Hur viktigt är ett jobb?

Vad tycker du själv om att göra förutom att jobba? Min lista på intressen och annat är lång och jag har inte särskilt svårt att sysselsätta mig.
Men det är väl en jäkla skillnad på att bortskämt sysselsätta sig för sitt eget höga nöjes skull än att jobba och bidra till någon slags samhällsutveckling och något gemensamt tillsammans med alla andra som utgör vårt samhälle? Höjden av egoism kallas det för, tycker jag och självcentrering. Det är en sak om man är sjuk och eller arbetslös men är man frisk så ska man göra nåt vettigt för det gemensammas bästa, anser jag.

Vad är det konstiga med att man tycker olika? Så länge man inte medvetet ligger samhället till last är det väl upp till varje familj hur man gör?
Om mannen jobbar är det väl inte konstigt att frun gör lite mer hemma utan att det ska kallas för att passa upp?
Och sen förstår jag inte hur så många skaffar barn och ser det som en last att "sköta dom".
Min åsikt är snarare att det är mer tragiskt att behöva hitta meningen med livet i jobbet än att vara glad för att man har tid med barn, intressen, vänner osv.

Men oavsett ska man inte klanka på alla som har en annan åsikt än sig själv! Det finns inget rätt eller fel.

Nu har min man ingen bil, men i det läget hade han fått byta sina däck och jag hade låtit verkstan byta mina. Min man tar sig inte rätten att ha åsikter om vad jag lägger pengar på.

Det hade på det sättet helt klart varit mer praktiskt om vi strikt haft varsin bil och ansvarat för den. Nu har vi fler än vi behöver och använder dem lite efter väder och behov. I någon slags feministisk anda har jag nästan lust att byta däck på halva bilbeståndet bara för sakens skull men som det är nu slipper jag både jobbet och kostnaden för att få det gjort. Bil är ändå något vi båda behöver (jag bryr mig inte om alla andra maskiner han har eller vill köpa lika lite som han har några åsikter om hästantal eller liknande) vilket tycker jag skapar det kniviga i situationen.

Men det är väl en jäkla skillnad på att bortskämt sysselsätta sig för sitt eget höga nöjes skull än att jobba och bidra till någon slags samhällsutveckling och något gemensamt tillsammans med alla andra som utgör vårt samhälle? Höjden av egoism kallas det för, tycker jag och självcentrering. Det är en sak om man är sjuk och eller arbetslös men är man frisk så ska man göra nåt vettigt för det gemensammas bästa, anser jag.

Och det kan man enbart göra genom att förvärvsarbeta? Fyfan vilken tragisk livssyn tycker jag. Du har ingen aning om vad jag gör för samhället. Jag gör betydligt mer nu än när jag satt i kassan i en butik, så hoppa ner från dina höga hästar där du indirekt kallar mig för samhällsparasit.

Jag uppfattar det som att du lever på egna sparade pengar och använder din tid till att ta hand om hemmet åt din arbetande man.
För mig så är det en helt horribel livssituation.

Jag tar hand om hemmet åt mig själv också. Och för min del är det en horribel situation att tycka busskörande är en så stor del av livet att man inte kan tänka sig något annat.

jag har förstått nu att du inte vill leva som jag. Du slipper. Var det bra så?

Och för min del är det en horribel situation att tycka busskörande är en så stor del av livet att man inte kan tänka sig något annat.
Jag gör annat också. Driver eget bl.a.
Men framför allt så har jag gjort en massa annat tidigare som ingenjör inom IT och TeleCom.
Så jag har bidragit massor till samhället och kan nu unna mig att göra precis vad jag vill.
Busskörande är viktigt för samhället så jag bidrar fortfarande på så vis samt att jag håller 3 familjer med bostäder.
Och det påverkar samhället så att alla mina barn får samma förutsättningar i sina liv oavsett kön.

Vad bidrar du med?

Varför är det viktigt?
Det är så hopplöst att få en bild av vad som kan vara bättre än att arbeta och därigenom få en förståelse för det om man inte vet vad det är.
Man kan faktiskt inte ens vara säker på att det inte bara är en bluff.

Det är ju jättelätt att säga att man har bättre saker för sig men svårare att precisera vad det är och varför det är bättre.

Jag gör annat också. Driver eget bl.a.
Men framför allt så har jag gjort en massa annat tidigare som ingenjör inom IT och TeleCom.
Så jag har bidragit massor till samhället och kan nu unna mig att göra precis vad jag vill.
Busskörande är viktigt för samhället så jag bidrar fortfarande på så vis samt att jag håller 3 familjer med bostäder.
Och det påverkar samhället så att alla mina barn får samma förutsättningar i sina liv oavsett kön.

Vad bidrar du med?
Tur att världen har dig.......

Varför bidrar man mindre till det gemensamma om man är hemmafru?
Det blir ingen utveckling av det.
Det för inte samhället framåt.

Alla förväntar sig att det skall finnas bussförare, läkare, lärare o.s.v. men det innebär också att någon måste göra jobbet.
Och att göra det jobbet är att bidra till samhället.

Inte om man vill att ens döttrar och söner skall ha samma möjligheter både till att försörja sig och att umgås med sina barn, då är det inte det.

Jag tycker @Inte_Ung har gjort sin bästa poäng i detta inlägg. Det borde få alla att tänka till en gång extra innan man påstår att man väljer fritt - och gör precis på det sätt som upprätthåller ojämställdheten. Det vore liksom till och med värt lite minskad "frihet" idag för att skapa en bättre värld imorgon, den värld som mina söner, döttrar och barnbarn ska leva i. Tycker jag.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 070
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 634
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 993
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka