Hur viktigt är ett jobb?

Vill man feltolka så gör man det. I vår situation föll det sig bäst att jag är hemma för att vi båda ska maximera tiden med barnen. Pendlingsavstånd till jobb, hur mycket man måste arbeta för samma pengar, osv kan ju spela in.

Jag har inte tolkat något alls av det du har skrivit. Du kan inte alls ha läst mitt inlägg. Jag ställde en fråga.

Det mest intressanta i den här tråden, tycker jag är de attityder som så tydligt visar hur vi även Sverige har så väldigt långt kvar till ett jämställt samhälle.
Och till att vara ett fritt land där man sköter sig själv och ser till det man själv vill utan att det ena anses rätt och det andra fel.

Håller helt med dig.
Jag har inte tolkat något alls av det du har skrivit. Jag ställde en fråga. Om du vill får du gärna svara på den.
Det gjorde jag. Vi vill maximera vår tid med våra barn för båda och då är det bästa alternativet att han jobbar och jag är hemma. Och kunna åka på semester när vi känner för det utan att behöva tänka på att söka ledigheter osv.

Vad innebär valfrihet? Är inte det att faktiskt kunna välja och att kunna välja på lika villkor? Så ser det faktiskt inte riktigt ut idag. Så länge normen är att kvinnan har huvudansvaret för barnen så kan man inte tala om valfrihet. Så länge kvinnor fortsätter att ta ut betydligt mer föräldraledighet än män, så länge de tar mer VAB så kommer kvinnor (även de som inte skaffar barn) att ha lägre löner. Kvinnors lägre löner gör att det är mer lönsamt att kvinnan är hemma med barnen om familjen bestämmer sig för att bara en av parterna ska arbeta. Jag kan inte kalla det för valfrihet - i ordets rätta mening.

Är det valfrihet om jag och min sambo "tvingas" göra på ett sätt som vi inte trivs med, för att andra skall trivas?

Vi lever ett väldigt jämställt förhållande trots att jag "går hemma" om dagarna. Jag vill verkligen inte höra att jag "pissar på folk" för att vi lagt upp det på ett sätt som vi trivs med.

Är det inte att pissa på mig som kvinna att tvinga mig att jobba just för att jag är kvinna och "borde vara tacksam över att FÅ jobba"?

Och btw så hade det varit mer ekonomiskt försvarsbart om jag hade jobbat "med mitt" och han hade varit hemma. Men vi valde trots allt att jag vill vara hemma och han vill jobba.

Fyfan vad jag pissar på folk.

Det gjorde jag. Vi vill maximera vår tid med våra barn för båda och då är det bästa alternativet att han jobbar och jag är hemma. Och kunna åka på semester när vi känner för det utan att behöva tänka på att söka ledigheter osv.

Fast det är ju inte naturliga anledningar. Det är kontingenta anledningar.

Jag menar inte att fördömma någon, det är vitkgit att alla får göra egna val i livet.

Men- det jag verkligen hoppas är att kvinnor som slutar jobba/ går ner i arbetstid etc först tar en bättre diskussion hemma.
Dvs ska man göra detta måste man se till att pensionspoäng förs över, hur ska det bli om man separerar etc.
För jag ser hela tiden många kvinnor som inte kan leva på sin pension pga de har jobbat deltid i många år. Eller som har svårt att försörja sig efter skilsmässa.

Jag tog upp den frågan på en tjejmiddag för en tid sedan med kvinnor som alla jobbar halvtid medan männen har välbetalda heltidsjobb.
Ingen av dessa hade gjort en plan dvs tänkt på pension, skilsmässa etc utan antog att det ordnar sig.

Så- gå ner i tid/ sluta jobba etc om du vill...men- kvinnor måste bli bättre på att ta en diskussion hemma innan.-

Är det valfrihet om jag och min sambo "tvingas" göra på ett sätt som vi inte trivs med, för att andra skall trivas?

Vi lever ett väldigt jämställt förhållande trots att jag "går hemma" om dagarna. Jag vill verkligen inte höra att jag "pissar på folk" för att vi lagt upp det på ett sätt som vi trivs med.

Är det inte att pissa på mig som kvinna att tvinga mig att jobba just för att jag är kvinna och "borde vara tacksam över att FÅ jobba"?

Och btw så hade det varit mer ekonomiskt försvarsbart om jag hade jobbat "med mitt" och han hade varit hemma. Men vi valde trots allt att jag vill vara hemma och han vill jobba.

Fyfan vad jag pissar på folk.

Det handlar inte om att andra ska trivas. Det handlar om att man påverkar andra människors handlingsfrihet genom sina val. Det är att pissa på andra om något!

Fria val är kalas, men då måste först sådana göras möjliga.

Det handlar inte om att andra ska trivas. Det handlar om att man påverkar andra människors handlingsfrihet genom sina val.

Så då är det okej att säga att jag "pissar på folk"?

Jag är ledsen, men det är faktiskt viktigare att jag och min familj trivs än att leva utefter något politiskt ställningstagande.

Eller ja, mitt politiska ställningstagande är att man skall få välja själv utefter sina förutsättningar. Ni anser att jag inte skall det. Ni anser att jag skall jobba enbart för att jag är kvinna.

Är inte det att pissa på dom som kämpat så hårt för kvinnors rättigheter så vet jag inte vad. Det har gått från "kvinnor får inte jobba pga sitt kön" till "kvinnor måste jobba på grund av sitt kön".

Jag vill bli bedömd som människa tack. Inte utefter huruvida jag är kvinna eller ej, men det är tydligen väldigt relevant att hela tiden poängtera att jag är kvinna och "har ett ansvar". Nix, det har jag inte!

Så då är det okej att säga att jag "pissar på folk"?

Jag är ledsen, men det är faktiskt viktigare att jag och min familj trivs än att leva utefter något politiskt ställningstagande.

Eller ja, mitt politiska ställningstagande är att man skall få välja själv utefter sina förutsättningar. Ni anser att jag inte skall det. Ni anser att jag skall jobba enbart för att jag är kvinna.

Är inte det att pissa på dom som kämpat så hårt för kvinnors rättigheter så vet jag inte vad. Det har gått från "kvinnor får inte jobba pga sitt kön" till "kvinnor måste jobba på grund av sitt kön".

Jag vill bli bedömd som människa tack. Inte utefter huruvida jag är kvinna eller ej, men det är tydligen väldigt relevant att hela tiden poängtera att jag är kvinna och "har ett ansvar". Nix, det har jag inte!

Många rättigheter implicerar skyldigheter. En sådan skyldighet kan vara att man när man nyttjar sin rätt i och med det inte underminerar samma rätt.

Många rättigheter implicerar skyldigheter. En sådan skyldighet kan vara att man när man nyttjar sin rätt i och med det inte underminerar samma rätt.

Jag valde inte att bli kvinna. Jag väljer aktivt att inte skilja på kön. Jag tänker inte se det som någon skyldighet för mig att "göra på ett visst sätt" på grund av min fitta eftersom jag anser att det är fel att döma efter kön. Du tycker dock tydligen att det är rätt att göra skillnad på kvinnor och män. Det tycker inte jag, och där lägger jag min energi på ett jämställt samhälle.

Jag valde inte att bli kvinna. Jag väljer aktivt att inte skilja på kön. Jag tänker inte se det som någon skyldighet för mig att "göra på ett visst sätt" på grund av min fitta eftersom jag anser att det är fel att döma efter kön. Du tycker dock tydligen att det är rätt att göra skillnad på kvinnor och män. Det tycker inte jag, och där lägger jag min energi på ett jämställt samhälle.

Alltså, motsvarande gäller ju även för män, så det har inget alls med kön att göra - även om män har större reell valfrihet än kvinnor.

Sedan tycker jag att du ska läsa mitt första inlägg som du svarade på. Jag skrev inget alls där om några skyldigheter att göra på ett visst sätt. Jag ifrågasatte bara "fritt val" eftersom jag inte tycker att valet är fritt utan att det fortfarande styrs av institutionella och ekonomiska faktorer.

Ska därför ts "tvingas" bli en karriärssökande hårt arbetande kvinna?
Vi svarar på varför hon får de reaktioner som hon får.
Ty det var TS fråga.

Jag för min del har svårt att umgås med hemmafruar för jag hittar inga gemensamma intressen.
Det som intresserar mig brukar vara helt obegripligt för dem och det som intresserar dem är helt ointressant för mig.

Säger inte att de som båda jobbar inte värderar sina barn högt, men är det fult att vara hemmaförälder? Är det något skamligt?
Problemet är att det blir könsfördelning av det.
Och att den ena föräldern blir mindre värd som förälder för barnen.

Barnen behöver båda sina föräldrar.
Man kan turas om med att vara hemma så löser det sig.
Men att den ena föräldern under hela barnens uppväxt är den som är borta och drar in pengar medan den andra är hemma och servar familjen är inte bra på något vis.

Vi svarar på varför hon får de reaktioner som hon får.
Ty det var TS fråga.

Jag för min del har svårt att umgås med hemmafruar för jag hittar inga gemensamma intressen.
Det som intresserar mig brukar vara helt obegripligt för dem och det som intresserar dem är helt ointressant för mig.

Det där kände jag av under det år jag var föräldraledig. Min värld krympte oerhört. Jag tyckte det var påtagligt bör jag träffade vänner att jag hade för lite input att bidra med, jag hade inget annat än barnprat och orkade knappt se nyheterna. Som hemmafru hade jag troligen ätit ihjäl mig av tristess eller druckit ohälsosamt mycket rödvin.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 066
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 992
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat