Hoppsan, jag skrev ett inlägg som inte kom med? Hm.....
Så, igen, då (även om detta givetvis är ett litet sidospår i ts´ ursprungsfråga...):
Jag tycker nog de två hänger ihop. Och är rätt tydligt uppdelat i män vs kvinnor och deras liv. Om en familj/ett par t.ex. äger en bil och en i förhållandet kan byta däck, göra oljebyten, meka osv så lämnar man kanske inte bort bilen och betalar en verkstad utan man gör det själv. Och i (misstänker jag) 95% av fallen är det mannen.
När vår gamla Volvo behövde fixas (vilket var oftare ju äldre den blev...) hade jag kunnat betala en verkstad som tagit en astronomisk summa. Min man, däremot, förstod vad som var fel, körde till närmsta bilskrot, köpte delarna till en billig summa och fixade den själv. Han tyckte, dessutom, att det var roligt!
Jag KAN byta däck, men jag gör det inte, för jag tycker det är jobbigt/tråkigt/krångligt.
Det finns alltså många olika exempel på roller där båda sidor är likvärdigt ovilliga att utföra vissa saker, och hellre ser att partnern av motsatt kön gör det, av intresse/brist på intresse, eller kunskap/brist på densamma.
Varför finns där inga kvinnliga Formel 1-förare?? Varför är de enda kvinnor man ser på F1-banorna antingen trogna flickvänner (oftast fotomodeller, dessutom...) eller de unga, ursnygga som står i minimala kläder och håller ett parasoll över killarnas huvuden, så de inte ska bli så varma i solen innan de kör sina ascoola bilar. Eller som står uppställda på podiet vid prisutdelningen och får champagneskum sprutat i ansiktena av de segrande männen.
Igen - förlåt ett sidospår, men jag kunde inte låta bli.