Hur viktigt är ett jobb?

Jag tycker @Inte_Ung har gjort sin bästa poäng i detta inlägg. Det borde få alla att tänka till en gång extra innan man påstår att man väljer fritt - och gör precis på det sätt som upprätthåller ojämställdheten. Det vore liksom till och med värt lite minskad "frihet" idag för att skapa en bättre värld imorgon, den värld som mina söner, döttrar och barnbarn ska leva i. Tycker jag.
Du får utveckla för att få mig att förstå poängen.

Men du håller tre familjer med bostad måste det ju vara till människor som inte bidrar. Eller?
Hur menar du nu?
Jag tillhandahåller hyresrätter i ett område där det är svår brist på sådana.
Även de som inte kan köpa sig en bostad måste ju bo, eller hur?
Och jo de flesta av de boende bidrar.

Hur menar du nu?
Jag tillhandahåller hyresrätter i ett område där det är svår brist på sådana.
Även de som inte kan köpa sig en bostad måste ju bo, eller hur?
Så om man äger något och hyr ut så bidrar man?
Då kan man ju säga att TS bidrar eftersom hon deläger ett företag som ger jobb.

Och det kan man enbart göra genom att förvärvsarbeta? Fyfan vilken tragisk livssyn tycker jag. Du har ingen aning om vad jag gör för samhället. Jag gör betydligt mer nu än när jag satt i kassan i en butik, så hoppa ner från dina höga hästar där du indirekt kallar mig för samhällsparasit.
Nej, jag bryr mig inte ett dugg om parasiter och dylikt. Jag är till exempel för miljöpartiets gamla kloka förslag om medborgarlön. Det jag pratar om är nåt helt annat som inte alls har med pengar att göra, och det är någon slags anda av gemenskap. Att vi alla bidrar efter bästa förmåga tillsammans för samhällsutvecklingen. Det handlar inte ett dugg om pengar och konsumtion utan om helt andra värden. Så några höga hästar har jag inte alls, faktiskt. Lönearbete kan man verkligen diskutera både till form, tid och innehåll, men att man jobbar med något när man är frisk tycker jag man bör göra. Och speciellt om man är kvinna.

Det blir ingen utveckling av det.
Det för inte samhället framåt.

Alla förväntar sig att det skall finnas bussförare, läkare, lärare o.s.v. men det innebär också att någon måste göra jobbet.
Och att göra det jobbet är att bidra till samhället.
Så länge det finns arbetslöshet är det väl bättre att rika människor är de utan jobb eftersom samhället inte behöver försörja dom. Och bättre att vi fattiga jobbar för annars måste ju samhället försörja....
Jag har jobbar med många jobb där jag undrar över samhällsnyttan mer än att det gjort så att jag tjänat pengar. Jobbat åt rika människor så att de istället för att göra sitt eget slitgöra kan betala mig... Samhällsnyttan är att rik människa har det bra och fattig får pengar typ.

Det vore liksom till och med värt lite minskad "frihet" idag för att skapa en bättre värld imorgon, den värld som mina söner, döttrar och barnbarn ska leva i. Tycker jag.
Det tycker verkligen jag också.
Om det krävs litet extra omak från min sida för att mina söner skall kunna umgås med sina barn så mycket som de önskar så är det något jag offrar mig på utan att knota.

Jag tycker @Inte_Ung har gjort sin bästa poäng i detta inlägg. Det borde få alla att tänka till en gång extra innan man påstår att man väljer fritt - och gör precis på det sätt som upprätthåller ojämställdheten. Det vore liksom till och med värt lite minskad "frihet" idag för att skapa en bättre värld imorgon, den värld som mina söner, döttrar och barnbarn ska leva i. Tycker jag.
Alltså jättebra men vad som kommer att skapa bättre värld imorgon är en mer kunskapsfylld och tolerantare värld där fler människor respekteras och deras val.

Vi har en framtid som kommer att vara svårare för Sverige, vi har en extrem framväxt i Asien och Afrika. Att bara jobba , jobba, jobba utan tänka är inte optimalt.

Jag lägger in en länk om inflation i titelhysterin http://www.dn.se/debatt/vi-lever-i-ballongsamhallet-och-det-riskerar-spricka/

Jobb som läkare, blir utbytta mot datorer i framtiden, diagnoser bestämma även idag av strikta beskrivningar. sjuksköterskor kommer behövas förmodligen med läkarkompetens fast de heter sjuksköterskor. Busschaufförer, tja samtliga bilar körs snart automatiskt på rälsen väg inom de vita sträcken med goda avstånd till övriga bilar. Osv, osv... De jobben som blir kvar är i mångt och mycket omvårdnade och skötande.

Så om man äger något och hyr ut så bidrar man?
Ja det gör man ju.
Eftersom det hade varit enklare att sälja.
Det är ett himla bök med att hyra ut och sköta en fastighet.
Då kan man ju säga att TS bidrar eftersom hon deläger ett företag som ger jobb.
Ja vad gäller TS så är det ju så.
Men där så är problemet att hon just nu servar sin arbetande man.
Något som motarbetar friheten för våra söner och döttrar att få helt fria val i framtiden.

Det är många sidor på ett spett.

Ja det gör man ju.
Eftersom det hade varit enklare att sälja.
Det är ett himla bök med att hyra ut och sköta en fastighet.

Ja vad gäller TS så är det ju så.
Men där så är problemet att hon just nu servar sin arbetande man.
Något som motarbetar friheten för våra söner och döttrar att få helt fria val i framtiden.

Det är många sidor på ett spett.
Fast DU anser att hon servar, DU anser att det är ett problem. För min del ser jag det som en form av arbetsfördelning. Om hon inte jobbar och han gör det så är det väl ganska naturligt att hon gör saker hemma som han inte gör. Det resonemanget förstår jag inte. Om han med sin lön köper maten förstår jag inte problemet att hon lagar den. Ni känns ju helt hysteriska när det kommer till jämnställdhet!

kl

Jag är lite fascinerad över att så många tror att man är kedjad till spisen och inte har något liv bara för att man inte jobbar. Undrar om det är för att när man jobbar (mer än) heltid så har man inte TID att utveckla några intressen utöver förvärvsarbetet?

Jag gav upp, efter många år, en mycket intressant och extremt välbetald karriär i mansdominerat yrke därför att jag insåg att jag behövde välja mellan hästar och jobb. Det höll inte i längden att göra båda. Så jag behöll hästarna och fick ett nytt jobb i helt annan bransch med bättre läge, arbetstider osv. Ännu bättre betalt faktiskt, vilket var en bonus.

Men trots intressanta och utvecklande positioner på hög nivå så har jag alltid arbetat för att kunna ha en rolig och stimulerande fritid först och främst - lediga dagar och bra arbetstider är mer värt för mig än massor av pengar. För ibland blir det så att man har hur mycket pengar som helst men inte tid att använda dem...och för mig är det inte mycket värt.

Jag tar för närvarande hand om barn på heltid - främst för att vi bor i ett land utan de sociala strukturer som Sverige erbjuder och utan någon familj i närheten - men jag rullar knappast tummarna om dagarna...
Jag har en fin dressyrhäst som jag tränar och tävlar, och jag rider andras hästar åt deras ägare (ibland mot ersättning, ibland inte). Jag har utvecklats enormt i ridningen de senaste åren och det glädjer mig enormt. Jag är aktiv i skolans förening, sitter med i styrelsen. Pluggar på distans. Hjälper till med handikappridning i mån av tid. Har en stor hund och tre katter, det tar en del tid, Tar huvudansvar för hus och hem och barn mån-fre men inte på helgerna.

Och ja, jag har sett om mitt hus och har försäkringar, pensionssparande och andra garantier på plats för stt skydda mig om något skulle gå snett.

Min man är en närvarande och engagerad pappa men nej han tar inte 50/50 ansvar för han skulle förlora jobbet direkt om han var borta på vab var och varannan vecka, och det skulle för övrigt jag också om jag jobbade, Arbetsvillkor ser olika ut beroende på vad man har för typ av jobb och länders regler skiljer sig åt, Sverige är ett fantastiskt generöst och jämställt land men det är inte liks bra i övriga världen, tyvärr.

Det är synd att så många inte kan acceptera att man väljer olika, och att man försöker göra det som är bäst för sin egen familj/livssituation...

Fast DU anser att hon servar, DU anser att det är ett problem.
Ja det blir ett strukturellt problem som ger fel signaler.
Fel signaler till deras barn.
Och fel signaler till samhället.
Det motverkar deras, mina och allas barns möjlighet att välja sina liv fritt efter önskemål.
Det konserverar problemet för män att vara hemma med sina barn enligt sina rättigheter och kvinnor att få samma lön för samma arbete som män får.
Det är inte bra - alls - för någon.

Ja det blir ett strukturellt problem som ger fel signaler.
Fel signaler till deras barn.
Och fel signaler till samhället.
Det motverkar deras, mina och allas barns möjlighet att välja sina liv fritt efter önskemål.
Det konserverar problemet för män att vara hemma med sina barn enligt sina rättigheter och kvinnor att få samma lön för samma arbete som män får.
Det är inte bra - alls - för någon.
Det ÄR inte, DU tycker det, JAG förstår inte tankesättet. Du måste sluta prata som att dina ord är lag!

Du glömde att alla dessa tekniska prylar måste uppfinnas, utvecklas, tillverkas, underhållas och sedan lagas när de går sönder.
Inget blir så automatiskt som man tror.
Det är förmodligen inte svenskar som gör de jobben, dvs inte folk boende i Sverige. De grejorna finns kan gå snabbare än folk anar eller så kan jag ha fel. Det är möjligt.

Min man är en närvarande och engagerad pappa men nej han tar inte 50/50 ansvar för han skulle förlora jobbet direkt om han var borta på vab var och varannan vecka, och det skulle för övrigt jag också om jag jobbade,
Men det är ju för att det inte skall vara på det viset som man måste arbeta för jämställdhet även om det är obekvämt just när man gör det.
För att dina döttrar inte skall behöva ha det så.
För att ensamstående föräldrar också skall kunna överleva.

Det ÄR inte, DU tycker det, JAG förstår inte tankesättet. Du måste sluta prata som att dina ord är lag!
Men anser inte du att det är fel när män inte kan vara hemma med sina barn på det vis som de vill och har rätt till utan att omgivningen undrar om han inte har en fru?
Tycker du att det är önskvärt att kvinnor har lägre lön än män?

Förstår du inte hur de val man gör i dag påverkar hur det blir för våra barn i morgon?

Alltså det finns forskning på hur det hänger ihop.

Det är förmodligen inte svenskar som gör de jobben, dvs inte folk boende i Sverige. De grejorna finns kan gå snabbare än folk anar eller så kan jag ha fel. Det är möjligt.
Det vet man inte i dag.
Jag har försökt att automatisera testning, flera gånger på olika ställen.
Det blir aldrig helt automatiskt oavsett hur mycket som man försöker.
Till slut så måste man i alla fall sitta där och handjaga det som man inte kunde förutse.
Så jag tror inte på det där.

Det vet man inte i dag.
Jag har försökt att automatisera testning, flera gånger på olika ställen.
Det blir aldrig helt automatiskt oavsett hur mycket som man försöker.
Till slut så måste man i alla fall sitta där och handjaga det som man inte kunde förutse.
Så jag tror inte på det där.
Under ww2 hade man piloter i flygplan , nu är planen förarlösa och kallas drönare.

En drönarbuss är inte långt bort även om det är ett eller två decennier.

Men det är ju för att det inte skall vara på det viset som man måste arbeta för jämställdhet även om det är obekvämt just när man gör det.
För att dina döttrar inte skall behöva ha det så.
För att ensamstående föräldrar också skall kunna överleva.
Ja man måste arbeta för jämställdheten det är viktigt, men det som jag betraktar som en grundbult, baserat på Åhs forskning om härskartekniker är, respekt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 070
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 634
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 993
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka