag. Gissar att varken @TomasN, du eller jag känner @californication personligen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 067
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 623
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 992
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka