Hur viktigt är ett jobb?

Hm, kanske fått det om bakfoten, men visst är det väl fortfarande så att pappan har ett visst antal dagar som inte mamman kan röra?

Det har mamman också.

Om ni är två föräldrar som ska dela på dagarna
Om barnet är fött före 1 januari 2014 Ni får hälften av de 480 dagarna var, men 60 dagar på sjukpenningnivå är reserverade för varje förälder. Övriga dagar kan ni avstå till varandra.

Om barnet är fött 2014 eller senare
Ni får 195 dagar var på sjukpenningnivå och 45 dagar var på lägstanivå. Men ni kan fördela dagarna mellan er genom att avstå dagar till varandra, men 60 dagar på sjukpenningnivå är reserverade och kan inte avstås till den andra föräldern.

Det är ändå lite skevt att det fortfarande är kvinnan som får flest mammadagar(?) än vad pappan får. På tal om jämställdhet.

Föräldradagar kallas det för.

Om en kvinna vill vara hemmafru så tycker jag att hon skall få vara det utan att andra kvinnor trackar ner på henne.

Även om föräldradagarna fördelas 50-50 så kommer det fortfarande finnas kvinnor som vill vara hemma med sina barn istället för att jobba. Och jag tycker att de kvinnorna skall få lov att vara det utan att behöva få utstå påhopp.

Det har mamman också.

Föräldradagar kallas det för.

Om en kvinna vill vara hemmafru så tycker jag att hon skall få vara det utan att andra kvinnor trackar ner på henne.

Även om föräldradagarna fördelas 50-50 så kommer det fortfarande finnas kvinnor som vill vara hemma med sina barn istället för att jobba. Och jag tycker att de kvinnorna skall få lov att vara det utan att behöva få utstå påhopp.
Föräldradagar var det ja. Ska väl erkänna att jag inte är så värst insatt, går mest på det jag hört från folk och vänner som skaffat barn.

Personligen bryr jag mig inte om någon vill vara hemma, så länge de betalar skatt till samhället och trivs med sitt liv.
Ett sådant liv passar inte alla, det passar vissa som handen i handsken och andra inte alls.
Själv tillhör jag garanterat kategorin "inte alls", men det är tur att vi lever i ett fritt land där vi får välja. Tråkigt dock att vissa har väldigt starka åsikter.
Det är många som är arbetslösa (som inte vill vara det) och då är det väl bra om någon som kan och vill vara hemma istället för att jobba, lämnar plats åt den som vill jobba? En liten funderare.

Respekt handlar också om att sprida kunskap om vad valen innebär. Sedan är valen ändå upp till var och en. Men det är viktigt att bekämpa okunskap - som exempelvis att välja helt normativt skulle vara oproblematiskt.

Kanske dags för mannen att förändra sin norm. Speciellt blir ju det uppenbart när samhället ser att de "typiska" manliga områden försvinner. Inte ens i Asien eller Afrika kommer det att löna sig att ha mänsklig arbetskraft. Industrierna automatiseras. Vi kommer att ha fler som tar hem industriproduktion för att den är ändå automatiserad. Så blir det lite kontrollarbetsrumsjobb för lite övervakning och IT.utveckling.

Även om föräldradagarna fördelas 50-50 så kommer det fortfarande finnas kvinnor som vill vara hemma med sina barn istället för att jobba.
Jag tycker att dessa kvinnor skall förstå vad de gör mot sina barn för framtiden.
Och fundera några varv extra på om det är den värld de vill lämna vidare.

Om man inte vill ha jämställdhet så är det ju okej.
Vissa vill kanske inte det?

Jämställdhet för mig är att alla får välja vad dom vill själva vill utan att någon trackar ner på ens val.
Nej du det är inte jämställdhet.
Jämställdhet är när män och kvinnor får lika lön för samma arbetsinsats.
Och när män inte ses som märkliga när de väljer att ta lika stor vårdnad om sina barn som kvinnor.

Vi är inte där ännu så mycket finna fortfarande att göra på den fronten.
Men det kanske är så att vissa inte vill ha jämlikhet?
Och i det läget kommer jag likt en politiker att argumentera för min övertygelse om att ett jämlikt samhälle är det bästa för alla.

Tja folk lessnar väl. Jag tycker det är tragiskt om kvinnor blir som män och dessutom behåller sin interna stridigheter.
Ja jämlikhet handlar ju inte om att alla skall bli som männen.
Män i kjol finns ju som uttryck för det.
Utan det handlar just om att vara jämlika och dela på alla delar av livet.
Jämlikhet är inte när alla meckar bilar och ingen lagar mat.

Kanske dags för mannen att förändra sin norm.
Absolut så är det dags.
Om inte annat för att överleva i morgondagens samhälle.
Ett samhälle där de tunga jobben kommer att finnas inom vården i stället för inom industrin.

Vi kan ta den där drönaren som exempel igen.
Att fjärrstyra den kräver inte alls samma fysik som det krävdes av piloter förut.
Och så kommer många arbeten att vara i t.ex. gruvor.
Den som har spelat mycket TV och Data-spel kommer att vara morgondagens operatörer på distans.

Riktigt så enkelt är det inte.
Om de rika skulle sluta arbeta så skulle samhället falla ihop.
Nej du det är inte jämställdhet.
Jämställdhet är när män och kvinnor får lika lön för samma arbetsinsats.
Och när män inte ses som märkliga när de väljer att ta lika stor vårdnad om sina barn som kvinnor.

Vi är inte där ännu så mycket finna fortfarande att göra på den fronten.
Men det kanske är så att vissa inte vill ha jämlikhet?
Och i det läget kommer jag likt en politiker att argumentera för min övertygelse om att ett jämlikt samhälle är det bästa för alla.
Om alla skulle sluta arbeta ja. Finns redan en drös rika hemmafruar utan att samhället rämnat för det.
Om män ska bli mer jämlika på barnfronten så måste de utnyttja de pappadagar som de faktiskt fått. Det är det många som inte gör. Det handlar mycket om att männen är rädda om sin karriär- mer så än att kvinnor vill stanna hemma. När man har småbarn är det svårt att ha två karriärklättrande föräldrar. Antingen får båda stå tillbaka och prioritera barn eller så satsar en på jobb och en på barn. Att barn har det bättre hemma är i mina ögon ganska självklart även om jag lämnar på dagis och till släktingar titt som tätt för att få livet att gå ihop.
Min man har högre lön än mig men tar ändå lika mycket föräldrar ledigt och vabbar lika ofta. För att han bestämt det... För att hans mål i livet är att inte behöva jobba. Att vi ska ha det så bra ställt att vi kan pensionera oss tidigt och leva livet :-) Jobbet är inte livet liksom...

Det är många som är arbetslösa (som inte vill vara det) och då är det väl bra om någon som kan och vill vara hemma istället för att jobba, lämnar plats åt den som vill jobba? En liten funderare.
Antalet tillgängliga arbeten är inte något statiskt.
Så det fungerar inte riktigt så på arbetsmarknaden.
Om många förvärvsarbetar och tjänar pengar så ökar efterfrågan på varor och tjänster varvid det totala antalet arbetstillfällen ökar och skatteunderlaget till samhället ökar.

Man måste hålla koll på sambanden.

Det handlar mycket om att männen är rädda om sin karriär- mer så än att kvinnor vill stanna hemma.
Jag tror faktiskt att vi har kommit förbi den fasen nu och att det är därför som jämställdhetsarbetet har stagnerat.
Nu så tror jag att det är de kvinnor som vill vara hemmafruar som håller emot utvecklingen till jämställdhet.

Min man har högre lön än mig
Ja så är det ju fortfarande, att män har högre lön än kvinnor.
Och det kommer att förbli så om jämställdheten kommer av sig på den nivå som den är i dag.

Absolut så är det dags.
Om inte annat för att överleva i morgondagens samhälle.
Ett samhälle där de tunga jobben kommer att finnas inom vården i stället för inom industrin.

Vi kan ta den där drönaren som exempel igen.
Att fjärrstyra den kräver inte alls samma fysik som det krävdes av piloter förut.
Och så kommer många arbeten att vara i t.ex. gruvor.
Den som har spelat mycket TV och Data-spel kommer att vara morgondagens operatörer på distans.
Gomorron, ja och en drönaropratör kan köra hem den drönaren och ta nästa, etc. Det bliren rejäl effektivisering av operatörens arbete.
Om många förvärvsarbetar och tjänar pengar så ökar efterfrågan på varor och tjänster varvid det totala antalet arbetstillfällen ökar och skatteunderlaget till samhället ökar.

Det är BNP som ökar, brukar det vara en generell beskrivning. BNP är en ekonomisk term och alla ekonomer är lyckliga för ökat BNP. Japan har haft deflation ett antal , många år och ingen svälter där. Det är en av världens rikaste ekonomier. Nu har de "skaffat" inflation som hela världen gör nu genom klassisk devalvering, skaffat mer pengar.

Diskussionen är dock nuförtiden att man måste lägga in ekologisk hållbarhet och snart kommer säkert diskussionen att en måste lägga in psykologisk hållbarhet i begreppet och diskussionerna.

Även om det inte fungerar klockrent så i alla fall så fungerar det säkert i några fall.
Sen förstår jag inte varför det verkar som man måste jobba även om det är på ett jobb där man t ex inte trivs eller rent ut sagt vantrivs. Har man då pengar att gå hemma och vill göra det, samtidigt som man betalar skatt så ser jag inga problem med det. Hellre att en människa mår väl än att må pyton bara för att jobba på ett jobb där de inte trivs. Det kan vara så att det inte går att få tag i andra jobb, sen jobbar nog fortfarande majoriteten av alla i Sverige. Jag har inte alls hört om många hemmafruar, tror det är 3-5st jag sett i den här tråden och det är inte många och så få gör knappt någon märkbar skillnad.

snart kommer säkert diskussionen att en måste lägga in psykologisk hållbarhet i begreppet och diskussionerna.
Den är redan igång.
Bra uttryck förresten.
Och det måste även gälla för män.
En våg av hemmafruar löser inte det problemet.

Gomorron på dig själv.

Min man har högre lön än mig men tar ändå lika mycket föräldrar ledigt och vabbar lika ofta. För att han bestämt det... För att hans mål i livet är att inte behöva jobba. Att vi ska ha det så bra ställt att vi kan pensionera oss tidigt och leva livet :-) Jobbet är inte livet liksom...
Har fetat lite i texten ovan eftersom jag tycker att det illustrerar något man ofta möter. Nämligen att många kvinnor inte bryr sig om att män har högre lön än kvinnor. De tycker att det inte spelar någon roll, eftersom de har tillgång till den högre lönen genom sina män.

En inställningen som slår väldigt hårt mot alla kvinnor som är ensamförsörjare. Och också mot män som då känner sig tvungna att kräva de högre lönerna - kvinnans lön är ju ändå inget att räkna med.

Sen förstår jag inte varför det verkar som man måste jobba även om det är på ett jobb där man t ex inte trivs eller rent ut sagt vantrivs.
Man måste ju se till att jobba med något som man trivs med.
Om ingen kan trivas med ett visst jobb så måste själva jobbet förändras.

Men att förvärvsarbeta är en samhällsfunktion med djupare innehåll än bara individens försörjning.
Det är så som mat tillverkas, vård tillhandahålls o.s.v.
Och det är så som samhällsstrukturer byggs upp, t.ex. jämställdhet.

Som jag tidigare har skrivit, för att få jämställdhet så kan man vara tvungen att ha det litet obekvämt.

Jag tycker att dessa kvinnor skall förstå vad de gör mot sina barn för framtiden.
Och fundera några varv extra på om det är den värld de vill lämna vidare.

Om man inte vill ha jämställdhet så är det ju okej.
Vissa vill kanske inte det?
Men vad är det som är så fel att vara hemma med sina barn? Man skaffar väl ändå barn för att vara med dom och inte lämna bort dom till andra?

Så om min man är hemma med barnen så är det då okej?

Precis dom argumenten du använder nu använde männen för 50 år sedan för att tvinga kvinnor att stanna hemma. Nu använder du dom för att tvinga de kvinnor som vill stanna hemma att jobba.

Den dagen kvinnor får välja precis som dom själva vill utan att bli dömda av andra för sina val, först då har vi ett jämställt samhälle.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 071
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 995
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka