Hur viktigt är ett jobb?

Ja man måste arbeta för jämställdheten det är viktigt, men det som jag betraktar som en grundbult, baserat på Åhs forskning om härskartekniker är, respekt.
Definiera respekt.
Att tro att någon kan förstå även svåra sammanhang är också en form av respekt.
Motsatsen, att tro att de inte har den förmågan, är nedlåtande.

Det är så hopplöst att få en bild av vad som kan vara bättre än att arbeta och därigenom få en förståelse för det om man inte vet vad det är.
Man kan faktiskt inte ens vara säker på att det inte bara är en bluff.

Det är ju jättelätt att säga att man har bättre saker för sig men svårare att precisera vad det är och varför det är bättre.

Det kan man väl inte vara oavsett vad jag säger? Jag kan ju sitta och ljuga ihop mängder av saker om det skulle vara så. Men det är faktiskt inte relevant. Jag ser ingen anledning till att outa mig själv så mycket bara för att du skall bli nöjd. Jag har förstått för länge, länge sedan att du anser dig vara någon supermänniska som bidrar med mängder till samhället men det finns andra synvinklar än din.

Jag har jobbat sedan jag var 13, slutade när jag var 24. Har nu "gått hemma" lite mer än 1 år så jag har bidragit till samhället "enligt den enda rätta vägen" innan. Jag har inga planer på att vara hemma för resten av livet heller, men just nu trivs jag väldigt bra med det. Jag behöver inte ett jobb som definierar mig vem jag är, och jag behöver inte ett jobb för att känna mig viktig och behövd.

Vad jag bidrar med? I din värld, ingenting uppenbarligen. I mina nära och käras värld, genom att finnas. För samhället? Konsumtion, politiskt, utbildningsmässigt. I min värld? Genom att duga som jag är, jobb eller ej.

Det ÄR inte, DU tycker det, JAG förstår inte tankesättet. Du måste sluta prata som att dina ord är lag!

Vi kan ju välja att titta på hur det förhåller sig i verkligheten om du inte vill lyssna på @Inte_Ung. Jämställdheten är långt borta och ju fler som bevakar normen genom att välja den utan att knappt ens tänka på att det är ett problem desto längre bort är den.

Definiera respekt.
Att tro att någon kan förstå även svåra sammanhang är också en form av respekt.
Motsatsen, att tro att de inte har den förmågan, är nedlåtande.
Jag förstår första meningen, den två andra förstår jag inte vad du hänvisar till.

Tja det där respekt tittade jag Wikipedia och det var ju inte så lätt, tre filosofer etc. Jag menar att påhopp på TS som görs av omgivningen inte är att respektera TS val. TS har tjänat pengar och byggt upp en firma och har alltså egen försörjning som jag förstår det. Att hon gör ett val under en lång eller kort tid av livet ska respekteras. Hon ska ha tillåtelse att göra det valet. Naturligtvis ska familjen respektera hennes val och hon måste ha egna pengar, egen försörjning.

Jag har förstått för länge, länge sedan att du anser dig vara någon supermänniska som bidrar med mängder till samhället men det finns andra synvinklar än din.
Nej du har faktiskt inte förstått ett endaste dugg av vad det handlar om.
För du kan inte se längre bort än till dig själv.
Du förstår inte hur dina val påverkar samhällsstrukturen.
Eller så struntar du högaktningsfullt i det.

Inget av detta visar någon förståelse i djupare mening för sammanhangen.

Och det är just därför du och jag aldrig kommer att komma överens, för jag anser att kön är oväsentligt. För dig är det dock uppenbarligen väldigt viktigt och då kommer vi aldrig någonsin kunna närma oss varandra. Därför är det rätt meningslöst att vi fortsätter den här diskussionen med varandra.

Det är för jäkla viktigt för de 50% av befolkningen som går underbetalda, och den andra 50% av befolkningen som ska få utstå både det ena och det andra om de väljer att vara hemma med sina barn mer än sin partner. Att du väljer att inte ens (vilja?) se det utan lallar på i din egen lilla värld känns enormt frustrerande. Jag menar inte att alla ska välja på ett visst sätt; men jag vill att alla inser problemen som finns och att vissa val faktiskt försämrar möjligheterna att vi ska komma åt dem.

Samtidigt inser även jag att alla inte vare sig vill eller vill erkänna, eller ens bryr sig om att det finns problem i vårt samhälle.

Vi kan ju välja att titta på hur det förhåller sig i verkligheten om du inte vill lyssna på @Inte_Ung. Jämställdheten är långt borta och ju fler som bevakar normen genom att välja den utan att knappt ens tänka på att det är ett problem desto längre bort är den.
Du har rätt jämställdheten är långt borta men vi kvinnor måste sluta med att hoppa på varandra med skitsaker. sluta med stallkonflikter och jantelag och härskartekniker mot varandra. Om inte kvinnor behandlar varandra på ett respektfullt sätt , hur ska vi kunna gå vidare? Problemframställan måste bort från att en kvinna gör ett felaktigt val.

Jo det gör det ju verkligen.
Den handlar om hur vi vill att vår omvärld skall se ut och fungera.
Och vad vi måste göra för att komma dit även om det är obekvämt för stunden.
Det är mycket meningsfullt.

Fast vi vill ju uppenbarligen olika, så då är ju tråden meningslös. Jag skulle aldrig vilja leva i din värld där jag måste jobba med något för att känna mig som en i samhället. För att känna att jag är värd att få existera.

jag prioriterar mig själv och mitt välmående före samhällets önskemål.
Men är det verkligen inte även ditt önskemål?
Att det skall vara lika lätt för en pappa att gå ner till 75% i arbetstid som det är för en mamma?
Och att kvinnor skall ha samma villkor på arbetsmarknaden som män?
Och är du verkligen inte det minsta villig att lägga in något eget arbete på det?

Det är för jäkla viktigt för de 50% av befolkningen som går underbetalda, och den andra 50% av befolkningen som ska få utstå både det ena och det andra om de väljer att vara hemma med sina barn mer än sin partner. Att du väljer att inte ens (vilja?) se det utan lallar på i din egen lilla värld känns enormt frustrerande. Jag menar inte att alla ska välja på ett visst sätt; men jag vill att alla inser problemen som finns och att vissa val faktiskt försämrar möjligheterna att vi ska komma åt dem.

Samtidigt inser även jag att alla inte vare sig vill eller vill erkänna, eller ens bryr sig om att det finns problem i vårt samhälle.

Jag jobbar med jämställdhetsfrågan på flera andra sätt, och jävlar vad mycket tid jag kan lägga på det nu när jag inte sitter som underbetald kassörska. :)

Men är det verkligen inte även ditt önskemål?
Att det skall vara lika lätt för en pappa att gå ner till 75% i arbetstid som det är för en mamma?
Och att kvinnor skall ha samma villkor på arbetsmarknaden som män?
Och är du verkligen inte det minsta villig att lägga in något eget arbete på det?

Det gör jag - på andra sätt än att förvärvsarbeta.

Jag jobbar med jämställdhetsfrågan på flera andra sätt, och jävlar vad mycket tid jag kan lägga på det nu när jag inte sitter som underbetald kassörska. :)

Jag hoppas, får vårt samhälles skull, att dina tokerier inte får fäste nånstans alls. Ditt egoistiska och världsfrånvända resonemang i den här tråden skrämmer mig rejält.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 070
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 635
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 995
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat