Hur viktigt är ett jobb?

Och kvinnor! Hur många kvinnor här byter själva däck på bilen? Mekar med bilen? Sånt som män "alltid" gör men som exempelvis jag aldrig gör eftersom jag har noll intresse och därför noll kunskap. Varför är jag inte intresserad av bilmotorer och dylikt? Varför tar jag inte itu med det ändå, utan låter min biliintresserade man sköta det hela? Nåt att fundera över. Bilproblem och bilunderhåll är ju ändå nåt som de flesta av oss ställs inför och behöver ordna, på nåt sätt.

Jag tror balansen män/kvinnor är ganska skev i just detta ämne.....
Jag kan inte se att hjulbyte och bilintresse har något alls med varandra att göra.

För mig är snarare det intressanta om jag själv har råd med min bil, och de vidhängande räkningarna, eller om jag är beroende av någon annan för att klara av det.

Självklart. Därför är vi inte rika heller, men vi klarar oss ok. Men det blir inte en ny bil direkt och inget nytt kök heller. Men det tycker vi inte är viktigt heller. Min man som jobbar inom ett utpräglat manligt område inom akademin, har fått många undrande frågor.
`
Precis. Det som är självklart för er (superbra) är inte självklart för de allra flesta. I väldigt stor utsträckning betraktas det snarare som självklart att kvinnan ska gå ned i arbetstid tills det går ihop sig.

Jag kan inte se att hjulbyte och bilintresse har något alls med varandra att göra.

För mig är snarare det intressanta om jag själv har råd med min bil, och de vidhängande räkningarna, eller om jag är beroende av någon annan för att klara av det.[/QUOTE

På nåt sätt måste det väl hänga samman? Procenten män som utför däckbyte, oljebyte osv osv på familjens bilar misstänker jag ligger långt över procenten kvinnor. Och eftersom bilintresse orimligtvis kan vara genetiskt, bör det väl ha med roller att göra.

En trist följd av detta är också att det är betydligt lättare att lura en kvinna som lämnat in sin bil på en bilverkstad för service/reparation än en man. Man räknar kallt med att kvinnorna har sämre koll och sämre kunskaper och därför lättare blir blåsta på pengar för nåt som egentligen var onödigt. Inte så att det händer ideligen, men helt ovanligt är det inte.

De enda som har satt något värde på en människa utifrån dess jobb och lön i denna tråden är dom som tycker att kvinnor pissar på kvinnors rättigheter om dom gör valet att vara hemma med sina barn.
Den här tråden är inte på något vis representativ för vår omvärld.

Nej du hade tex haft fel om det gällde min man och han är man. Så jag är väldigt nyfiken på hur du kan vara så 100% säker när det gäller californication?

Det är väldigt intressant att du inte behöver vara korrekt för då skall jag förstå precis vad du menade.

Du argumenterar ju som att du fattade vad jag menade.

För mig är snarare det intressanta om jag själv har råd med min bil, och de vidhängande räkningarna, eller om jag är beroende av någon annan för att klara av det.
Hoppsan, jag skrev ett inlägg som inte kom med? Hm.....

Så, igen, då (även om detta givetvis är ett litet sidospår i ts´ ursprungsfråga...):

Jag tycker nog de två hänger ihop. Och är rätt tydligt uppdelat i män vs kvinnor och deras liv. Om en familj/ett par t.ex. äger en bil och en i förhållandet kan byta däck, göra oljebyten, meka osv så lämnar man kanske inte bort bilen och betalar en verkstad utan man gör det själv. Och i (misstänker jag) 95% av fallen är det mannen.

När vår gamla Volvo behövde fixas (vilket var oftare ju äldre den blev...) hade jag kunnat betala en verkstad som tagit en astronomisk summa. Min man, däremot, förstod vad som var fel, körde till närmsta bilskrot, köpte delarna till en billig summa och fixade den själv. Han tyckte, dessutom, att det var roligt!

Jag KAN byta däck, men jag gör det inte, för jag tycker det är jobbigt/tråkigt/krångligt.

Det finns alltså många olika exempel på roller där båda sidor är likvärdigt ovilliga att utföra vissa saker, och hellre ser att partnern av motsatt kön gör det, av intresse/brist på intresse, eller kunskap/brist på densamma.

Varför finns där inga kvinnliga Formel 1-förare?? Varför är de enda kvinnor man ser på F1-banorna antingen trogna flickvänner (oftast fotomodeller, dessutom...) eller de unga, ursnygga som står i minimala kläder och håller ett parasoll över killarnas huvuden, så de inte ska bli så varma i solen innan de kör sina ascoola bilar. Eller som står uppställda på podiet vid prisutdelningen och får champagneskum sprutat i ansiktena av de segrande männen.

Igen - förlåt ett sidospår, men jag kunde inte låta bli.

Så, igen, då (även om detta givetvis är ett litet sidospår i ts´ ursprungsfråga...):

Jag tycker nog de två hänger ihop. Och är rätt tydligt uppdelat i män vs kvinnor och deras liv. Om en familj/ett par t.ex. äger en bil och en i förhållandet kan byta däck, göra oljebyten, meka osv så lämnar man kanske inte bort bilen och betalar en verkstad utan man gör det själv. Och i (misstänker jag) 95% av fallen är det mannen.

När vår gamla Volvo behövde fixas (vilket var oftare ju äldre den blev...) hade jag kunnat betala en verkstad som tagit en astronomisk summa. Min man, däremot, förstod vad som var fel, körde till närmsta bilskrot, köpte delarna till en billig summa och fixade den själv. Han tyckte, dessutom, att det var roligt!

Jag KAN byta däck, men jag gör det inte, för jag tycker det är jobbigt/tråkigt/krångligt.

Det finns alltså många olika exempel på roller där båda sidor är likvärdigt ovilliga att utföra vissa saker, och hellre ser att partnern av motsatt kön gör det, av intresse/brist på intresse, eller kunskap/brist på densamma.

Varför finns där inga kvinnliga Formel 1-förare?? Varför är de enda kvinnor man ser på F1-banorna antingen trogna flickvänner (oftast fotomodeller, dessutom...) eller de unga, ursnygga som står i minimala kläder och håller ett parasoll över killarnas huvuden, så de inte ska bli så varma i solen innan de kör sina ascoola bilar. Eller som står uppställda på podiet vid prisutdelningen och får champagneskum sprutat i ansiktena av de segrande männen.

Kanske av den här anledningen? http://www.dn.se/nyheter/hanna-hellquist-hela-helgen-var-for-man-och-ingen-skulle-ifragasatta-det/

Ja, det är alldeles säkert en av anledningarna! Man blir vansinnig!!

Men det är, samtidigt, en lång väg från bildäcksbytet hemma och till rally/Formel1-världen och kvinnorna lyser med sin frånvaro hela vägen. Jag är, som sagt, en av dem.

Jag tror inte männen, i dessa Världar, VILL ha in kvinnorna sida vid sida. Så, vad gör man? Struntar i alltihopa för in i den världen vill man ändå inte. Som kvinna. Eller börjar från starten, med att kanske ha bilmekanik som ett av ämnena i skolan? I USA (om jag inte minns fel) ingår körkortsutbildning (som ju även innefattar viss teknisk kunskap om bilen) i vanliga skolundervisningen. Givetvis eftersom man där kan ta körkort redan vid 16 års ålder. Kanske borde ämnet finnas även i den svenska grundskolan? Så alla som gått ut 9:an kan byta däck, byta olja och oljefilter, kan de grundläggande kunskaperna om en bilmotor?

Det slog mig, förresten, att det är lite så även inom ridsporten - som ju annars ÄR ovanligt jämlik. Vid ryttargången står ofta rader med groupies och flirtar med (de manliga) ryttarna när de rider ut/in. De som får en flirt tillbaka får sen hänga med upp på hotellrummet efter dagens slut. Jag tror inte ens man behöver vinna för att räknas som attraktiv man i det här avseendet. det räcker gott och väl med att man är en kändis, gärna hyfsat snygg.

Apropå bildebatten rekommenderar jag alla att gå och lyssna på Tina Thörner om ni får tillfälle! Otroligt fascinerande att göra henne berätta om när hon slog sig in i den mansdominerade rallyvärlden.

*något lite sidospår*

Nix, det gör vi inte eftersom vi gemensamt har kommit överens om hur sysslorna skall delas. Det som är jämställdhet för dig är inte per automatik samma sak som jämställdhet är för mig. Att dela allting lika 50% rakt av passar inte oss. Innebär det att vi ändå borde göra det för att du tycker det?
Jag och jag. Det finns ju forskning som pekar ut en massa problem med att fördela hushållssysslorna sådär könskonservativt som ni gör.

Att ni är överens om det gör det inte jämställt. Det förtar nämligen inte det faktum att du arbetar i hemmet utan lön.

Personligen tycker jag det är underligt att någon som är ekonomiskt oberoende väljer att lägga sin tid på att sköta markservicen åt sin arbetande partner. Liksom, är det det roligaste du vet?

Och kvinnor! Hur många kvinnor här byter själva däck på bilen? Mekar med bilen? Sånt som män "alltid" gör men som exempelvis jag aldrig gör eftersom jag har noll intresse och därför noll kunskap. Varför är jag inte intresserad av bilmotorer och dylikt? Varför tar jag inte itu med det ändå, utan låter min biliintresserade man sköta det hela? Nåt att fundera över. Bilproblem och bilunderhåll är ju ändå nåt som de flesta av oss ställs inför och behöver ordna, på nåt sätt.

Jag tror balansen män/kvinnor är ganska skev i just detta ämne.....

Varför ska jag göra det när han är bättre och snabbare på att meka? Varför ska han laga mat när jag är bättre på det?

Jag personligen har inga problem alls att utföra däckbyten och service på min bil, faktiskt så stod jag och pekade åt honom var oljefilter, luftfilter, bultar m.m var placerade första gången han skulle göra det. När jag tycker han är för seg med att utföra däckbyte på min bil jag less och gör det själv. Och är han hungrig innan jag har tänkt laga mat så vet han vart stekpannan är någonstans.

Han byggde ihop sin första motor som 12-åring (eller om han nu var 11 år, oerhört tidigt i alla fall). Jag har jobbat som kock i 3,5 år och äger fler kokböcker än vad vissa äger böcker. Det faller sig ganska naturligt för oss vilka arbetsuppgifter vi vill utföra, sen att det råkar sammanfalla perfekt med den gamla patriarkala 60-tals uppdelningen, det må så va. Huvudsaken är att vi är mätta, har fungerande bilar, rena kläder, varmt i huset och en snöröjd gård.

Vi är båda två uppfostrade till multikunniga och självgående individer. Det är viktigare än balansen mellan könsstereotypiska arbetsuppgifter kan jag tycka.

Jag kan ju se att det är bra att kunna byta däck ifall man får punka, därför valde jag att lära mig det. Jag kan även fylla på olja, spolarvätska och sånt man kan tänka behöva kunna mellan servicarna men jag ser ingen anledning till att behöva kunna mer än det när det finns andra som gärna gör det för en slant. Jag lärde min sambo att byta däck, det är en man, så han skulle kunna hjälpa mig med det och han tycker att det är så trist så han hellre sätter 300 spänn i näven på mig så jag kan leja bort det. Vi har gemensam ekonomi men han har inget körkort och nyttjar därför bilen via mig.

Jag avskyr att måla och sånt pillgöra inomhus. Han med. Vi har därför en målare som gör lättare renovering i form av sätta takpanel, måla väggar, snygga till lister osv hos oss. Jag frågade även sambon om han vill snygga till fönsterfoder ute. Det ville han inte och jag är gravid och hatar att måla så, tadaa, målaren fixar! :p

Förra sommaren bytte jag själv trall på altanen. Den var rutten och dan. Det tyckte jag var roligt. Sambon passade barn under tiden.

När vi båda jobbar igen kommer städning att lejas bort för vi hatar att städa. Det är så härligt att inte behöva ta i sånt man inte vill själv. Ja, det kostar, men vi har gjort bedömningen att vi har råd och hade det varit ett problem hade vi säkert levt annorlunda. Typ i lägenhet/hyresbostad utan bil.

Åter till trådens rubrik, jag själv vill jobba för att vara aktuell på marknaden. Jag ser färska referenser som en fördel i jobbsök. Det gör att jag känner mig trygg med att vid en kris ha en egen inkomst. Fram till den eventuella krisen kan vi leva på en lön, eller mindre, och spara resten. Det är bara plus för min del.

Jag hade utan problem kunnat vara hemmafru om den ekonomiska möjligheten fanns, jag hade kunnat fylla mina dagar med mängder av roliga saker! Jaga, träna hundar, återuppta ridningen, fixa med hemmet, lära mig mer om trädgårdsarbete, fixa med gården, starta upp eget företag utan press på att gå med vinst osv osv.

Min sambo hade utan problem kunnat vara hemmaman om den ekonomiska möjligheten fanns, han hade kunnat fylla sina dagar med mängder av roliga saker! Jaga, träna hundar, återuppta fotbollsträningarna, fixa med hemmet, lära sig mer om trädgårdsarbete, fixa med gården, starta upp eget företag utan press på att gå med vinst osv osv.

Konstigt nog är det bara jag som får skit för att jag skulle kunna tänka mig att vara hemma på heltid, och inte min sambo, trots att vi skulle gjort det på lika premisser.

Jag och jag. Det finns ju forskning som pekar ut en massa problem med att fördela hushållssysslorna sådär könskonservativt som ni gör.

Att ni är överens om det gör det inte jämställt. Det förtar nämligen inte det faktum att du arbetar i hemmet utan lön.

Personligen tycker jag det är underligt att någon som är ekonomiskt oberoende väljer att lägga sin tid på att sköta markservicen åt sin arbetande partner. Liksom, är det det roligaste du vet?

Jag är inte ekonomiskt oberoende. Jag har pengar att klara mig ett tag och lever snålt för att dom skall räcka längre.
Jag sköter inte den åt honom, jag sköter den åt OSS eftersom att jag 1. Prioriterar mer tid tillsammans med honom, och 2. Faktiskt finner det rätt avkopplande.
Nej, det är inte det roligaste jag vet men långt ifrån tråkigaste också. Och definitivt roligare än att jobba. Bara för att du tycks tycka att tömma diskmaskinen är ett straff så innebär det ju inte att jag tycker det.

Det är tragiskt att folk är så inskränkta och nedlåtande. Att folk inte låter individer existera utan att se ner på dom. Att folk antar att jag är i princip korkad och förtryckt.

Varför ska jag göra det när han är bättre och snabbare på att meka? Varför ska han laga mat när jag är bättre på det?

Jag personligen har inga problem alls att utföra däckbyten och service på min bil, faktiskt så stod jag och pekade åt honom var oljefilter, luftfilter, bultar m.m var placerade första gången han skulle göra det. När jag tycker han är för seg med att utföra däckbyte på min bil jag less och gör det själv. Och är han hungrig innan jag har tänkt laga mat så vet han vart stekpannan är någonstans.

Han byggde ihop sin första motor som 12-åring (eller om han nu var 11 år, oerhört tidigt i alla fall). Jag har jobbat som kock i 3,5 år och äger fler kokböcker än vad vissa äger böcker. Det faller sig ganska naturligt för oss vilka arbetsuppgifter vi vill utföra, sen att det råkar sammanfalla perfekt med den gamla patriarkala 60-tals uppdelningen, det må så va. Huvudsaken är att vi är mätta, har fungerande bilar, rena kläder, varmt i huset och en snöröjd gård.

Vi är båda två uppfostrade till multikunniga och självgående individer. Det är viktigare än balansen mellan könsstereotypiska arbetsuppgifter kan jag tycka.
Visst - jag är där själv. Men -och det är väl detta debatten här handlar om? - HUR kommer det sig att 95% (gissar jag) av männen är bättre på att meka och en stor majoritet av kvinnorna är bättre på att sköta sysslor i hemmet? Det är ju detta som för det stereotypa vidare. Jag sitter själv i samma båt, jag kan se hur det är men lever ändå i min roll som den som lagar mat, tvättar, medan min man fixar bilen, fixar gräsklipparmotorn, etc etc. Så länge det är så kan vi knappast klaga på orättvisor och diskriminering.

Jag förnekar inte könsmönstren. Och jag kan byta däck. Det tog tio minuter att lära sig. Jag kan även själv betala för att få dem bytta, och det väljer jag. Min poäng är att jag inte är beroende av min man för att fixa min bil. Och det är det viktiga - att försörja sig själv. Tycker jag. (Min man har ingen bil och har så vitt jag vet aldrig bytt några däck.)

Jag är inte ekonomiskt oberoende. Jag har pengar att klara mig ett tag och lever snålt för att dom skall räcka längre.
Jag sköter inte den åt honom, jag sköter den åt OSS eftersom att jag 1. Prioriterar mer tid tillsammans med honom, och 2. Faktiskt finner det rätt avkopplande.
Nej, det är inte det roligaste jag vet men långt ifrån tråkigaste också. Och definitivt roligare än att jobba. Bara för att du tycks tycka att tömma diskmaskinen är ett straff så innebär det ju inte att jag tycker det.

Det är tragiskt att folk är så inskränkta och nedlåtande. Att folk inte låter individer existera utan att se ner på dom. Att folk antar att jag är i princip korkad och förtryckt.
Jag tror inte att du är korkad men jag tror att du är lite förblindad av nyliberalism och individualism. Du ser inte dig själv i strukturen. Och jag tycker det är synd (om dig och vår generation) att du accepterar och rationaliserar ditt liv som oavlönad hushållerska.

Visst - jag är där själv. Men -och det är väl detta debatten här handlar om? - HUR kommer det sig att 95% (gissar jag) av männen är bättre på att meka och en stor majoritet av kvinnorna är bättre på att sköta sysslor i hemmet? Det är ju detta som för det stereotypa vidare. Jag sitter själv i samma båt, jag kan se hur det är men lever ändå i min roll som den som lagar mat, tvättar, medan min man fixar bilen, fixar gräsklipparmotorn, etc etc. Så länge det är så kan vi knappast klaga på orättvisor och diskriminering.
Och exakt det väljer min man och jag att motverka. Vi kan båda sådant man måste kunna för att livet ska funka, och fördelar det mesta hyfsat jämnt. Jag skulle känna mig som en morsa om han inte kunde laga mat! (Jag har råd att lämna men ingen av oss har råd att anställa en kock eller äta ute varje måltid.)

Hur det kommer sig att de flesta inte gör som min man och jag, är väl inte särskilt gåtfullt.

Konstigt nog är det bara jag som får skit för att jag skulle kunna tänka mig att vara hemma på heltid, och inte min sambo,
Det är bara vad du tror det.
Fråga en man som har gjort det vilka tillmälen han får bland både andra män och bland kvinnor.
"Toffel" är ett av de snällare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 068
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 628
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 993
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka