Hur viktigt är ett jobb?

Hur kommer det sig att det så sällan verkar finnas en anledning för män att vara den hemmavarande föräldern?
Jag vet en man som sade till sin sambo att hon visst fick skaffa barn bara det inte inkräktade på hans liv.
De fick barn.
Behöver jag säga att de inte lever ihop längre.

Nu så har de växelvis boende så barnet har tillgång till sin pappa.
Så kan det gå.

Är det inte att pissa på mig som kvinna att tvinga mig att jobba just för att jag är kvinna och "borde vara tacksam över att FÅ jobba"?
Jag anser faktiskt att alla skall tjäna sina egna pengar och låta bli att leva på någon annan.
Oavsett om det är en man eller en kvinna.
Att leva på andras lön är att vara parasit oavsett kön.

Jag menar inte att fördömma någon, det är vitkgit att alla får göra egna val i livet.

Men- det jag verkligen hoppas är att kvinnor som slutar jobba/ går ner i arbetstid etc först tar en bättre diskussion hemma.
Dvs ska man göra detta måste man se till att pensionspoäng förs över, hur ska det bli om man separerar etc.
För jag ser hela tiden många kvinnor som inte kan leva på sin pension pga de har jobbat deltid i många år. Eller som har svårt att försörja sig efter skilsmässa.

Jag tog upp den frågan på en tjejmiddag för en tid sedan med kvinnor som alla jobbar halvtid medan männen har välbetalda heltidsjobb.
Ingen av dessa hade gjort en plan dvs tänkt på pension, skilsmässa etc utan antog att det ordnar sig.

Så- gå ner i tid/ sluta jobba etc om du vill...men- kvinnor måste bli bättre på att ta en diskussion hemma innan.-
Detta är väldigt viktigt! Något som inte tänks tillräckligt på

Nej inte därför.
Utan för att du inte försörjer dig själv.
Att leva på andra är inte något direkt beundransvärt.

Inte heller särskilt smart den dagen mannen gifter sig med kollegan, som han umgåtts med betydligt mer, och kvinnan står utan värddjur och dessutom inser att pensionen blev en fest på nudlar och kranvatten.

Lite rått uttryckt. Men likväl ett öde som alltför många drabbas av, när man helt väljer bort att bygga ett eget självständigt liv.

Alltså jag för min egen del jobbar inte i bemärkelsen vara anställd och åka till jobbet.
Men jag försörjer mig själv.

Inte heller särskilt smart den dagen mannen gifter sig med kollegan, som han umgåtts med betydligt mer, och kvinnan står utan värddjur och dessutom inser att pensionen blev en fest på nudlar och kranvatten.

Lite rått uttryckt. Men likväl ett öde som alltför många drabbas av, när man helt väljer bort att bygga ett eget självständigt liv.

Eller att mannen blir sjuk eller ngt annat. Ja det förvånar mig hur oskyddade många kvinnor är.

Fast är det utan lön? Med tanke på att hen får pensionsspar, äger ett halvt företag osv? Det är inte lön från en riktig arbetsgivare men det låter i mina öron som det kan räknas som en lön.
Ja det är utan lön. Avkastningen från företaget är ju just det och ingenting annat. Det är avhängigt företaget och inte hur många timmar TS lägger på att städa, laga mat och ta hand om barnen.

Ni som tycker männen är dåliga fädrar osv, för jämnställdhetens skull. Spana in försäkringskassans regler för kvinnliga egen företagare gentemot manliga sådana.
Diskriminering om något.

Det här kan jag inget om märker jag. Är det så att det finns en uppsättning regler för kvinnor och en annan för män hos Försäkringskassan?

Jag har svårt att förstå de män som fokuserar helt på sin karriär och glömmer sina barn. Jag skulle inte vara bekväm med att barnen knyter an väldigt mycket mer till mamman och att jag då degraderas till en andra klassens förälder.

Så jag funderar mer på hur mannen kan tycka det här är en bra lösning.

För mig innebär feminism och kvinnokamp att kvinnor ska få fler möjligheter, inte begränsningar. Det är inte fel att en individ väljer att inte lönarbeta, oavsett kön. Att skuldbelägga ts för att hennes val bidrar till strukturer är att lägga ytterligare krav och begränsningar på henne för att hon är kvinna(om ts nu är det?). Vi kvinnor har inte bara ansvar över våra liv utan varje enskild kvinna måste också basera sin livstil utifrån vad som bäst bidrar till att jämna ut skillnaden. Det är att säga att vi kvinnor måste bli mer som män och leva våra liv mer likt männen för att vi ska bli jämställda och om enskilda kvinnor inte vill det så är det ok att skuldbelägga dem.

Varför kan inte männen bli mer som kvinnor istället? I mina ögon är det ett större problem när enskilda män arbetar så mycket att de inte hinner med sina barn än att enskilda kvinnor inte lönearbetar. Istället för att kvinnor ska ta mindre ansvar hemma och jobba mer så tycker jag att män ska ta större ansvar hemma och jobba mindre. Istället för att kvinnor ska sluta se hemmafru som ett alternativt sätt att leva kan väl män börja se hemmaman som ett alternativ? Eller ska ingen få välja att inte lönarbeta? I så fall varför? För att det är traditionellt "kvinnligt" och därför något dåligt som vi vill komma bort ifrån medan lönarbete är något traditionellt "manligt" som därför är eftersträvansvärt?

Jag tycker att det suger att vi inte är mer jämställda men jag tycker inte det är ok att enskilda kvinnor skuldbeläggs för det. Det är tillräckligt jobbigt att vara kvinna i den här världen som det är och det sista vi behöver är ännu mer begränsningar att förhålla oss till, tycker jag.

(Jag förstår problematiken för individen om den som inte lönearbetar lever på en partner eftersom denna då är ofri och oskyddad, men så var ju inte fallet i ts fall eftersom ts har tillgångar och får inkomst i form av aktieutdelning)
TS har ju uppenbarligen möjlighet att välja att vara hemma, att kritisera är inte samma sak som att inskränka hennes valmöjligheter. Tvärtom, om TS nu är en fri och självständig individ som har gjort ett aktivt val så kan hon förhoppningsvis svara och argumentera för sig.

Vi kvinnor måste väl kunna kritisera varandra och inte lägga all skuld någon annanstans (på männen?).

Normer fungerar ju så att man internaliserar dem inom sig - de känns bra i magen även om de egentligen begränsar en och leder till dåliga saker.

Som feminist kan och vill jag inte försvara kvinnors val att konservera normer. Jag försvarar inte någon, oavsett kön, som väljer att blunda för könsmaktsordningens effekter.

Jag valde inte att bli kvinna. Jag väljer aktivt att inte skilja på kön. Jag tänker inte se det som någon skyldighet för mig att "göra på ett visst sätt" på grund av min fitta eftersom jag anser att det är fel att döma efter kön. Du tycker dock tydligen att det är rätt att göra skillnad på kvinnor och män. Det tycker inte jag, och där lägger jag min energi på ett jämställt samhälle.
Men man får inte bli förblindad heller. Samhället är inte könsblint så den som väljer att aldrig se kön ser heller inte orättvisorna behäftade med det.

Tror du att du och din man har lagt upp er tillvaro ur ett vakuum? Det liksom händelsevis blev så att du är hemma (och tar hand om hushållet?) medan mannen jobbar. Verkligen nytänkande. :idea:

Men man får inte bli förblindad heller. Samhället är inte könsblint så den som väljer att aldrig se kön ser heller inte orättvisorna behäftade med det.

Tror du att du och din man har lagt upp er tillvaro ur ett vakuum? Det liksom händelsevis blev så att du är hemma (och tar hand om hushållet?) medan mannen jobbar. Verkligen nytänkande. :idea:

Måste allting vara så nytänkande då? Vi har den uppdelningen vi har eftersom jag trivs bra med att göra annat än att jobba, och han verkligen tycker om sitt jobb och att jobba. Han har ett "behov" av att jobba, inte jag. Jag ser det snarare som oturligt att jag föddes med fitta så att jag alltid måste försvara mitt val på grund av det. Det är så otroligt synd att jag inte blev man istället.

Detta är väldigt viktigt! Något som inte tänks tillräckligt på

Och det finns så många fler viktigt saker också att tänka på i relationer...

Åh så provocerande det är för folk i min närhet att höra att jag inte äger huset vi bor i. Och jag tänker för mig själv... Som att ett hus är det viktigaste? Har sagt att vi en skilsmässa är det viktigaste för mig att ha ett jobb och ett eget kapital, vad fan ska jag med ett hus till om jag inte ens har råd att pynta elen? Och vad ska jag böla över om jag lagt in pengar i en fastighet jag annars bott i stort sett gratis i? Har jag jobb är det bara att packa väskorna, ta ett lån och köpa ett eget hus.

Men mina bekanta är så bestämda över att man måste vara delägare för att inte hamna i en kvinnofälla.

Separat pensionssparande för den föräldern som väljer deltid, ha enskild egendom i form av avkastande kapital, jobb/utbildning och testamente (om giftermål inte skett) vid dödsfall. När jag nämner sådana saker till mina vänner, som t.o.m har barn ihop, så är det som att dom inte greppar helheten. "ja men vad gör du om ni skiljs och han äger huset själv?..." Tillslut blev jag så less så jag sa att jag bränner ner huset så är problemet ur världen.

Måste allting vara så nytänkande då? Vi har den uppdelningen vi har eftersom jag trivs bra med att göra annat än att jobba, och han verkligen tycker om sitt jobb och att jobba. Han har ett "behov" av att jobba, inte jag. Jag ser det snarare som oturligt att jag föddes med fitta så att jag alltid måste försvara mitt val på grund av det. Det är så otroligt synd att jag inte blev man istället.
Huruvida du lönearbetar eller inte tycker jag inte är lika intressant som hur ni delar upp hushållssysslorna och barnansvar. Jag hoppas att ni delar lika.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 067
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 623
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 992
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka