Hur viktigt är ett jobb?

Fast svaret var ju på individnivå.

Jag tror du förstår mycket väl vad jag menade.

Ändå är det viktigt för dig att att kritisera. Det är ett hypotetisk resonemang. Det är ganska naivt att tro att vi skulle fostras till samma person och kunna göra val på samma sätt som nu om vi istället hade haft motsatt kön.

Vi tror oss göra fria val men ändå är det nästan bara kvinnor som gör detta fria val att stanna hemma med barnen.

Hur försörjer du dig då?
Det spelar en väldigt stor roll i sammanhanget.

Det är ingenting som angår dig, men det är inte min man som försörjer mig i alla fall. Jag har heller aldrig haft någon form av socialbidrag eller arbetslöshetsersättning, så att jag går hemma och skrotar är helt och fullt mitt eget bekymmer och ingenting jag tänker sluta med för att det inte är PK.

Det är ingenting som angår dig, men det är inte min man som försörjer mig i alla fall. Jag har heller aldrig haft någon form av socialbidrag eller arbetslöshetsersättning, så att jag går hemma och skrotar är helt och fullt mitt eget bekymmer och ingenting jag tänker sluta med för att det inte är PK.

Ja förmögna människor kan ju gå hemma och skrota bäst de vill.

Ja, bland annat. Jag tycker andra saker är roligare, ja.
Har du provat att jobba på något riktigt bra och trevligt jobb så att du verkligen kan jämföra?
Och vad är det som du tycker är så mycket roligare då?

Kom nu ihåg att jag har provat båda delarna och också har möjlighet att välja.
Men jag hade aldrig fått de upplevelser som jag har i mitt bagage om jag inte hade valt att under långa tider arbeta.

Som man så vet TomasN vilken press det är på män att tjäna pengar.
Hur en mans värde mäts i hur mycket pengar som han tjänar.
Och det oberoende av hur mycket pengar han har, det är inkomsten som sätter värdet.
Fast om strukturer ska förändras måste det finnas karlar som är lika starka som många kvinnor har varit och tar strid med strukturer. Eftersom männen ser det som en vinst att inte förändras , att inte utbilda sig, att vara kriminella etc ( ja nu är det generellt) såförändras inte en person som ser att i strukturen ligger en vinst att inte förändras.

Alltså måste det bli en förändring som @Tora skrev. Är det den största förändring som kan göras att vanliga karlar vågar ha rosa skjorta? Det är en stor mentalitetsförändring och det behövs mer.

Jag bara gissar att @TomasN har gjort ett antal val i livet och att han sitter i omkostnader som t ex villa, Volvo, vovve och om han prioriterade om så skulle han kunna sitta på ett betydligt billigare livvsomständigheter och jobba betydligt mindre. Det är i mångt och mycket ett val. Titta på lyxfällan så ser man ju extrema prioriteringar.

Och kvinnor! Hur många kvinnor här byter själva däck på bilen? Mekar med bilen? Sånt som män "alltid" gör men som exempelvis jag aldrig gör eftersom jag har noll intresse och därför noll kunskap. Varför är jag inte intresserad av bilmotorer och dylikt? Varför tar jag inte itu med det ändå, utan låter min biliintresserade man sköta det hela? Nåt att fundera över. Bilproblem och bilunderhåll är ju ändå nåt som de flesta av oss ställs inför och behöver ordna, på nåt sätt.

Jag tror balansen män/kvinnor är ganska skev i just detta ämne.....

@LiZH Det beror ju helt på om man alltid kommer vara ekonomisk oberoende även när man nått pensionsåldern.
Själv skulle jag inte klara av att bara "gå hemma" då jag skulle börja klättra på väggarna, så om jag hade haft ekonomi att vara hemma så hade jag nog ändå valt att jobba lite ändå för att jag tycker om det och det är ett socialt, roligt och utmanade jobb där varje dag inte är den andra lik och jag utvecklas varje dag.
Det var någon som sa till mig en gång att man ska leva varje dag som om det är den näst sista och göra saker som man inte kommer ångra. Med andra ord ska man leva livet så man inte har något man ångrar att man inte gjorde på ålderns höst. :)

Och kvinnor! Hur många kvinnor här byter själva däck på bilen? Mekar med bilen? Sånt som män "alltid" gör men som exempelvis jag aldrig gör eftersom jag har noll intresse och därför noll kunskap. Varför är jag inte intresserad av bilmotorer och dylikt? Varför tar jag inte itu med det ändå, utan låter min biliintresserade man sköta det hela? Nåt att fundera över. Bilproblem och bilunderhåll är ju ändå nåt som de flesta av oss ställs inför och behöver ordna, på nåt sätt.

Jag tror balansen män/kvinnor är ganska skev i just detta ämne.....
Själv byter jag däck och lampor, samt diverse vätskor på min bil, samt hästtransport.
Sedan jag började jobba som lastbilschaufför så har jag fått lära mig att ta hand om bilarna, även om jag har noll intresse för det, men samtidigt är jag väldigt nyfiken och vill lära mig.
Däremot om bilen skulle behöva en mer krävande omvårdnad så lämnar jag in den på verkstad, då jag lever själv och inte kan ta hjälp av en manlig andra hälft som kan meka med bilar. Mest för att det är smidigt och enkelt att lämna in bilen, eftersom jag själv inte har tillräckligt med kunskap och skulle inte våga skruva isär något för jag är rädd för att jag inte får ihop det som det var från början. Jag skulle säkert kunna lösa det ändå, men sen har jag inte någonstans att meka bil på och inga verktyg.

Det är definitivt en väldigt intressant fråga generellt sett.
Kanske hänger det ihop med att förr så skulle kvinnan vara hemmafru och ta hand om barnen medan mannen arbetade och även om tiderna har ändrats så finns tänket kvar?

Jag bara gissar att @TomasN har gjort ett antal val i livet och att han sitter i omkostnader som t ex villa, Volvo, vovve och om han prioriterade om så skulle han kunna sitta på ett betydligt billigare livvsomständigheter och jobba betydligt mindre. Det är i mångt och mycket ett val. Titta på lyxfällan så ser man ju extrema prioriteringar.

Ja det handlar såklart om val men jag förstår inte varför det nödvändigtvis gynnar jämställdheten om jag skulle jobbat 30 timmar per vecka istället för 40 för att ta ett exempel. Att flytta från villa till lägenhet är ibte heller ett val som direkt påverkar jämställdheten.

Men du hade rätt om Volvon;). Jag inser mycket väl att det delvis är tack vare att jag är man som min arbetsgivare ställer upp med en ny Volvo till mig. Det är i typiskt mansdominerade yrken man får tjänstebil.

Jag skulle säga att det är tack vare min utbildning som jag lever ett gott liv. Det är ett aktivt val från min sida. Samtidigt är det normer och värderingar som fått mig att välja ett tekniskt jobb som ger bra lön. Det är också normer som säger att ett jobb som just mitt är hyfsat välbetalt.

Vi lever alla i en blandning av fria val och normer som styr oss som en osynlig hand.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 067
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 626
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 993
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka